Toon posts:

Welke programeer taal gebruiken?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een intranet site gaan maken, hiervoor moet ik verschillende gebruikers aanmaken.

nu het volgende:
als bijvoorbeeld gebruiker 1 inlogt mag deze link 1 en link 2 gebruiken maar link 3 niet (Link 3 moet wel aanwezig zijn, alleen dan niet clickable)

gebruiker 2 mag link 1 en 3 gebruiken, maar link 2 niet (zelfde verhaal als gebr1 met link 3)

het liefst nog gekoppeld aan NT User manager

ik zit zelf te denken aan ASP, PHP of CGI, maar wil graag meningen en argumenten

als ik een keuze heb gemaakt moet ik dit ook kunnen onderbouwen en dan kan ik cursussen/boeken gaan bestellen.

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Je denkt ergens aan, maar wat zijn je eigen argumenten?

• Grum
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ASP icm Access/Mssql

Doorslag gevende eis: NT ... ;)

Verwijderd

Topicstarter
het probleem is dus dat ik niet al teveel verstand heb van deze talen, daarom denk ik daaraan.

ASP gebruiken wij hier al voor de exchange server, die is dus gekoppeld aan de user manager

PHP is volgens mij met die links handig (wel of niet een link)

CGI is volgens mij combo van de 2

nogmaals, ik weet er niet veel van daarom vraag ik raad zodat ik 1 (of meerdere) van deze talen kan leren

• muba
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-10-2013

muba

Prince of Persia!

T R O L L!
Nouja, misschien niet maar dat was wel het eerste wat ik dacht toen ik de topic title zag.
Op donderdag 02 mei 2002 12:55 schreef LilBW het volgende:
ik zit zelf te denken aan ASP, PHP of CGI, maar wil graag
Verdiep je eerst eens wat beter. CGI is nog altijd niet een taal maar een protocol. Je kan CGI schrijven in Perl, C(++), Pascal (voor Linux of als je een Windows server hebt ook voor DOS dacht ik), BASIC (als je een Windows server hebt), ...,...,..., Bash vergeet ik zowaar, batch (als je een windows server hebt), Python (Linux), ..., ..., ... noem maar op.

Zelf zou ik kiezen voor Perl omdat ik Perl een erg prettige taal vind, omdat ik ASP geen prettige taal vind en omdat ik PHP al helemaal verschrikkelijk vind, zo dwars door je HTML heen. Nou weet ik ook niet zo heel veel van PHP en misschien is het dus best mogelijk om PHP op een prettige manier te gebruiken maar ik heb me daar nooit in verdiept (foei!) omdat ik Perl gewoon sowieso al goed vind.

Reporter: Mister Gandhi, what do you think of western civilisation?
Gandhi: I think it would be a good idea

• Bally
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 11:28

Bally

1200 + 1500 Wp

Ik zou voor ASP gaan!! Daarmee is het heel erg gemakkelijk om de NT user eruit te halen!! heb ik ook gedaan!! als je hulp nodig hebt, mail dan maar naar a.vanballegooij@inter.nl.net Dan wil ik je er wel mee helpen

Hoop is uitgestelde teleurstelling

• Mart!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-09 18:02
ALs je op NT bezig gaat en je wilt ook nog wat met usernamen, dan houd je eigenlijk alleen ASP of ASP.net over. Als je ASP gebruikt moet je echter nog wel 3rd party componenten gebruiken om op NT-user/groep nivo te kunnen werken. Bij ASP.net is dit al ingebakken.

Het argument dat je (LilBW) voor php geeft, slaat kant noch wal. Dit kan echt net zo makkelijk in ASP.

Wat dat bedtreft is het idee van ASP en PHP hetzelfde. Je hebt HTML en daar tussen door server-side scripttaal. PHP kent een groot aantal voorgedefinieerde functies, maar is zoals ASP in eerste instantie niet bedoeld voor het NT-platform, alhoewel dat tegenwoordig prima kan.

