Toon posts:

HD groter als 160GB?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal...

Ik ben bezig om een grote fileserver thuis te bouwen.
Ik heb mijn cd's inmiddels bijna allemaal op hd staan en ik wil mijn divx'jes ook op hd hebben ipv op cd's.
Hiervoor heb ik veel schijfruimte nodig.
Ik heb inmiddels ruim 240 Gb aan schijfruimte, maar zit alweer vol...

Is het zinvol om nu maxtor schijven te halen van 160 Gb of 120 GB? de schijven kosten resp 350 en 250 euro.

Die maxtor schijven zijn er al een poosje, komen er binnenkort grotere schijven oid?
hoorde iets van serial ata, maar hoe groot worden die schijven, en wat gaan ze ongeveer kosten?

als ik nu 3 schijven van 160 Gb erbij haal ben ik 1000 euro kwijt, als er nieuwe typen komen, of grotere schijven, heb ik voor dat geld vast meer Gb'tjes. Iemand een idee naar de laatste stand in deze ontwikkelingen of tips hoe veel GB's voor weinig geld te krijgen? snelheid is NIET belangrijk

Verwijderd

160GB schijven vereisen wel een controller (pci-kaart) die 48bit LBA aankan. Doorgaans zijn dit alleen de Ultra133 controllers, bv van Promise.

Ik ga 4*120GB in een Pentium100 desktop kast gooien tezijnertijd.

aan te raden is het dan ook om het te houden op 120GB varianten, en geen 160GB schijven, tenzij je toch al van plan was een losse controller te kopen.

Verwijderd

Topicstarter
die 160 draait prima hoor op mijn asus bordje...
maar op mijn abit vp6 inderdaad max 128 Gb..

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Mjah, eigenlijk een heel simpel antwoord.. Als je wacht komen er inderdaad grotere schijven.. (da's gewoon altijd zo).
Maar of jij genoeg geduld hebt om daarop te wachten??
En die 128+ GB schijven hebben inderdaad een controller nodig die 48-bit LBA mode ondersteunt..

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-03 12:42

delorean7

Let's take the Aston toni

OMG is het niet zinniger om een fileserver met tapestreamer (mini-library?) ernaast te hebben en dan migrating storage te gebruiken zodat je oude, weinig gebruikte files weg kan schrijven op tape.

Lijkt me stukkie zinniger dan voor astronische bedragen schijven te blijven kopen.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-04 10:14
Dan denk ik dat je ook voor de mindervaak gebruikte files beter een soort van compressie kunt gaan gebruiken.
Hoe is die fileserver aan het netwerk verbonden, want met zulke hoeveelheden aan data wil je eigenlijk niet met 100Mbit benaderen.
als er met name 1 persoon/computer er veel gebruik van maakt is het interessant om daar een snellere toepassing voor te gebruiken (Gbit ethernet of firewire(480 Mbit) tussen beide computers.

Welk OS draait de server?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• AMDtje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01 00:13
Waarom wil je eigelijk alles op hd's? Het meeste dat erop staat gebruik je(is mijn ervaring) toch niet vaak. Vooral oudere divx en enzo.

• bananenbuurman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05-2024
Op donderdag 02 mei 2002 11:13 schreef bertbal het volgende:
die 160 draait prima hoor op mijn asus bordje...
maar op mijn abit vp6 inderdaad max 128 Gb..
wtf? 128gb max op een VP6??? ook op de raidcontroller? kan ik weer irq's inleveren... is er echt niet iets van een update of iets zodat er meer aan kan hangen? wilde net met HD's gaan uitbreiden met m'n videokop |:(

Verwijderd

128GB per schijf.
Die raid-controller kan dan 4 schijven aan, en voila, een halve terabyte.

Verwijderd

*hoever zou mijn ecs k7s5a willen >:)*

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-04 10:29

JeroenT

hoi!

