[debian] iomega zip250 installeren

Pagina: 1
Acties:

• TheBigBug
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01-2022

TheBigBug

Erg groot voor een insect!

Topicstarter
Ik zit met een probleem. Ik heb pas geleden Debian geinstalleerd, wat op zich zonder al te veel problemen verliep. Ik ben namelijk nog niet zo lang met Linux bezig. maar ik krijg het niet voor elkaar om de zip-drive werkend te krijgen.

Het gaat dus om een interne zip-250, die ik werkend wil krijgen onder Debian 3.0 (woody dus). Ik heb de search en google gebruikt, maar ik kon niets nuttigs vinden.

Peace cannot be kept by force - it can only be achieved by understanding - Albert Einstein

• El_kingo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-03-2025
probeer modules in te laden voor parrelle poort te laden (als je je zip parallel aansluit) d.m.v.:
modprobe imm
of als dat niet werkt:
modprobe ppa

nu is je zip te mounten als scsi harddisk

Veel succes !! 8-)

Verwijderd

Op donderdag 02 mei 2002 11:59 schreef sparcky het volgende:
probeer modules in te laden voor parrelle poort te laden (als je je zip parallel aansluit) d.m.v.:
modprobe imm
of als dat niet werkt:
modprobe ppa

nu is je zip te mounten als scsi harddisk

Veel succes !! 8-)
hij heeft een interne zipdrive... dus wordt er geen paralelle poort gebruikt....

• El_kingo
  • Laatst online: 17-03-2025
oops, kan niet zo goed lezen geloof ik... ;(

• TheBigBug

TheBigBug

Topicstarter
Ik heb al uitvoerig gezocht, maar ik heb een interne ide/atapi zip-drive. En hiervoor kan ik eigenlijk geen goede info vinden.

Peace cannot be kept by force - it can only be achieved by understanding - Albert Einstein

Verwijderd

Op donderdag 02 mei 2002 12:03 schreef TheBigBug het volgende:
Ik heb al uitvoerig gezocht, maar ik heb een interne ide/atapi zip-drive. En hiervoor kan ik eigenlijk geen goede info vinden.
Wat is er mis met de 2 url-en die ik je gaf?
Vertel anders eens wat er precies mis gaat....

• MALobert
  • Laatst online: 13-10-2024
Nou op zich is dit probleem ook niet zo makkelijk te vinden, maar na even zoeken in m'n kernel-source ben ik erachter gekomen dat je in :
ATA/IDE/MFM/RLL support --->
IDE, ATA and ATAPI Block devices --->
de module
<*> Include IDE/ATAPI FLOPPY support
aan moet zetten, als Module of als builtin in je
kernel, M of *

klein stukje help uit de source
(The LS-120 and the IDE/ATAPI Iomega ZIP drive are also supported by this driver)

Vergeet ook niet in
File Systems --->
<*> DOS FAT fs support
<M> MSDOS fs support
<*> VFAT (windows-95) fs support
aan te zetten, deze heb je nodig om ook de zip te kunnen lezen.

Waar het eigenlijk op neerkomt is dat je een nieuwe kernel moet bakken. suc6 :)

• TheBigBug

TheBigBug

Topicstarter
Met die tweede url is op zich niets mis, ik zal even het forum doorlezen. Het probleem is dat ik Debian heb draaien, en dus liever debian pakketjes installeer. Ik geloof dat met alien het een en ander te regelen is, maar dat moet ik eerst even uitzoeken. Bedankt iig!!!

Verwijderd

Op donderdag 02 mei 2002 12:10 schreef Debian-User het volgende:
Waar het eigenlijk op neerkomt is dat je een nieuwe kernel moet bakken. suc6 :)
Dat ligt er natuurlijk nogal aan welke distro hij gebruikt. Ik neem aan dat Redhat (Bijvoorbeeld) wel een module meelevert die hij kan modprobe-en. Ik kan me niet voorstellen dat Redhat/Suse/Mandrake geen rekening heeft gehouden met mensen met een interne zipdrive...

