Toon posts:

[Geh] vraagje betreft bios instelling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben bezig met wat tweakjes, en toen heb ik eigenlijk steeds mijn geheugen vergeten. Dit blijkt nogal een bottlenek te kunnen zijn. Nu zat er een leuk stikkertje op me geheugen van cas 2. Dus ik via sisandra kijken wat voor instellingen ik had staat er 2.5-3-3. Hier was ik dus niet tevree mee en via bios (kijk spec voor meer info) ff aangepast in 2-2-2 maar nu was er nog een optie. Instant Pre-charge time ofzo die stond op 5t die heb ik nu op 6t wat houd die precies in en is het juist slechter of beter dat ik hem in 5t heb gezet.

alvast bedankt

Ik heb search gebruikt maar vond niets over dit probleem, mayb komt dat omdat asus het anders heeft genoemd als anders??

Verwijderd

Topicstarter
[schop]

Verwijderd

:? Ik snap er geen hol van, zelfs niet na 3x lezen.........
Kan je dus echt niet helpen, sorry :)

volgende keer overigens niet meer zo snel (29 minuutjes) schoppen!!

heb ik nou altijd al eens willen zeggen :)

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-08 13:01

wij

t5 lijkt mij beter

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:03

DarkSide

theres no place like ::1

1 het lijkt me niet echt zinvol om na een half uur al je topic omhoog te schoppen.
2 ff google op en kom ik dit tegen

SDRAM RAS Precharge Time

Options : 2, 3

This option sets the number of cycles required for the RAS to accumulate its charge before the SDRAM refreshes. Reducing the precharge time to 2 improves SDRAM performance but if the precharge time of 2 is insufficient for the installed SDRAM, the SDRAM may not be refreshed properly and it may fail to retain data.
So, for better SDRAM performance, set the SDRAM RAS Precharge Time to 2 but increase it to 3 if you face system stability issues after reducing the precharge time.

http://www.rojakpot.com/Speed_Demonz/BIOS_Guide/BIOS_Guide_02a.htm

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Topicstarter
dat is mijn vraag niet dark het gaat om dat laatste.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:57
Je kan 'm beter weer op 5T zetten, dat is theoretisch sneller. De SDRAM active to precharge time, tRC (dat wat jij waarschijnlijk bedoelt) zegt eigenlijk al zelf wat het betekend: de tijd dat een page actief is totdat er een RAS Precharge (tRP, het terugschrijven van data v.d. Sense Amps naar de juiste celadressen) optreed. Dit is van belang wanneer er een page miss optreed en de benodigde data in dezelfde bank staat. Hierdoor moeten de Sense Amps eerst worden geleegd (tRP) en vervolgens weer worden gevuld met de juiste page. De RAS Precharge Time (2 of 3 kloktikken) plus de minimale tijd dat een page open moet zijn (Row Active Time, tRAS) vormen samen de SDRAM active to precharge time (tRC RAS Cycle Time) met een minimum van 5T.
Ik geloof dat ik het hier wel goed heb staan :) al die termen kunnen nogal verwarrend zijn.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
idd, hartelijk bedankt dus op nog ff duidelijk neer te zetten: 2-2-2 en 5t is goed voor cas2/cl2 geheugen. Of is cas2 cl2 neit hetzelfde?

• Abbadon
Op vrijdag 03 mei 2002 22:08 schreef Khorne het volgende:
idd, hartelijk bedankt dus op nog ff duidelijk neer te zetten: 2-2-2 en 5t is goed voor cas2/cl2 geheugen. Of is cas2 cl2 neit hetzelfde?
Ja, CL staat voor CAS Latency, you do the math ;) Ik zou me overigens niet al te druk maken om die 5T setting; de kans op een Page Hit is al groot (in de buurt v.d. 60%) en vervolgens is er een gerede kans dat in het geval van een Page Miss de benodigde data in een andere bank staat, dan doet tRC er al niet meer toe maar tRDD (Row-active-to-Row-active-Delay) wél om het ingewikkeld te maken :+ . Anyway, als je bak vreemde kuren gaat vertonen, eerst deze weer op 6T zetten zou ik zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
wat moet ik onder vreemde kuren verstaan? moet hij dan echt gewoon vastlopen of is de geringste korte traagheid al genoeg? (wel tof dat ik cas 2 kan, wanneer je kijkt dat het onbekend geheugen is het merk weet ik ff niet nog wat mos en dat voor 80 gulden per reepje (2 keer 256)) :)

/edit
kan je geheugen hier ook kapot aan gaan??
/edit

Verwijderd

Topicstarter
subtiel schopje

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 13:31
Als ik het goed heb, kan jouw geheugen niet kapot gaan wanneer je de timings zit te prutsen. Het geheugen wordt bij meer belasting warmer.

Wanneer je geheugen de timings niet aan kan, zie je dit meestal aan blauwe schermen (fouten) of dat een programma vastloopt. Ik test het meestal door 3dmark2000 een halfuurtje achterelkaar te benchen (zonder pauze).

Verwijderd

Topicstarter
dat soort dingen heb ik niet als ik quake blijft alles ook smooth maar nog ff een vraagje hier om klopt dit wel want ik leest toch echt 2-3-3 ipv 2-2-2 in sisandra
Afbeeldingslocatie: http://clan-n.gamepoint.net/vraag.jpg
:?

Verwijderd

Topicstarter
please het topic is toch al geopend en hierna ben ik echt klaar dan kan ik met gerust hard slapen :)

Verwijderd

Topicstarter
schopje :)

Verwijderd

Topicstarter
please gotters willlen jullie ff naar het plaatje kijken en je mening geven ik zie echt 2-3-3

• Abbadon
Ja, ik zie ook 2-3-3. Wat de oorzaak is :? Afgelopen weekeinde op een LAN party ook iemands bak getweaked en o.a. geheugen op 2-2-2 gezet, maar Sisoft gaf 2-3-3 aan... misschien een BIOS probleempje o.i.d.

Verwijderd

Topicstarter
heel maf
ik kan btw nog iets anders instellen maar ik ben nu ff niet thuis dus binnenkort post ik wat nog meer veranderd kan worden. En anders kunnen mijn huisgenoten op de campus waar ik binnenkort ga wonen me vast wel helpen :)
Pagina: 1