if broken it is, fix it you should
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR
die staan toch meestal in de /var dir?Op donderdag 02 mei 2002 14:11 schreef intoxicated het volgende:
Je kunt het beste de MySQL/PHP/Apache/etc. executables op de langzame disk zetten, die worden toch maar één keer gelezen, daarna zitten ze netjes in je geheugen. De data daarentegen, dus de webpages/databases/etc., kun je het beste op de snelle disk zetten.
Verwijderd
zal wel /usr/local (default) oid zijn denk ik ...Op donderdag 02 mei 2002 14:13 schreef elgringo het volgende:
[..]
die staan toch meestal in de /var dir?
Executables vind je over het algemeen in /usr, MySQL-databases staan meestal in /var/mysql(d) en websites kun je zo'n beetje overal vinden, bijvoorbeeld in /var, maar ook in /home/user/public_html/ etc. etc.Op donderdag 02 mei 2002 14:13 schreef elgringo het volgende:
die staan toch meestal in de /var dir?
Een en ander is dus volledig afhankelijk van jouw configuratie.
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR
Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself
de swap hoe groot (zit zeg maar 128 mb ram in)
Welk bestandssysteem het snelst is weet ik niet. (ik denk ext2 want ext3 moet ook journaling doen).Op donderdag 02 mei 2002 15:49 schreef elgringo het volgende:
en bestandssysteem: ext2 of 3?
de swap hoe groot (zit zeg maar 128 mb ram in)
Voor de Swap partitie geldt de regel: 2 keer zo groot als je RAM geheugen.
Dat wordt hier dus 256 MB.
Ext2 zou iets sneller zijn, omdat het geen journal hoeft bij te houden, maar in de praktijk merk je daar niet veel van. Bovendien recovered Ext3 sneller na een crash.Op donderdag 02 mei 2002 15:49 schreef elgringo het volgende:
en bestandssysteem: ext2 of 3?
Maar als je betrouwbaarheid wilt, dan blijf je sowieso liever ver weg van ext, probeer eens XFS of ReiserFS, waarvan de laatste mijn voorkeur heeft. ReiserFS kan veel sneller kleine files verwerken, wat in jouw situatie misschien handig kan zijn. Bovendien zijn zowel XFS als ReiserFS journaling filesystems, dus na een crash ben je binnen een paar seconde weer up and running.
ReiserFS wordt overigens ondersteund door de recentere 2.4 kernels (vanaf 2.4.6 geloof ik). ReiserFS is nog niet officieel production-ready, maar ik heb er nooit problemen mee gehad.
- Pastor Richards @ VCPR
Kweenie hoor, bepaalde distro's raden tijdens de install juist AF om een partitie ReiserFS te maken, vanwege het beta stadium waarin dat FS nog steeds verkeert. ext3 is officieel production ready. Ik weet niet waarom dat is, maar ik begin dus liever niet aan ReiserFS. Ik moet zeggen dat ext3 prima bevalt en dat het van alle journaling FS's het snelst is (de link naar de benchmark ben ik kwijt). Als het dus om "het snelst" gaat, moet je ext3 nemen, dat combineert snelheid met safety.Op donderdag 02 mei 2002 15:58 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Ext2 zou iets sneller zijn, omdat het geen journal hoeft bij te houden, maar in de praktijk merk je daar niet veel van. Bovendien recovered Ext3 sneller na een crash.
Maar als je betrouwbaarheid wilt, dan blijf je sowieso liever ver weg van ext, probeer eens XFS of ReiserFS, waarvan de laatste mijn voorkeur heeft. ReiserFS kan veel sneller kleine files verwerken, wat in jouw situatie misschien handig kan zijn. Bovendien zijn zowel XFS als ReiserFS journaling filesystems, dus na een crash ben je binnen een paar seconde weer up and running.
ReiserFS wordt overigens ondersteund door de recentere 2.4 kernels (vanaf 2.4.6 geloof ik). ReiserFS is nog niet officieel production-ready, maar ik heb er nooit problemen mee gehad.
Officieel wel ja, maar ik heb het hier al maanden stabiel draaien, zonder dataverlies. Ext3 daarentegen, is hier al een paar keer door een stroomstoring wat files kwijtgeraakt.Op donderdag 02 mei 2002 16:41 schreef wzzrd het volgende:
Kweenie hoor, bepaalde distro's raden tijdens de install juist AF om een partitie ReiserFS te maken, vanwege het beta stadium waarin dat FS nog steeds verkeert. ext3 is officieel production ready.
