Toon posts:

Harde schijf pas na rebooten herkend?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

ik heb een gloednieuwe set met een Seagate Barracuda 80Gb harde schijf. Ik heb op de PCdumpdag zo'n 5.25 inch harddiskbay gekocht met ingebouwde koeler. Met zo'n handvat kun je je harde schijf er dan zo uittrekken.
Ik gebruik de primary master IDE kabel. Als ik de computer echter aanzet wil hij niet doorstarten met de foutmelding "DISK BOOT FAILURE". Hij kan de harde schijf dus schijnbaar niet vinden. Als ik op control-alt-delete druk start hij wel gewoon door.

Weet iemand een oplossing?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dat werkt niet goed, de primary moet je niet removable gebruiken.

Verwijderd

Op donderdag 02 mei 2002 14:49 schreef KillerAce_NL het volgende:
Dat werkt niet goed, de primary moet je niet removable gebruiken.
dat hoeft niet het kan ook zijn dat de aanloop tijd te lang is (hdd is nog bezig terwijl bios al verder wil)
dit kun je in bios veranderen (per bios verschillend)

anders die 80gb is ata100??? gebruik dan ook een hdd rack die ata100 ondersteund!! meeste doen dit nog niet

• Wierdo_NL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-03 09:19
Zet je BIOS op autodetect van je schijven.
Want het zou inderdaad zo kunnen zijn, dat je BIOS al "klaar" is, voordat je HDD klaar is met opspinnen/initialiseren.

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

Verwijderd

Op donderdag 02 mei 2002 14:57 schreef Wierdo_NL het volgende:
Zet je BIOS op autodetect van je schijven.
Want het zou inderdaad zo kunnen zijn, dat je BIOS al "klaar" is, voordat je HDD klaar is met opspinnen/initialiseren.
...en in de BIOS zelf zit ook een optie om het detecteren even uit te stellen. Misschien moet je die eens aan zetten

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor al jullie reacties. Ik vermoedde zelf ook al dat het iets met de opstarttijd te maken had, want bij de 2e keer opstarten (warme boot) deed ie het wel. Auto detecten van de HDD stond overigens aan.

Ik heb een optie in mijn bios gevonden die heet "Quick Powerstart" waarmee een aantal "tests" worden overgeslagen waardoor de PC sneller opstart. Deze heb ik gedisabeled. Nu doet de schijf het inderdaad met één keer opstarten, alleen duurt het opstarten nu wel erg lang: het opstartlogo blijft zeker een dikke minuut in beeld staan (eerst 10 seconden).

2 Vragen:

- Weet iemand nog een specifieke naam van een soortgelijke optie in de BIOS (misschien heb ik verkeerde optie gepakt vanwege het wel erg langzame opstarten nu)

- Mijn HDD is een UDMA-133. Kan het kwaad als die 5.25 lade UDMA-66 ondersteund, snelheidsverlies of zo?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de optie in de BIOS quick powerstart weer aangezet. Maar ik heb de optie auto detect HDD op manual gezet.
Nu start hij weer als vanouds snel op en herkend ook in één keer de harde schijf. Oplossing gevonden dus! Auto detect uitzetten...

Verwijderd

Op donderdag 02 mei 2002 22:47 schreef Kwellie het volgende:
Bedankt voor al jullie reacties. Ik vermoedde zelf ook al dat het iets met de opstarttijd te maken had, want bij de 2e keer opstarten (warme boot) deed ie het wel. Auto detecten van de HDD stond overigens aan.

Ik heb een optie in mijn bios gevonden die heet "Quick Powerstart" waarmee een aantal "tests" worden overgeslagen waardoor de PC sneller opstart. Deze heb ik gedisabeled. Nu doet de schijf het inderdaad met één keer opstarten, alleen duurt het opstarten nu wel erg lang: het opstartlogo blijft zeker een dikke minuut in beeld staan (eerst 10 seconden).

2 Vragen:

- Weet iemand nog een specifieke naam van een soortgelijke optie in de BIOS (misschien heb ik verkeerde optie gepakt vanwege het wel erg langzame opstarten nu)

- Mijn HDD is een UDMA-133. Kan het kwaad als die 5.25 lade UDMA-66 ondersteund, snelheidsverlies of zo?
ja :)
ata 66 is langzamer dan ata 133 :+

of je mamma plankje moet maar 66 aankunnen :)
Pagina: 1