Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Voedingplaat eruit?

Pagina: 1
Acties:

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Onlangs nog een nieuwe Fan in m'n voeding gezet, nu bedacht ik me: om die fan meer lucht aan te laten zuigen; kan je de bodenplaat, dus een deel van de behuizing eruit halen? De printplaat binnenin hangt aan de 'bovenkant' van de voeding. Alleen de bovenste plaat (waaraan ie vast gemaakt is aan de case) laat ik zitten. Kan dit of kan ik hiermee problemen krijgen?

Edit: Misschien een betere topictitel? (ik kan dit nergens wijzigen :s)

Verwijderd

Op donderdag 02 mei 2002 22:10 schreef Roelemewoel het volgende:
Onlangs nog een nieuwe Fan in m'n voeding gezet, nu bedacht ik me: om die fan meer lucht aan te laten zuigen; kan je de bodenplaat, dus een deel van de behuizing eruit halen? De printplaat binnenin hangt aan de 'bovenkant' van de voeding. Alleen de bovenste plaat (waaraan ie vast gemaakt is aan de case) laat ik zitten. Kan dit of kan ik hiermee problemen krijgen?
Misschien wel ja.
Er word namelijk vrij hoge spanning in die voeding omgezet en die spoelen zorgen wel voor wat EMS :)

Anders probeer je het gewoon ff

• r0el
  • Niet online
Op donderdag 02 mei 2002 22:11 schreef daNpy het volgende:
Misschien wel ja.
Er word namelijk vrij hoge spanning in die voeding omgezet en die spoelen zorgen wel voor wat EMS :)

Anders probeer je het gewoon ff
Gewoon ff proberen en m'n voeding mollen zie ik niet zitten :) vandaar dat ik t vraag :P

Ik wou in eerste instantie er een gat in maken maar vroeg me dus af waarom deze mogelijkheid niet zou kunnen? vast veel beter dan een gat >:)

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:33

Cr3ator

1 bar is geen bar

Kan prima! Zie de enermax voedingen met een 2e ventilator op die plek. Dat heb ik ook bij mijn voeding gemaakt. No probs. Oftewel: dremelen maar! :P

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• r0el
  • Niet online
Op donderdag 02 mei 2002 22:44 schreef Cr3ator het volgende:
Kan prima! Zie de enermax voedingen met een 2e ventilator op die plek. Dat heb ik ook bij mijn voeding gemaakt. No probs. Oftewel: dremelen maar! :P
Ik ga niet dremmelen; ik haal de hele onderste plaat eruit :P Nog steeds mogelijk? >:)

Verwijderd

gewoon van die mamaplank steuntjes stapelen en aan je dak van je kees hangen zonder kappies?

• r0el
  • Niet online
Op donderdag 02 mei 2002 22:49 schreef Dannyke het volgende:
gewoon van die mamaplank steuntjes stapelen en aan je dak van je kees hangen zonder kappies?
Anders: Mijn voeding heeft 2 'kappen': één boven en één onder. De onderste haal ik eruit; de printplaat erin zit vast aan de bovenste en aan die bovenste plaat hang ik m weer aan m'n case.

Het komt er dus wel op neer dat de voeding bloot staat/hangt (bovenop nog een plaat erop) en dus makkelijk lucht kan aanzuigen van de CPU die er net onder zit maar dus ook al zijn mogelijke straling makkelijker kwijt kan :?

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-11 18:33

Part

Helemaal niets.....

Op donderdag 02 mei 2002 22:46 schreef Roelemewoel het volgende:

[..]

Ik ga niet dremmelen; ik haal de hele onderste plaat eruit :P Nog steeds mogelijk? >:)
Wel mogelijk alleen kan het geheel een beetje instabiel worden. Door de hele plaat te verwijderen haal je (meestal) het verband uit de construktie en gaat het een beetje doorbuigen.

Verwijderd

ik weet niet of het helemaal klopt, maar ik heb begrepen dat de omhuizing van je voeding wel eens wil werken als een soort van heatspreader.

Misshien weegt het voordeel dat je haalt met het eruit halen van de plaat, niet op tegen het verlies van eventuele heat dissapation.

