Toon posts:

[PL] foutmelding simpel script

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
code:
1
2
3
#!/usr/local/bin/perl
print "content-type: text/html\n\n";
print "Hi there!\n";

wanneer ik het bovenstaande scriptje uitvoer krijg ik een 500 foutmelding; het lijkt me sterk dat er iets in het scripting fout is gedaan, omdat er niks fout gedaan kan worden :P ...

De script wordt uitgevoerd bij xs4all.nl en die schrijft erover:
--
In het geval van eigen scripts:
Wat het script ook doet, de output moet voorafgegaan worden door een Content-Type en een witregel, bijvoorbeeld:

Content-Type: text/html

De uitvoer is: 180!

De foutmelding betekent dus dat er NIET een Content-Type als eerste gestuurd is, maar misschien andere tekst.

Ook is het mogelijk dat het script halverwege gestopt is omdat het iets niet kon, bijvoorbeeld:

open (BLA, "/etc/passwd") or die "Kan /etc/passwd niet openen";

Dit Perl-statement probeert de file /etc/passwd te lezen en als dat niet lukt, stopt het script met bovenstaande foutmelding.

De melding "500 Internal Server Error" kan ook duiden op een syntax error in het script.
Voor perl-scripts kunt u in zo'n geval op een telnet prompt het volgende commando geven: "perl -cw [scriptname]"
Dit commando geeft een syntax check met extra warnings.
--

het path klopt overigens wel ...!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Hoofdletter C en T gebruiken bij je eerste print...
Een error 500 is vaak terug te vinden in de errorlog van je server.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het al... mijn FTP proggie stond niet op ASCII ... uhm, schuld van mijn kleinere zussie, of geloven jullie dat niet ;)

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 11:02
Op donderdag 02 mei 2002 12:03 schreef ACM het volgende:
Hoofdletter C en T gebruiken bij je eerste print...
Jammer, zo'n zinloze suggestie. :( Zeg dan niets.
Een error 500 is vaak terug te vinden in de errorlog van je server.
Dat is dan weer wél zinnig. ;)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op donderdag 02 mei 2002 12:30 schreef Soultaker het volgende:
Jij moet flink uitkijken met je opmerkingen hier in het forum.
Daar heb ik je al eerder op aangesproken en dit is de laatste keer wmb.

Er is ook zoiets als postief opbouwend dingen opmerken, ipv continue negatief afwijzend.

Maar om in te gaan op je opmerking, ik was van mening dat de http-headers hoofdletter gevoelig zijn en dus poste ik dat... Maar ondertussen bedacht ik me dat dat niet zo is, echter geeft dat jou niet het recht me dan maar ZO af te katten.

• muba
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-10-2013

muba

Prince of Persia!

Jawel, http headers zijn wel hoofdlettergevoelig.
Ik heb een keer een halve dag lopen uitzoeken waarom een soortgelijk script bij mij niet werkte...

focking hoofdletter dus.

Reporter: Mister Gandhi, what do you think of western civilisation?
Gandhi: I think it would be a good idea

• Grum
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Sommige mods hebben nou eenmaal grote lange teentjes :D

• muba

muba

Prince of Persia!

Op donderdag 02 mei 2002 12:38 schreef Grum het volgende:
$quote =~ s/$onbegrijpbaar/mehh/gi;

Output:
mehh

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Nee, sommige mods sparen een hoop op ;)
En zien steeds weer dergelijke opmerkingen verschijnen. Af en toe loopt er dan een emmer over na al dat gedruppel...

• Soultaker
Op donderdag 02 mei 2002 12:38 schreef MUBA het volgende:
Jawel, http headers zijn wel hoofdlettergevoelig.
|:(

Om ook maar even te quoten uit de RFC:
Each header field consists of a name followed by a colon (":") and the field value. Field names are case-insensitive.
En in het geval van 'n content-type:
HTTP uses Internet Media Types in the Content-Type [..] header fields in order to provide open and extensible data typing and type negotiation.

media-type = type "/" subtype *( ";" parameter )
type = token
subtype = token

[..]
The type, subtype, and parameter attribute names are case-insensitive.
|:(

• muba

muba

Prince of Persia!

