[cdr media] Phthalocyanine/Cynanine wat is goed?

Pagina: 1
Acties:

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
ik snap er niks meer van: welke cdr's moet ik kopen? natuurlijk wil ik goede cdr's tegen een goede prijs, maar wat zijn goede cdr's?

rondvragen en kijken levert de meest uiteenlopende dingen op. momenteel brand ik met arita 80 min. (10 voor 7 euro). over het algemeen zijn mensen die ik ken niet zo te spreken over arita. cd identifier zegt dat de dingen gemaakt zijn door ritek, en dat ze een short-strategy (Phthalocyanine) dye hebben. sommige bronnen zeggen dat short-strategy schijfjes ongeveer 5 jaar meegaan. iets te weinig voor mijn divx/cd verzameling naar mijn smaak. maar andere bronnen zeggen dat Phthalocyanine (short strategy) juist beter zou zijn dan Cynanine (long strategy):

http://www.kopyrite.com/cd/theory/cdr_dye.html

http://www.cd-info.com/CDIC/Technology/CD-R/Premastering/DyeDifferences.html

vooral die laatste zegt dat Phthalocyanine juist in verouderingstesten BETER presteert dan Cynanine, en 100 jaar mee zou gaan. De befaamde Taiyo Yuden cdr's zijn Cynanine. Zijn mijn goedkope arita's beter??

ook het feit dat de dingen ritek zijn verbaast me. ik dacht dat ritek goed aangeschreven stond. maar in onderzoeken lees ik dat bepaalde philips series die van ritek zijn weer rotzooi zijn.

is er iemand die duidelijkheid kan brengen over Phthalocyanine/Cynanine, de verschillen daartussen met vooral betrekking op houdbaarheid?

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:30
Een prijs van een product onstaat door invloed van een aantal factoren.

-- productie kosten ( zullen voor de verschillende type CD-r niet zoveel verschillen naar mijn idee.
-- Kwaliteit (beter meestal duurder)
-- Merk (beter merk meestal duurder)
-- Vraag en aanbod natuurlijk (Dit heeft meer invloed op de gemiddelde prijs van CD-r's en niet enorm veel impact op een bepaald type).

Duurdere CD-r's kunnen dus duurder zijn vanwege het merk of vanwege de kwaliteit. ik denk dat in de realiteit het een combinatie van de twee zal zijn.
Omdat CD-r's weinig tot niks kosten vind ik het persoonlijk zonde om te gaan bezuinigen op CD-r's. Ik kies tegenwoordig voor philips.
Deels vanwege de merknaam, maar ook de kwaliteit.
Arati heb ik ook een enkele keer gehad en deze zijn in sommige audio-cdspelers niet of nauwelijks te lezen. Maar dat is ook alweer een tijd terug.

• aatos
Op donderdag 02 mei 2002 14:41 schreef PROnline het volgende:
Een prijs van een product onstaat door invloed van een aantal factoren.

-- productie kosten ( zullen voor de verschillende type CD-r niet zoveel verschillen naar mijn idee.
-- Kwaliteit (beter meestal duurder)
-- Merk (beter merk meestal duurder)
-- Vraag en aanbod natuurlijk (Dit heeft meer invloed op de gemiddelde prijs van CD-r's en niet enorm veel impact op een bepaald type).

Duurdere CD-r's kunnen dus duurder zijn vanwege het merk of vanwege de kwaliteit. ik denk dat in de realiteit het een combinatie van de twee zal zijn.
Omdat CD-r's weinig tot niks kosten vind ik het persoonlijk zonde om te gaan bezuinigen op CD-r's. Ik kies tegenwoordig voor philips.
Deels vanwege de merknaam, maar ook de kwaliteit.
Arati heb ik ook een enkele keer gehad en deze zijn in sommige audio-cdspelers niet of nauwelijks te lezen. Maar dat is ook alweer een tijd terug.
ok, de algemene stellingen over prijskwaliteit begrijp ik wel. maar omdat de cdr markt zo ondoorzichtig is wil ik juist een specefiek verhaal over Phthalocyanine/Cynanine omdat dat iets fysieks is wat ik kan testen (cd identifier).

over het lezen in audio-spelers: dat maakt me niks uit. ik lees toch alleen maar in mn computer, en het gaat vooral om de films. die wil ik over 10 jaar ook nog kunnen kijken.

Verwijderd

In de pc-active van de afgelopen paar maandan staan veel artikelen over cd-r's en en de kwaliteit daarvan geste met z'on special cd analyzer.

Taiy yudens's (schirjf ik dit zo goed??) komen daar meesal als beste uit de bus.

• aatos
Op donderdag 02 mei 2002 15:07 schreef Da_Kine het volgende:
In de pc-active van de afgelopen paar maandan staan veel artikelen over cd-r's en en de kwaliteit daarvan geste met z'on special cd analyzer.

