Toon posts:

[SCSI] Welk kaartje is nu Ultra SCSI 2 ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen enkel SCSI inzicht (nooit aangeschaft ivm prijs en het feit dat je minder MB voor je geld krijgt), maar nu heb ik een paar apparaten die gebruik maken van (U)SCSI(2).

Ik heb een Plextor PX-32TSi - een CDRom speler met een 50 polige Ultra SCSI 2 aansluiting.
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/idc50m.gif
http://www.plextor.be/English/products/px32ts.html

Ik heb ook een paar scanners liggen:
  • HP ScanJet 6100C (female 25 polig + 50 polig centronics female)
  • MicroTek Scanmaker 330 [MRS600VX3S) (2x female 25 polig D-sub + female 15 polig D-sub)
  • Escom 6000C [JDM6000Cx] (2x 50 polig centronics female)
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/dsub15f.gif
female 15 polig D-sub

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/cent50f.gif
50 polig centronics female

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/dsub25m.gif
female 25 polig D-sub

en ik heb nog een verloopkabeltje liggen:
• male 25 polig D-sub -> 50 polig centronics male

Nu zie ik op Pricewatch door de bomen het bos niet meer: SCSI / Fast-SCSI / Ultra-SCSI / SCSI2 / SCSI3 etc. en bij veel kaarten staat er veelal niet eens bij welke SCSI ze ondersteunen.

Ik zoek een (PCI/ISA) kaartje met een interne Ultra SCSI 2 connector voor die Plextor PX32TSi en een externe connector (female 25 polig) om een scanner (SCSI-1 ?) aan te sluiten.

Is het net zo als bij ATA33 en ATA100 dat een SCSI-1 apparaat (scanner) op een Ultra SCSI-2 adapter kan ?
Wordt dan de snelheid van de HELE controller omlaag geschakeld (dus zowel intern als extern) of wordt er selectief per kanaal (intern = UltraSCSI2 / extern = SCSI-1) ?

Ik heb geen flauw benul of de scanners of cdspeler het doen, ik heb ze gekregen van iemand die het ook niet wist (en niet eens begreep dat het om SCSI ging).

Omdat ik dus geen idee heb of ze het wel doen, ben ik op zoek naar een zo goedkoop mogelijk SCSI kaartje. Pas daarna kan ik ze testen (en vermoedelijk de HP scanner + Plextor CDSpeler zelf houden).

Welke SCSI freak kan helpen?

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-04 18:35

ThaHandy

Discovery Channel

zooe goedkoop SCSI kaart
die hebben meestal wel fast-SCSI en meer heb je niet nodig

bijv. http://www.tweakers.net/pricewatch/1841

Verwijderd

Topicstarter
Bedank voor de reply.
Alleen weet ik wel dat de NCR 810 PCI Fast SCSI alleen maximaal 10MB/sec (doorvoer) is, terwijl de Plextor 20MB/sec (burstmode) is. Nu zal de burst alleen van toepassing zijn bij een transfer vanaf de databuffer - maar goed.
Data Transfer Rate
-- Inner Track 2.1 Mb/second (14x)
-- Outer Track 4.8 MB/second (32x)
-- Burst 20 MB/second (synchronous)
-- Burst 5 MB/second (asynchronous)

Blijkbaar valt er van 200 verschillende (U)SCSI(2) in ieder geval 1 (een tragere) af.

Ik wil natuurlijk wel de Plextor kunnen gebruiken op maximale snelheid (met behoud van connectie met de scanners).

Dus welke kaart is nu een Ultra SCSI2 Interface (20 MB/s) ?

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Op donderdag 02 mei 2002 03:08 schreef euss het volgende:
Bedank voor de reply.
Alleen weet ik wel dat de NCR 810 PCI Fast SCSI alleen maximaal 10MB/sec (doorvoer) is, terwijl de Plextor 20MB/sec (burstmode) is. Nu zal de burst alleen van toepassing zijn bij een transfer vanaf de databuffer - maar goed.
[..]

Blijkbaar valt er van 200 verschillende (U)SCSI(2) in ieder geval 1 (een tragere) af.

