Op donderdag 02 mei 2002 11:04 schreef LAuWe het volgende:
ok, het werkt

probleem is nu dat alleen de laatste paar graden die je draaid iets voorstellen. heeft de electroboer mij nu verkeerde potmeter (niet lineair) gegeven. of moet er toch een schakeling bij voordat ik een fan traploos kan regelen.
edit: de potmeter is een 10k potmeter, is dit niet beetje veel?
10K is idd een beetje errug veel... Meestal loopt er door een fan op volle snelheid iets van 0,2A (of in die buurt). 0,2A op 12V is 60ohm (niet helemaal waar, maar ff om makkelijk te rekenen). Ik denk dat bij 3V de fan niet meer wil draaien (en zowiezo heb je er nog een schakelaar tussen zitten om het echt uit te zetten). 3V op 60 ohm is 0,05A. Dan zou de maximale weerstand van de potmeter 9V (12-3) / 0,05A = 180 ohm moeten zijn... Misschien ietsje ruimer nemen... 200 ohm ofzo... Dan krijg je een mooie regeling waarbij ie op het langzaamste punt misschien nog net wel of net niet wil draaien... Maar echt uitzetten moet je dan met de schakelaar doen. 10.000 ohm is dus een beetje teveel voor je potmeter... Dan heb je idd dat ie alleen maar aan 1 uiteinde wat reageert, en verder staat je fan uit...
Ik zag, ik nam en ik kwam...