Menen ze dit nou?!? (EULA / OEM)

Pagina: 1
Acties:

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
http://www.osopinion.com/perl/story/17546.html

Dit kan toch niet? Als ik een PC koop met Windows erop en besluit het te vervangen met Linux is dat toch mijn bier?

* Lethalis krijgt langzamerhand toch echt een afkeer van M$

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Verwijderd

Nee, er staat (op de M$ site) dat als je een pc krijgt, je ook de OEM licentie en de EULA erbij moet krijgen. En dan staat er dat je het OS bij de PC moet houden. oftewel lekker die cd in de kast gooien en op dat ding installeren wat je zelf wilt, Windows of wat anders.

Beetje opgeblazen artikel dus.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

[irritatie-mode]
Op vrijdag 03 mei 2002 09:49 schreef Lethalis het volgende:
http://www.osopinion.com/perl/story/17546.html

Dit kan toch niet? Als ik een PC koop met Windows erop en besluit het te vervangen met Linux is dat toch mijn bier?
Jij gaat toch akkoord met de licentie die eraan vast zit? Had je die maar moeten lezen. Zelf heb ik een pc zonder Windows-licentie gekocht (er bleek wel door de winkel een versie te zijn opgezet, maar daar had ik niet om gevraagd en een licentie heb ik niet, dus die is er snel weer afgegaan) en ben ik dus niet gebonden aan dit soort bepalingen. Je zou toch zeggen dat op een gegeven moment mensen een keer die licenties gaan lezen in plaats van direct op 'next' te drukken, zou een hoop ellende schelen...
* Lethalis krijgt langzamerhand toch echt een afkeer van M$
Het is nog altijd MS of Microsoft, dat dollarteken zit niet in hun naam :7...
Ik ben het er ook niet mee eens wat Microsoft doet, maar er zijn mij iets teveel mensen die wel gewoon Windows en MS Office kopen en ondertussen zitten te zeuren richting Redmond.
[/irritatie-mode]

* odysseus kan het zich ook wel voorstellen hoor...het irriteert me gewoon een beetje :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Het eerste wat je je af moet vragen als je iets leest: Is de bron betrouwbaar?

Ten tweede: de wet staat boven welke "licence agreement" dan ook. En zoals het hier staat beschreven lijkt het me onwettig en dus ongeldig. (Maar in werkelijkheid zal Microsoft wel iets anders bedoelen dan hier wordt gesuggereerd)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Wat MS bedoelt, is dat je op zo'n PC niet een willekeurige Windows versie mag installeren die je toevallig hebt rondslingeren, maar alleen de versie die origineel meegeleverd werd.
Maar je houdt altijd de optie om gewoon een andere Windows versie te kopen (dat mag natuurlijk altijd) of een willekeurig ander OS te installeren.

Verwijderd

Da's amerkia, dit niet.

• Lethalis
  • Niet online
Op vrijdag 03 mei 2002 09:58 schreef odysseus het volgende:
...
Het punt is dat veel mensen dit echter niet doen. Je gaat er toch niet vanuit dat je gebonden bent aan Windows?

Kijk, zelf doe ik het niet. Ik zet mijn PC's zelf in elkaar, vervang onderdelen zo vaak dat ik helemaal gek zou worden van een merkpc waar het niet mogelijk is :Y)

Maar toch vind ik dit een beetje erg.. typisch MSFT.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op vrijdag 03 mei 2002 11:10 schreef Lethalis het volgende:
Maar toch vind ik dit een beetje erg.. typisch MSFT.
Ach, laat ze lekker. Het probleem is zo groot als je het zelf maakt.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Je kunt natuurlijk best alleen de PC overkopen. Er staat nergens in de EULA dat je als je de PC verkoopt windows erbij moet verkopen.

De koper op zijn beurt koopt gewoon een kale PC, doet niets met die EULA en gebruikt linux. Ik zie het probleem niet :)

ieeeepppppp :P

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:06
Is 't geen beter idee om dit in WOS te plaatsen?

Op die manier komen de Windows gebruikers erachter wat een marionetten ze zijn, en bovendien kunnen ze daar deze vraag beter beantwoorden dan hier, aangezien daar alle Windows experts zouden moeten zitten.

