Op donderdag 02 mei 2002 13:05 schreef Vinnienerd het volgende:
In reviews van camcorders en TV's zie je ze altijd smijten met beeldlijnen, en dan hebben ze het over 400 of 500 beeldlijnen. Maar PAL ondersteunt toch [720x]576 beeldlijnen? En hoe kan het dat je op wat oudere TV's toch TV kan kijken...hoe zit dat met Pal+ backwardscompatability...
Als je het over camcorders hebt, dan hebben ze het over het aantal pixels dat de CCD bevat. Uiteraard hoe meer pixels hoe beter je beeld wordt. Uiteindelijk wordt het hele spul terug gescaled naar PAL dus 720*576@25fps. PAL kan max. 625 horizontale beeldlijnen bevatten. In de praktijk verlies je dus een aantal beeldlijnen, waardoor je minder overhoudt. Er is een groot verschil tussen beeldlijnen in een video formaat, en bv. het aantal beeldlijnen dat een TV weer kan geven. In principe kan een beeldbuis nl. veel hogere resoluties weergeven (kijk naar je computermonitor) mits het masker fijn genoeg is, en de juiste sturingshardware het toelaat.
PAL+ was het idee van dat je info in de zwarte balken stopt, waardoor je dus minder beeldinformatie (resolutie) verliest. In de praktijk heeft PAL+ het dus niet overleefd.
De manier waarop breedbeeld vandaag de dag gepresenteerd wordt onderscheiden we een aantal dingen. Letterbox en Anamorphic zijn de belangrijkste.
Bij letterbox (beperk me nu even tot het draaien op video) worden er zwarte balken boven en onder je materiaal gezet, waardoor het een 16:9 ratio wordt. Die past dus goed op een BB tv, het nadeel is dan wel, dat je een kleiner oppervlakte gebruikt van je pal resolutie. In het geval van een 4:3 tv maakt dit niets uit, omdat je zwarte balken hebt, het is hooguit hinderlijk omdat het beeld kleiner is. Maar bij een 16:9 tv zul je het beeld moeten gaan oprekken om het beeldvullend te krijgen, en dan zie je pas dat je resolutie flink gedaald is. Daarom wordt er bij het draaien vaak gebruik gemaakt bij video van een uitgerekt beeld, zodat de volle oppervlakte van je CCD benut wordt. Als je dat uitgerekte beeld dan weer induwt heb je meer resolutie op dat oppervlakte dan dat je het letterboxed had opgenomen (alleen zwarte balken toegevoegd).
Hopelijk schept dit enige duidelijkheid.
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©