Toon posts:

Geheugen voor 486

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn server pctje (486):

geheugen, maar welk (EDO, 72 pins, SIMM??). Ik weet niet welk mobo erin zit.

Ik heb al 4 mb, maar moet meer dan 16 hebben (16 kan ik krijgen voor 10,- )

[Mike]

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-08 19:07

dominic

will code for food

Simm (32-pin/72-pin)

Ik heb er nog 2 (8mb) uit mijn awe32 voor je..

Download my music on SoundCloud

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08 21:59

Macros

I'm watching...

Als het een 486 is, dan is het waarschijnlijk 72 simms, edo of fastpage.
Moet je effe kijken wat je nu hebt.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Als je nu 'al' 4MB hebt dan is de kans groot, dat je 4 30-pins simmetjes van 1MB hebt. Aangezien EDO/fastpage geheugen altijd in paren werken, is 4MB niet een logische combinatie. Het lijkt me ook sterk, dat je 2 x 2MB (72-pins) hebt. 2MB 72-pins simmen bestaan wel, maar worden voornamelijk in printers gebruikt.

Wat nog wel mogelijk is (iig bij Compaq), is dat je nu 4MB onboard hebt en 4 vrije 72-pins banken.

Ik denk zelf dat je dus 4 x 1MB (30-pins) hebt. Dit valt nog uit te breiden naar 32MB, door 8 x 4MB(30-pins) aan te schaffen. Maar vraag je zelf eerst af, of je deze investering nog wilt maken. 4MB (30-pins) simmen zijn niet zo makkelijk meer te krijgen, maar op een PC-beurs maak je nog wel een aardige kans om te slagen. Ik vermoed, dat je op een bedrag rond de 100 a 150 gulden moet rekenen.

suc6!

edit:

Mocht je kieskeurig zijn, dan moet je vragen, naar de snelheid van de simmetjes. Deze is in het algemeen 60 of 70 nanoseconden. Controleren? Kijk naar de chips op de simmen en let op het laatste cijfer. xxxxxxxxx-6 of xxxxxxxxx-7 voor respectievelijk 60 of 70ns.

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-08 14:11

GaMeOvEr

Is een hork.

De gemiddelde 486 vindt EDO geheugen (standaard 60 ns) _niet_ leuk, lees, wordt niet gedetecteerd.

Je hoeft in 486's, als hij voorzien kan worden van 72 pins simmetjes, ook niet met setjes van hetzelfde geheugen te werken, je kunt dan met random groottes en snelheden door elkaar werken. Als je ook met verschillende snelheden gaat werken, wordt het totale geheugen op de snelheid van de traagste SIMM aangeproken.

Aannames zijn fataal.

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 27 september 2000 09:50 schreef GaMeOvEr het volgende:
Je hoeft in 486's, als hij voorzien kan worden van 72 pins simmetjes, ook niet met setjes van hetzelfde geheugen te werken, je kunt dan met random groottes en snelheden door elkaar werken.[/quote]GaMeOvEr, dat is crap! ;)

Nee, hoor ik weet uit een vorige posting (die SCSI vraag van koffie), dat dit soort uitspraken natuurlijk wel onderbouwd moeten worden! :)

Correct me if I am wrong, maar 72-pins geheugen werk wel met setjes. D.w.z. dat je wel twee verschillende setjes mag combineren.
Dus: 2x4MB en 2x16MB zal goed kunnen werken.
Hierbij hoeft het merk en de snelheid van het geheugen geen probleem te vormen. Sommige systemen, kunnen hier echter ook gevoelig voor zijn. Ik denk dan met name richting de proffessionele servers van bijv. IBM of HP.

Ik heb het nog nooit meegemaakt, dat een combinatie van lukraak gegrepen simmetjes zou gaan werken. Dus bijv: 4MB + 8 MB + 4 MB +16MB. Dus nogmaals 72-pins geheugen werkt met paren.

edit:
/me moet leren tiepen!! |:(

Heal the internet ...

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Foolzero, klopt gedeeltelijk.

72 pins simmetjes moeten in setjes werken op alles dat een Pentium is ! bij 486's is dat niet interessant.

In het verleden heel wat machines met 4 bankjes, en dan geheugen in de vorm van :

Bank 1 : 2 MB-80 ns
Bank 2 : 4 MB-70 ns
Bank 3 : 8 MB-60 ns (Non-edo)
Bank 4 : 2 MB-70 ns (slingerde nog ergens rond... ;) )

Je zult ook zien dat op 486 Mobo's de voetjes afzonderlijk als "bank XX" worden omschreven, terwijl bij Pentium Mobo's twee voetjes als "Bank" worden omschreven.

