ik heb een vraag. ik zit bij me tante op haar pc om even te kijken waarom hij zo traag is. maar nu kijk ik bij systeeminfo en daar staat dat er maar 28 mb ram in zit. volgens mij klopt dit niet. bestaat er wel een module met 28 mb ram. het lijkt me sterk dat dit er standaard in zat, aangezien het een pentium 400 mhz is. die werden volgens mij standaard geleverd met 64 mb geheugen.
Krijg je bij 't opstarten van de pc misschien een melding dat lijkt op 4 mb shared memory?
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Verwijderd
Zeg hoeveel tante's heb jij met trage pc's?
Hou het ff bij 1 topic plz.... is wel zo fijn voor de rest
ja maar nou vroeg ik iets over het geheugen. Dat moet toch hier dacht ik?Op donderdag 02 mei 2002 16:33 schreef lada het volgende:
Zeg hoeveel tante's heb jij met trage pc's?
Mwha, ik vind deze vraag nog wel redelijk ontopic hoor..Op donderdag 02 mei 2002 16:36 schreef mrVB het volgende:
[..]
ja maar nou vroeg ik iets over het geheugen. Dat moet toch hier dacht ik?
in dit topic dus:
[topic=484167]
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Verwijderd
Dat is waar maar je bent al in een topic bezig over dit probleem, dus dan lijkt het mij het mij het meest handig om het ook ff daar te houden want het enige wat die jongens daar gaan zeggen isOp donderdag 02 mei 2002 16:36 schreef mrVB het volgende:
[..]
ja maar nou vroeg ik iets over het geheugen. Dat moet toch hier dacht ik?
ga ff naar www.bootdisk.com en download ff een floppy met een geheugen check tool om de boel ff na te kijken :-)
Twee vliegen in 1 klap 
De voornaamste reden dat je tantes PC zo traag is, hangt samen met die ontbrekende 4MB.
2 concepten:
Hoeveelheid geheugen. Hier in totaal 32MB, waarvan 4MB voor de VGA- niet rampzalig zou je denken maar...
Geheugen bandbreedte. P2-400 64b=8Bx100MHz=800MB/s (al ruik ik hier heel sterk een Celeron met 66MHz FSB: 8Bx66MHz=533MB/s
Die bandbreedte moet dus OOK gedeeld worden met de VGA, onder 'gewoon' windows zeg maar een achtste ofzo, maar onder zware VGA belasting (spel ofzo) kan dat tot 50% oplopen. Dan houdt de CPU in het ergste geval maar 266MB/s over, nauwelijks meer dan een 486DX-50 (32b=4Bx50MHz=200MB/s)
Oplossing: zoek de brakste, oudste 4MB PCI VGA kaart die je kunt vinden (meer mag ook
), schakel de onboard VGA uit en steek die PCI erin.
Ook al is de kaart zo traag als een os, de volle 533MB/s komt dan vrij voor de CPU. Dat verschil kan dus in een spel het dubbele FPS opleveren!
Memory upgrade zou ook nuttig zijn, maar lost niet het bandbreedte probleem op.
Andere tips (software):
- stel virtual memory in op een vaste hoeveelheid (dus zowel minimum als maximum rond de 100MB)- scheelt een hoop geresize.
- als het Win98 of ME draait- MSCONFIG draaien en alles wat niet strict noodzakelijk is schrappen. Bekendste boosdoeners: RealTray (nergens voor nodig, RealPlayer start heus wel zonder en dit VREET resources
), Office prut (zelfde hier, overbodig, Word start prima zonder en het scheelt resources)
- virusscanner 24/7 aan hebben staan is redelijk zinloos. Stel dat kreng liever in automatisch 1x/week de definitions te updaten en direct daarna de boel te scannen. Werkt veel beter dan constant scannen met 3 jaar oude definitions
(dit is wat de meeste mensen nl doen
)
De voornaamste reden dat je tantes PC zo traag is, hangt samen met die ontbrekende 4MB.
2 concepten:
Hoeveelheid geheugen. Hier in totaal 32MB, waarvan 4MB voor de VGA- niet rampzalig zou je denken maar...
