Op donderdag 02 mei 2002 16:11 schreef bmannien het volgende:
Volgens mij heeft het meer met het type netwerkkaart te maken als met het OS waar je op draait. (nogmaals --> Zie OSI model)
Het is kernel koek.
Onder linux kan je altijd je mac aanpassen.
Dat het geen hardware is, is makkelijk in te zien.
Immers het doelmac moet bepaalt worden via ARP en dan meegeven worden aan de driver.
Het is logisch dat je dus ook het source mac ( je eigen mac dus ) kan meegeven.
Onder win2k/xp kan je het ook via een registry aanpassing instellen als de driver de optie niet heeft.
OSI model verklaring.
Je gaat ip (layer-3) inkapselen in ethernet (layer2).
Daar wordt het doel mac ingesteld en kan je ook het source mac instellen.
Op donderdag 02 mei 2002 11:05 schreef bmannien het volgende:
Ik denk als je alles gaat reserveren dat je net zo veel administratieve dingen moet gaan doen als dat je alles in je netwerk statisch gaat aangeven.. Dan is het hele nut van DHCP ook weg. Ik denk dat het via een switch-configuratie makkelijker te realiseren is om bepaalde mac-adressen door te laten en bepaalde tegen te houden dan zo. Als je op Mac-adres blocked dan weet je zeker dat ze geen rotzooi op jet netwerk gaan gooien. (but that's only my opninion)
Waarom denkt iedereen bij dhcp direct aan dynamische ip's en dhcp enkel dat als nut heeft
Dhcp is helemaal niet alleen daarvoor.
Je kan gerust allemaal statisch ip's uitdelen aan de hand van het mac adres.
Het doel van dhcp is op een gecentraliseerde manier configuratie uit te voeren.
Bv
-DNS server
-default gateway
-routes
-wins server
-enz...
Indien er wijzingen moeten gebeuren kunnen die dan op dhcp server 1x ingesteld worden ipv op alle stations zelf.
Het instellen van het mac adres per client is wel veel werk maar als je een lijst hebt met de mac adressen je er een scriptje voor schrijven.
Wil je zeker zijn dat mac adres gefake ook niet gaat helpen dan moet je op de switchen zelf slechts 1 ingesteld mac toelaten op een poort.
------------------------------------------------------------
Het restricten van dhcp is niet echt een oplossing voor jouw probleem want die persoon had ook gewoon zelf een ip kunnen instellen.