Heb ik mijn steling nu goed verdedigd ? ;)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik zien op mijn mobo/geheugen welk geheugen ik nu heb (EDO, 30 pins/70 pins).

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Euh... kast openmaken.

Het zien of je EDO of niet hebt kan lastig zijn, maar je ziet gelijk of het 30/72 pins is, die 30 pins zijn gewoon harstikke klein, die dingen zijn iets van 6 CM lang, en een 72 pins SIMM is ongeveer 10 CM.

Om te zien hoe snel het is zul je het eruit moeten halen, en kijken naar de snelheidsnotatie op de chipjes.

Bijvoorbeeld : HYCG25616AB4 -80

Dan moet je letten op het laatste getal, in dit geval -80, dat staat voor 80 ns.

Edo geheugen is minimaal -60, dus alles wat hoger is, is sowieso geen EDO. Volgens mij doet geen enkele 486 aan EDO geheugen, dat is pas sinds de Pentiums. (en de setjes FoolZero... ;) )

Aannames zijn fataal.

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

GaMeOvEr, ik ben weer even gaan denken... en denken... en denken :?
En nu weet ik het weer! JIJ HEBT HELEMAAL GELIJK:D
Het laatste bord waar ik mee gewerkt hebt, was zo een combibord. Dus 8 x 30 pins en 2 x 72 pins. Dit was idd pluk maar raak voor een knaak.:)

Hopelijk heeft Mike ook een dergelijk bord,
want dan kan hij werkelijk alle kanten op!
...
En Mike? Ben je er al uit?

Heal the internet ...

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Mike ligt nu in zijn systeemkast te frotten, om te kijken wat voor memory hij in vredesnaam heeft ! :D

Aannames zijn fataal.

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Had ie stiekum toch een Compaq met geintegreerd geheug en de banken onder de voeding weggewerkt! :P

Heal the internet ...

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan nu niet zitten te ravotten met mijn puter, ik zit op school!

Maar eh, vanmortgen had ik wel ff gekeken, maar ik zie twee losse banken (wit, met gouden pinnetjes) en staan beetje schuin omhoog. Het zijn er twee, en het geheugen dat er nu inzit, kan ik niet vinden (zit op mobo, denk ik).

Dus jullie raden me zeker dan aan om voor die 10 piek 16 mb geheugen te kopen en dat erin te pleuren en dan ff kijken of ie het doet.

[Mike]

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Mike, voor dat tientje kun je natuurlijk niet echt op je bek gaan... Kost een pakkie shag al bijna tegenwoordig... :P

Aannames zijn fataal.

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Volgens mij kun je die 16MB simmen zo voor 20,00 per stuk doorverkopen.
Overigens lijkt het erop, dat het wel goed gaat komen met je. Wat voor systeem is het eigenlijk? Merk of kloon?

Heal the internet ...

• picobyte
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Hmm twee bankjes, kan alleen maar 72pins zijn :)
Met 30pins heb je er al vier nodig.

Powered bij meergranenbrood.

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Duh, Spuit11 komt ook ff langs in hoogst eigen persoon! ;)
Picobyte, zo ver waren we ondertussen ook al. Maar je kent die brakke Comprak van die kale plaat toch nog wel? 4MB onboard en de banken 'keurig' achter zijn voeding weggewerkt...:( En hij maar beweren, dat het klassewerk was! :P

Picobyte CU 2morrow! Enne nog twee nachtjes slapen! :)

Heal the internet ...

• picobyte
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Hmmm ja, maar 'k wilde zo graag reageren ;-)
Evengoed is inderdaad die kale met z'n comprak niet helemaal 100%
Hij is nu helemaal gek van sun en beweerd dat die oude rammelbak met 60Mhz sneller is dan mijn PIII@806 duh...

Oh ja ik zit nog steeds met een halfe unimatrix zero of was het nou zeto¿ anyway komend weekeind wil ik wel wat startrek movies van je kopieren :)

How bizarre.

Powered bij meergranenbrood.

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

OK kale is idd een beetje gestoord, maar ik denk dat onze discussie beter kan worden voortgezet op het onzin forum. Wacht!
Ik ga daar een draadje openen voor Bizzare LAN-party! ;)

Ik zie je daar wel!

Heal the internet ...

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Ga er maar van uit dat je gewoon afast-page nodig hebt, want de einige 486 borden die EDO konden herkennen (niet gebruiken!!) waren de laatste generatie borden (DX4-120, DX5-133).
Ik zou idd gewoon die 16 MB kopen voor 10,-. Doet ie het niet, koop ik hem wel over :)

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Topicstarter
Ok, das dan afgesproken ;)

Heb em net gekocht voor 11,-.
Pagina: 1