DVD kwaliteit slecht?

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Topicstarter
Ik heb altijd het idee gehad dat DVD-films superieure beeldkwaliteit hebben als je ze vergelijkt met VHS/tv. Ik was dan ook erg blij toen ik eindelijk een DVD-speler in mijn bezit kreeg :P
Ik heb natuurlijk meteen voor wat kijkvoer gezorgd en ik moet zeggen dat de beeldkwaliteit me erg tegen valt. Lichte scene's met veel verschillende kleuren zien er perfect uit, maar donkere scene's met veel dezelfde kleuren zien er echt zwaar gecomprimeerd uit. Zelfs VHS ziet er dan nog beter uit. Ik heb 3 DVD's (Top Gun, Exit Wounds en Thunderbirds 1) geprobeerd en alle 3 hebben ze dit :{

Hier zijn wat screenshots

Ik speel ze af met PowerDVD 4.0 en op verschillende pc's zien de films er allemaal even slecht uit.

Waar ligt dit aan? Is het omdat ik geen standalone DVD-speler heb, ligt het toevallig aan deze 3 DVD's of wordt de kwaliteit van DVD's gewoon onderdreven en hebben alle DVD's dit?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Dit is idd niet de standaardkwaliteit van DVD. Ik heb er op m'n werk op een Demo-PC ook erg last van, maar nooit echt gekeken of het aan de hardware ligt of aan de software (WinDVD). Wel nieuwe drivers geprobeerd, maar dat hielp helaas niet. Gelukkig heb ik hier thuis wel een perfect werkende DVD-Speler, en dan is het genieten :9.

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-02 15:20
Op donderdag 02 mei 2002 22:56 schreef Compubiter het volgende:
Dit is idd niet de standaardkwaliteit van DVD. Ik heb er op m'n werk op een Demo-PC ook erg last van, maar nooit echt gekeken of het aan de hardware ligt of aan de software (WinDVD). Wel nieuwe drivers geprobeerd, maar dat hielp helaas niet. Gelukkig heb ik hier thuis wel een perfect werkende DVD-Speler, en dan is het genieten :9.
ligt het niet aan je kleuren??
zet hem eens op 32 bits(of 24)

Verwijderd

Bekijk het eens op een TV beeldscherm, dan ziet het er waarschijnlijk al veel anders uit.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Topicstarter
Staat ie al op.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
speel eens wat met brightness en contrast, moet je 't volgens mij wel een stuk beter mee kunnen krijgen..

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Topicstarter
Op donderdag 02 mei 2002 22:59 schreef wieikke het volgende:
Bekijk het eens op een TV beeldscherm, dan ziet het er waarschijnlijk al veel anders uit.
Ik kijk het alleen maar op tv (82cm philips breedbeeld) dus daar ligt het niet aan.

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
Uhmz, hoe krijgt de TV zijn signaal aangeleverd?

RGB? Of gewoon Composite?

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Volgens mij blijft het compressie dus dat ie een beperkte ruimte heeft is logisch en daarom zie je dit soort effecten weleens. Probeer eens een onderwater film (The Abyss), dan zul je dit ook veelvuldig tegenkomen. Nog een oplossing gevonden hiervoor iig :(

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Topicstarter
Op m'n monitor en tv is het zo, daar ligt het niet aan. Spelen met de brightness en het contrast helpt ook niet. Ik heb echt het idee dat het aan de mpeg2 compressie ligt, vlakken met ongeveer dezelfde kleur worden gecomprimeerd tot 1 groot vak van 1 kleur. Waarom dit zo is snap ik niet want een dual layer DVD is volgens mij 9 GB, dus er is ruimte genoeg voor wat minder extreme compressie.

• delorean7
  • Laatst online: 20-02 10:21

delorean7

Let's take the Aston toni

Dat was mij inderdaad ook al opgevallen! DVD is en blijft compressie (een niet al te goeie in mijn ogen), maar om nou te zeggen dat VHS er beter uit ziet is natuurlijk onzin, je blijft veel meer lijnen per beeld houden en het onderdrukken van die artifacts in het donker is een kwestie van decoder aanpassen.

• intert0y
Uhmz, kan het zijn dat het signaal overstuurt is?

Je kunt het wel af en toe een beetje zien moet ik toegeven maar zo erg als op jouw afbeeldingen vind ik wel heel extreem.

Verwijderd

Ik vind sowieso dat veel compressiemethodes slecht omgaan met grote vlakken met vrijwel dezelfde kleur zoals donkere muren en lucht.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Topicstarter
Op donderdag 02 mei 2002 23:10 schreef intert0y het volgende:
Uhmz, kan het zijn dat het signaal overstuurt is?

