Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hoe archiveren jullie de Digicam foto's ?

Pagina: 1
Acties:
  • 71 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een tijdje een digitale camera en het leuke van dit ding is, dat je van alles wat maar los en vast zit een of meerdere foto's maakt.
Het nadeel is dat je al heel snel een hele berg (lees honderden) foto's hebt.

Hoe houden jullie dit bij ? Hoe zoeken jullie bijvoorbeeld terug naar die ene bepaalde foto ?

Ik zit zelf te denken om e.e.a. met behulp van een database te bouwen waarin ik ook allerlei omschrijvingen en sleutelwoorden in kan opnemen, zodat het zoeken van foto's een stuk fijner wordt.

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
ik stop ze na 't maken gelijk in een dir met datum en onderwerp, en als ik 650 mb aan foto's heb fik ik de hele handel op CD en schrijf de datum + onderwerpen op 't hoesje

werkt vrij redelijk, want als je weet van "eej ik wil die foto van die zonnebloem die ik in frankrijk heb gemaakt weer zien", bedenk je gewoon ff wanneer je ongeveer in frankrijk was , en pakt die CD
de goede foto uit een dir opzoeken doe ik via die browse-met-thumbnails-dinges in PSP

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Ik stop ze in een dir met submaps erin, dan kan ik ongeveer wel bijhouden hoe het allemaal geordend is.

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Verwijderd

Dat is denk ik ook het makkelijkste systeem.

Als iki mijn cam aan de pc hang opend automatisch het bijbehorende programma en druk ik op save. Hij maakt dan zelf een map met datum, het enige wat ik dan nog doe is renamen en en titel eraan geven. BV Ardennen 20-03-02

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm. Het lijkt erop dat ik weer veel te moeilijk zit te doen. Met een duidelijke directory-structuur is het natuurlijk ook te doen.
Jammer is alleen dat je dan niet op onderwerp of sleutelwoord kan zoeken. Zoiets van: laat alle zonsondergangen eens zien..

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Daar bestaan speciale progs voor. Even zoeken, ik post de namen wel later

Oh ja.. Imatch en Thumbplus
http://www.photools.com/

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:53
Ik heb zelf een PHP + MySQL systeem geschreven.
Voordeel is dat meteen al mijn foto's te zien zijn op het net. Hij genereert zelf thumbs. Ik kan ze in categorieen plaatsen en er rechten aan toe kennen. Alle foto's staan in 1 dir. In de database staat welke foto's bij elkaar horen.

Werkt erg oke allemaal...

Verwijderd

Ik zit hier met hetzelfde probleem. In zes maanden zo ongeveer 3000 fotos. Datum + plaats is een idee maar ik wil meer...bijv alle fotos van de katten... dus meerdere links naar een foto en ik heb geen zin om twee keer 1 foto op disc/cdrom te hebben staan.
Zijn er progjes die dat doen in windows kun je bijv door de properties in te vullen misschien zoeken maar als ik onder windows xp pro 2600 die omschrijvingen in probeer te vullen gebeurd er niets hij saved die nooit...vaag maar volgens mij als dat zou werken kun je dan in een keer alle fotos waar in de omschrijving GRAS staat terug vinden....
Iemand een oplossing meer in die richting gevonden?

Verwijderd

zoals hier al vermeld staat, als ik 800 mb (ja ja gebruik 90 min cd's) heb brand ik die zooi. schrijf de datum van en tot en met erop, en dan de onderwerpen, bijv zomervakantie italie, wintersport oostenrijk etc.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:49

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

+ my pictures
|+ school
|- open dag
|- schoolreis londen 2001
|- schoolreis tjechie 2002
|+ carnaval
|+ werk

zoiets dus, gewoon in subdirs.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

//offtopic//
/me Gaan jullie met school ook al naar Tjechie damn schijnt in de aanbieding te zijn. Ik ga ook naar Tjechie (Praag) je kon toevallig ook kiezen uit London maar vorig jaar was ik naar Barca!!!!!
//offtopic-end//

Verwijderd

Op donderdag 02 mei 2002 19:50 schreef kaandorp het volgende:
Ik heb zelf een PHP + MySQL systeem geschreven.
Voordeel is dat meteen al mijn foto's te zien zijn op het net. Hij genereert zelf thumbs. Ik kan ze in categorieen plaatsen en er rechten aan toe kennen. Alle foto's staan in 1 dir. In de database staat welke foto's bij elkaar horen.