Tis maar een idee ;)

Verwijderd

ja idd .. mv die m$ zooi .. and while were are at it, al die dos zooi ook.. is gewoon NOS vervuiling

Verwijderd

http://www.theregister.co.uk/content/4/25085.html
Daar staat ook een artikel dat over dit onderwerp gaat.

Trieste zaak, je betaalt dus voor software die vervolgens de gebruiksmogelijkheden van je pc drastisch inperkt. Dus de volgende keer als je een pc met Windows koopt kun je maar beter 50% korting bedingen lijkt me }) .

Ik vraag me af wat de licentie waard is nadat je aanpassingen aan je pc hebt gemaakt (nieuwe onderdelen, vervanging onderdelen etc.). Het is dan niet dezelfde pc meer dan toen je deze kocht. Of zou dat onder de licentie ook niet mogen ?

Dit maakt de actie van Microsoft om te zorgen dat er geen nieuwe pc's verkocht worden zonder (MS) OS helemaal dubieus. Lekker bedrijf dat Microsoft, maar dat wisten wel al.

Verwijderd

[ontopic]
Wat heeft dit met NOS te maken? :?. :P.
[/ontopic]

Volgens mij valt het allemaal wel mee... In de rechtszaal zal MS nooit kunnen hardmaken dat je geen OS mag switchen, en als ze dat wel kunnen dan zijn ze direct de l*l in de antitrust-rechtszaak...

M.a.w., de gebruikelijke heen-en-weer-geFUD die we van MS-vs-de-rest gewend zijn. :Y).

• Lethalis
  • Niet online
Op vrijdag 03 mei 2002 13:26 schreef Remenic het volgende:
Is 't geen beter idee om dit in WOS te plaatsen?

Op die manier komen de Windows gebruikers erachter wat een marionetten ze zijn, en bovendien kunnen ze daar deze vraag beter beantwoorden dan hier, aangezien daar alle Windows experts zouden moeten zitten.

Tis maar een idee ;)
LoL >:)

Verwijderd

Op vrijdag 03 mei 2002 13:26 schreef Remenic het volgende:
aangezien daar alle Windows experts zouden moeten zitten.
em-es nooletsjbees mensen? :?. :P. Yeahright. }).

• Mark_V
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
Ik geloof dat ze daar gewoon brak hebben gelezen, en dat het anders (en veel logischer) zit.

Als jij een OEM pc koopt met een voorgeinstalleerde windows, mag je DIE WINDOWS alleen op DIE PC draaien. Dit komt doordat het hier een goedkope OEM licencie betreft. Je mag op die PC natuurlijk wel gewoon een ander systeem zetten, maar je mag DIE windows dus niet meenemen naar je volgende computer.

Vergelijk het met de Nero die bij liteonbranders zit, die mag (en kan :)) je alleen met Liteon branders gebruiken. Daardoor zijn de licencies goedkoper.

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 22:22
Dus ff kijken:
M'n ma heeft net een nieuwe laptop (Compaq) voor haar werk gekocht (ze geeft bijles aan kinderen). Er zit Windows XP Home edition op gepreinstalled. Nu werken alleen 9 van de 10 programma's die ze voor haar werk heeft niet op dat ding, dus wil ze er weer Windows 98 op. En dus is het illegaal als ik Win XP eraf haal en er 98 op zet :?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Op vrijdag 03 mei 2002 18:55 schreef AMDude het volgende:
Dus ff kijken:
M'n ma heeft net een nieuwe laptop (Compaq) voor haar werk gekocht (ze geeft bijles aan kinderen). Er zit Windows XP Home edition op gepreinstalled. Nu werken alleen 9 van de 10 programma's die ze voor haar werk heeft niet op dat ding, dus wil ze er weer Windows 98 op. En dus is het illegaal als ik Win XP eraf haal en er 98 op zet :?
Nee, het is alleen maar illegaal wanneer jij XP op een andere PC installeert, zelfs als 't niet meer op die laptop staat.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Error Fetching Story
The requested story: 17546 has not been published (set live) yet. xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx

* Arjan atgast snapt t niet

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Lethalis
  • Niet online
Op vrijdag 03 mei 2002 21:23 schreef Atgast het volgende:
Error Fetching Story
The requested story: 17546 has not been published (set live) yet. xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx

* Lethalis atgast snapt t niet
*ziet dat OSOpinion nu met nieuwe layout bezig is* |:(

Wat een timing..

Pagina: 1