ASP.net is weer een heel ander verhaal. De manier van ontwikkelen is hier compleet anders dan ASP en PHP.

MAar ik zou mijn vingers niet willen branden aan een ASP of PHP project als je niet eerst wat vingeroefeningen doet.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op donderdag 02 mei 2002 13:03 schreef MUBA het volgende:
omdat ik ASP geen prettige taal vind
ASP is geen taal ;)
ASP is vergelijkbaar met cgi en kan je ook prima in perl, python, php, etc doen.
en omdat ik PHP al helemaal verschrikkelijk vind, zo dwars door je HTML heen.
Dat is dus een misvatting ;)
En overigens vergelijkbaar met wat VBscript en JSP doen.

Echter kan je ook in php prima je html-output-code en je data-vergaar-code scheiden.

• muba

muba

Prince of Persia!

Op donderdag 02 mei 2002 13:06 schreef Bally het volgende:
Ik zou voor ASP gaan!! Daarmee is het heel erg gemakkelijk om de NT user eruit te halen!! heb ik ook gedaan!! als je hulp nodig hebt, mail dan maar naar a.vanballegooij@inter.nl.net Dan wil ik je er wel mee helpen
Nja ASP is natuurlijk ook van Microsoft he? Jah dan is ASP misschien een betere keuze, hoewel ik nog altijd twijfels zet bij de veiligheid ervan (Microsoft).

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:05

Stewie!

Keen must die!

php is makkelijker dan asp, dus als je nog alles moet leren ;)
Koppeling tussen NT users en PHP is ook te maken, moet je wel IIS gebruiken, maar dat zal je toch wel gaan doen. Het is dan zo eenvoudig als een server variabeltje aanroepen om de username door te krijgen van de gebruiker die wilt inloggen op je intranet site
Gaan voor php dus.

Database moet je zelf kiezen: MySQL is makkelijk en wordt goed ondersteunt door PHP, access is van MS, MSQL ook dacht ik, hoe die door php worden ondersteunt weet ik niet zeker, maar ze worden in ieder geval wel ondersteunt

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:05

Stewie!

Keen must die!

Op donderdag 02 mei 2002 13:06 schreef Bally het volgende:
is met php ook en is nog makkelijker ook en je vindt er veel meer over, dus makkelijker te leren

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• muba

muba

Prince of Persia!

Op donderdag 02 mei 2002 13:07 schreef ACM het volgende:

ASP is geen taal ;)
ASP is vergelijkbaar met cgi en kan je ook prima in perl, python, php, etc doen.
Is dat zo? Hrrmz wat ik gelezen heb alleen maar een soort aftreksel van Visual Basic en een soort andere versie van JScript (niet JavaScript, JScript)
[..]
Dat is dus een misvatting ;)
En overigens vergelijkbaar met wat VBscript en JSP doen.

Echter kan je ook in php prima je html-output-code en je data-vergaar-code scheiden.
Euh? VBScript is client side en IE only, JSP is server side JAVA toch?

Verwijderd

Topicstarter
nogmaals, ik heb er totaal geen verstand van (nog niet)

maar waarom wordt er over een database gesproken?

waar heb ik die dan voor nodig?

we hebben hier een SQL server draaien (SQL 7.0)

Als ik het goed begrijp wordt het dus ASP.Net of PHP, graag nog wat meer suggesties/aanmerkingen/argumenten/kritiek enz enz

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Op donderdag 02 mei 2002 13:16 schreef LilBW het volgende:
[knip]
Als ik het goed begrijp wordt het dus ASP.Net of PHP, graag nog wat meer suggesties/aanmerkingen/argumenten/kritiek enz enz
Neej, als je het goed begrijpt moet je zelf onderzoek gaan doen naar wat het beste is.

