[CM] Little mods deel 2: de voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-08 20:37
Omdat ik mijn voeding ook een stukkie stiller wil, leek het me een goed plan om wat te doen aan de fan die erin zit. (logisch)
Maar omdat ik meer wil dan alleen een fan op 7 volt was het wel nodig om wat te doen aan de koelelementen. En zodoende deze mod:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1855454079

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2260986857

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2588478878

de voeding hang BTW op de kop.
en op het 2e koelelement komt een speciaal zeer stil fannetje te hangen. Je zou de voeding dus bijna niet meer kunnen horen omdat de fan aan de achterkant uit staat. Die gaat misschien temperatuurgestuurd nog eens aan.
Voor de rest: waterkoeling.
En het koelelement heeft ook nog eens de mogelijkheid tot en koperen buis erdoor :)

Verwijderd

Vraagje, waarom zo moeilijk doen? Als je je voeding openmaakt en de fan op 7 of 5 volt zet met weerstand of gewoon doorlussen op molex stekker ben je er toch ook.
Blijft hiet hier zo iig gewoon doen zonder echt warm te worden.

Begrijp me niet verkeerd, het ziet er wel koel uit :)

Verwijderd

lol, deze is zeker wel wicked. Lijkt een beetje op z'n opgevoerde auto met de luchtinlaat door de moterkap 8-) Hoe heb je dat grote koelblok eraan gemod en waar komt dat blok vandaan? Vraag me trouwens af of dat koelblok beetje goed warmte geleid, wordt ie een beetje warm als ie aan staat (vingertjes erop?)?

Verwijderd

Op donderdag 02 mei 2002 23:41 schreef Hermanator het volgende:
lol, deze is zeker wel wicked. Lijkt een beetje op z'n opgevoerde auto met de luchtinlaat door de moterkap 8-) Hoe heb je dat grote koelblok eraan gemod en waar komt dat blok vandaan? Vraag me trouwens af of dat koelblok beetje goed warmte geleid, wordt ie een beetje warm als ie aan staat (vingertjes erop?)?
ik zou NIET je vingertjes op 'n koelribje van je voeding leggen alstie aan staat !!!!
/me heeft de ervaring dat daar nog wel eens 110V op wil staan
en dat voeld niet prettig :(

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Op donderdag 02 mei 2002 23:44 schreef _AscII_ het volgende:

[..]

ik zou NIET je vingertjes op 'n koelribje van je voeding leggen alstie aan staat !!!!
* BlizzarD heeft de ervaring dat daar nog wel eens 110V op wil staan
1 magisch woord: RANDAARDE :)
FF je pc aarden en geen last :)

iStockphoto

• bredend
Op donderdag 02 mei 2002 23:39 schreef Flipke het volgende:
Vraagje, waarom zo moeilijk doen? Als je je voeding openmaakt en de fan op 7 of 5 volt zet met weerstand of gewoon doorlussen op molex stekker ben je er toch ook.
Blijft hiet hier zo iig gewoon doen zonder echt warm te worden.

Begrijp me niet verkeerd, het ziet er wel koel uit :)
De fan van de voeding zit direct aan de binnenkant van de voeding en die hoor je dan te goed. Ik ga binnenin een kleine fan zetten die heel zacht is en die hoor je dan als het goed is vrijwel niet.
Op donderdag 02 mei 2002 23:41 schreef Hermanator het volgende:
Ik heb eerst twee elco's losgesoldeerd, toen kon ik het bestaande plaatje eraf halen. Toen de maten overgetekend/boort, en ook nog ff een wat groter gaat er half doorheen zodat ik geen nieuwe schroefjes hoefde te pakken.

Maar ik weet niet of het goed werk. De voeding ligt nog open (op die picz zie je ook geen schroefjes in de behuizing :) ) om alles wat bij te werken en met het lijmpistool ook het een en ander te lijmen.

het koelblok komt btw uit de tuin :)
Op donderdag 02 mei 2002 23:44 schreef _AscII_ het volgende:

[..]

* bredend heeft de ervaring dat daar nog wel eens 110V op wil staan
is wel geisoleerd hoor. Er zit van dat grijze spul tussen en de skroevies raken de mosfet miet.

Verwijderd

'k vind het hele idee eigenlijk wat onzinnig, je voeding wordt helemaal niet te warm en om ook nog eens een waterleiding naar een hoogspanningsvoeding te brengen lijkt me niet echt verstandig.
Koelblok zal waarschijnlijk meer warmte aan het water afgeven dan andersom. (is ook de bedoeling, dus dit is een domme opmerking)

Heeft dat grote koelblok btw wel steun, of moeten de torren het hele ding dragen?

Verwijderd

Op donderdag 02 mei 2002 23:52 schreef exter het volgende:
'k vind het hele idee onzinnig, je voeding wordt helemaal niet te warm
Dus een voeding zou ook passief gekoeld kunnen worden?

• bredend
Op donderdag 02 mei 2002 23:55 schreef marx het volgende:

[..]

vandaar ook dat alle voedingen passief zijn gekoeld :+

Verwijderd

Op donderdag 02 mei 2002 23:48 schreef Bredend het volgende:

het koelblok komt btw uit de tuin :)
WTF heb jij voor tuin :? waar heb je dat ding afgesloopt? vijverpompje of gewoon van de hark? B-)

Verwijderd

Op donderdag 02 mei 2002 23:55 schreef marx het volgende:

[..]

In principe wel, maar met een fan erbij hoeven de koelplaten niet zo groot te worden.
Op donderdag 02 mei 2002 23:56 schreef Bredend het volgende:

[..]

Een computervoeding moet nogal wat vermogen leveren en mag niet te groot zijn.
Vandaar een schakelende voeding met fan.
Zware conventionele voedingen hebben veel minder vaak een fan.

