receiver --> alleen 2 boxen aangesloten-->slecht??

Pagina: 1
Acties:

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Topicstarter
We hebben nu een nieuwe receiver, van JVC (70xx serie) , dat ding is dus bedoeld voor het aansluiten van surround sound opstelling van je boxen. Alleen, we hebben nog geen surround soun boxen set, maar wel normale 2 stereo boxen. Nou zegt mijn vader (die behoorlijk veel weet over electronica, maar minder van Hifi) "Niet de receiver aanzetten, want er zijn maar 2 boxen aangesloten van de 6, je kan dan de receiver opblazen, omdat de andere uitgangen niet belast zijn"

:?
Klopt dit? ik bedoel, op de "lege" uitgangen is er toch ook geen stroomkring? Dan is de kans toch ook niet groter dat het slecht is voor de receiver? :7

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Verwijderd

je vader heeft niet gelijk, je kunt je reciever nu gewoon als "stereo versterker" gebruiken zeg maar. Je kunt nu alleen niet de surround opties gebruiken. En zolang je je reciever niet op surround mode zet stuurt hij ook geen signaal naar de andere uitgangen.

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
Op donderdag 02 mei 2002 11:47 schreef Cetabever het volgende:
je vader heeft niet gelijk, je kunt je reciever nu gewoon als "stereo versterker" gebruiken zeg maar. Je kunt nu alleen niet de surround opties gebruiken. En zolang je je reciever niet op surround mode zet stuurt hij ook geen signaal naar de andere uitgangen.
Iedereen heeft gedeeltelijk gelijk... Het ligt aan de versterker of het kan of niet...

idd als je je surround-opties niet gebruikt, wordt er ook niets heen gestuurd, en kan er niets fout gaan...

Maar je vader heeft idd ook een beetje gelijk... Maar het defect raken van versterkers kwam vooral bij oudere versterkers voor... Tegenwoordig zijn ze meestal wel beveiligd... Ik heb de bouwtekeningen van mijn versterker opgevraagd, en er zit idd een beveiliging in dat als er niets is aangesloten, er niets naar buiten wordt gegooid...

Maar zonder deze beveiliging kan je idd een versterker opblazen als je er niets op aansluit...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• ND863

ND863

Topicstarter
Das mooi dan! Want op de receiver zit een optie voor surround aan/uit 8-)

• merijnen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-08 10:07

merijnen

Beam Me Up Scotty!

helemaal correct! je kan gewoon instellen welke speakers wel en niet zijn aangesloten!

Verwijderd

in stereo mode zijn ze nog krachtiger dan in surround mode.

Ja !je mag 2speakers aansluiten

Verwijderd

een buizenversterker moet je idd niet aanzetten zonder speakers....

• ND863

ND863

Topicstarter
:Z wat word ik er toch moe van :) Ik heb aan mijn Pa ff verteld dat er dan geen signaal word gestuurd naar de uitgang, wanneer je zegt dat daar GEEN box is aangesloten.

antwoord : "Ja maar dat betekent toch niet dat de versterker van dat desbetreffende uitgang uit staat, als ie aanstaat is er nog steeds belasting van 0"

Nah tis een moderne versterker, dus ze hebben pe kanaal een versterker, en ook een BEVEILIGING. Als je zegt dat er geen speaker is aangesloten, dan schakelt ie toch volgens mij gewoon de versterker uit van dat kanaal??? :? :7 (zegt mijn Pa : "En waar haal jij die Data vandaan?" Het moet een feit zijn anders gelooft mijn vader et niet....pfff)

• Banzi
Op vrijdag 03 mei 2002 12:12 schreef ND het volgende:
Nah tis een moderne versterker, dus ze hebben pe kanaal een versterker, en ook een BEVEILIGING. Als je zegt dat er geen speaker is aangesloten, dan schakelt ie toch volgens mij gewoon de versterker uit van dat kanaal??? :? :7 (zegt mijn Pa : "En waar haal jij die Data vandaan?" Het moet een feit zijn anders gelooft mijn vader et niet....pfff)
Ik durf niet te garanderen dat jouw versterker zo'n beveiling heeft, al denk ik van wel. Bij mij wilde ik zowiezo wat modificaties maken, en daardoor had ik de bouwtekeningen opgevraagd... Daarin kon ik ook zien dat alle kanalen beveiligd waren (beveiliging zat op left, right en surround)...