Op donderdag 02 mei 2002 12:42 schreef Soultaker het volgende:

[..]

|:( |:( |:( |:( |:( |:(
Altijd gezellig, zo'n collectieve kopstootparty.

:?

Verwijderd

[..]

|:( |:( |:( |:( |:( |:(
maar headers zijn niet case-sensitive volgens mijn apache boek

• Grum
  • Niet online
Dat de client de headers nou case sensitive checked is de fout van de client.

Volgende de rfc zijn ze NIET case sensitive.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Om ook maar even te quoten uit de RFC:
Die had ik ondertussen ook maar even doorgenomen, maar ik ken , in tegenstelling tot sommige users hier, die RFC nog niet helemaal uit mijn hoofd.

• Soultaker
[quote]Op donderdag 02 mei 2002 12:47 verwees d0g1e mij terecht naar mijn eigen commentaar.

Tja, ik vond 't zelf ook een beetje gek staan, na mijn reactie een paar minuten eerder. Vandaar dat ik even een argumentatie erbij typte. ;)

Maar als ik eerst een reactie type om de illusie uit de wereld te helpen dat die headers case-sensitive zouden zijn, en er vervolgens meteen een reactie komt die zonder enige grond (want het is dan ook niet waar) het tegenovergestelde beweert, dan heb ik ook iets van "Argh!!!! Waarom DENK je dat ik dit type?!".

Dus.

* Soultaker kan ACM's emmer opeens veel beter begrijpen. ;)

• muba

muba

Prince of Persia!

Op donderdag 02 mei 2002 12:48 schreef Grum het volgende:
Dat de client de headers nou case sensitive checked is de fout van de client.

Volgende de rfc zijn ze NIET case sensitive.
Goed laat dit voor eens en altijd duidelijk zijn: Perl is een server side taal, alles wordt server-side uitgevoerd, als er iets fout gaat zorgt het script zelf of de server voor de foutafhandeling.

Als ik dus "content-type" doe (kleine letters ipv hoofdletters) en er komt een server error dan heeft dat echt helemaal niets te maken met hoe de client het leest.

Hooh.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op donderdag 02 mei 2002 12:52 schreef Soultaker het volgende:
* Soultaker kan ACM's emmer opeens veel beter begrijpen. ;)
Mooi :)
Op donderdag 02 mei 2002 12:52 schreef MUBA het volgende:
Mja, dan doet perl (of jouw versie van perl) het fout :?
Apache houdt zich in deze geloof ik aan de RFC ? (eigenlijk op alle vlakken wel, meen ik ;) )

• Soultaker
Op donderdag 02 mei 2002 12:35 schreef ACM het volgende:
Jij moet flink uitkijken met je opmerkingen hier in het forum.
Daar heb ik je al eerder op aangesproken en dit is de laatste keer wmb.
Laat ik hier maar niets neerzetten, anders gaat 't vast helemaal mis.
Er is ook zoiets als postief opbouwend dingen opmerken, ipv continue negatief afwijzend.
True:
Op donderdag 02 mei 2002 12:30 schreef Soultaker het volgende:
[..]
Dat is dan weer wél zinnig. ;)
Ben ik de enige die hier wél een opbouwend patroon in ziet?

