Linux geluid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06 10:52
Eén van de nadelen van linux vind ik tot nu toe dat je doodgegooid wordt met opties voor elk klein basis dingetje zoals b.v. geluid.

OSS
ALSA
ARTS

welke moet ik nou nemen? Ik heb een SB live en ik ben van plan om kde te gebruiken, ik had dus netjes een sblive module gecompileerd bij m'n kernel, maar nu lees ik dat je dat niet moet doen :? als je ALSA wilt gebruiken, dan moet je alleen generic sound support in je kernel selecteren. Aan de andere kant, als ik toch kde ga gebruiken is ARTS misschien wel de beste optie. Wie kan het mij uitleggen???

He who knows only his own side of the case knows little of that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:19

Lancer

What the......

Het is het makkelijkste om alle sound modules als module te compileren. (Je kunt dan alle mogelijkheden aan zetten). De juiste module wordt dan automatisch geladen bij het gebruik van de soundcard.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 16:06
ARTS kan je van het lijstje halen, want dat is meer een soort van koppeling tussen applicatie en drivers; iets wat KDE (en GNOME ook binnenkort, als ik me niet vergis) nodig heeft onafhankelijk van welke drivers je gebruikt (OSS of ALSA).

Dan hou je in principe alleen nog OSS en ALSA over. OSS is eenvoudig te installeren, bied standaard functies. ALSA is iets meer complex, biedt ook meer functies.

Ik zelf gebruik OSS omdat ik tevreden ben met het geluid dat hierdoor geproduceerd wordt. Mocht je hogere eisen stellen, dan kan je voor ALSA gaan.

Kijk op de website van ALSA eens wat de extra features zijn voor de sblive. Voor OSS kan je kijken op opensource.creative.com.
succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06 10:52
Op vrijdag 03 mei 2002 11:11 schreef Remenic het volgende:
ARTS kan je van het lijstje halen, want dat is meer een soort van koppeling tussen applicatie en drivers; iets wat KDE (en GNOME ook binnenkort, als ik me niet vergis) nodig heeft onafhankelijk van welke drivers je gebruikt (OSS of ALSA).

Dan hou je in principe alleen nog OSS en ALSA over. OSS is eenvoudig te installeren, bied standaard functies. ALSA is iets meer complex, biedt ook meer functies.

Ik zelf gebruik OSS omdat ik tevreden ben met het geluid dat hierdoor geproduceerd wordt. Mocht je hogere eisen stellen, dan kan je voor ALSA gaan.

Kijk op de website van ALSA eens wat de extra features zijn voor de sblive. Voor OSS kan je kijken op opensource.creative.com.
succes!
Dan wordt het denk ik OSS, ik ben toch niet zo'n geluids freak. Ik neem aan dat ik dan wel de juiste driver in m'n kernel (als module) moet compileren? Je zegt dat ik ARTS kan wegstrepen. Bedoel je dat ik het helemaal niet nodig heb, of bedoel je dat het wel nodig is in kde, maar een andere functie heeft dan ALSA/OSS?

He who knows only his own side of the case knows little of that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op vrijdag 03 mei 2002 11:29 schreef RickN het volgende:

[..]

Dan wordt het denk ik OSS, ik ben toch niet zo'n geluids freak. Ik neem aan dat ik dan wel de juiste driver in m'n kernel (als module) moet compileren?
Ja.
Je zegt dat ik ARTS kan wegstrepen. Bedoel je dat ik het helemaal niet nodig heb, of bedoel je dat het wel nodig is in kde, maar een andere functie heeft dan ALSA/OSS?
Je hebt het nodig voor KDE. ALSA of OSS is de kernel 'driver' voor je geluidskaart, aRts zorgt ervoor dat KDE applicaties op een standaard manier geluid kunnen produceren, want op bijv. FreeBSD heb je geen ALSA of OSS (dacht ik).

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Ik kan toch echt wel alsa aanraden, is veel flexibeler en je kan er gewoon meer mee...

Het grootste nadeel van OSS is dat je 1 geluid tegelijkertijd naar je geluidskaart kan sturen.

Daarvoor zijn dan kludges als esd/arts in het leven geroepen..

Meeste distro's sturen nu dan ook alsa als default mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-08 13:10

Valium

- rustig maar -

Op vrijdag 03 mei 2002 13:14 schreef it0 het volgende:
Ik kan toch echt wel alsa aanraden, is veel flexibeler en je kan er gewoon meer mee...
Maar het is daarentegen ook lastiger te installeren / configureren en niet alle drivers werken even lekker (beta kwaliteit).
Het grootste nadeel van OSS is dat je 1 geluid tegelijkertijd naar je geluidskaart kan sturen.
Dat ligt maar aan de driver die je gebruikt. Als je kaart meerdere stromen aankan, dan kan het ook met OSS. Oss emuleert niets, maar biedt wel mogelijkheden (als de driver goed is geschreven).
Daarvoor zijn dan kludges als esd/arts in het leven geroepen..
Is niet helemaal waar. Zoals al boven eerder is gemeld, is esd/arts in het leven geroepen om eenzelfde interface over alle platformen te garanderen. ALSA (Advanced Linux Sound Architecture) kan die garanties simpelweg niet bieden. Ook bieden bibliotheken als esd Netwerktransparantie zodat je geluid van de ene computer naar de ander kunt sturen.
Meeste distro's sturen nu dan ook alsa als default mee..
ALSA wordt met de nieuwe distro's meegestuurd omdat die tegenwoordig meer / nieuwere geluidskaarten ondersteunt. Ook leveren ze nog steeds OSS omdat dat voor sommige kaarten gewoon beter is.

Ik ben zeer benieuwd wat ALSA gaat worden. Als ik beelzebubu moet geloven is het op het moment een beetje een zootje rond de ALSA-api. Wanneer dat allemaal goed is opgelost denk ik dat ALSA een goede OSS-vervanger gaat worden met veel uitbreidingen / verbeteringen. Maar er zal altijd plaats zijn voor esd/arts/NAS/gstreamer.

Help mee met het vertalen van GNOME. | #nos op irc.tweakers.net voor directe hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 16:06
Op vrijdag 03 mei 2002 13:14 schreef it0 het volgende:
De OSS drivers voor SBLive kunnen meerdere streams aan.
Pagina: 1