Toon posts:

[php/mysql] Probleem met meerdere tabellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog behoorlijk n00b met php en mysql, maar ik probeer het lekker toch :) Maar nu liep ik tegen een probleempje aan waar ik niet uit kom...

Ik ben heel slecht in het uitleggen van dit soort dingen, maar hier gaat ie:

Ik heb een stapel lyrics in een database gestopt, om precies te zijn in 2 tabellen. De eerste tabel bevat de artiest_ID en de naam van de artiest. De tweede tabel bevat de lyrics_ID (misschien overbodig), de artiest_ID, de titel van het nummer en de daadwerkelijke tekst.

Nu wil ik de lyrics in een php pagina weergeven gesorteerd op artiest, dus ongeveer zo:

Artiest 1
Nummer 1
Nummer 2
Artiest 2
Nummer 1
Nummer 2
Nummer 3
etc...

Nou, dat moet mogelijk zijn. Ik maak een tabel van 2 rows. In de bovenste row zet ik steeds alle artiesten en in de onderste row de titels van alle nummers die de artiest_ID van die artiest hebben.

Maar nu het probleem; het lukt me niet om de 2 tabellen op een efficiente manier te openen in 1 pagina...

Mijn vraag: Hoe kan ik dit het beste doen? Het liefste met code :)

Alvast bedankt...

• Grum
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou eventjes wat sql basics leren (vooral joinen :D)

• DRvDijk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 17:10
Ik heb een lyrics-site gemaakt zónder SQL-joins.. het werkt prima.. Als ik van een mod toestemming krijg ff te spammen zal ik het adres posten, en de query's en table-layout erbij plakken..

Verwijderd

Dit kan je doen met 2 loopjes:

[pseudo code]
query1 = "select name from artiest";
while(result){
$name = result[0];
echo $name;
query2 = "select nummer from lyrics left join artiest on lyrics.artiest_id=artiest.artiest_id";
while(result2){
$nummer = result2[0];
echo $nummer;
}
}
[/pseudo code]

Maar ga inderdaad eens goed een SQL boek doorlezen, kan je van leren.