Ik wil natuurlijk wel de Plextor kunnen gebruiken op maximale snelheid (met behoud van connectie met de scanners).

Dus welke kaart is nu een Ultra SCSI2 Interface (20 MB/s) ?
deze is dacht ik 40MB/s

ik heb ook de NCR 810 gehad/gebruikt voor mijn plex 40 en plex 12x4x32 en dat werkt prima hoor

ik gebruik nu een ad 2914 d8 ik U2W voor mijn SCSI HD en mijn plex

Verwijderd

Topicstarter
En die NCR 810 heeft ook een 25Pol.-D-sub aan de achterkant?

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/dsub25m.gif

Want niet ieder kaartje heeft intern/extern. Sommige hebben alleen intern en geen extern, terwijl bepaalde gestripte scannerkaartjes juist weer geen interne SCSI connector hebben (zoals dus ook bij die HP scanner zat [HP gestripte SymBios - alleen extern 25pol. D-sub/geen intern] maar welke was overleden).

Als die D-sub in lage snelheid (SCSI-1/2) wordt aangesproken, blijft de snelheid van de interne meuk dan op Ultra SCSI-2 lopen?

Heb je wel eens speedtests gedaan (ala www.CDSpeed2000.com) met dat kaartje en die PX40T ?

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

de NCR810
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1362612032

/edit

externe connector
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2710056683

Verwijderd

Op donderdag 02 mei 2002 03:44 schreef euss het volgende:
En die NCR 810 heeft ook een 25Pol.-D-sub aan de achterkant?

[afbeelding]

Want niet ieder kaartje heeft intern/extern. Sommige hebben alleen intern en geen extern, terwijl bepaalde gestripte scannerkaartjes juist weer geen interne SCSI connector hebben (zoals dus ook bij die HP scanner zat [HP gestripte SymBios - alleen extern 25pol. D-sub/geen intern] maar welke was overleden).

Als die D-sub in lage snelheid (SCSI-1/2) wordt aangesproken, blijft de snelheid van de interne meuk dan op Ultra SCSI-2 lopen?

Heb je wel eens speedtests gedaan (ala www.CDSpeed2000.com) met dat kaartje en die PX40T ?
Snelheid maakt niets uit. Of je nu SCSI-1 of SCSI-2 devices gebruikt.
Iedere van de 7 devices werkt op maximale snelheid.

Voorbeeld:

TERMINATOR--CDRRW--SCSIHBA--SCANNER--TERMINATOR

Stel:
CD RW = 20Mb/Sec (Ultra SCSI-2)
HBA = 20Mb/Sec (Ultra SCSI-2)
SCANNER= 5M/sec (SCSI-1)

Dan zal de HBA altijd werken met 5Mb/sec als de SCANNER wordt aangstuurd en altijd op 20Mb/sec als de CDRW wordt aangestuurd.

Technisch gezien is SCSI absoluut niet te vergelijken met IDE/ATAPI. (ATAPI is een subset van SCSI commando's over een IDE bus)

Daarnaast heb je te maken met Synchrone mode en a/synchrone mode. Afhankelijk van deze mode zal een device op 100% snelheid werken of lager.

Het connector probleem kun je oplossen door een convertor te gebruiken. Centronics 50pin -> DB25 of SCSI-2 HD50 -> DB25.

Let er op dat termination alleen aan de uiteinden in een dergelijke situatie aanwezig is en op de kaart is uitgeschakeld.

WB

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik heb ook weer een beetje meer huiswerk gedaan, nadat ik enkele dingen heb laten bezinken.
Het connector probleem kun je oplossen door een convertor te gebruiken. Centronics 50pin -> DB25 of SCSI-2 HD50 -> DB25
Externe connector van de bovenstaande 810 herken ik niet, is geen DB25, dus ik weet niet of dat zomaar kan. (of moet ik er vanuit gaan dat SCSI "ALTIJD" backward compatible is (met behoud van de noviteiten zoals speedswitching/dma-busmastering/snelheid)?