Verder, onderdachte berichten plaatsen kan de beste overkomen (ik zal niet ontkennen dat ik dat zelf ook wel eens doe), maar dan moet je ook ondoordachte reacties kunnen verwerken. Als jij een goed doortimmerd bericht plaatst, zal ik 'm nooit zomaar aan de kant schuiven. 'n Stomme opmerking verdient een stom antwoord; volgende keer beter. Dat geldt voor elke newbie hier, maar ook voor jou. Ik vind het geen pas geven dat ik jou reacties niet zou kunnen bekritiseren omdat je toevallig moderator bent. Kom nou.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op donderdag 02 mei 2002 13:04 schreef Soultaker het volgende:
Laat ik hier maar niets neerzetten, anders gaat 't vast helemaal mis.
Ach, flamen/schelden heeft sowieso weinig zin ;)
Ben ik de enige die hier wél een opbouwend patroon in ziet?
Mja, je weet toch dat men de negatieve delen van een opmerking altijd veel zwaarder laat tellen dan de positieve? ;)
Ik vind het geen pas geven dat ik jou reacties niet zou kunnen bekritiseren omdat je toevallig moderator bent. Kom nou.
Ik bracht het inderdaad zo. Maar ik bedoelde in dit geval gewoon meer 'mij, een user' (en dus ook ipv mij, elke user).

Kritiek is prima, maar een opmerking (zonder argumentatie) aan de kant vegen is niet al te fijn. Vooral niet als je dat (veel?) vaker ziet gebeuren en elke keer weer met een serie smilies uit de categorie:
:( , |:( , :Z

• Grum
  • Niet online
MUBA: Goed laat dit voor eens en altijd duidelijk zijn: Perl is een server side taal, alles wordt server-side uitgevoerd, als er iets fout gaat zorgt het script zelf of de server voor de foutafhandeling.

Als ik dus "content-type" doe (kleine letters ipv hoofdletters) en er komt een server error dan heeft dat echt helemaal niets te maken met hoe de client het leest.

Hooh.

Lieve schat ... behandel me ff niet als een n00b anders ga ik vuurspuwen :+

Je mist volgens mij het totale punt hier ... headers behoren caseINsensitive gechecked te worden en niet anders :)

• muba

muba

Prince of Persia!

Op donderdag 02 mei 2002 13:32 schreef Grum het volgende:

Lieve schat ... behandel me ff niet als een n00b anders ga ik vuurspuwen :+

Je mist volgens mij het totale punt hier ... headers behoren caseINsensitive gechecked te worden en niet anders :)
Huu ik behandel je niet als een n00b maar jij haalde erbij van hoe de client de headers checkt, maar de client had er helemaal niets mee te maken.
Maar goed als headers case insensitive gechecht moeten worden dan gebeurt dat volgens mij vaker niet dan wel

• Soultaker
Op donderdag 02 mei 2002 13:15 schreef ACM het volgende:
Kritiek is prima, maar een opmerking (zonder argumentatie) aan de kant vegen is niet al te fijn.
Ben ik met je eens. Ik heb nu wel voldoende argumentatie toegevoegd, maar ik geef toe dat ik dat oorspronkelijk niet had gedaan. Aangezien het om een eenvoudig controleerbaar feit ging en niet om een mening, leek het me afdoende om te constateren dat het niet klopte. Dat kwam misschien niet zo goed over.
Vooral niet als je dat (veel?) vaker ziet gebeuren en elke keer weer met een serie smilies uit de categorie:
:( , |:( , :Z
Tja, ik heb voor de grap eens m'n afgelopen 20 posts doorgenomen en volgens mij is het grootste deel van m'n berichten toch echt voornamelijk behulpzaam.

Ik geef ook wel eens wat minder behulpzaam commentaar, soms ook voorzien van 'n smiley, maar naar mijn mening doen die berichten toch echt onder voor de rest. Ik zou heus niet van dit forum gebruikmaken als ik niet het idee had dat ik af en toe iets zinnigs zou zeggen.

Wat jij 'vaker' of 'veel vaker' vindt, kan ik natuurlijk niet beoordelen, maar ik heb het idee dat ik gemiddeld genomen toch wel een positieve bijdrage aan dit forum lever.

Sowieso vind ik 't jammer dat we geen teleurgestelde smiley hebben. (Wat ik zelf in ASCII altijd met : ( (maar dan aan elkaar) noteer.) Als je nu :( neerzet staat 't gelijk zo boos. Maar dit terzijde.