Maar goed, dit is natuurlijk allemaal een kwestie van persoonlijke ervaringen. Er zal vast wel iemand te vinden zijn, die soortgelijke horror-verhalen over ReiserFS kan vertellen
- Pastor Richards @ VCPR
Verwijderd
Da's onzin....Op donderdag 02 mei 2002 16:41 schreef wzzrd het volgende:
[..]
Kweenie hoor, bepaalde distro's raden tijdens de install juist AF om een partitie ReiserFS te maken, vanwege het beta stadium waarin dat FS nog steeds verkeert. ext3 is officieel production ready. Ik weet niet waarom dat is, maar ik begin dus liever niet aan ReiserFS. Ik moet zeggen dat ext3 prima bevalt en dat het van alle journaling FS's het snelst is (de link naar de benchmark ben ik kwijt). Als het dus om "het snelst" gaat, moet je ext3 nemen, dat combineert snelheid met safety.
ext3 is helemaal niet het snelst... Sterker nog, ext3 is eigenlijk gewoon ext2 maar dan met journaling functionaliteit. Dat veroorzaakt een behoorlijke overhead wat ext3 alleen maar langzamer maakt dan ext2.
Reiserfs is idd veel sneller met kleine files... Maar is ook weer langzamer met grote files. In dat geval wil je misschien weer XFS gebruiken (XFS is weer meer geschikt voor grote bestanden, voor video bewerking e.d.).
Veel distro's raden XFS en Reiserfs nog af vanwege hun prille bestaan... De keuze is aan jou!
Suc6!
Ik heb gewoon ext3 genomen en nog geen problemen mee gehad.
Overigens schijnt XFS ook niet slecht te zijn, maar daar weet ik niet zoveel van.
Nou, succes ermee!
Die mount je ergens in /var en dan zet je daar de database op.
Ik heb dit ook gedaan en het loopt als een trein.
Overigens heb ik RAID 0, dus alleen striping. Belangrijk is dan wel dat je 's nachts een backup maakt van je data op de RAID partitie, aangezien een van de twee disks maar hoeft te crashen om je data kwijt te raken. De toegangfssnelheid met ReiserFS over RAID is in ieder geval lekker
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Beter lezen: ik zeg niet dat ext3 sneller is dan ext2. Ik zeg dat het het snelste journaling FS is.Op donderdag 02 mei 2002 16:59 schreef razor_harm het volgende:
[..]
Da's onzin....
ext3 is helemaal niet het snelst... Sterker nog, ext3 is eigenlijk gewoon ext2 maar dan met journaling functionaliteit. Dat veroorzaakt een behoorlijke overhead wat ext3 alleen maar langzamer maakt dan ext2.
Afaik was die overhead niet behoorlijk maar marginaal.Op donderdag 02 mei 2002 16:59 schreef razor_harm het volgende:
Dat veroorzaakt een behoorlijke overhead wat ext3 alleen maar langzamer maakt dan ext2.
XFS is niet 'pril'; sterker nog, volgensmij is het ouder dan ext2.Veel distro's raden XFS en Reiserfs nog af vanwege hun prille bestaan...
Het is al zeer lang in gebruik in IRIX, maar de GNU/Linux drivers zijn inderdaad nog jong, wat het gebruik van XFS in GNU/Linux experimenteel maakt.
Ikzelf heb overigens de neiging voor ext3 te kiezen. Ik heb over de performance en de stabiliteit van ext3 in ieder geval niks te klagen.
Ik moet er niet aan denken wat er zou gebeuren als mn Linux met XFS zou crashen en ik geen rescuedisk met XFS support zou hebben. Ext3 is gewoon backwards compatible
Suse heeft het altijd al in production kernels gestopt sinds 2.0.35 volgens mij.
Er zijn wel verschillende versies van reiser
3.5 ->2.2.x
3.6-> 2.4.1
4.x-> 2.5.x
Zoiets in ieder geval. Dat 4 beta is mag duidelijk zijn. Reiser is dus ook backwards compatible met de vorige versies niet forward.
Maar op de originele vraag terug te komen, je kan met de file buffer parameters eens prutsen. Of met hdparm je hd tweaken..