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 07:08
Ik denk dat de kans dat je je versterker opblaast heel klein is. De meeste versterkers zijn wel beveiligd.
En als je op de versterker instelt dat je bepaalde boxen niet gebruikt worden de versterkers daarvoor meetsal ook uitgeschakeld. Dat is bij mijn versterker igg geval wel zo.

• ND863

ND863

Topicstarter
Op vrijdag 03 mei 2002 12:18 schreef Asclepius het volgende:
Ik denk dat de kans dat je je versterker opblaast heel klein is. De meeste versterkers zijn wel beveiligd.
En als je op de versterker instelt dat je bepaalde boxen niet gebruikt worden de versterkers daarvoor meetsal ook uitgeschakeld. Dat is bij mijn versterker igg geval wel zo.
in de specs (in de handleiding) staat namelijk ook H_E_L_E_M_A_A_L NIETS over een beveilliging... misschien ff een mailtje naar JVC sturen :)

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:05

joker1977

Tweakert

Dit gaat wel heel erg ver, zeg. Ik geloof het verhaal niet helemaal, maar als je pa zo twijfelt, laat em dan even bellen met de audiozaak waar ie het zwikkie gekocht heeft. Dan is ook hij overtuigd..

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op donderdag 02 mei 2002 11:43 schreef ND het volgende:
Klopt dit? ik bedoel, op de "lege" uitgangen is er toch ook geen stroomkring? Dan is de kans toch ook niet groter dat het slecht is voor de receiver? :7
Nee natuurlijk niet!!!

- Je huis zit vol met stopcontacten waarop niets is aangesloten.
- In je pc zitten doorgaans meerdere lege PCI/DIMM/whatever-sloten
- Op zowat elke versterker/cd-speler zit een koptelefoonuitgang zonder een koptelefoon erin

Ooit iets van dat kapot zien gaan?

Siditamentis astuentis pactum.

• Banzi
Op vrijdag 03 mei 2002 12:26 schreef Varienaja het volgende:

[..]

Nee natuurlijk niet!!!

- Je huis zit vol met stopcontacten waarop niet is aangesloten.
- Op zowat elke versterker/cd-speler zit een koptelefoonuitgang zonder een koptelefoon erin

Zulke "voedingen" werken iets anders als een versterker!!! Een voeding levert doorgaans alleen spanning. Maar een versterker levert vermogen... Hier zit het verschil in...

Als iets een spanning levert, kun je er door iets aan te hangen een stroom laten lopen... Loopt er geen stroom, dan levert de voeding ook geen vermogen... Maar de spanning blijft hetzelfde...

Bij een versterker wordt vermogen geleverd... Als dat niet verbruikt wordt, kan de versterker doorbranden...

Verwijderd

Als je de functie hebt om te kiezen of je surround boxen hebt of niet. Is het toch logisch dat je dan ook geen surround hoeft aan te sluiten, waarvoor dient die functie dan!!
Bij mij (Kenwood) staat in het boekje dat als je geen surround boxen heb je dat uit moet zetten en dan kun je gewoon stereo boxen gebruiken.

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:05

joker1977

Tweakert

Op vrijdag 03 mei 2002 12:29 schreef Banzi het volgende:

[..]

Zulke "voedingen" werken iets anders als een versterker!!! Een voeding levert doorgaans alleen spanning. Maar een versterker levert vermogen... Hier zit het verschil in...

Als iets een spanning levert, kun je er door iets aan te hangen een stroom laten lopen... Loopt er geen stroom, dan levert de voeding ook geen vermogen... Maar de spanning blijft hetzelfde...

Bij een versterker wordt vermogen geleverd... Als dat niet verbruikt wordt, kan de versterker doorbranden...
Wat een raar verhaal, zeker voor iemand die HTS Electro doet... Jij scheidt vermogen, stroom en spanning alsof het iets zelfstandigs is..

Maar goed; practisch gezien heb je gelijk: Een versterker kun je, theoretisch, er mee beschadigen.

