Toon posts:

Redhat Linux 7.2 met 60 Gb harddisc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen waarom na een installatie van Redhat Linux 7.2 op een IDE disc van 60Gb de zaak niet wil opstarten en er alleen een melding met LI verschijnt.

Blijkbaar gaat er bij Lilo wat fout .. De eerste schijf /dev/hda1 is slechts (mounted als /) 2500Mb groot.

Ik kom dit probleem alleen tegen bij schuiven groter als ca. 20Gb .. Bij een disc van15 Gb zijn er helemaal geen problemen te ontdekken ..

Groet

Verwijderd

Bij linux moet je bootloader (het filetje waarvan ie boot) in de bootsector van je HD terecht komen en dat is voor de 1024ste cylinder ofzoiets

Je had dus tijdens de installatie een \boot partitie aan moeten maken van 50 mb ofzo aan het BEGIN van je schijf!

Ik weet niet of je die naderhand nog kan maken...

Opstarten met een floppy kan ook nog als je al een Windows partitie op je systeem hebt staan

Suc6

Verwijderd

Topicstarter
Ik meende ook dat dat het probleem was maar als ik een /boot aanmaak van 25 Mb en ik wil hiermee booten dan werkt het zelfs niet .. Ook met een floppy booten werkt niet .. Dit is echt een heel maf probleem ..

Verwijderd

Kan je zelfs niet opstarten met die bootflop die je tijdens de installatie aanmaakt?

Verwijderd

Topicstarter
Nee zelfs dat niet .. Maar toen hing de hele zaak nog op een Promise Controller die ik inmiddels uitgeschakeld heb .. En nu gebruik ik de onboard (promise zit ook onboard) standaard ide controller met een 60 Gb disk ..

• TheManinBlack
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als je de Promise controller gebruikt, moet je dan niet in je BIOS aangeven dat je eerst van SCSI wilt booten? Ook al is het niet echt SCSI natuurlijk.

En is het sowieso niet beter om LiLo in je MBR te zetten?

Edit: Heb je Grub al geprobeert als bootloader? En Linux zou in principe schijven van meerdere Peta-bytes aan moeten kunnen, dus die 60 Gb zal het probleem niet zijn. Tenzij je een oud mobo hebt misschien?

Verwijderd

Topicstarter
Het mobo is een mobo voor een Pentium IV-1600 .. Een nieuwere release van Asus .. Met onboard Promise controller naast de gewone controller ..

Maar ik heb nu de gewone met een enkele disk in gebruik en dan gaat het nog fout ..

• TheManinBlack
  • Niet online
Het probleem van de cutting-edge-hardware? Mobo te nieuw misschien? Daar heeft Linux nog wel eens last van. Maar ff zoeken op de website van Redhat, of andere Linux resources naar posts over je mobo. Misschien zijn er meerdere mensen met deze ervaringen. Best kans dat er zelfs al een oplossing voor is.

Ik gok ook maar wat btw.

Verwijderd

Topicstarter
Dat had ik al gedaan natuurlijk .. Anders hoef ik de vraag niet in een forum te stellen :) Maar toch ben ik je dankbaar voor je reactie ..

• TheManinBlack
  • Niet online
Tegenwoordig is het moeilijk te beoordelen. De laatste tijd zijn er veel mensen die posten voordat ze zelf een beetje hebben gezocht. (Ik durf zelf al bijna niks meer te posten) Sorry dat ik je op dat punt te laag inschatte.

Heb je trouwens nog geprobeert om LiLo direct op je MBR te zetten?

Verwijderd

Topicstarter
Ja Lilo staat op de MBR .. Dat doe ik altijd .. Maar ik ga die andere bootloader nog even proberen te gebruiken. Naam weet ik zo 123 niet even snel maar bij Redhat Linux 7.2 zit er ook nog een andere in.

• TheManinBlack
  • Niet online
Op donderdag 02 mei 2002 23:12 schreef TheManinBlack het volgende:
Heb je Grub al geprobeert als bootloader?
Dat is dus de andere bootloader.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:30

Cyphax

Moderator LNX
Als je in lilo.conf zet "lba32" doet ie 't ook.
Als het topic nou verplaatst kan worden naar NOS, dan heb je denk ik meer kans :)

Saved by the buoyancy of citrus

Pagina: 1