Werkt erg oke allemaal...
interessant......is het freesource ?
Ik ben namelijk al een tijdje bezig maar lukt mij niet in php

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:12
Op vrijdag 03 mei 2002 09:01 schreef Cavedude het volgende:

[..]

interessant......is het freesource ?
Ik ben namelijk al een tijdje bezig maar lukt mij niet in php
Hij heeft het zelf geschreven zoals ie al aangeeft, dus dan is het wel freesource :+

Misschien kun je iets vinden op www.phpfreakz.com ofzo.

Ik denk dat ik ook maar eens aan de slag ga met php met een mysql db'tje erachter :)
Heb net vorige week een cybershot gekocht.

Verwijderd

Ik heb opzich wel PHP scripts die foto's weergeven...maar geen een die netjes thumbs maakt

• InZane
  • Laatst online: 17:12
Op vrijdag 03 mei 2002 09:52 schreef Cavedude het volgende:
Ik heb opzich wel PHP scripts die foto's weergeven...maar geen een die netjes thumbs maakt
Thumbs maak ik gewoon in photoshop.
Heb gewoon een action gemaakt die foto's verkleind en er een border omzet en ze vervolgens automatisch opslaat :)

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:23

Kettrick

Rantmeister!

Ik gebruik het volgende pakket :

http://gallery.sourceforge.net/

Bevalt erg goed.

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:46
Ik ben voor mijn werk ok bezig met een foto opslag systeem en wil dat eigenlijk op dezelfde manier voor mijzelf gaan gebruiken.
Alle foto's worden op CD gebrand en vervolgens worden de foto's per Object in de database opgeslagen. Hierbij wordt er meteen een thumbnail gemaakt van de foto die rond de 20KB is, zodat je niet voor elke foto de bijbehorende CD hoeft op te zoeken als je snel even door de foto's wil bladeren. Deze thumbs worden ook in de database opgenomen.

Verwijderd

Ik heb nu 2 cd's vol, en heb ze allemaal nog eens op me hd staan, gewoon

+jaar
-maand
-dag

Dag dan met naam en datum :)

Verwijderd

Op donderdag 02 mei 2002 19:12 schreef runningman het volgende:
Hmmm. Het lijkt erop dat ik weer veel te moeilijk zit te doen. Met een duidelijke directory-structuur is het natuurlijk ook te doen.
Jammer is alleen dat je dan niet op onderwerp of sleutelwoord kan zoeken. Zoiets van: laat alle zonsondergangen eens zien..
Je kan wel degelijk op sleutelwoorden zoeken in Windows (XP in ieder geval). Kies eigenschappen van de foto en tablad samenvatting, vervolgens kan je bij trefwoorden je trefwoorden kwijt. sim-pel ;) Als je vervolgens de zoekfunctie gebruikt kan je ook zoeken op trefwoorden.

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11 22:26

Mooody

elmoody

directories gemaakt per dag

bijv. 3 mei 2002 komt in I:\Photo\2002\05\03

simpel en overzichtelijk...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-10 11:32
Ik ben begonnen met sleutelwoorden op te nemen met de nummers als uniek id in een kaartenbak programma, en die kaartenbak zet ik steeds op de laatste CD.

Het kost echter wel wat dicipline en je moet voor alle foto's dus wat intypen. Ik kan ze nu wel terug vinden maar het blijft handwerk, zoiets met een PHP script en SQL lijkt me ook wel wat. Lijkt me ook wel leuk om te maken trouwens.

Ik weet van een professionele fotograaf dat hij alles op datum archiveerd en in zijn agenda kan hij achterhalen waar hij foto's gemaakt heeft, maar ja die doet natuurlijk opdrachten en kan dan later ook niet meer terugvinden op welke foto's een kat voorkomt.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:27
Ik werk zelf met photostation... werkt best relaxt! Kan je ook alles makkelijk in subdir's verdelen.