Geheugen bandbreedte. P2-400 64b=8Bx100MHz=800MB/s (al ruik ik hier heel sterk een Celeron met 66MHz FSB: 8Bx66MHz=533MB/s
Die bandbreedte moet dus OOK gedeeld worden met de VGA, onder 'gewoon' windows zeg maar een achtste ofzo, maar onder zware VGA belasting (spel ofzo) kan dat tot 50% oplopen. Dan houdt de CPU in het ergste geval maar 266MB/s over, nauwelijks meer dan een 486DX-50 (32b=4Bx50MHz=200MB/s)
Oplossing: zoek de brakste, oudste 4MB PCI VGA kaart die je kunt vinden (meer mag ook
Ook al is de kaart zo traag als een os, de volle 533MB/s komt dan vrij voor de CPU. Dat verschil kan dus in een spel het dubbele FPS opleveren!
Andere tips (software):
- stel virtual memory in op een vaste hoeveelheid (dus zowel minimum als maximum rond de 100MB)- scheelt een hoop geresize.
- als het Win98 of ME draait- MSCONFIG draaien en alles wat niet strict noodzakelijk is schrappen. Bekendste boosdoeners: RealTray (nergens voor nodig, RealPlayer start heus wel zonder en dit VREET resources
- virusscanner 24/7 aan hebben staan is redelijk zinloos. Stel dat kreng liever in automatisch 1x/week de definitions te updaten en direct daarna de boel te scannen. Werkt veel beter dan constant scannen met 3 jaar oude definitions
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
Ik heb het antwoord!! Het staat boven mijn post!!!!!! 
Anyway, gisteren stond hier een celie 366mhz, ook met onboard vga, en die puter had MINIMAAL 64mb ram nodig om die 3d-kaart aan de gang te krijgen.
Hij had er dus maar 32mb in zitten, en het werkte maar niet, en werkte maar niet.....
Stop er dus of even geheugen bij, of zoals hier boven gezet een 3d-kaartje, krijg je het gekloot weer, die pc van je tante heeft geen agp slot, ik zal vast een tip geven voordat je topic2 opent, bij tweedehands sites kun je voor 10 euro een pci kaartje van 4mb kopen, dan ben je meteen van het gelazer af....
Succes
Anyway, gisteren stond hier een celie 366mhz, ook met onboard vga, en die puter had MINIMAAL 64mb ram nodig om die 3d-kaart aan de gang te krijgen.
Hij had er dus maar 32mb in zitten, en het werkte maar niet, en werkte maar niet.....
Stop er dus of even geheugen bij, of zoals hier boven gezet een 3d-kaartje, krijg je het gekloot weer, die pc van je tante heeft geen agp slot, ik zal vast een tip geven voordat je topic2 opent, bij tweedehands sites kun je voor 10 euro een pci kaartje van 4mb kopen, dan ben je meteen van het gelazer af....
Succes
formatteren zal dus waarschijnlijk geen zin hebben.Op donderdag 02 mei 2002 20:11 schreef dion_b het volgende:
Twee vliegen in 1 klap
2 concepten:
Oplossing: zoek de brakste, oudste 4MB PCI VGA kaart die je kunt vinden (meer mag ook), schakel de onboard VGA uit en steek die PCI erin.
Andere tips (software):
- als het Win98 of ME draait- MSCONFIG draaien en alles wat niet strict noodzakelijk is schrappen. Bekendste boosdoeners: RealTray (nergens voor nodig, RealPlayer start heus wel zonder en dit VREET resources), Office prut (zelfde hier, overbodig, Word start prima zonder en het scheelt resources)
- virusscanner 24/7 aan hebben staan is redelijk zinloos. Stel dat kreng liever in automatisch 1x/week de definitions te updaten en direct daarna de boel te scannen. Werkt veel beter dan constant scannen met 3 jaar oude definitions(dit is wat de meeste mensen nl doen
)
Nope- kan geen kwaad (je wil niet weten wat voor troep er in een oude Windows install zich verzamelt na een paar jaar), maar het fundamentele probleem zit'm niet in software.Op vrijdag 03 mei 2002 00:08 schreef mrVB het volgende:
[..]
formatteren zal dus waarschijnlijk geen zin hebben.
Oslik blyat! Oslik!
Pagina: 1