Je kunt het wel af en toe een beetje zien moet ik toegeven maar zo erg als op jouw afbeeldingen vind ik wel heel extreem.
Wat bedoel je precies met een overstuurt signaal?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op m'n standalone en software pc dvd geen last van gehad nog.. ?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!

• intert0y
Uhmz. dat je dvdspeler zeg maar een te hoge spanning levert aan je TV waar je TV dus niet helemaal lekker mee overweg gaat.

Dan gaat ie klippen krijg je ook but beeld van.

Ik heb in het verleden redelijk in de DVD-branche gezeten zeg maar en geconstateerd dat er behoorlijk VEEL verschil zat in beeldkwaliteit. Met name het verschil tussen composite en RGB is toch wel groot hoor. Bij RGB veel minder last van, je zou het in jouw geval haast artifacten kunnen noemen.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Topicstarter
Het is geen DVD-speler die rechtstreeks is aangesloten op een tv, het is een DVD-speler in een pc en die pc is aangesloten op de tv.

Deze screenshots zijn trouwens op een andere pc gemaakt dan de pc die aan de tv hangt. Aan de hardware ligt het dus niet volgens mij.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb toch het idee dat die plaatjes slechts 16bits aan kleur bevatten. Anders krijg je nooit zulke 'grensvorming' zoals in die rookwolk bijvoorbeeld.

Maar goed, ik heb zelf ook DVD's met zwarte randjes links, en rechts, DVD's met sneeuw, DVD's waarin soms 1 beeldje een zwarte plek heeft, DVD's die beroerd van NTSC naar PAL zijn overgezet, etc. etc.

Siditamentis astuentis pactum.

• STING
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-01 16:11
Op donderdag 02 mei 2002 23:19 schreef Gizz het volgende:
Het is geen DVD-speler die rechtstreeks is aangesloten op een tv, het is een DVD-speler in een pc en die pc is aangesloten op de tv.

Deze screenshots zijn trouwens op een andere pc gemaakt dan de pc die aan de tv hangt. Aan de hardware ligt het dus niet volgens mij.
Als je de films afspeelt op je monitor ipv de tv, zie je dan dezelfde inferieure kwaliteit?

Verwijderd

Nou ik heb hier nog nooit geen last van gehad.
Ik heb nu 22 DVD films zoals: seven, planet of the apes die vreselijk suckt, startrek firstcontact met super beeldkwaliteit, fast and the furious kicking ass film.

Dit speel ik af zowel op de pc als TV ( philips 72cm ) en een philips DVD speler en een magnat installatie voor het geluid. De kwaliteit is super, het enigste aan slechte kwaliteit is de film Jaws 2 maar dat zijn prehistorische film kwaliteiten.

Ik zou zeggen probeer eens een gloedje nieuwe film.
Zet alle proggies op de pc af en draai alleen de DVD, zet alles op 32 bits bij 1027*768 en zorg dat de refresh rate minimaal op 85 herz staat.

wil dit niet helpen gebruik een keer windvd.

Mijn eigen voorkeur gaat altijd uit naar een standalone dvd.

Verwijderd

Wel vaag inderdaad. Ik zou eens kijken hoe het gaat met andere DVD software. Zelf heb ik een Hollywood+ hardware decoder en dat ziet er bepaald anders uit als wanneer ik PowerDVD gebruik. En dan ziet PowerDVD er net even wat mooier uit omdat het beeld strakker is. Hardware decoding is beter voor TV dan zeg maar.

Enne, nog een vraagje, zijn het niet toevallig goedkopere regio 3 schijfjes? Die zijn kwalitatief slechter (gemaakt).

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op donderdag 02 mei 2002 22:53 schreef Gizz het volgende:
Ik heb altijd het idee gehad dat DVD-films superieure beeldkwaliteit hebben als je ze vergelijkt met VHS/tv. Ik was dan ook erg blij toen ik eindelijk een DVD-speler in mijn bezit kreeg :P
Ik heb natuurlijk meteen voor wat kijkvoer gezorgd en ik moet zeggen dat de beeldkwaliteit me erg tegen valt. Lichte scene's met veel verschillende kleuren zien er perfect uit, maar donkere scene's met veel dezelfde kleuren zien er echt zwaar gecomprimeerd uit. Zelfs VHS ziet er dan nog beter uit. Ik heb 3 DVD's (Top Gun, Exit Wounds en Thunderbirds 1) geprobeerd en alle 3 hebben ze dit :{

Hier zijn wat screenshots

Ik speel ze af met PowerDVD 4.0 en op verschillende pc's zien de films er allemaal even slecht uit.

