Toon posts:

PC als Home Entertainmentset in de woonkamer.

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb deze vraag al eens eerder gesteld in een andere groep, echter zonder nuttige antwoorden. Vandaar dat ik het hier ook nog eens probeer.

Ik denk erover om een PC in de woonkamer te plaatsen, op de stereo en aangeloten op de tv, waarmee ik zo'n beetje alle denkbare functies kan uitvoeren, behalve werken. Schrik niet, dit is volgens mij redelijk ambitieus.

Ik wil dus kunnen emailen, internetten, tv kijken, DVD kijken, Video opnemen, spelletjes spelen, telefoneren, agenda bijhouden, webserver, foto's bekijken van m'n CF en SM kaarten, enz vanaf de bank (dus 4 meter van m'n werkelijke pc vandaan). Het liefst heb ik de muis en het draadloze toetsenbord zo min mogelijk nodig. (ik weet het: het kan niet altijd)

Er zijn 2 aspecten belangrijk:
- De hardwareconfiguratie
- De softwareconfiguratie

De hardwareconfiguratie is niet gemakkelijk:
- De pc moet vooral stil zijn.
- Passen bij mijn matzwarte stereo
- Snel zijn qua processor kracht en snel genoeg voor goede 3d Prestaties op mijn TV (800x600).
- TV kaart (minimaal 2 kanalen simulaan voor opnemen en tvkijken tegelijk)
- Zoveelmogelijk in 1 kast, dus geen externe apparaten.
- IR tranceiver hebben
- Bluetooth en Wireless network
- ADSL internet, ISDN modem
- Geen waterkoeling (geen water in de buurt van mijn stereo en tv!)
- Aansluitbaar op een Dolby Digital 5.1/DTS audioset

Nog moeilijker is de softwareconfiguratie:
- Zoveelmogelijk bedienen met mijn Ipaq, stem of een ander (nieuw aan te schaffen) klein device.
- GEBRUIKERSVRIENDELIJK!
- Via het Internet te bedienen/configureren
- Goed beveiligd
- Makkelijk films kunnen opnemen (en tegelijk tvkijken)
- Handsfree telefoneren
- Internetten
enz.

Wie heeft reeds een dergelijk project (gedeeltelijk) uitgevoerd en een Home Entertainment PC gebouwd waar je niet voor hoeft te hebben gestudeerd om 'm te kunnen bedienen?

• NexuZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 22:20
Het kan, maar het gaat je echt enorm veel geld kosten met die draadloze netwerken en andere hardware.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier dan ook een budget van om-en-nabij de 5000 euro voor. Dit is dus de computer, Wireless LAN Accespoint en 1 Wireless PCI kaart.

Niemand een dergelijk project uitgevoerd?

Verwijderd

hmm heb jij al gedacht aan de Aopen H300A. das een kleine case 145Watt
maar hoe en wat precies weet ik nog niet zie ook mijn topic [topic=484048/1/25]

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 02 mei 2002 13:24 schreef Cybersnack het volgende:
hmm heb jij al gedacht aan de Aopen H300A. das een kleine case 145Watt
maar hoe en wat precies weet ik nog niet zie ook mijn topic [topic=484048/1/25]
Mooi kastje (helaas niet zwart)

Lijkt me wel een beetje lichte voeding: 145W.
Zeker als er een AMD XP2000+ in gaat.

Verwijderd

Met een spuitbus zwarte verf kom je een heel eind >:) en dan heb je meteen je kastje gemod :P . Dan kan je er een foto van maken en posten in de vele mod threads :9 .