Verwijderd

In principe is die behuizing van metaal om ook warmte te geleiden, maar als je een plaat helemaal weghaalt is het best te doen hoor. Kijk alleen wel uit dat je nergens contact maakt. Er lopen nog wel eens nare spanningen door een voeding >:)

• r0el
  • Niet online
Het komt er dus zo uit te zien (zijkant):

normaal:
______
|_____|
dan:
_____
|

De instabieliteit maakt niks uit, daar is vast wel wat op te tweaken :)
Over die warmtegeleiding: welke warmte zou t moeten geleiden dan?
Dat t geen contact moet maken was ik al op gekomen, leek me niet zo handig :9

Verwijderd

heb ik ook een keer gedaan maar je hoort alleen maar meer herrie van je voeding,das wel een nadeel

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-11 21:16
lijkt me een waanzinnig stom idee een voeding bevat een gelijkspanning van rond de 400 volt dus funest voor al je hardware en zeker voor je zelf buiten dat zo'n kast er niet voor niets omzit om een juiste airflow te bereiken voor zn broodnodige koeling.

een fabrikant weet zelf wel het beste hoe een voeding te maken daar hebben ze geen tweakertjes voor nodig die het beter denken te weten.

bedenk wel dat als je met stroom knoeit en er zou mogenlijkerwijs bv brand van komen er geen enkele verzekering is die je ook maar 1 cent zal uitkeren.

Verwijderd

Tuurlijk kun je die plaat weg halen.
Maar of het zin heeft dat is de vraag.
Je fan zal nu dus vrij kunnen zuigen. Je hebt dus geen, tot weinig flow meer in je voeding. Dan kun je net zo goed die fan er uit laten.

• Randal Peelen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:32
Op donderdag 02 mei 2002 23:11 schreef monterey het volgende:

een fabrikant weet zelf wel het beste hoe een voeding te maken daar hebben ze geen tweakertjes voor nodig die het beter denken te weten.
Waarom zit er op een Radeon 8500 dan niet standaard een dikke koeling, heeft hij een voltage mod ondergaan en draait hij geen 310/310?

Omdat hij dan minder lang mee gaat? Wou jij hem de volle 10 jaar kunnen benutten dan? Met 5 jaar heb ik hem zeker al versleten hoor,

Als fabrikanten het allemaal zo goed weten, mooi toch :P laten we dan gelijk heel T.net afschaffen!

(Dat ding zit er NATUURLIJK voor de bescherming, maar wat nou als je zelf denkt deze niet nodig te hebben, dan mag je dat er toch afhalen?)

http://twitter.com/randalpeelen

• r0el
  • Niet online
Op donderdag 02 mei 2002 23:11 schreef monterey het volgende:
lijkt me een waanzinnig stom idee een voeding bevat een gelijkspanning van rond de 400 volt dus funest voor al je hardware en zeker voor je zelf buiten dat zo'n kast er niet voor niets omzit om een juiste airflow te bereiken voor zn broodnodige koeling.
Ik denk dat zonder die onderplaat de koeling beter zal zijn door mijn airflow van onder af.
Heb je misschien wel gelijk in...
bedenk wel dat als je met stroom knoeit en er zou mogenlijkerwijs bv brand van komen er geen enkele verzekering is die je ook maar 1 cent zal uitkeren.
Ik knoei verder niet met stroom of met draden. Het komt naar mijn mening uiteindelijk neer op een losse printplaat, je moederbord zit toch ook niet in een doosje?

Verwijderd

Je moederbord voert ook geen hoge spanningen...

• r0el
  • Niet online
Op donderdag 02 mei 2002 23:22 schreef exter het volgende:
Je moederbord voert ook geen hoge spanningen...
Maar ook een 12V vonkje kan fik veroorzaken...

• Randal Peelen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:32
Gewoon doen, kijken wat hij doet, desnoods hou je de voeding ff buiten de kast (kabels lijken me haast wel lang genoeg).

Als dat het doet kun je hem er in gaan douwen, zie het probleem niet helemaal ;).

http://twitter.com/randalpeelen

Verwijderd

Op donderdag 02 mei 2002 23:25 schreef Roelemewoel het volgende:

[..]

Maar ook een 12V vonkje kan fik veroorzaken...
't gaat meer om het aanrakingsgevaar, en de fabrikant moet aan de veiligheidseisen voldoen.
D'r zijn nog geen verhalen bekend van mensen die een rotklap van hun moederbord hebben gehad.

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Nah, je kan je plaat erwel uitschroeven ja, maar:

- je hebt je kast openliggen, gevaarlijk voor je mobo
- het dient grotendeels voor de afscherming, dus heb je kans dat je pc corrupt word
- hoge spanning is ook nog es gevaarlijk voor jezelf
- je kan hebben dat op bepaalde plaatsenlucht stroomt waar dat niet hoort, zie tekeningetje:
A = fan, B = te koelen gebeuren, > = luchtstroom

eerst:
______________I B I
A>>>>>>>>>>>>>>/\ I
__________________I

zometeen :)

______________I B
A >> > > >
\/ \/ \/

oftewel, je hebt geen koeling meer op de plaatsen waar dit nodig is, omdat de stromende lucht makkelijken ergens anders naartoe stroomt

maja, het is te proberen, zolang je maar oplet (temp`s en stroom...)