Verwijderd

die voeding kan toch ook zonder fan?? waarvoor heb je die fan op die voeding eigenlijk nodig?

Verwijderd

ziet er wel stoer uit, maarre ik begrijp het al helemaal niet dat je zo nodig je voeding zo "stil" moet maken.... mijn voeding is al een tijdje oud en het ding maakt (bijna) nix herrie....
en voor € 15,- heb je al een nieuwe die nix lawaai maakt
(just my thoughts)

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op vrijdag 03 mei 2002 00:00 schreef mchacken het volgende:
die voeding kan toch ook zonder fan?? waarvoor heb je die fan op die voeding eigenlijk nodig?
Meestal wordt de voeding te heet als je de fan uitzet.
De voedingsfan zorgt tevens voor een beetje airflow in de kast, en dat is ook nooit weg :)

Verwijderd

Is het uit te rekenen, hoeveel koeloppervlak je ongeveer nodig hebt voor een, laten we zeggen 300 watt.
Zonder fan dus. Het liefst zonder trail and error :)
Ik heb hier nog een mega koelblok liggen uit een oude tuner/versterker.
Die zou ik wel willen inzetten om een echt stille voeding te krijgen.

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-07 09:45

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

klote cooler he die Platinum CEK :D
Ik heb er hier ook nog een liggen :(

Maar wel een vette mod. Ik ben benieuwd naar de resultaten. Dan kan ik die mod meschien ook uitvoeren.
Is mijn cooler toch nog ergens goed voor :D

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 23:36

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

ik zou vooral nog ff dat roostertje voor die fan weghalen. die zorgt voor een hoop herrie als de lucht erlangs blaast. :)

• tofus
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05-2014

tofus

it's all in the game

Op vrijdag 03 mei 2002 01:19 schreef W1LL3M het volgende:
ik zou vooral nog ff dat roostertje voor die fan weghalen. die zorgt voor een hoop herrie als de lucht erlangs blaast. :)
hehe... jij hebt vast mijn laatste topic gelezen ;p

En zo niet, misschien een tip (voor Bredend)? Heb daar ook een voeding onder handen genomen...

"Whoever undertakes to set himself up as judge in the field of truth and knowledge is shipwrecked by the laughter of the Gods." - Albert Einstein

• Mighty_Xa4
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-07 16:13
Op donderdag 02 mei 2002 23:52 schreef exter het volgende:
'k vind het hele idee onzinnig, je voeding wordt helemaal niet te warm en om ook nog eens een waterleiding naar een hoogspanningsvoeding te brengen is vragen om moeilijkheden.
Koelblok zal waarschijnlijk meer warmte aan het water afgeven dan andersom.
Koelblok moet toch warmte afgeven aan het water. Als jij het andersom wil vind ik maar vreemd, je wil dan het koelblok OPWARMEN met koelwater (nieuw idee van waterkoeling).

Verwijderd

Op vrijdag 03 mei 2002 00:15 schreef marx het volgende:
Is het uit te rekenen, hoeveel koeloppervlak je ongeveer nodig hebt voor een, laten we zeggen 300 watt.
Zonder fan dus. Het liefst zonder trail and error :)
Ik heb hier nog een mega koelblok liggen uit een oude tuner/versterker.
Die zou ik wel willen inzetten om een echt stille voeding te krijgen.
De koelende eigenschappen van een koellichaam wordt aangegeven in °C/W.
Als de omgevingstemp 20°C is en de voeding dissipeert 300W
en je wilt em niet warmer hebben dan 60°C heb je dus een tempstijging van 40°.
Dan zou de een koellichaam nodig hebben van 0,14 °C/W
En dat is een heeele grote.
Maar je hebt geluk, want een compvoeding die 300W levert, dissipeert dit zelf niet, dus het koellichaam kan veel kleiner zijn.

Verwijderd

wicked man !!!

Verwijderd

Was dissipatie niet het verschil tussen wat erin gaat en geleverd wordt (en dus in warmte omgezet wordt) ?

In dat geval:
350 Watt erin / 300 Watt eruit - zou de dissipatie 50 Watt zijn (dus 6 keer lager als jij suggereerde in je voorbeeld).

Nou is een schakelende voeding kleiner als een traditionele voeding (anders zou je voeding zo groot als een towertje moeten zijn) maar waren schakelende voedingen ook efficienter (in/out verhouding) ?

Hoe kan je de 'C/W waarde berekenen van een onbekend koelblok (van onbekende samenstelling) ?
Lijkt mij onmogelijk, omdat verschillende stoffen een andere warmtewisseling hebben met lucht.

Verwijderd

Kunt hooguit een grove schatting maken.

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Op donderdag 02 mei 2002 23:56 schreef Bredend het volgende:

[..]

Als er een FAN in zit is het toch een ACTIEVE cooler :?

Verwijderd

Op vrijdag 03 mei 2002 09:04 schreef LoverBoy het volgende:

[..]

Koelblok moet toch warmte afgeven aan het water. Als jij het andersom wil vind ik maar vreemd, je wil dan het koelblok OPWARMEN met koelwater (nieuw idee van waterkoeling).
Helemaal gelijk, hoe kom ik er bij, beetje in de war.
Op vrijdag 03 mei 2002 09:56 schreef NuKeFaCe het volgende:

[..]

Yep...

Verwijderd

[..]

Volgens mij ook :?

• bredend

[..]

Op vrijdag 03 mei 2002 10:12 schreef NextGeneration het volgende:

[..]

Volgens mij ook :?
:+

Het koelelement heeft mijn broer geloof ik eens uit een versterker geript en in de tuin gegooit. Die hebben we dus eens opgeruimd :)
Ik gebruik wel meer dingen van de erfenis van mijn broer :)
Pagina: 1