• no-name
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-07 23:59

no-name

geen ondertitel

Ik wil zelf binnenkort (zal wel heel veel vertraging oplopen :( ) een pc in elkaar zetten die ook op een AV-versterker kan worden aangesloten en ook als digitale video en audio recorder moet gaan dienst doen. Nu heb ik laatst in de pricewatch een systeem in elkaar gezet waar in alles op en aan zit en een "beetje" overkill gepleegd BV: de mogelijkheid om 4 monitoren aan te sluiten en 4 harde schrijven van 120gb in raid 0. Verder heb ik VOORAL NIET op de prijs gelet, als je dat wel doet voel je meteen de pijn in je portemonnee, mijn overzicht:

Produkt Prijs Subtotaal
4X 1024MB PC2100 DDR SDRAM ECC Registered(Kingston) 700,- 2800,-
550W Enermax EG651P-VE 169,- 169,-
Abit KR7A133-RAID 188,- 188,-
Actisys IRDA Controller (Intern) 18,- 18,-
AMD Athlon XP 2100+ (1,73GHz) 309,- 309,-
AOpen DVD 1648 Pro 16/48 (OEM) 76,- 76,-
ATi Radeon 8500 (OEM) (275/275MHz) 250,- 250,-
Creative Labs SB Audigy Platinum EX 285,- 285,-
Floppy Drive 1,44MB Sony 14,- 14,-
Hauppage WinTV Primio FM 95,- 95,-
Iomega Zipdrive 100MB (IDE) 31,- 31,-
Logitech Internet Navigator Keyboard (PS/2, USB) 32,- 32,-
Noname GeForce2 MX400 64MB TV-Out PCI 129,- 129,-
Pinnacle Studio DV 500 Plus 728,- 728,-
Pioneer DVR-A04 (bulk) 490,- 490,-
5X Western Digital 120GB (7200rpm) 8MB Cache 285,- 1425,-
Totaal 7039,- AUW :'(

voor het Home Entertainmentset gedeelte zijn deze onderdelen belangrijk:

1024MB PC2100 DDR SDRAM ECC Registered(Kingston) veel en snel werkgeheugen om als soepel te kunnen draaien

Actisys IRDA Controller (Intern) ir device om met de buitenwereld te kunnen communiceren

AMD Athlon XP 2100+ (1,73GHz) zware processor omdat je aan videobewerking gaat doen (kan ook een p4 zijn, even voorkomen dat er ge-flame wordt) probleem is dat deze proc's erg warm worden/ niet makkelijk te passief te koelen zijn ,je moet dus een stille koeler aanschaffen en je kast isoleren

AOpen DVD 1648 Pro 16/48 (OEM) dvd-SPELER
Pioneer DVR-A04(bulk) dvd-BRANDER

Creative Labs SB Audigy Platinum EX met analoge 5.1 uitgang en digitale (DUH) coax en optical IN en OUT

Hauppage WinTV Primio FM tv-kaart met radio

Pinnacle Studio DV 500 Plus een capture kaart met (S)video en audio IN en OUT dus zonder problemen aan te sluiten op een video in/output van een av versterker ( je stuurt al je video signalen via deze kaart uit)

Western Digital 120GB (7200rpm) 8MB Cache grote en misschien nog wel belangrijker een SNELLE harde schijf

voor de duidelijkheid het moeten niet perse deze onderdelen zijn maar wel iets soortgelijks

en in jouw geval nog een modem en netwerk kaart en een card-reader

PS had een probleempje met aanpassen van dit bericht was nog niet compleet, nu wel :)

intel 8008

Verwijderd

Zonde van het geld ja, maar je hebt dan wel wat :)

Verwijderd

Topicstarter
ik weet zo al een heleboel te besparen:

512Mb is genoeg: - 350
Creative labs SB Audigy veranderen in een trust met optischeingang en uitgang: - 230
Geen floppydrive: - 14
Geen zipdrive: - 31
geen pinnacle: - 728
geen dvd recordable: - 490
betere Hauppage WinTV VCR: + 200 :

blijft over een bedrag van ongeveer 5400 (niet gelet op de prijzen)

Verwijderd

geen floppydrive?

hoe wil je je pc dan installeren?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:06

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Floppy heb je niet nodig, dankzij bootable cd's.

Chech in het Overclocking en Casemodding forum, daar hebben ze een leuk alles in een bordje, heel klein en niet duur. HDDtje en wat ram en een voedingkje en klaar.