• TheBigBug

TheBigBug

Topicstarter
Debian-user>> Ik had eigenlijk al zo'n flauw vermoeden dat ik aan een nieuwe kernel toe was. Ik ga zometeen proberen.

Verwijderd

Op donderdag 02 mei 2002 12:12 schreef TheBigBug het volgende:
Met die tweede url is op zich niets mis, ik zal even het forum doorlezen. Het probleem is dat ik Debian heb draaien, en dus liever debian pakketjes installeer. Ik geloof dat met alien het een en ander te regelen is, maar dat moet ik eerst even uitzoeken. Bedankt iig!!!
Ah oeps... ik was wat te snel... Je hebt dus Debian!
Good for you! Forget my last posting... ;)

• TheBigBug

TheBigBug

Topicstarter
Nadat ik vanmiddag plotseling naar Breda moest, ben ik vanavond vrolijk verder gegaan met het compileren van een nieuwe kernel. Dit is goed gelukt, so far so good. Alleen als ik nu m'n zip probeer te mounten (met mount -t vfat /dev/hdd /mnt/zip) is het enige resultaat een oplichtend lampje op de zip-drive en de volgende foutmelding:

mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hdd, or too many mounted filesystems.

Ik vermoed dus dat ik een verkeerd filesystem probeer te mounten, maar ik dacht dat ik vfat moest hebben, en ook dit kan ik niet snel ergens vinden. Dus vandaar nog een post.

• TheBigBug

TheBigBug

Topicstarter
Debian-user, zou je me a.u.b. nog even willen vertellen hoe je de zip-drive mount. Ik heb het nog steeds niet voor elkaar om te mounten, en op elke search kom ik tegen dat er toch vfat op zip-drives staat.

• MALobert
??? Hmmm, ben ook even aan het struinen geweest, en nu kwam ik iets heel stoms tegen.
Je kan het proberen, laat het me effe weten !!

mount /dev/hdd4 /mnt
--------------------
dit was wat ik vond:
Hoe mount ik een Zipdrive
IDE:
mount /dev/hdd4 /mnt
SCSI
mount /dev/sr04 /mnt
Iomega heeft een beetje gekke zip drive gemaakt, waardoor je de 4de partitite op de zip drive moet mounten.
ook hier kan je als type
-t vfat
opgeven als er lange bestandsnamen gebruikt worden.
------------------------

suc6 :)

• MALobert
Oh effe by the way (of zoiets)
vfat = fat32
msdos = fat

Het kan ook zijn dat de zip fat is geform ???
Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb

:) :) :)

• TheBigBug

TheBigBug

Topicstarter
Debian-user>> Thnxs!!! Betere hulp kun je niet krijgen volgens mij. Dat van die bestandssystemen wist ik, maar de 4e partitie mounten... Tsjah, ik ben het niet tegen gekomen, en ik heb het ook niet geprobeerd, wel de eerste en de tweede, maar verder niet. Zodra ik thuis ben ga ik het proberen en laat ik je het resultaat weten.

• Tuinhark
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-08 11:16

Tuinhark

Retro

Als je je ZIP disk als ext2 formatteert, wordt het de 1e ipv 4e partitie op de drive. 8-) :+

:Y)

• MALobert
Hmm dat is een goeie Tuinhark, maarre als je nou de zip wilt wisselen tussen Win en Lin ??

:)

• Tuinhark
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-08 11:16

Tuinhark

Retro

Het is maar een opmerking/fact, geen suggestie. :P

:Y)

Verwijderd

Je hebt ook altijd nog ext2 tools voor windows.

http://www.tldp.org/HOWTO/Filesystems-HOWTO-6.html#ss6.9

Mogen die windows mensen ook eens kutten om je bestanden te lezen. Beetje word documenten sturen, verdomme... dat zal ze leren...

Manfred houd je bek... Ohja sorry. Halleee

• TheBigBug

TheBigBug

Topicstarter
Sorry dat ik nu pas reageer, maar ik ben het hele weekend niet meer thuis geweest, dus heb ik niet kunnen proberen of het werkte, maar ik kan de zip nu benaderen.

Thanks everyone!!! :)

Pagina: 1