Om tenslotte nog even on-topic te komen: eigenlijk was mijn argumentatie niet helemaal correct. De Perl code wordt via de CGI module uitgevoerd, dus het is de CGI specificatie die hier van toepassing is. In deze (een beetje rommelige) specificatie wordt niet echt iets gezegd over het al dan niet case-sensitive zijn van de output headers (of ik heb het gemist), maar de melding dat de output headers "in the same format as an HTTP header" zijn, doet vermoeden dat hiervoor inderdaad dezelfde regels gelden als in de HTTP/1.1 RFC staan. In de praktijk is ook gebleken dat dit inderdaad het geval is, maar als we dan toch officiële specificaties gaan quoten, moet het natuurlijk wel goed gebeuren. >:)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op donderdag 02 mei 2002 14:33 schreef Soultaker het volgende:
Ben ik met je eens. Ik heb nu wel voldoende argumentatie toegevoegd, maar ik geef toe dat ik dat oorspronkelijk niet had gedaan. Aangezien het om een eenvoudig controleerbaar feit ging en niet om een mening, leek het me afdoende om te constateren dat het niet klopte. Dat kwam misschien niet zo goed over.
Probeer zelfs dan nog 'iets' te argumenteren :)
Bijvoorbeeld "nee hoor, volgens de RFC is het case-insensitive". Dan dwing je mij de RFC te lezen, wil ik er nog een tegenargument tegenaan kunnen gooien ;)
Tja, ik heb voor de grap eens m'n afgelopen 20 posts doorgenomen en volgens mij is het grootste deel van m'n berichten toch echt voornamelijk behulpzaam.
Ik heb je laatste 100 (in P&W) even vluchtig doorgenomen en het viel idd (gelukkig) nogal mee. :) Er zitten natuurlijk af en toe wat kleine venijnige uithaaltjes tussen naar users (niet helemaal de beste term ervoor dus val daar ajb niet over) en men is altijd geneigd die beter te onthouden dan de behulpzame postings.
Ik zou heus niet van dit forum gebruikmaken als ik niet het idee had dat ik af en toe iets zinnigs zou zeggen.
Wat de verhouding (meer of minder) behulpzaam reageren en 'topics voor eigen helpdesk gebruik' betreft ben jij 'de perfecte user' ;)
Wat jij 'vaker' of 'veel vaker' vindt, kan ik natuurlijk niet beoordelen, maar ik heb het idee dat ik gemiddeld genomen toch wel een positieve bijdrage aan dit forum lever.
Zie voorgaande punten, de scherpe, negatievere uitlatingen vallen meer op dan de positieve. Dat geldt, helaas, voor iedereen en ook vaak buiten GoT.
Sowieso vind ik 't jammer dat we geen teleurgestelde smiley hebben. (Wat ik zelf in ASCII altijd met : ( (maar dan aan elkaar) noteer.) Als je nu :( neerzet staat 't gelijk zo boos. Maar dit terzijde.
DAT ben ik zeker met je eens :)
In de praktijk is ook gebleken dat dit inderdaad het geval is, maar als we dan toch officiële specificaties gaan quoten, moet het natuurlijk wel goed gebeuren. >:)
Toch wel jammer dat ze zich niet helemaal aan de HTTP-specificatie willen houden dan blijkbaar, aangezien CGI in de meeste gevallen natuurlijk op HTTP bouwt voor de data verplaatsing en ontvangst.

[edit] *kuch* nijgen is met ei ;-)

• muba

muba

Prince of Persia!

Hrrmz... euh.. topicstarter? Werkt je script al?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op donderdag 02 mei 2002 12:05 schreef PatrickPietens het volgende:
Ik heb het al... mijn FTP proggie stond niet op ASCII ... uhm, schuld van mijn kleinere zussie, of geloven jullie dat niet ;)
Op donderdag 02 mei 2002 16:08 schreef MUBA het volgende:
Hrrmz... euh.. topicstarter? Werkt je script al?
Volgens mij wel ;)
Pagina: 1