Verwijderd

Topicstarter
heb je de URL van deze thread ergens?

Overigens werk ik al 1 jaar met een pc zonder floppydrive (omdat ik een bigtower heb en de kabel niet lang genoeg is)
Er zijn genoeg alternatieven voor een floppy. Ik gebruik bijvoorbeeld heel veel de CF kaarten hiervoor. Dit in combinatie met een portable multicardreader werk op iedere pc met USB.

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Op donderdag 02 mei 2002 19:53 schreef sebastius het volgende:
Floppy heb je niet nodig, dankzij bootable cd's.

Chech in het Overclocking en Casemodding forum, daar hebben ze een leuk alles in een bordje, heel klein en niet duur. HDDtje en wat ram en een voedingkje en klaar.
Bedoel je deze:
[topic=471056]
[topic=459888]

en over een home entertainment set "light"; dus zonder VCR, maar wel met inet, MP3, DIVX, DVD etc:
[topic=425091]

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Verwijderd

Nog mooier is het als je een CD/DVD-speler kast zodanig mod dat je PC erin past en het loopwerk een DVD player is...

Past ie gelijk mooi boven je stereotoren bij je andere losse componenten.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk alleen niet dat hte mogelijk is om 2 kanalen tegelijk te gebruiken op een TVkaart, of je moet er 2 inzetten, of een kaart vinden met daarop 2 tuners.
als alternatief zou je er een videorecorder in kunnen hangen.

en als kast zou ik een chieftec nemen (dragon als je een bigtower wil, scorpio als je een miditower wil). Deze zijn namelijk in matzwart en bovendien zijn redelijk stil (heb in een dragon nu 6 casefans +psu fan +cpu fan (dus 8 in totaal) en hij is not steeds heel stil. (er zat in mijn bigtower een 340 watt voeding, dus dat is redelijk wat).

Als geluidskaart zou ik proberen geen SBlive te nemen, maar eentje die minder mogelijkheden heeft (omdat dit minder IRQs gebruikt, en die ga je nodig hebben als je 2 tvkaarten in je systeem hebt zitten).

waar je verder naar zou kunnen kijken is een webpad om je pc mee te bedienen. dat vervangt de basic functies van muis en keyboard.

Maar met een budget van 5000€ ga je dit niet redden, als je realtime dingen op je pc wil opnemen. Je hebt een behoorlijk grote hdd nodig, en flink wat ram als je dingen wil capturen die lang duren (bijv hele films)

• jle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-07 06:25

jle

Qua video kaart moet je eens gaan kijken naar een ATI Radeon 8500 All In Wonder kaart. Daar vind je al veel van de gezochte funties.

ff een linkje

Good goan

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels een systeempje aangeschaft met een standaard kast:
AMD XP 1900+
Maxtor 7200 Rpm 80Gb
1Gb PC2100 DDR CAS 2 Geheugen
ATI Radeon 7500 All in Wonder
Sitecom Basisstation + Wireless PCMCIA Kaart
Logitech Itouch Desktop
Trust 5.1 Digital Soundcard (SPDIF ingang en uitgang)
IRDA Transceiver van Sitecom
Toshiba DVD drive
ABit moederbord

Nu nog een mooie kast vinden + een afstandsbediening met trackbal oid.

Iemand suggesties waar te krijgen? Moet niet al te ver van regio den haag verwijderd zijn.

Xander

Overigens:
Werkt wel lekker op de TV. Internet, TV, DVD, MP3, Games, Email, Contacts en Agenda. Als je de fonts flink vergroot tenminste. Eerste keer MOHAA vanaf de zitbank gespeeld :)

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:28
Fantastisch project, daar hoop ik binnenkort ook aan te beginnen.