• ND863

ND863

Topicstarter
Op vrijdag 03 mei 2002 12:34 schreef ferdivdw het volgende:
Als je de functie hebt om te kiezen of je surround boxen hebt of niet. Is het toch logisch dat je dan ook geen surround hoeft aan te sluiten, waarvoor dient die functie dan!!
Bij mij (Kenwood) staat in het boekje dat als je geen surround boxen heb je dat uit moet zetten en dan kun je gewoon stereo boxen gebruiken.
Jah dat staat in et boekje van die JVC ook, je moet de boxen die je hebt aangesloten registreren (in die versterker) Maar jah, ik bedoel, tis natuurlijk wel een beetje stom dat je kan zeggen dat er geen boxen zijn aangesloten, dat de versterker toch vermogen daarop levert. Dan kun je de versterker een beetje dom noemen jah :P

Dus : Niet registreren = uit ---> UIT = UIT :)

• LangTall
  • Laatst online: 08-10-2025

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Goh, dit lijkt een beetje op het verhaal wat ik er bij m'n moeder niet uitkreeg, die beweerde nl dat je door de balans helemaal naar links of rechts te zetten, daar dubbel vermogen op komt te staan. Yeah right! :P

Zolang die versterker niet op surround staat, is er nix aan de hand. En ik zet m'n versterker gerust aan zonder speakers eraan, d'r is daardoor iig nog nooit wat kapot gegaan hier.

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

Verwijderd

Op vrijdag 03 mei 2002 12:12 schreef ND het volgende:
antwoord : "Ja maar dat betekent toch niet dat de versterker van dat desbetreffende uitgang uit staat, als ie aanstaat is er nog steeds belasting van 0"
Je zou een belasting van 0 ohm hebben als je de uitgang zou kortsluiten. Zonder speaker er aan is er geen stroomkring, er derhalve een belasting met een oneindig hoge weerstand. Je blaast niets op, en er hoeft ook niet tegen beveiligd te worden. Geen kring = geen stroom.

• Banzi
Op vrijdag 03 mei 2002 12:49 schreef joker1977 het volgende:

[..]

Wat een raar verhaal, zeker voor iemand die HTS Electro doet... Jij scheidt vermogen, stroom en spanning alsof het iets zelfstandigs is..

Maar goed; practisch gezien heb je gelijk: Een versterker kun je, theoretisch, er mee beschadigen.
Jah, sorry... ben nog niet helemaal wakker... verhaaltje is een beetje wazig...

Ik ben ook meer thuis in de digitale technieken van de electrotechniek... ;-)

Natuurlijk is er samenhang tussen spanning, stroom en vermogen...

• Banzi
Op vrijdag 03 mei 2002 12:55 schreef cynical het volgende:

[..]

Je zou een belasting van 0 ohm hebben als je de uitgang zou kortsluiten. Zonder speaker er aan is er geen stroomkring, er derhalve een belasting met een oneindig hoge weerstand. Je blaast niets op, en er hoeft ook niet tegen beveiligd te worden. Geen kring = geen stroom.
Dat verhaal gaat op bij een spanningbron...

Moet jij maar eens een keer niets aansluiten op een stroombron... Dan loopt de spanning oneindig hoog op bij een oneindig hoge belastingsweerstand(niets aangesloten)... Kijken of je stroombron dat leuk vindt!!!

• JF_
  • Laatst online: 13-08 17:11

JF_

Op vrijdag 03 mei 2002 12:57 schreef Banzi het volgende:
Moet jij maar eens een keer niets aansluiten op een stroombron... Dan loopt de spanning oneindig hoog op bij een oneindig hoge belastingsweerstand(niets aangesloten)... Kijken of je stroombron dat leuk vindt!!!
Maar hoeveel versterkers zijn tegenwoordig stroom-geregeld? 'tuurlijk, in het topsegment kom je ze wel tegen, maar een waarschijnlijk redelijk normale surround-versterker? Denk dat die toch vooral spanningsbronnen heeft, en geen stroombronnen.

Verwijderd

Op vrijdag 03 mei 2002 12:26 schreef Varienaja het volgende:
Nee natuurlijk niet!!!
- Je huis zit vol met stopcontacten waarop niets is aangesloten.

Hoe zit het dan met de koptelefoon, die kan je ook niet uitzetten!?

• pelican
  • Niet online

pelican

Hoe zit dit dan met stereo verstekers? Als je zo'n versterker aanzet met slechts 1 of helemaal geen boxen aangesloten, dan heb je toch dezelfde situatie?

