Toon posts:

[PS] gif export met transparante kleuren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me al tijden af hoe ik in photoshop bij het exporteren naar een gifje kan aangeven welke kleuren ik transparant wil hebben. In fireworks bijvoorbeeld kun je dit precies aangeven, maar hoe gaat dit in photoshop?
Ik werk met PS 6 btw

• Verwijderd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01-2022
Wat het makkelijkst is is om in je origineel de transparante gebieden transparant te houden (wel op 0% opacity en niet 10 of iets dergelijks) vervolgens ga je onder Image > Mode > Indexed colour zitten en kies je wat leuke opties, vervolgens vink je de optie transparent aan en sla je het geheel op als .GIF, dan zie je in je canvas ook de transparantie aanspringen en moet het werken.

Verwijderd

Topicstarter
Dan hoef je ook niet helemaal 'Image > Mode > Indexed colour' te doen. Als je Save For Web doet kun je ook gewoon aangeven dat je je transparantie wilt behouden.

Ik wil juist als ik een afbeelding heb aan kunnen geven welke kleur transparant moet zijn (vaak is dit de achtergrondkleur).

Vroeger (met PS 5 of 5.5) deed ik het als volgt:
- exporteren als .gif (geen transparantie)
- dat gifje weer openen in PS
- nog een keer exporteren als .gif en dan kon je aangeven welke kleur transparant moest worden.
Helaas kan dat in PS 6 niet meer

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:17

André

Analytics dude

Op donderdag 02 mei 2002 12:56 schreef mentos het volgende:
Vroeger (met PS 5 of 5.5) deed ik het als volgt:
- exporteren als .gif (geen transparantie)
- dat gifje weer openen in PS
- nog een keer exporteren als .gif en dan kon je aangeven welke kleur transparant moest worden.
Helaas kan dat in PS 6 niet meer
Hahaha...
Als je de gif op indexed mode zet kun je bij het exporteren direct al aangeven welke kleur transparant moet zijn. En hoef je hem niet eerst op te slaan en dan weer te openen. }:O

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 02 mei 2002 13:00 schreef Yogho het volgende:

[..]

Hahaha...
Als je de gif op indexed mode zet kun je bij het exporteren direct al aangeven welke kleur transparant moet zijn. En hoef je hem niet eerst op te slaan en dan weer te openen. }:O
Klopt, ik was er inmiddels ook al achter dat ik het toen een ietsje omslachtig deed. Maar mijn vraag is, hoe doe je dit met PhotoShop 6, want daar krijg je die mogelijkheid niet meer.

Ik zit op het moment een beetje te knutselen met een alpha channel, maar dat lukt ook niet echt.

Verwijderd

Topicstarter
schop! :)

Ben er nog steeds niet achter

Verwijderd

sla je zelf gemaakte plaatje op als jpg of gif.
open dan het programma MICROSOFT PHOTO EDITOR (ja die uit het office pakket)open daar je plaatje in en klik op "Transparante kleur instellen" klik dan op de kleur die je transparant wil hebben. Sla het op als gif en dan KLAAR *D

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Op donderdag 02 mei 2002 13:00 schreef Yogho het volgende:

[..]

Hahaha...
Die optie zit niet meer in PS6...

Was ff zoeken voor mij ook, maar je moet gewoon zorgen dat je PSD al transparant is. Vervolgens kun je in "Save for Web" de "Matte" instellen voor anti-aliasing op een specifieke kleur.
Pagina: 1