Electronics development

Verwijderd

Leuk topic :D Dat het is natuurlijk nooi beter omdat metaal te laten fungeren als heatspreader dan er lekker lucht langs te pompen. Gewoon alles openmaken, heb ik ook gedaan, die van mij zit boven m'n pci sloten gemod, zonder case of wat dan ook. Die case zit er gewoon omheen omdat ze liever niet hebben dat je met je fikken in dat ding komt aangezien er vrij hoge voltages lopen.

• r0el
  • Niet online
Kort samengevat de problemen die mogelijk kunnen ontstaan:
- Gevaar voor lichamelijk contact met hoogspanning
- Koeling van voeding zelf niet naar behoren

In principe staat de pc-case altijd dicht. Als deze open gaat haal ik altijd eerst de mainswitch achterop de voeding om zodat er geen spanning meer opstaat.

Over de koeling: Ik heb een fan van onder naar boven gericht staan, de airflow zal langs de koelelementen van de voeding gaan.

Als ik nou alleen een rond gat onderin die plaat maak; heb ik dan niet gedeeltelijk last van dezelfde problemen? Of kan ik beter toch een blowhole bovenin mijn kast maken en de voeding laten voor wat t is?

Verwijderd

Pff, gaat wel goed, je moet er alleen niet met je tengels in gaan zitten. EMI/RFI/whatever heb je geen last van.

• r0el
  • Niet online
Op vrijdag 03 mei 2002 00:02 schreef DaBit het volgende:
Pff, gaat wel goed, je moet er alleen niet met je tengels in gaan zitten. EMI/RFI/whatever heb je geen last van.
Ik krijg net een leuk idee: rechthoekig stukje (kippen)gaas of i.d (rooster achtig) kopen en die eromheen doen. Houdt niet veel lucht tegen dacht ik zo 8-)

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
dit is net zo gevaarlijk als een open invertor lijkt mij
* insan1ty auw!

• Mighty_Xa4
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-11 09:35
Gewoon doen. Printplaat blijft toch gewoon in de originele case zitten dus het enige dat verandert is:
Je kan de voedingsprint aanraken en een lekkere klap krijgen, maar je case wordt weer afgesloten dus dat gevaar is er niet meer.
En dat je voeding niet meer gekoeld wordt is bullshit, de behuizing van je voeding neemt vrijwel geen warmte op (wel de heatsinks die erin zitten.
Als er een fan in de buurt zit dan zal er altijd wel een beetje lucht langs de heatsinks stromen, en een voeding hoeft niet zo extreem gekoeld te worden, dus dat gaat gemakkelijk lukken.

• r0el
  • Niet online
Op vrijdag 03 mei 2002 02:12 schreef insan1ty het volgende:
dit is net zo gevaarlijk als een open invertor lijkt mij
* r0el auw!
Dat open wil ik dus voorkomen met een stuk stevig, op de plaats van die bodemplaat gemonteert gaas en m'n case dicht doen.

Verwijderd

heb eens ergens een PSU mod gezien waarbij de volle platen vervangen werden door een soort metalen raster
z'n temps gingen ook onmiddellijk naar beneden >:)
spijtig genoeg kan ik em echt nergens meer vinden :'(

• r0el
  • Niet online
Op vrijdag 03 mei 2002 11:43 schreef Scalle-- het volgende:
z'n temps gingen ook onmiddellijk naar beneden >:)
En dat is dan ook waar ik uiteindelijk heen wil! >:)

Mijn voeding hangt boven mijn P4 en zal dus ook warmte lucht die over mijn P4 is gegaan direct kunnen afzuigen.

• r0el
  • Niet online
In [topic=485069/1/50] is het resultaat te zien :P

De voeding is nog even stevig als voorheen. Vinger-in-je-voeding bestendig.
Casetemp is 5 graden omlaag.
Voeding vind ik mooier geworden.
Eventuele magn. velden worden door gaas ook tegengehouden.
M'n voeding is nog koel.
Hij maakt nog even veel herry/is nog even stil als voorheen :9

:)

Verwijderd

Op vrijdag 03 mei 2002 00:02 schreef DaBit het volgende:
Pff, gaat wel goed, je moet er alleen niet met je tengels in gaan zitten.
Dat is ook mijn tip bij dit verhaal...

Ik was laatst een keer mijn voeding aan het tweaken (papst in geflared) en die zou ik dus wel effetjes gaan testen met de kap open |:(

"Hmm... hij doet ut niet... es ff de aansluitingen checken" (komt met vingers aan voeding die aan en open staat) PATS "auw..." :+

De moraal: uitkijken dus :7

Ohja, en eet niet te veel snoep, dat is niet goed voor lichaam en gebit... :+
Pagina: 1