Kan dit dan ook slecht zijn voor je versterker? (een stereo versterker waarbij je niet kan instellen of er boxen zijn aangesloten, dus niet zoeen met knoppen voor paar A en B ofzo)

• Banzi
Op vrijdag 03 mei 2002 13:24 schreef didaaf het volgende:
Hoe zit het dan met de koptelefoon, die kan je ook niet uitzetten!?
Natuurlijk zit daar ook een klein versterkertje in... Maar die is weer anders opgebouwd... Dit heeft te maken met de andere belasting...

Een speaker heeft doorgaans een weerstand van 2, 4, 8 of 16 ohm...
Een koptelefoon heeft daarentegen een weerstand van ik geloof iets in de 600ohm... Dat verschilt nogal... Hiervoor kan je dus andere soorten versterkers gebruiken...

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

...
Oh, dus daarom kan ik de muziek in de versterker horen als ik 'm op max. volume zet, met de speaker knop of 'off'?

(Hij ging er dus niet van kapot :P)

• Banzi
Op vrijdag 03 mei 2002 14:05 schreef Varienaja het volgende:
Oh, dus daarom kan ik de muziek in de versterker horen als ik 'm op max. volume zet, met de speaker knop of 'off'?

(Hij ging er dus niet van kapot :P)
Dat denk ik niet... Zoiets is in ieder geval niet normaal!!! Weet je zeker dat het geluid uit je versterker kwam??? Wat voor medium draaide je??? Bij een platenspeler hoor je ook de muziek van de naald zelf afkomen...

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op vrijdag 03 mei 2002 14:08 schreef Banzi het volgende:
Dat denk ik niet... Zoiets is in ieder geval niet normaal!!! Weet je zeker dat het geluid uit je versterker kwam??? Wat voor medium draaide je??? Bij een platenspeler hoor je ook de muziek van de naald zelf afkomen...
Gewoon vanaf cd. 't Was echt waar. Platenspeler kan je vanaf meters afstand nog wel horen, ik moest echt m'n oor zowat in de versterker leggen om wat te horen.

Verwijderd

Op vrijdag 03 mei 2002 18:43 schreef Varienaja het volgende:
Gewoon vanaf cd. 't Was echt waar. Platenspeler kan je vanaf meters afstand nog wel horen, ik moest echt m'n oor zowat in de versterker leggen om wat te horen.
Meetrillende koelelementen wellicht ?

• Sine
  • Nu online
Op vrijdag 03 mei 2002 23:48 schreef treinhomo het volgende:

[..]

Meetrillende koelelementen wellicht ?
mwaah ..

Geloof het of niet

transistor die een beetje vermogen uitsturen hoor je ook schakelen

Thyristors ook
die hoor je echt tikken bij grote stromen

(en je bedrading , heb al schakelingen gezien waarbij door de grote stroom de draden bewogen :P (door het magnetisch veld rond de draden)

Repareren doe je zo.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:03

JvS

Ik heb hem zelf ook

Laat je vader anders even een echte hifizaak bellen. Ik ken dit soort discussies en ze zijn echt extreem vermoeiend. En ja je kan alles bij een normale versterker gewoon "onaangesloten" laten. :)

Dat je vader wat paniekerig is, omdat het "nieuw" is en ook duur enzo (en dus ook erg eng), is normaal voor vaders en veel andere mensen. Als ik iets aansluit voor iemand wil ik dat diegene er _niet_ bij is, anders word ik er echt doodmoe van :o (ditto voor PC bouwen ofzo).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

misschien een lullig antwoord maar:

ik heb op m'n radio een versterker met 4 speakeruitgangen, voorop kan ik kiezen 2 of 4 speakers. een keer was ik vergeten de linker stereo speaker erin te doen, en dat ding stond op 4 speakers ingesteld hij doet het nog steeds.

• ND863

ND863

Topicstarter
nah gisteravond mijn Pa overgehaald :o Nou staat die receiver elke keer aan, of we nu TV of DVD of radio willen horen. (jah idd zelfs het TV geleuid gaat door de receiver :P)

Maar bedankt voor jullie argumenten en redenen en ervaring, nu hoor ik eindelijk eens fatsoenlijk geluid :Y)

Pagina: 1