[I-Mac] Ramschijf te groot

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-06 08:07
Mijn I-Mac doet niets meer. Bij het opstarten krijg ik meteen een bommetje met de melding:

Ramschijf is te groot
Ramschijf is uitgeschakeld

Ook de installatiedisk van Mac Os 9 pakt hij niet meer.. iemand een idee wat ik nog kan proberen ?

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Klinkt eng geen id hoe dat werkt maar misschien met je iets van een soort bios setting aanpassen of zo?

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

Check je Control Panels > Memory

Waarschijnlijk is je ramdisk groter dan wat er vrij is naast het systeem.

lukt dat niet: opstarten met appletje-shift-p-r ingedrukt (p-r van PRAM, waar je 'BIOS' instellingen staan) en ingedrukt HOUDEN tot hij 3x gereboot is.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Stalkert
Op vrijdag 03 mei 2002 10:17 schreef chem het volgende:
Check je Control Panels > Memory

Waarschijnlijk is je ramdisk groter dan wat er vrij is naast het systeem.

lukt dat niet: opstarten met appletje-shift-p-r ingedrukt (p-r van PRAM, waar je 'BIOS' instellingen staan) en ingedrukt HOUDEN tot hij 3x gereboot is.
Dit werkt ook niet.. ik kom wel in i-mac's open firmware ofzoiets. Daar kan ik alleen kiezen voor mac-boot en mac-shutdown.

Zijn er hier nog andere dingen die ik kan doen ?

gewoon booten lukt echt niet meer

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-06 15:20

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Probeer eens om op te starten met een officiele Apple OS 9 CD, dus CD erin, aanzetten en appletje C ingedrukt houden.(dan boot je van CD, op je achtergrond staan dan allemaal kleine CD's) Volgens mij (maar dat is al een tijdje geleden, ik draai al een half jaar X) kan je zo in ieder geval je harddisk zien en kan je je regelpaneel geheugen wellicht aanpassen. suc6

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

• Stalkert
Op vrijdag 03 mei 2002 11:06 schreef TimmeStein het volgende:
Probeer eens om op te starten met een officiele Apple OS 9 CD, dus CD erin, aanzetten en appletje C ingedrukt houden.(dan boot je van CD, op je achtergrond staan dan allemaal kleine CD's) Volgens mij (maar dat is al een tijdje geleden, ik draai al een half jaar X) kan je zo in ieder geval je harddisk zien en kan je je regelpaneel geheugen wellicht aanpassen. suc6
ook geprobeerd maar werkt ook niet :(

Verwijderd

je pram resetten?

wanneer je computer aanzet meteen alt (option) + command (appeltje) + "p" + "r" ingedrukt houden totdat je het tweede startup geluidtje hoort

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

Op vrijdag 03 mei 2002 11:35 schreef sharky_k_ het volgende:
je pram resetten?

wanneer je computer aanzet meteen alt (option) + command (appeltje) + "p" + "r" ingedrukt houden totdat je het tweede startup geluidtje hoort
option, shift, whatever :+

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-06 15:20

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Misschien istie gewoon stuk :'(

Wat heb je allemaal veranderd voordat tie dit deed?

en kijk je ICQ es na :)

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Verwijderd

misschien dat opstarten met appeltje-alt-P-R ingedrukt houden helpt. je moet dan wel ff een paar dingetje opnieuw instellen

Verwijderd

Op vrijdag 03 mei 2002 12:38 schreef PassY het volgende:
misschien dat opstarten met appeltje-alt-P-R ingedrukt houden helpt. je moet dan wel ff een paar dingetje opnieuw instellen
dat zei ik toch al :?

Verwijderd

sorry :) was niet helemaal wakker, zal mijn pram ff resetten :D

• Stalkert
Op vrijdag 03 mei 2002 12:17 schreef TimmeStein het volgende:

en kijk je ICQ es na :)
sorry niet goed gekeken... heb ik wat gemist op icq ?

Verwijderd

oke. we gaan je open firmware resetten, lijpe business. maarja, aangezien hij toch al in open firmware boot, zeg je. doet ie dit niet..

zet je mac aan, en houd DIRECT command (Appeltje) Option, 'O' en 'F' ingedrukt... dit doe je tot je scherm volledig wit wordt en er een '0>' verschijnt.

dan tik je:
reset-nvram <enter>
set-defaults <enter>
reset-all <enter>

je computer herstart nu, en alle instellingen (niet die van regelpanelen enzow, maar voor aansturing van devices) zijn weer zoals ze waren toen je je macje voor t eerst krijg..

disclaimer: ik ben op geen manier verantwoordelijk voor wat jij verklooit in je open firmware. als jij in je open firmware kloot, krijg je geen garantie van apple!

(en trust me, je kunt NARE dingen doen met je open firmware. i have been there, and i have done that...)
Pagina: 1