Toon posts:

[Linux] Geheugen fout hersteld zonder ECC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in mijn pc 448MB geheugen zitten (64+128+256)
Laats werd o.a. het geheugen een beetje heel warm. Dat kwam door wat hardware probleempjes. Het werd zo warm dat 't kennelijk fouten begon te maken. Toen werd tot mijn verbazing zo 256MB geheugen 'uitgeschakeld' Oftwel geen crash, maar enkel wat minder geheugen. Ik heb oersimpel SDRAM geheugen zonder ECC. Ik gebruik een custom 2.4.18 kernel
Het hardware probleem is weer opgelost!
Zijn er meer mensen die dit meegemaakt hebben?

Verwijderd

Niet meegemaakt, wel over gelezen... Ik weet niet of het al geimplementeerd is, maar je verhaal lijkt erg veel op http://rick.vanrein.org/linux/badram/

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ja, maar ook die patch kan geen memory 'on the fly' uitschakelen...daar bestaat bij mijn weten nog geen ondersteuning voor, los van het feit dat moederborden die binnen het budget van de gemiddelde persoon vallen het ook niet ondersteunen. Je kunt aan de kernel middels de mem= optie wel aangeven hoeveel RAM je wilt gebruiken, maar ook dat is een boot-time parameter. Ik vind het een vaag verhaal, de malloc()-implementatie van de kernel kan toch nooit weten dat geheugen dat er net nog wel was er nu niet meer is? Wel leuk voor je natuurlijk :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
ik vondt 't ook gek toen top, free, etc. aangaven dat het totale aantal geheugen was afgenomen...

Het leek er op dat 't zo is gegaan

1. Help geheugen fout!
2. Gooi maar in de swap die hap!
3. Uitschakelen, en klaar!

Verwijderd

Kan het niet gewoon zoals je zelf zegt door de warmte komen? Dus gewoon puur dat de hardware het begeeft en daarom dat geheugenstripje niet meer werkte? En nu door afkoeling bijv. de baantjes oid weer goed gekrompen zijn en je dus gewoon mazzel hebt?

Wel knap hoe dan ook dat Linux zo stabiel is dat het zelfs over een vette hardwarestoring heen kan gaan.