Beeldlijnen, beeldpunten...PAL?! help me

Pagina: 1
Acties:
  • 234 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:57
In reviews van camcorders en TV's zie je ze altijd smijten met beeldlijnen, en dan hebben ze het over 400 of 500 beeldlijnen. Maar PAL ondersteunt toch [720x]576 beeldlijnen? En hoe kan het dat je op wat oudere TV's toch TV kan kijken...hoe zit dat met Pal+ backwardscompatability...

Kan iemand het me uitleggen want ik snap d'r niks meer van.

(Heb al geGoogled, niks gevonden)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:41
Op donderdag 02 mei 2002 13:05 schreef Vinnienerd het volgende:
(Heb al geGoogled, niks gevonden)
Dat lijkt me sterk :P

Maar goed: ik laat dit topic open, een beetje educatie over al deze termen zou ik ook wel willen hebben...

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:05
Het PAL signaal bestaat uit 625 beeldlijnen, NTSC bestaat uit 525 beeldlijnen. Omdat een TV signaal een analoog signaal is, is er niet echt sprake van een resolutie van x-bij-y pixels.

Echter, een PAL DVD bevat een MPEG2 video met een resolutie van 720x576, die dus omgezet wordt naar een PAL signaal met 625 lijnen.

Edit: met google een linkje gevonden waar PAL, NTSC etc uitgelegd wordt: http://www.divx.com/support/guides/guide.php?gid=10

Edit: type foutje aangepast!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025
Op donderdag 02 mei 2002 13:05 schreef Vinnienerd het volgende:
In reviews van camcorders en TV's zie je ze altijd smijten met beeldlijnen, en dan hebben ze het over 400 of 500 beeldlijnen. Maar PAL ondersteunt toch [720x]576 beeldlijnen? En hoe kan het dat je op wat oudere TV's toch TV kan kijken...hoe zit dat met Pal+ backwardscompatability...
Als je het over camcorders hebt, dan hebben ze het over het aantal pixels dat de CCD bevat. Uiteraard hoe meer pixels hoe beter je beeld wordt. Uiteindelijk wordt het hele spul terug gescaled naar PAL dus 720*576@25fps. PAL kan max. 625 horizontale beeldlijnen bevatten. In de praktijk verlies je dus een aantal beeldlijnen, waardoor je minder overhoudt. Er is een groot verschil tussen beeldlijnen in een video formaat, en bv. het aantal beeldlijnen dat een TV weer kan geven. In principe kan een beeldbuis nl. veel hogere resoluties weergeven (kijk naar je computermonitor) mits het masker fijn genoeg is, en de juiste sturingshardware het toelaat.

PAL+ was het idee van dat je info in de zwarte balken stopt, waardoor je dus minder beeldinformatie (resolutie) verliest. In de praktijk heeft PAL+ het dus niet overleefd.
De manier waarop breedbeeld vandaag de dag gepresenteerd wordt onderscheiden we een aantal dingen. Letterbox en Anamorphic zijn de belangrijkste.

Bij letterbox (beperk me nu even tot het draaien op video) worden er zwarte balken boven en onder je materiaal gezet, waardoor het een 16:9 ratio wordt. Die past dus goed op een BB tv, het nadeel is dan wel, dat je een kleiner oppervlakte gebruikt van je pal resolutie. In het geval van een 4:3 tv maakt dit niets uit, omdat je zwarte balken hebt, het is hooguit hinderlijk omdat het beeld kleiner is. Maar bij een 16:9 tv zul je het beeld moeten gaan oprekken om het beeldvullend te krijgen, en dan zie je pas dat je resolutie flink gedaald is. Daarom wordt er bij het draaien vaak gebruik gemaakt bij video van een uitgerekt beeld, zodat de volle oppervlakte van je CCD benut wordt. Als je dat uitgerekte beeld dan weer induwt heb je meer resolutie op dat oppervlakte dan dat je het letterboxed had opgenomen (alleen zwarte balken toegevoegd).

Hopelijk schept dit enige duidelijkheid.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Vinnienerd
Het PAL signaal bestaat uit 625 beeldlijnen [...]

Echter, een PAL DVD bevat [...] resolutie van 720x576, [omgezet] een PAL signaal met 525<- Moet dit niet 625 lijnen zijn?

• Vinnienerd
Pal geeft dus 625 beeldpunten door, maar van het PAL signaal zijn er maar 576 video, de rest is TT en andere troep.

• under-world
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Op donderdag 02 mei 2002 13:37 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Uiteindelijk wordt het hele spul terug gescaled naar PAL dus 720*576@25fps.
768x576 ???

• JungleJim
  • Laatst online: 22:05
Op donderdag 02 mei 2002 15:33 schreef Vinnienerd het volgende:
Pal geeft dus 625 beeldpunten door, maar van het PAL signaal zijn er maar 576 video, de rest is TT en andere troep.
Yup, dat klopt.

• Vinnienerd
Maar dat is dus 4:3. Als het signaal nou 16:9 is, worden de horizontale beeldlijnen dan gewoon wat langer gemaakt?

En hoeveel beeldlijnen kan een gemiddelde TV weergeven? 576 of 626?

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

575. De bovenste en onderste 25 lijnen zijn niet zichtbaar.

De horizontale resolutie van 768 is gewoon een rekensom: 4:3 staat als 768:576, waarbij die 576 natuurlijk een benadering is van het aantal beeldlijnen van PAL.

Overigens: een VHS videoband heeft een resolutie van ongeveer 384*288.

De 720*576 resolutie is gebaseerd op de 720p (en 720i) standaard, afkomstig uit de HDTV-specificatie.

Specs? Zie ondertitel...

• Vinnienerd
Maar waarom is DVD video dan niet 768 ipv 720? Bij 720 heb je toch lelijker beeld?

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Resolutie is niet alles. Zaken als bitrates en gebruikte filters zijn veel meer van invloed.

Geef mij maar een goed gecodeerde 720 film ipv een slecht gecodeerde 768.

En nogmaals: 720p en 720i zijn HDTV standaarden, en nou weet ik wel dat HDTV niet gebruikt wordt, maar in DVD spelers en videoprojectoren (beamers) is het een veel gebruikte standaard.

Specs? Zie ondertitel...

Pagina: 1