Zet op een rijtje:
-Wat wil je precies (waar moet het in draaien)
-Wat kan je precies (heb je ergens ervaring mee)
-Wat wil het bedrijf/beheer
-Wat moet het kosten

Deze (en meer) kun je uitzetten tov van verschillende talen. Er zijn zoveel verschillende mogelijkheden en _ik_ hier kan niet bepalen wat voor _jou_ het beste is, dat kan niemand hier, we kunnen alleen onze voorkeur uiten met deze info

En je laat het toch niet beslissen omdat een of andere pipo hier zegt dat je dat moet doen.... denk na ajb

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op donderdag 02 mei 2002 13:12 schreef MUBA het volgende:

[..]

Is dat zo? Hrrmz wat ik gelezen heb alleen maar een soort aftreksel van Visual Basic en een soort andere versie van JScript (niet JavaScript, JScript)
[..]

Euh? VBScript is client side en IE only, JSP is server side JAVA toch?
JSP is inderdaad serverside, vergelijkbaar met Coldfusion en PHP en ASP.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Verwijderd

Topicstarter
ik wil graag meningen waarop ik mijn mening kan baseren.

ik ga niet kijken naar wat iets mag kosten of whatever, ik wil de beste oplossing voor ons idee!

dan kijken we wel naar de kosten (als het aan het bedrijf ligt kost het niks, DUH :P)

we draaien op NT 4.0 SP6, Exchange 5.5 met IIS 4.0

ik laat dus niks door "een of andere pipo" beslissen, ik wil gewoon mezelf orienteren

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Op donderdag 02 mei 2002 13:30 schreef LilBW het volgende:
ik wil graag meningen waarop ik mijn mening kan baseren.

ik ga niet kijken naar wat iets mag kosten of whatever, ik wil de beste oplossing voor ons idee!
Hoe beoordeel je dat als je er geen verstand van hebt. :?
[knip]
ik laat dus niks door "een of andere pipo" beslissen, ik wil gewoon mezelf orienteren
Als jij stelt dat het PHP of ASP.NET wordt dan lijkt het er wel heel erg op...

[edit]Je kan wel blind vertrouwen in een Gotter hebben, maar dan moet je wel weten in wie. Kijk zut van D2k, Janoz, ACM, Dusty, drm, mbravenboer, .oisyn en nog een lading anderen zou ik zo aannemen, maar zo maar van jan alleman zooi aannemen, zonder er zelf verstand van te hebben is gewoon link. Strax zit je met een oplossing waar je niets aan hebt of die te moeilijk is. Daarom zou ik je willen vertellen: Ga ajb zelf op zoek. Vraag mensen die je vertrouwt (binnen het bedrijf?) en lees artikelen. Zorg voor je eigen mening. Ga onderzoeken, proberen enz. Want zomaar blind op iemand afgaan is eng.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn collega heeft voorkeur voor ASP omdat hij dat gebruikt heeft voor de koppeling exchange (voor buitenaf)

dus bij deze een nieuwe vraag:

is wat ik wil mogelijk met ASP(.net) of beter (makkelijker) met PHP?

Verwijderd

(Active-)perl kan prima met the NT user databse werken.

Verwijderd

ASP.net is weer een heel ander verhaal. De manier van ontwikkelen is hier compleet anders dan ASP en PHP
Dat klopt ASP.NET is geen .NET versie van ASP. *D

Als je voor ASP.NET zou kiezen kun je in alle .NET talen Web Forms gaan maken. Niet alleen in VB.NET, maar ook in C# en eventueel COBOL.NET 8-)
Zelfs ASP 3.0 werkt nog. (vindt ik wel bagger overigens)

Als je een "beetje kunt VB-en" is VB.NET echter geen makkelijke overgang. De mogelijkheden zijn sterk uitgebreid. Je kunt nu in VB.NET net zo makkelijk je applicatie verzieken zoals dat vroeger alleen in C++ kon. :)
Als je ook een beetje C++, Delphi, Java etc. geprogrammeerd hebt wordt het al een stuk makkelijker.
Pagina: 1