[PSP7] Transperant vraagje.

Pagina: 1
Acties:

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb een logo ingescand van een A4-tje en heb met Paint Shop Pro een uur lang dat logo bijgewerkt totdat alleen het logo nog zichtbaar was en de achtergrond verdwenen.
Zo ziet het er nu uit (dit is een klein gedeelte van het logo):
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/entrefice/GoT/voorbeeld.jpg

Ik heb het geheel opgeslagen als *.psp bestand.
Wanneer ik het opsla als een jpg bestand en het in m'n IE bekijk is er ineens een witte achtergrond ipv een transperante achtergrond.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de achtergrond bij een jpg transperant wordt?

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec) 💨. Interessant voor jouw huis? DM me maar!

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
jpg ondersteunt volgens mij helemaal geen transparantie

gewoon opslaan als PNG

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Verwijderd

JPEG ondersteund geen transparantie, het is dus onmogelijk.
GIF89a lijkt me een prima formaat voor dat plaatje?

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Je hebt dus ook wel via [Colors] ook al de transparante kleur ingesteld he?

want als je het alleen in een layer boven een lege layer zet líjkt het wel transparant maar is het dat niet. Je moet hem eigenlijk even gewoon met al dat wit eromheen openen, dan op [Colors] [Set Palette Transparency], Optimized Median Cut kiezen en dan met het pipetje wit aanklikken (je ziet het vanzelf).

Vervolgens moet je het plaatje als Gif opslaan, ala.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• --Erik--
  • Niet online
Op donderdag 02 mei 2002 20:07 schreef Dark Blue het volgende:
Je hebt dus ook wel via [Colors] ook al de transparante kleur ingesteld he?

want als je het alleen in een layer boven een lege layer zet líjkt het wel transparant maar is het dat niet. Je moet hem eigenlijk even gewoon met al dat wit eromheen openen, dan op [Colors] [Set Palette Transparency], Optimized Median Cut kiezen en dan met het pipetje wit aanklikken (je ziet het vanzelf).

Vervolgens moet je het plaatje als Gif opslaan, ala.
Bedankt, zo lukt het.
Alleen heb ik nu het probleem dat alles wat nog meer wit is in het plaatje ook transperant wordt..

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec) 💨. Interessant voor jouw huis? DM me maar!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Op donderdag 02 mei 2002 20:46 schreef --Erik-- het volgende:

[..]

Bedankt, zo lukt het.
Alleen heb ik nu het probleem dat alles wat nog meer wit is in het plaatje ook transperant wordt..
Dat is inderdaad zo... maar heb je die PSD nog?
Want ik zie dat je heel netjes dus alles om dat plaatje heen hebt weggegumd. Nou als je nou - je logo staat toch op layer3 - een layer4 erbij maakt, en die ónder layer3 zet. die vul je met knalpaars ofzo. Vervolgens doe je [Copy Merged] (onder [Edit] ) en je doet [Paste als New Image] eveneens onder Edit.

Nu kies je weer onder [Colors] [Set Palette Transparency] en je wijst nu paars toe als transparante kleur...

dit werkt alleen als je het plaatje zonder 'zachte randjes' hebt uitgegumd, want pixels die tussen paars en zwart zitten, blijven dus donkerpaars en dat wordt dus naderhand lelijk.
Je zou ook heel lichtgrijs kunnen nemen als transparante kleur...dus die hele layer met nét zo'n kleur grijs vullen, dat het haast niet opvalt, maar toch net geen wit meer is.

Succes :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Op donderdag 02 mei 2002 20:52 schreef Dark Blue het volgende:

[..]

Dat is inderdaad zo... maar heb je die PSD nog?
PSD is voor photoshop, niet PSP... :)

en met JPG kan nóóit transparantie bereikt worden, maar met GIF wel. PNG weet ik niet, want ik gebruik het nooit ;) nergens voor nodig. (te groot voor op het web, geen meerwaarde tov andere formaten)

Verwijderd

Op donderdag 02 mei 2002 19:57 schreef --Erik-- het volgende:
Ik heb een logo ingescand van een A4-tje en heb met Paint Shop Pro een uur lang dat logo bijgewerkt totdat alleen het logo nog zichtbaar was en de achtergrond verdwenen.
Een uur???? Man, neem toch photoshop

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Op donderdag 02 mei 2002 21:05 schreef Socratesss het volgende:

[..]

PSD is voor photoshop, niet PSP... :)
|:( het is idd de PSP ja... :P

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

sim-pel..

• maak een nieuwe layer aan onder de layer met je logo, maak deze lekker blauw ofzow.

• dan weer transparency instellen, dit keer op blauw

en je plaatje is nog lekker wit en nu transparant :)

Stop uploading passwords to Github!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op donderdag 02 mei 2002 21:05 schreef Socratesss het volgende:

[..]

Een uur???? Man, neem toch photoshop
Lekkere argumenten ja. In PSP kan dat net zo snel als in photoshop hoop :Z (dat hij er langer over doet ligt aan hem)

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Op donderdag 02 mei 2002 22:17 schreef papa_eend het volgende:
sim-pel..

• maak een nieuwe layer aan onder de layer met je logo, maak deze lekker blauw ofzow.

• dan weer transparency instellen, dit keer op blauw

en je plaatje is nog lekker wit en nu transparant :)
dit had ik al gezegd helemaal uitgelegd :X ;)

• --Erik--
  • Niet online
Sorry voor de late reactie, allemaal heel erg bedankt, het is gelukt :)

Pagina: 1