Ik vind eigenlijk dat onderstaande in de Faq opgenomen zou moeten worden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
SCSI-1  asynchroon    1.5MB/s  / synchroon 5.0 MB/s
--------------------------------------------------------
SCSI-2  fast SCSI-2    10MHz   / 50pin / 3 meter max
      normal SCSI-2   5MHz   / 50pin / 6 meter max
      wide SCSI-2   16/32bit / 68pin / 3 meter max
      ultra SCSI-2   20MHz   / 50pin / 1.5 meter max
      fast20 SCSI-2  20MHz   / 50pin / 1.5 meter max
SCSI-3  wide SCSI-3       68pin
SCSI-2 en hoger is snelheidswitchend, DMA-Busmastered
(net als UltraDMA33 en hoger) met 7-15 / bus max.

Wat ik mij dan nog afvraag is of een WideSCSI 68 pin letterlijk bestaat uit een SCSI 50 pin + 18 extra pins voor de 16/32 bit transfers. Ofwel: kun je op een WideSCSI 68pin controller een apparaat aansluiten met maar 50 pin (zoals bovengenoemde Plextor PX32T die maar 50 pin aansluiting heeft) en de overige 18 unconnected laten ???

Ook is mij niet helemaal duidelijk hoeveel overhead SCSI heeft, uitgaande van Bursttransfers. Omdat SCSI een bus is, laat ik even buiten beschouwing dat de overige apparatuur de performance beinvloed.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op donderdag 02 mei 2002 09:31 schreef euss het volgende:
Ofwel: kun je op een WideSCSI 68pin controller een apparaat aansluiten met maar 50 pin (zoals bovengenoemde Plextor PX32T die maar 50 pin aansluiting heeft) en de overige 18 unconnected laten ???
Dat kan sowieso, daar heb je namelijk convertertjes voor..

En vaak heeft een WideSCSI controller ook een gewone narrow-aansluiting..

Verwijderd

Op donderdag 02 mei 2002 09:31 schreef euss het volgende:
Externe connector van de bovenstaande 810 herken ik niet, is geen DB25, dus ik weet niet of dat zomaar kan. (of moet ik er vanuit gaan dat SCSI "ALTIJD" backward compatible is (met behoud van de noviteiten zoals speedswitching/dma-busmastering/snelheid)?
Logisch, 25-pins devices zet je met een convertor altijd op eedn 50pins kabel.
25-pins kabels zijn er niet meer.
Wat ik mij dan nog afvraag is of een WideSCSI 68 pin letterlijk bestaat uit een SCSI 50 pin + 18 extra pins voor de 16/32 bit transfers. Ofwel: kun je op een WideSCSI 68pin controller een apparaat aansluiten met maar 50 pin (zoals bovengenoemde Plextor PX32T die maar 50 pin aansluiting heeft) en de overige 18 unconnected laten ???
alleen mbv een convertor. De connector is namelijk iets anders gevormd. (50pins intern is een hele brede kabel, 68pins is al smaller, en extern zijn het zowiezo smalle kabels ipv lintkabels)

Zoek eens op scsifaq op internet.
Ook is mij niet helemaal duidelijk hoeveel overhead SCSI heeft, uitgaande van Bursttransfers. Omdat SCSI een bus is, laat ik even buiten beschouwing dat de overige apparatuur de performance beinvloed.
Bijna niks, aangezien de controller-chip op de host-adapter alles afhandelt.
Bij IDE wordt dat vooral door de CPU gedaan.

Alle simpele devices zijn 50pins of 25pins, en kun je dus op ultra2 aansluiten, zoals een goedkope NCR 810 kaart (zonder bootrom, maar soms bootcode in hoofdbios) of een adaptec 2904 (zonder bootrom).

Zolang je geen harddisks aansluit kun je gaan voor een 50pins controller. Deze hebben bijna altijd maar een kanaal (dus intern + extern is samen 1 kanaal).

