Toon posts:

[PS] A4 grootte plaatje maken

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik moet een poster(tje) op A4 maken, alleen ik weet niet
hoe groot het dan moet zijn in photoshop. ik werk in photshop 6.0

dus hoe groot moet het zijn in pixels danwel centimeters dat ie ook daadwerkelijk print op A4 formaat

Verwijderd

Op donderdag 02 mei 2002 12:39 schreef kzieniks het volgende:
ik moet een poster(tje) op A4 maken, alleen ik weet niet
hoe groot het dan moet zijn in photoshop. ik werk in photshop 6.0

dus hoe groot moet het zijn in pixels danwel centimeters dat ie ook daadwerkelijk print op A4 formaat
Dat ligt eraan op hoeveel DPI je kunt printen?
Bij een drukker is dat volgens mij meestal 300 DPI ofzo. Dan moet je dus 300 pixels hebben voor één inch.

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Op donderdag 02 mei 2002 12:39 schreef kzieniks het volgende:
Pak eens een a4tje en een lineaal :Z

Verwijderd

Topicstarter
ik ga het uitprinten op mijn kleuren laser printer.
Maar bij de afdrukken die ik steeds maak, komt het er niet goed op. heb al gekeken naar de marges, en daar ligt het niet aan.

ik moet dus de image-size zo zetten dat het wel op 1 a4tje komt in plaats van 3 zoals nu |:(

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

a4'tje is 210x297 mm. Printermarges zijn printerafhankelijk (duh :)), maar een beetje drukker krijgt zo'n velletje (op een greep van 1 of 2 mm langs 1 kant na) wel vol, dus hou deze maat maar aan.

300 dpi is idd stdresolutie voor drukwerk. Wordt een fors bestandje :-)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Gewoon je imagesize zetten op 210mm wijdte 297mm hoogte en dan in de resolutie aangeven het aantal dpi en daarvoor zul je bij de drukker moeten zijn. Toch heren drukkers :?

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

24,9 MB om precies te zijn...

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:02
Zou even contact opnemen met de drukker in kwestie, en vragen naar de eisen waaraan jouw document moet voldoen. Waarschijnlijk zal 'ie een aantal punten noemen, waaronder het formaat waarin het moet worden aangeleverd, of waar ze in ieder geval mee overweg kunnen moet zijn TIFF, Photoshop EPS, Illustrator EPS, QuarkXPress en eventueel InDesign.

Verder moet je document, zoals eerder gezegd uit 300 pixels per inch bestaan, ookwel 300 DPI genoemd. Denk aan de omzetting naar CMYK als het gedrukt gaat worden, als dat niet zo is, dus als het printwerk wordt, kun je het RGB laten.

Houd rekening met steunkleuren/PANTONE kleuren, en uiteraard niet te vergeten de afloop van meestal standaard 2mm aan alle kanten. Maar nogmaals, bespreek al deze dingen gewoon lekker met de drukker en laat je goed inlichten over de gang van zaken.

Laatste tipje nog: Vergeet niet een drukproef te vragen alvorens te gaan drukken...

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de snelle reacties.
hier moet het wel mee lukken :)

Slotje

Verwijderd

Op donderdag 02 mei 2002 12:45 schreef Rat het volgende:
a4'tje is 210x297 mm. Printermarges zijn printerafhankelijk (duh :)), maar een beetje drukker krijgt zo'n velletje (op een greep van 1 of 2 mm langs 1 kant na) wel vol, dus hou deze maat maar aan.
Een drukker krijgt een heel A4-tje als het goed is wel vol, beetje snijden :)

De Photoshop 7 A4 preset zegt: 2480px x 3508px @ 300dpi

• Willem
cutter:
Gewoon je imagesize zetten op 210mm wijdte 297mm hoogte en dan in de resolutie aangeven het aantal dpi en daarvoor zul je bij de drukker moeten zijn. Toch heren drukkers :?
Klopt, al zou ik dus nog even checken of je nog rekening moet houden met de afloop.
Zo ja, dan word je canvas dus wel groter.
under-world:
24,9 MB om precies te zijn...
Nee joh, dat is het "kale" document.
Die pixels gaan allemaal gevuld worden, dus het werkelijke artwork word als het goed is vele malen groter.

• Willem
kzieniks:
Slotje
Jij zegt het. :)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.