Waarom wil je twee tvtuners? Als je opneemt kan je toch gewoon je tv gebruiken om te kijken, bespaar je een hoop moeite en geld.
Wat de stilte betreft, je zou ervoor kunnen kiezen om je athlon onder te klokken. Gewoon even kijken bij welke snelheid je spellen nog goed werken. Ik geloof dat er in de Xbox ook maar een p3 733 zit...
Er gaat ergens een thread over IR. Ik zie dat je al wat aangeschafd hebt, maar in die thread staat een schakeling van ongeveer 5€ die aan een seriele poort hangt. Er wordt ook software besproken. Je kan met deze schakeling+software en willekeurige afstandsbediening elke toets programeren dus volgens mij kan je van de pijltjestoesten op bv een sony afstandsbediening de muisbesturing maken.
Misschien een idee om voor tv recording een aparte harddisk aan een pci-idecontroller kaartje te hangen. Dan wordt je systeem niet zo zwaar belast en kan je er ondertussen nog andere dingen mee doen.
Verder misschien leuk om een lcd scherm in te bouwen. Daar zijn zat threads over te vinden.

• croxz
Dan kom ik tot het volgende:

Moederbord met min. 3 pci
ondergeklokte cpu
AGP videokaart met tv in en out
Zelfbouw IR
Willekeurige AB
Netwerk kaart
ISDN kaart
IDE controller
2x hardeschijf
DVD speler langzamer en stiller ingesteld met nero speed cd

+ nog wat kleine zooi.

Alles bij elkaar niet echt duur.

• Spyro_the_Dragon
Op maandag 06 mei 2002 14:22 schreef Xannie het volgende:

Iemand suggesties waar te krijgen? Moet niet al te ver van regio den haag verwijderd zijn.
Kijk eens naar
- Marmitek Mouse remote (www.marmitek.nl) gebruik ik als muis voor mijn home player.....
- Zo'n logitech cordless trackball....

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• croxz
Wat verder kan schelen in geluid is een goed cpu-idle programmaatje en actieve regeling van fans. Was er niet een probleem met athlon processors en idle wat een paar weken geleden is opgelost???

Kan die ATI 7500 live tv pauzeren en doorgaan (recorden van programma en tegelijkertijd afspelen)?

Verwijderd

Topicstarter
Yep, TV-on-demand is aanwezig ja. Werkt perfect.
Ware het niet dat ik nog problemen heb met het 'doorsluizen' van het geluid van de ATI-TV naar mn trust geluidskaart. Via de line-in lukt het in ieder geval niet.

Ik ga het vandaag via de coaxiale SPDIV ingang proberen.

Ben benieuwd

Verwijderd

Dit is trouwens ook erg handig op de barebone, als interface:

http://www.showshifter.com/

Verwijderd

Ik heb mijn PC al een tijdlang in de woonkamer staan en gebruik hem ook om DVDs ed. te kijken. Heb onlangs een TV-kaart aangeschaft (PCTV Rave €60). Kan nu dus ongeveer alles wat hier beschreven is. Voro €25 kabels aangeschaft om TV te kunnen kijken via de SCART van mijn TV en voor €45 een IR ontvanger gebouwd (http://users.skynet.be/sky50985/), die ook via WOL je PC aan kan zetten.

Mijn PC configuratie: AMD athlon 1400+, 256Mb en een GeForce2 MX-400 met TV-Out.

Gebruik trouwens wat shareware om dingen makkelijker te maken:
www.girder.nl (voor commandos van de afstandsbediening van de TV naar de PC applicaties te sturen)
www.tvtool.de (voor het besturen van de tv-out)
www.showshifter.com (voor het kijken en beheren van video/dvd/tv etc. etc.)

Heb trouwens niet geprobeerd of het systeem kan opnemen en afspelen tegelijkertijd, maar kan wel tv timeshiften.

Heb trouwens nu nog een betere soundkaart nodig, zodat ik wat beter geluid uit mijn systeem krijg.

Verwijderd

Op maandag 06 mei 2002 15:34 schreef Pee het volgende:
[..]Waarom wil je twee tvtuners? Als je opneemt kan je toch gewoon je tv gebruiken om te kijken, bespaar je een hoop moeite en geld.