Waar ligt dit aan? Is het omdat ik geen standalone DVD-speler heb, ligt het toevallig aan deze 3 DVD's of wordt de kwaliteit van DVD's gewoon onderdreven en hebben alle DVD's dit?
Dit klopt en er zijn een aantal oplossingen voor:

1. Powerdvd gebruikt minder decoderfilters dan bijv. Cinemaster en ATI dvdplayer, die superieure Direct-show filters gebruiken, dus Powerdvd heeft gewoon een mindere beeldkwaliteit. Dus een andere software player gebruiken, wat jammer is, omdat PowerDVD juist een geweldige functionaliteit biedt.

2. Je monitor staat niet goed afgesteld, bij 9 van de 10 mensen is dit het geval, bijv. je contrast staat te hoog, je kleurverzadiging en je brightness ook, dan ga je dat meteen zien.

3. DVD's worden vaak met een te lage bit-rate ge-encodeerd, vooral in complexe donkere scenes met veel contrast zie je dit dan terug.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op donderdag 02 mei 2002 22:58 schreef dave01 het volgende:

[..]

ligt het niet aan je kleuren??
zet hem eens op 32 bits(of 24)
Nee want alle direct-show filters werken op de hardware-overlay en die is onafhankelijk van je screen-resolutie en kleurdiepte.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Probeer in ieder geval ook wat meer dvd's. Ik heb geen van de dvd's die jij hebt, dus ik kan het niet vergelijken. Ik heb namelijk een dvd van shawshank redemption die van mindere kwaliteit is dan de gemiddelde tv uitzending, mijn highlander is ook niet zo goed. Als je dan een dvd neemt als Gladiator of zo, heb je er misschien minder last van.
En als je je er echt aan stoort, dan kan je nog altijd superbit dvd's kopen :)

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

• Famoso
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Famoso

Delay no more.

Ik heb dit ook wel eens gehad, geen idee waar het aan ligt.

Half twaalf in een oud café. Twee mannen ruiken naar pis, dertien naar hachee. Dat haalt de pis dus nooit meer in.

Verwijderd

maar met standalone dvd spelers is dit niet zo?????

Ik heb het op m'n dvd-rom ook perfect maar ik heb een
(non)TRUST(able) televiewer:r dan is de kwaliteit zo op m'n tv scherm ik heb geen idee waar het bij jou aan ligt, bij mij wel, de televiewer.

Maar met een standalone is dit niet zo???? die wil ik gaan kopen namelijk, met name door de beeldkwaliteit.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-02 20:01
Ik heb je plaatjes even bekeken en kan met zekerheid stellen: dit ligt niet aan het DVD-formaat/compressiemethode.

Er gaat domweg in het afspeeltraject iets mis.

Mischien moet je eens andere software proberen (zoals hier boven al werd aangegeven, software die gebruik maakt van direct-show)

Je speelt af via je pc begrijp ik? Welke videokaart heb je?
Mischien is de tvout van dat ding slecht? Maar dat zou je niet op je pc-monitor mogen zien. (en ik neem aan dat dit screenshots vanaf de pc zijn)

Weet je zeker dat je 32bits kleuren in hebt gesteld?
JaG viel mij ook een keer lastig met de opmerking dat Divx (we hadden het idd over divx, niet dvd) butt was en dat zelfs vhs nog beter was. Het kostte me 10 minuten hem te overtuigen eens 32bit ipv 24bit te proberen en toen hij dat eindelijk eens deed moest hij ook wel toegeven dat een divx afgespeeld op 32bit toch wel wat beter is dan op 24bit.

Het lijkt me echt een gebrek aan kleurdiepte, loop dat nog eens goed na!

• Erikdevries
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-01 00:26
Ik bezit op dit moment zo'n 120 films op dvd, en er zitten wel films bij met veel lagere kwaliteit dan andere (zoals bijvoorbeeld American History X en sommige stukken van Blade) maar dat is, bij mij althans, een grote uitzondering.

Het kan natuurlijk zijn dat je net 3 dvd's hebt die niet echt super zijn (thunderbirds is zowieso al aardig oud dus daar kan je ook niet al te veel van verwachten).

Probeer eens wat andere, recentere films (bijv. the fast and the furious, gladiator etc.) die zijn over het algemeen erg goed van kwaliteit.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

De artifacts op je screenshots zijn wel HEEL erg.
Dit ligt echt niet aan de DVD... zal best wel eens een rot stuk bij zitten maar het lijkt hier echt op te weinig kleuren (alhoewel je dat al had nagekeken)

Vreemd ik zou het zo 1-2-3 niet weten, maar het ligt in elk geval niet aan de DVD's

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Topicstarter
Ik heb heel even kunnen kijken naar een "Lost in space" DVD en de willekeurige scene's die ik heb gezien zagen er wel goed uit :) . Het ligt waarschijnlijk gewoon aan de DVD's.