Op vrijdag 03 mei 2002 12:06 schreef Dannyke het volgende:
*hoever zou mijn ecs k7s5a willen >:)*
als het een ata100 interface is 128gig

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-04 15:21
Op vrijdag 03 mei 2002 00:00 schreef AMDtje het volgende:
Waarom wil je eigelijk alles op hd's? Het meeste dat erop staat gebruik je(is mijn ervaring) toch niet vaak. Vooral oudere divx en enzo.
Misschien omdat de prijs per Gig voor een HDD al aardig in de buurt komt van een "betrouwbare" CD.
CDR +/- 1,50 Euro per Gig (prijzen zijn verzonnen)
HDD +/- 1,90 Euro per Gig (prijzen zijn verzonnen)

Ik weet het een CD is nog veel goedkoper maar als je die 10 minuten CD brandtijd er ook bij inbeschouwing neemt.. :P

Verwijderd

volgens mij krijg jij een gele kaart van @home want je downt aardig wat ;)

Verwijderd

Topicstarter
Maar om ff back on track te komen...
Is er al iets bekend of er binnenkort grotere schijven komen?

• pt0x
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

Op donderdag 02 mei 2002 10:58 schreef BBL the 2nd het volgende:
160GB schijven vereisen wel een controller (pci-kaart) die 48bit LBA aankan. Doorgaans zijn dit alleen de Ultra133 controllers, bv van Promise.

Ik ga 4*120GB in een Pentium100 desktop kast gooien tezijnertijd.

aan te raden is het dan ook om het te houden op 120GB varianten, en geen 160GB schijven, tenzij je toch al van plan was een losse controller te kopen.
gelul ...voor mijn mobo (msi k7t pro2-a) met umda100 controller is een bios update uit die ervoor zorgd dat ik ook 16 GB shijven kan laten draaien

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Op maandag 13 mei 2002 15:48 schreef Jeff_P het volgende:

[..]

gelul ...voor mijn mobo (msi k7t pro2-a) met umda100 controller is een bios update uit die ervoor zorgd dat ik ook 16 GB shijven kan laten draaien
Ik wou net zeggen, mijn KG7-RAID mobo va abit heeft ata100 interface en kan met bios update makkelijk die schijven draaien, alleen jammer dat ik al vol zit met 120 gigs >:)

Canon Digital Ixus V3

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op maandag 13 mei 2002 15:48 schreef Jeff_P het volgende:
Mjah, hij schrijft ook niet dat het alleen maar ATA133 controllers zijn die > 128GB aan kunnen?

De 48-bits LBA mode moet ondersteund worden, en dat was in het begin eigenlijk alleen bij ATA133 controlers, maar nu komen er ook updates voor de gewone biossen :)

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-04 02:11
Op maandag 13 mei 2002 16:01 schreef RawPeanut het volgende:

[..]

Ik wou net zeggen, mijn KG7-RAID mobo va abit heeft ata100 interface en kan met bios update makkelijk die schijven draaien, alleen jammer dat ik al vol zit met 120 gigs >:)
Yups, dat is nu zo'n beetje aan het opkomen. mijn Tyan ondersteund nu ook 48-bit LBA. Alsmede de ATA100 kaarten van Promise.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
Ik weet het een CD is nog veel goedkoper maar als je die 10 minuten CD brandtijd er ook bij inbeschouwing neemt.. :P
:? 10 min...???uit welk stenen tijdperk kom jij :)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Dit wil ik dus ook maken. Alle DivX op HDD, want ik heb al tientallen cd's weg kunnen flikkeren (MP3 staat allemaal al op HDD), omdat ze niet meer leesbaar bleken na een jaar. HDD space is nu ongeveer 2x zo duur als redelijk dure CDR's, en HDD heeft daarbij 't voordeel van lezen EN schrijven, snelheid, grootte, etc.

Persoonlijk dacht ik aan een Escalade 7850 (Die kan HDD's van >128GB aan), en dan een raid-5 array van 8 schijven. Op dit moment kan je dan een disk van (8-1)*160GB=1,1TB maken. Dat raid-5 heb ik dan natuurlijk ter voorkoming van dataverlies. (Ik heb maar 0,5TB aan tape in huis...) Dynamische disks, of raid-0 is geen optie met 8 schijven.

Op dit moment kost dat grapje een dikke 3000 euro, ongeveer €3 per GB.

* Varienaja tijfelt nog, en wacht ook op grotere en goedkopere HDD's.

Siditamentis astuentis pactum.

Pagina: 1