Je kunt dus in totaal 7 devices aanluiten op een 50pins kanaal. 0<=x<=7 intern, en 0<=x<=7 devices extern , waarbij x+y<=7

Verwijderd

Topicstarter
...Ook is mij niet helemaal duidelijk hoeveel overhead SCSI heeft, uitgaande van Bursttransfers. Omdat SCSI een bus is, laat ik even buiten beschouwing dat de overige apparatuur de performance beinvloed....
Bijna niks, aangezien de controller-chip op de host-adapter alles afhandelt.
Dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde niet de CPU-load die een transfer veroorzaakt, dus de CPU-overhead. Ik bedoelde de overhead tussen theoretische bus-transfersnelheid (in MB/s) en praktische bus-transfersnelheid (in MB/s).

Voorbeeld:
Theoretisch: 20MB/s U-SCSI-2
Praktisch: ?
Bij IDE wordt dat vooral door de CPU gedaan.
Dat ligt voornamelijk aan de (IDE/ATA) controller. Ik zie bij testprogramma's met mijn Promise Ultra100 kaartje:
burstrate van 79,3MB/s / transferrate van 39,1 MB/s - de theoretische rate is 100MB/s - dus de overhead is 20,7 %(burst) t/m 60,845 % (transfer). De CPU-load is dan maximaal 5.1% (van 600MHz = 30,6 MHz)

De HDTach resultaten met mijn Promise Ultra100

----------------------------------------------

Ik heb even mijn zoektocht "narrowed down" tot 2 keuzes.
Tekram DC-315U euro 39,17 / fl. 86,32 * incl. BTW/rembours
Tekram DC-395U euro 65,08 / fl. 142,42 * incl. BTW/rembours
Verschil tussen deze 2 is dat de eerste geen Bios heeft en dus niet kan booten, de 2e heeft een (grootformaat - in socket) flashbios.

Helaas weet ik dus niet of de Plextor CDSpeler het doet, zo ja, dan was mijn keuze voor de Ultra SCSI-2 met Bios geweest. De kans dat 1 van de 3 scanners het wel doet is groter, en tevens is die 315-U ook 1 van de goedkoopste als testkaartje - dus de 315-U is de minimumkeus.

Zijn er bezwaren die wegen tegen een Tekram kaartje?

Zijn er nog dingen waarop ik moet letten - die ik vergeten ben te vragen?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de hulp bij mijn eerste stappen in SCSI-land.

Ik heb een Trantor T130 SCSI kaartje (XT/ISA) gekregen van iemand. De kaart is oud (1992) en daardoor traag maar heeft een 50pin intern - 25 pin extern (1 MB/sec 8-bit SCSI).

De kaart was ooit oorspronkelijk bedoelt voor Win3.1, maar ik heb hem werkend kunnen krijgen onder Win98 met een Adaptec/Trantor/NEC T130 miniport driver (hij zat nog in de Windows 95 beta - maar is in de W95 finals verwijderd).

Dit kaartje is het (alleen dan met kristal + bios in dat lege socket)
Afbeeldingslocatie: http://support.nectech.com/advmedia/scsiinterfaces/isa/T130tr/images/smallpic.gif
http://support.nectech.com/advmedia/scsiinterfaces/isa/T130tr/index.htm
http://support.adaptec-de.com/support/overview/t130.html

Windows 95 en hoger worden officieel niet ondersteund, maar ik kan je verklappen dat je voor Windows 9x alle standen van het rode schakelblokje op OFF zet - en je ALLE jumpers verwijdert. Installeer daarna deze Adaptec/Trantor/NEC T130 miniport driver

Ik heb de Plextor UltraPlex PX32T al kunnen testen - en hij doet het !

Ik ben nu bezig om de scanners te testen, tot nu toe doet de HP scanner al meer als hij bij mij ooit gedaan heeft - alleen krijg ik Twain I/O errors - dus ik moet nog even puzzelen.

Wat mij betreft kan dit topic dicht, ik verzoek alleen de modjes om het een en ander ook in de FAQ op te nemen.

update2: met een andere SCSI kaart heb ik alle werkende apparatuur uiteindelijk ook op volle snelheid in gebruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2004 15:34 ]

Pagina: 1