Is er ergens een site waar je van te voren kan zien wat de kwaliteit van een DVD is of blijft het elke keer een gok als je een DVD huurt/koopt?

• Famoso
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Famoso

Delay no more.

Ik heb eens naar de suggesties gekeken en het ligt idd aan powerdvd.
Daarin zagen de dvd's er veel slechter uit dan in bv. windvd.

ps. Die lost in space dvd was van mij en het ligt bij Gizz ook aan powerdvd.

Half twaalf in een oud café. Twee mannen ruiken naar pis, dertien naar hachee. Dat haalt de pis dus nooit meer in.

• JvS
  • Laatst online: 13:19

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 03 mei 2002 22:36 schreef Erikdevries het volgende:
Ik bezit op dit moment zo'n 120 films op dvd, en er zitten wel films bij met veel lagere kwaliteit dan andere (zoals bijvoorbeeld American History X en sommige stukken van Blade) maar dat is, bij mij althans, een grote uitzondering.
Dat zijn de (helaas) ranzige PAL-conversies.. De NTSC DVD is echt prima van kwaliteit.
Op vrijdag 03 mei 2002 22:10 schreef tommyguy het volgende:
maar met standalone dvd spelers is dit niet zo?????
...
Maar met een standalone is dit niet zo???? die wil ik gaan kopen namelijk, met name door de beeldkwaliteit.
Het is met stand-alone spelers zeker niet zo nee. Met TV's daarentegen zeker wel. Ik heb een 100Hz TV uit de tijd dat het nog niet zo 'goed' was als nu (ik ben er nog steeds geen fan van) en ik moet mijn brightness vrij hoog instellen, en mijn contrast ook. Hoe hoger je dit instelt, hoe meer kleuren er volgens mij van het palet verdwijnen.

Ik had daar met mijn pioneer DVD speler last van. Nu heb ik een philips, waarmee je zelf al het eea kan instellen, en daarop zit een standje (nummer 3 voor ingewijden op de 712 ;)) waardoor mijn TV niet zo op z'n tenen hoeft te lopen en waarmee alles er weer superstrak uitziet :).

Mijn TV heeft er dus een handje van om dit ook te doen. Maar de DVD speler ziet er bijvoorbeeld bij mijn ouders 63cm grundig 16:9 50Hz TV superstrak uit.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Topicstarter
Is dit bij iedereen met Powerdvd zo? Het slaat eigelijk nergens op dat een programma wat bij mijn DVD-speler zat zulke kwaliteit geeft :{

Verwijderd

ik heb op m'n pc ook powerDVD 3.0 weliswaar maar ik heb dit ook zo, en ik heb m'n pc doorgelust met een televiewer van trust en dan valt soms gewoon de hele achtergrond weg, maar op de pc ziet het er met oude DVDtjes ook zo uit.

Verwijderd

ik heb hier ook twee systemen staan
met allebij een dvd speler er in

ik heb hier geen last van de reden is gewoon dat ik het hardware matige kan doen

jouw geforce heeft wel een versnelling voor dvd maar dat gebeurt software matige
dan maak je gebruik van power dvd en die is ook software matige.
dus de cpu moet alle reken kracht gaan doen om die dvd te decoderen waardoor er verlies optreed .

dat is ook de redenn waarom ik voor een ati kaart heb gekozen.

de beste dvd die software matige word gedaan is met een matrox kaart
deze kaart is wel zo goed gemaakt dat hij de zelfde beeldkwalitijd kan maken als een stand alone dvd speler

wat bedoelt de fabricanten dan met dvd versnelling???
ant: dat de kaart zijn instructies versnelt die hij van de cpu krijgt om de beeld te gaan toveren voor dvd.
deze functie zat al in gebouwt in een s3 virge kaart.

welke zijn dan de beste software matige dvd versnellers op dvd videokaart gebied??
ant: er zijn maar twee kaarten die dat kunnen in software
de matrox kaarten vanaf g200 chip
en de voodoo3 kaarten

welke videokaarten kunnen dan hardware matige doen??

ati rage pro tot en met nu van ati
en sommige kaarten die video in en video uit hebben
deze kaarten hebben een extra chip er voor
voorbeeld?
asus deluxe serie (tnt1 tnt2 geforce serie)

videokaarten die ik zelf heb gehad zijn (ook dvd)

geforce2mx
tnt2 m64

ati rage pro\turbo
ati 128gl pro
ati rage fury maxx
ati radeon 64ddr vivo
ati 8500 pro
ati mobily m1 deulheud

matrox g400dh 32mb
voodoo3 2000 en 3000
banchee

sis 6326

de mooiste beeld gaf in dvd was de matrox en dan de ati dan de voodoo3 en de sis 6326

de moelijkste kaart software dvd was de banchee en de sis

software was power dvd en win dvd
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.