Taiy yudens's (schirjf ik dit zo goed??) komen daar meesal als beste uit de bus.
dat was niet echt de vraag. als pc-active dat schrijft, hoe kan het dan dat andere bronnen zeggen dat het materiaal waarmee die taiyo's gemaakt zijn niet goed is?

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:14

Wildfire

Joy to the world!

Op donderdag 02 mei 2002 20:00 schreef aatos het volgende:

[..]

dat was niet echt de vraag. als pc-active dat schrijft, hoe kan het dan dat andere bronnen zeggen dat het materiaal waarmee die taiyo's gemaakt zijn niet goed is?
Taiyo-Yuden wordt door het overgrote deel van de tweaksites beschouwd als beste...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• aatos
Op donderdag 02 mei 2002 20:07 schreef Wildfire het volgende:

[..]

Taiyo-Yuden wordt door het overgrote deel van de tweaksites beschouwd als beste...
lees mijn eerste post: dat weet ik, en daarom vind ik het dus vreemd.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:14

Wildfire

Joy to the world!

Oh, en dan nog iets: ik meen me te herinneren dat short-term strategy juist betekent dat ze lang meegaan...

Ik zal weleens de search induiken om te zien of ik dat ergens kan terugvinden...

<edit> Niet dus, ik heb me vergist. Excusez-moi... </edit>

Koop nou maar gewoon Taiyo-Yuden ofzo, erg veel tweakers zweren erbij dus het zal wel goed zijn... :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Snikker
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Lees onderstaande thread maar eens:

http://club.cdfreaks.com/showthread.php?s=&threadid=36916

Het probleem is alleen dat je vaak van een merk niet kunt uitgaan, het is beste is te zorgen dat je de fabrikant kunt achterhalen (dmv ATIP code)

Lijflied = CryptoMo - Hodl, Hodl

• aatos
ik heb gisteren 20 cd's bij de aldi gehaald, en dat zijn *exact* dezelfde als de arita 80 minuten die ik al had.

niet alleen worden ze door cdidentifier hetzelfde uitgelezen (ritek short strategy), ook zien ze er hetzelfde uit, en staan er dezelfde codes op. een geperste code die exact hetzelfde is, en een code die erop gezet is met zo'n matrixding. die laatste code is voor het grootste deel identiek (serienummer zal wel anders zijn), en ik had toevallig twee cd's waar je aan kon zien dat ze uit dezelfde productielijn kwamen, de code's zaten precies op dezelfde plek.

goed, lifetec is dus hetzelfde als arita. de prijs verschilt niet gek veel (20 voor 12,60 euro tegen 10 voor 7 euro)

• Powerburner
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-03-2024
Om ook maar eens een CDR in het zakje te doen.
Taiyo Yuden maakt kwaliteits CD's, komen bij (bijna) alle tests als beste eruit. Long-term strategy geeft het eigenlijk al aan: is voor een lange termijn te bewaren. Kodak bijvoorbeeld zegt dat hun CD's makkelijk 100 jaar meegaan. Een 2e opmerking. Je moet ook een beetje goede brander hebben. In een recente test uit PC-Active hebben ze branders getest en wie kwam er als beste uit: Plextor. Die maakt de minste fouten van allemaal. Dus zorg ook dat je met een goede brander brandt (minder fouten op de CDR).

SELECT * FROM users WHERE clue > 0 ; 0 rows returned

• aatos
Op zondag 05 mei 2002 16:25 schreef PowerBurneR het volgende:
Om ook maar eens een CDR in het zakje te doen.
Taiyo Yuden maakt kwaliteits CD's, komen bij (bijna) alle tests als beste eruit. Long-term strategy geeft het eigenlijk al aan: is voor een lange termijn te bewaren. Kodak bijvoorbeeld zegt dat hun CD's makkelijk 100 jaar meegaan. Een 2e opmerking. Je moet ook een beetje goede brander hebben. In een recente test uit PC-Active hebben ze branders getest en wie kwam er als beste uit: Plextor. Die maakt de minste fouten van allemaal. Dus zorg ook dat je met een goede brander brandt (minder fouten op de CDR).
ik heb een aopen 24x10x40. ik wou graag een redelijk snelle brander, voor weinig geld, en deze was een maand geleden in de aanbieding voor 109 euro.

dan het long-term/short-term strategy verhaal: ik weet niet zo zeker of long term ook betekent dat ze lang meegaan. in mijn eerste post zie je een aantal links waar het tegenovergestelde wordt beweerd. (als cd identifier tenminste niet liegt)

het is jammer dat die taiyo yuden alleen op spindel wordt verkocht. ik heb er graag slimline jewelcases bij (de verzameling films moet ook in mooie geprinte hoesjes).
Pagina: 1