Ook heb ik een tijdje (paar uurtjes) met ZoomBrowser gewerkt maar dat vind ik niet echt super.

Verwijderd

Als ik de foto's naar de hd zet, sleep ik gewoon de hele directory naar de map "<insert naam camera> orgineel". Die directory heeft dan een nummer (de datum). Als ik die dag nog een keer wat nieuwe foto's naar de hd zet (waardoor de dir dezelfde naam heeft) dan zet ik die dir weer in de 1e dir van die dag. Ik vind gemakkelijk een foto terug omdat in winxp de optie is om automatisch thumbnails van foto's te laten zien.

Ik kopieer alleen de belangrijke foto's naar mijn "album" en geef ze een andere naam.

Mijn album is opgedeeld in de volgende hoofd categoriën; "Familie" "Huisdieren" "Uitstapjes" "Vakantie" "Ik & Vriendin" "Various".

Tot nu toe heb ik nog maar 376 foto's in mijn album en 1244 in mijn "<insert naam camera> orgineel" directory, maar toch vind ik foto's redelijk makkelijk terug.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Op vrijdag 03 mei 2002 10:02 schreef RoeLz het volgende:
Ik gebruik het volgende pakket :

http://gallery.sourceforge.net/

Bevalt erg goed.
Ziet er ook nog eens gelikt uit.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

idd, subdirectories hier roeleren.

Hoofddir: vakanties, activiteiten, artistiek, werk, portretten etc. Alle subdirs genoemd naar hun activiteit met een datum en dan verspreiden maar. Enkele keer hernoemen maar dat boeit niet echt.
En natuurlijk via WinXP of ACDsee iedere keer zoeken via thumbnails anders wordt je snel gek.

Op deze manier kan ik thema's, speciale foto's en activiteiten goed organiseren. Alleen voor het backupen moet ik nog iets verzinnen aangezien het ondoenlijk is iedere mutatie bij te werken. Vooralsnog werkt een hele grote HD het beste daarvoor.

/me zou idd een foolproof beter systeem overwegen indien het z'n waarde bewijst.

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:54
ik heb ze een beetje per datum staan, maar voor het overzicht gebruik ik Photomesa.

hier staat een artikel erover: http://www.cs.umd.edu/hcil/photomesa/

Ik vind het erg prettig werken :D.

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-10 11:32
Ik heb "photomesa" geprobeerd, het ziet er ook wel grappig uit, alleen op mijn Mac werkt het een beetje gammel. :(

http://www.tweakers.net/nieuws/21751?highlight=photomesa

Het werkt met java(=voor veel OS'en), en er worden thumbnails aangemaakt voor je directory's, dus het duurt even voor je alle foto's kunt zien. Maar als het overzicht klaar is, dan lijkt het wel handig.

vanaf de site van photomesa kun je het programma starten, je hoeft niets te installeren :)

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:52
Op donderdag 02 mei 2002 19:03 schreef Flat© het volgende:
de goede foto uit een dir opzoeken doe ik via die browse-met-thumbnails-dinges in PSP
Met ComPuPic Pro 6.1 kunt je gewoon grote foto's maken met tumbnails van de andere. (ik news groepen waar veel plaatjes worden gepost worden dit vaak indexen (idx) genoemd).
zie dit plaatje maar

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• chem
  • Laatst online: 28-11 20:43

chem

Reist de wereld rond

wat anders dan iPhoto ? :)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Ik heb afgelopen weekend net Photoshop Album geinstalleerd, en dat werkt perfect! Je kunt verschillende "tags" (bijv. plaatsnamen, maar ook "katten" of "zonsondergangen") aan een foto hangen en daarop selecteren. Werkt heel intuitief en makkelijk. Zelfs mijn vader had het na drie minuten door!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 21:57

Remy

I usually get 100% accuracy

Nogal oude koe, niet echt zinvol om deze te kicken.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.