Wat de stilte betreft, je zou ervoor kunnen kiezen om je athlon onder te klokken. Gewoon even kijken bij welke snelheid je spellen nog goed werken. Ik geloof dat er in de Xbox ook maar een p3 733 zit...
[..]
Nog twee opmerkingen: Meer dan 1 PCTV kaart in je systeem wordt door Pinnacle systems sterk afgeraden. Hun drivers zijn daar niet tegen bestand. Als je het echt wil zul je dus naar ATI of een ander merk moeten zoeken.

Wat het geluid betreft: Ik zou niet onderklokken, maar voor een budget van €5000 gewoon een dure voeding (Enermax) en een stille CPU koeler kopen, gecombineerd met een passief gekoeld moederbord kom je dan een heel eind.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist de Mouse Remote van Marmitek besteld bij Fennum Home automation bij mij in de buurt.

Verder heb ik een stille processor koeler gekocht (EUR 39) en helaas geen moederbord met passieve koeling. De voeding maakt ook nogal wat lawaai. Misschien dat ik eens wat ga experimenteren met kurk aan de binnenkant van de kast.

Ik heb nu EUR 2200 uitgegeven aan de configuratie en EUR 180 aan snoeren die ik moest aanschaffen (glasvezel, SPDIV Coax, Antenneversterker, Skartsplitter, scartkabel, skart-naar-SVHS kabel, TV-Coax) en EUR 80 aan de Mouse Remote.
dus totaal EUR 2460.

Ik hoef die 5000 natuurlijk niet op te maken.

• jle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-07 06:25

jle

Voor een hele mooie kast zou ik deze eens bekijken:

Coolermaster ATC600 :9~ :9~
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1013125509.jpg

Good goan

• Spyro_the_Dragon
Op maandag 06 mei 2002 17:10 schreef Xannie het volgende:
Ik heb zojuist de Mouse Remote van Marmitek besteld bij Fennum Home automation bij mij in de buurt.

en EUR 80 aan de Mouse Remote.
ai ai had ff pricewatch gedaan; 65 EUR bij Informatique en CTW....

Maar dan heb je wel een erg lekker apparaatje.

TIP Gebruik NIET de std software van Marmitek. NIET installeren, maar download gelijk de MAX10 software (te vinden op de site van marmitek) http://max10.sourceforge.net/

die werkt veel beter.....

Verwijderd

Topicstarter
Thanks alot. Ga het direct downloaden.

Ander vraagje: Ik heb de trust 5.1 digital soundcard gekocht voor dit systeem. Het lukt mij echter niet om de audio-out van de Radeon/Tv card door te lussen naar de analoge linein van de geluidskaart en ook niet de SPDIF ingang. Althans het geluid word niet direct versterkt.

Het rare is echter dat zodra ik een tv-uitzending opneem en deze vervolgens afspeel, ik wel geluid heb.

Iemand anders ook de zelfde ervaring met deze kaart?

• Goodielover
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-08 23:09

Goodielover

Only The Best is Good Enough.

Op maandag 06 mei 2002 14:22 schreef Xannie het volgende:
Ik heb inmiddels een systeempje aangeschaft met een standaard kast:
AMD XP 1900+
Maxtor 7200 Rpm 80Gb
1Gb PC2100 DDR CAS 2 Geheugen
ATI Radeon 7500 All in Wonder
Sitecom Basisstation + Wireless PCMCIA Kaart
Logitech Itouch Desktop
Trust 5.1 Digital Soundcard (SPDIF ingang en uitgang)
IRDA Transceiver van Sitecom
Toshiba DVD drive
ABit moederbord

Xander

Overigens:
Werkt wel lekker op de TV. Internet, TV, DVD, MP3, Games, Email, Contacts en Agenda. Als je de fonts flink vergroot tenminste. Eerste keer MOHAA vanaf de zitbank gespeeld :)
Ati heeft de Remote Wonder uit. Deze past perfect bij je AIW kaart. Lijkt me een beter alternatief voor je draadloze trackball

edit:
Sorry voor de grote kick. Ik had me een maandje vergist.
Pagina: 1