[soldeerbout] verw.element kapot

Pagina: 1
Acties:
  • 232 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
ik heb een ls digi van conrad, maar het verwarmingseleman is kapot, ik heb hem dus uit elkaar gehaald, dr zitten 2 soort plastic spoelen met om allebij ijzerdraad, de binnenste was verbonden met 1 van de draden, de buitenste zat er overheengeschoven, en ik weet niet of die ook verbonden was, wel was deze op 1 plekje zo blauw uitgeslagen zoals je wel eens ziet bij dingen die heel warm worden.

de binnenste spoel heft een weerstand van ongeveer 10 ohm, en de buitenste 1,5 ohm. de spanning is 24 volt en het vermogen 60 watt.

met de formule: R=v2:p krijg je dus 576:60=9,6 ohm. dus dat komt overeen met de binnenste spoel, zou ik die dan moeten aansluiten? en warom zitten er dan 2 spoelen op?
hier even een foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1870367348
de bovenste is de buitenste spoel, en het draad darop is vrij dun, er zit ook 1 lang stripje op, van de ene kant naar de andere kant, deze is een beetje blauw.
daaronder dus de binnenste spoel, met vrij breed draad, en met de weerstand van 10ohm.

wie weet hoe het zit, kanik gewoon de binnenste wer effe verbinde, en dan de buitenste er weer omheen schuiven?

Verwijderd

als er bij elk verwarmingselement maar een draadje loop kan het denk ik wel. :) maar stuur voor de zekerheid even een mailtje naar conrad :)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
ja, dat kan ik ook wel proberen, ik denk dat dat buitenste ding is om de binnenste bij elkaar te houden, er komt natuurlijk een hoop warmte vrij, en anders gaat ie slap hangen enzo,

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
mooi hij doet het weer, eerst begon het soldeer al bij 200 graden te smelten, maar in de kast zat en potmetertje waarmee je dat kon bijstellen. dus nu begint de soldeer te smelten bij ongeveer 280 graden, klopt dat een beetje? ik denk t wel toch?

[edit:]Geachte heer,

De binnenste spoel is meestal het verwarmingselement en de buitenste is het
thermokoppen.
dit stond in het mailtje wat ik terug kreeg van conrad, aleen weet ik niet wat thermokoppen is, maar hij doet t in ieder geval
[edit]

• Mighty_Xa4
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-07 16:13
Heb je geluk gehad. maar zo mag ik het zien, gewoon je eigen spul repareren (anderen zouden vaak een nieuwe kopen)

Verwijderd

Soldeertin heeft een smeltpunt van ca 180 graden, hang af van de lood/tin-verhouding.

Thermokoppel zal werken als thermostaat.
Een thermokoppel bestaat uit 2 verschillende metalen opelkaar en bij verwarming ontstaat tussen deze 2 metalen een elektrisch spanningsverschil.
Met dit spanninkje kun je een regeling of oid sturen.
Thermokoppels komen veel voor in gastoestellen als beveiliging tegen het uitgaan van de vlam, thermokoppel koelt af, spanning valt weg en gasklep gaat dicht.
Dit even als voorbeeld.
Pagina: 1