Toon posts:

[el] werkt dit schema? (fanbus)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben een electronica-n00b en ik wou ff vragen of dit schema gaat werken.

Afbeeldingslocatie: http://ra2modding.virtualave.net/schematje.jpg
(klopt iets niet --> ccfl natuurlijk niet direct zo aangesloten maar met convertor-dingetje :) )

ander vraagje: die potmeter heeft 3 pootjes, hoe sluit je zo'n ding precies aan.

Verwijderd

Ja, gaat werken.

Een potmeter bestaat uit een weerstandsbaan met aan beide uiteinden een aansluitpen.
De midelste aansluiting is de loper en kan over deze weerstandsbaan worden bewogen, zodat de weerstand tussen loper en de ene pen kleiner wordt en tussen loper en andere pen groter wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 02 mei 2002 10:15 schreef exter het volgende:
Ja, gaat werken.

Een potmeter bestaat uit een weerstandsbaan met aan beide uiteinden een aansluitpen.
De midelste aansluiting is de loper en kan over deze weerstandsbaan worden bewogen, zodat de weerstand tussen loper en de ene pen kleiner wordt en tussen loper en andere pen groter wordt.
ok, dus ik moet de middeste en de buitenste hebben?
bedankt :)

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:06

Greyfox

MSX rulez

Yep, als je hem zo aansluit zoals je getekend hebt kun je de snelheid van de fan niet regelen.

MSX 2 rulez more

Verwijderd

Ja, afhankelijk van welke buitenste aansluiting je kiest zal de weerstand toe- of afnemen bij het naar links of naar rechts draaien.

Verwijderd

Topicstarter
ok, het werkt :)
probleem is nu dat alleen de laatste paar graden die je draaid iets voorstellen. heeft de electroboer mij nu verkeerde potmeter (niet lineair) gegeven. of moet er toch een schakeling bij voordat ik een fan traploos kan regelen.

edit: de potmeter is een 10k potmeter, is dit niet beetje veel?

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-02 08:13
Op donderdag 02 mei 2002 11:04 schreef LAuWe het volgende:
ok, het werkt :)
probleem is nu dat alleen de laatste paar graden die je draaid iets voorstellen. heeft de electroboer mij nu verkeerde potmeter (niet lineair) gegeven. of moet er toch een schakeling bij voordat ik een fan traploos kan regelen.

edit: de potmeter is een 10k potmeter, is dit niet beetje veel?
10K is idd een beetje errug veel... Meestal loopt er door een fan op volle snelheid iets van 0,2A (of in die buurt). 0,2A op 12V is 60ohm (niet helemaal waar, maar ff om makkelijk te rekenen). Ik denk dat bij 3V de fan niet meer wil draaien (en zowiezo heb je er nog een schakelaar tussen zitten om het echt uit te zetten). 3V op 60 ohm is 0,05A. Dan zou de maximale weerstand van de potmeter 9V (12-3) / 0,05A = 180 ohm moeten zijn... Misschien ietsje ruimer nemen... 200 ohm ofzo... Dan krijg je een mooie regeling waarbij ie op het langzaamste punt misschien nog net wel of net niet wil draaien... Maar echt uitzetten moet je dan met de schakelaar doen. 10.000 ohm is dus een beetje teveel voor je potmeter... Dan heb je idd dat ie alleen maar aan 1 uiteinde wat reageert, en verder staat je fan uit...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

Topicstarter
hmm, mischien is dit de oplossing? :)
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2047484682
hier gebruiken ze dus ook een 10k potmeter.

Verwijderd

d0h ? is ook een hele andere schakeling :)

Verwijderd

't is een mooie oplossing, een spanningsregelaar.
Het nadeel is dat je je fan niet meer op maximum toerental kan laten draaien omdat je spanningsverlies van ca 1 Volt hebt.
Een gewone draadgewonden potmeter voldoet goed, een normale 80mm fan trekt meestal 120mA zodat een waarde van 100 Ohm een regelbereik van pakweg 6 - 12 Volt geeft.

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Op donderdag 02 mei 2002 11:14 schreef LAuWe het volgende:
hmm, mischien is dit de oplossing? :)
[afbeelding]
hier gebruiken ze dus ook een 10k potmeter.
Die 10k pot is alleen voor het regelen van de ingang van dat regel IC, de echte stroom voor de fan gaat gewoon van links naar rechts door die LM heen, dat is een soort transistor versterking erin...

Electronics development

• Mighty_Xa4
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-02 13:17
Probeer het gewoon.

Als er iets fout is dan werkt het niet,
het begint te stinken, of het knalt (gebeurt eigenlijk nooit). Misschien dat je zelfs een flits ziet.

Meer kan er niet gebeuren, dus gewoon proberen.
Pagina: 1