Desktop: Debian sid
Server: Debian woody (bijna stable)
Ik heb sinds 1995 ervaring met Linux, ooit begonnen op Slackware, daarna RootHat, ook een tijdje SuSe. Vrij recent Mandraak. Een half jaartje FreeBSD, en nu sinds een jaar Debian! En dat bevalt me van allemaal veruit het best! Redenen:
- apt-get ;-)
- stabiel
- goed getest
- clean systeem (andere distro's zijn door alle vage dependancies veel te log)
Slackware: leuk voor de hacker / freak. Alles zelf klooien, compileren enzo. Duurt mij wat te lang allemaal, en je zit te vaak met het handje dependancies te resolven enzo, en dat vind ik zonde van mijn tijd.
RootHat: vroeger was het wel leuk (4.x ofzo??). Was toen een nette distro, en ik dacht toen nog dat Debian iets heel engs en heel moeilijks was ;-). Maar tegenwoordig vind ik RootHat steeds meer crappy worden. Insecure by default, altijd gekut met RPM's, en gewoon slechte desktop ondersteuning (default dan). En ik werd altijd helemaal gestoord van al die vage symlinks. Het FileSystem van RH is een grote chaos altijd geweest.
SuSe: ooit, in de 6.x tijd ofzo vond ik dit geweldig. Snel, zag er mooi uit allemaal, soepele install. En die centrale config file (rc.config ofzo?) beviel me wel. Ook het feit dat ze zich in die tijd perfect hielden aan het System V bootconcept vond ik prettug. Helaas hebben ze dat weer losgelaten en zijn ze nu minder System V compatible. De laatste tijd doen ze steeds eigenwijzer en mij ook iets te commercieel. Verder kreeg ik hier ook steeds meer te maken met RPM-nightmare.
FreeBSD: GAAF!!! Voor een server dus. Als je echt secure wilt, niet al te bleeding-edge spul. Dan is het perfect. Als je gewoon een bloedjesnelle Apache doos nodig hebt om een site te hosten zou ik ALTIJD FreeBSD nemen. Gewoon geweldig. Bootconcept rammelt wel vind ik, hou niet zo van BSD bootconcept.
Gentoo: (ook ooit eens geprobeerd). Geinig. Leuk hobby-project. Lekker snel en ook best stabiel. De eerste distro waarmee ik kon installeren op IDE-RAID (Promise). Maar nog meer als bij Slackware geldt hier: doe-het-zelf. Kost me teveel tijd, en die heb ik er niet voor over (ook andere hobby's

).
Mandraak: leuk voor een windows-adept. Maar niet echt bruikbaar. RPM sucks, dat had ik al gezegd. Bovendien is Mandrake TRAAG en LOG. Ziet er prachtig uit allemaal, install is errug mooi(!), de hardware ondersteuning errug goed, maar dat weegt voor mij allemaal niet op tegen de nadelen. Traag en log en niet te updaten zonder dependancy problemen.
Debian: apt-get. Need I say more? Open en vriendelijke community, een niet te verslaan packaging systeem. Wat nou gezeik met deps? (met RPM had ik ooit dat ik gkrellm wilde deinstallen en dat Mandrake RPM GUI'tje voorstelde om te verwijderen: base-system, X-common, alle libs ongeveer, enzovoort. kon dus gewoon gkrellm niet deinstallen

). Goed getest (het moet echt okiedokie zijn voor 't in stable komt). Goeie performance! En een redelijk bootconcept. Kortom: echt mijn distro! Enneh, echt niet moeilijk te installeren. Ik vindt het altijd heel apart dat als je mensen een aantal vragen stelt in een gelikte X omgeving dat ze het "zo makkelijk vinden" en dat als je hetzelfde vraagt in een ouwerwetse text omgeving dat het "ingewikkeld" of zelfs "kut" is. Gewoon even lezen en dan is Debian ook simpel te installen. Aanrader: download een bootable ISO, stuk makkelijker dan de flopjes.
Zo, da's mijn view op de distro's

. Beetje langer verhaal geworden dan ik dacht