Siemens D882 mobo probleem

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op koninginnedag kom zo af en toe iets leuks tegen, waaronder een Siemens D882 mobo.

Specs die ik heb kunnen achterhalen:

LPX form factor
So3
3 SIMM banks (72p)
Onboard I/O Ctrl
Onboard Tseng VGA
Support voor 25 en 33MHz FSB
Support voor 2x, 3x en 4x multiplier (586-133 >:) )
Support voot 3.3V en 5V
(deze laatste door wat met jumpers te spelen achterhaald)

Goed, ik dus wat CPUs erop. POSTen gaat goed, CPUs worden herkend (muv de 586), maar zodra ik probeer te booten vanaf FDD loopt het vast (met floppy LED aan, net nadat m'n Win98SE flop 'Starting Windows 98' aangeeft).
Met de multiplier op 3 (ook bij DX2 CPUs die hem niet herkennen) komt er nog voor dat punt een 'divide overflow error'

Aan de RAM ligt het niet (net met diezelfde 4MB FP SIMMs twee andere mobos met succes getest), CPUs zijn ook 100% op andere plankjes.

Cache heb ik uitgezet, is dus ook niet schuldig. Verder geen insteekkaarten of HDDs.

Paar vragen:

- ik kan redelijk googlen, maar kan geen jumper settings voor deze mobo vinden (wel een BIOS update op de Siemens site, maar daarvoor moet je kunnen booten ;) ) Iemand anders wel?
- divide overflow error... klinkt niet best, wat geeft dit aan :? - en waarom gebeurt het ook als de multiplier niet door de CPU herkend wordt :? :?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Op donderdag 02 mei 2002 00:22 schreef dion_b het volgende:
..maar zodra ik probeer te booten vanaf FDD loopt het vast (met floppy LED aan, net nadat m'n Win98SE flop 'Starting Windows 98' aangeeft).
Zou je dit misschien ff beter kunnen uitleggen :?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op donderdag 02 mei 2002 00:31 schreef iNFiNitY_iDS het volgende:
Zou je dit misschien ff beter kunnen uitleggen :?
- meneer duwt bootflop in gleufje
- meneer zet PC aan
- POST was succesvol
- PC vindt daarna bootflop
- op scherm verschijnt "Starting Windows 98"
- PC hangt, terwijl flop LED continu blijft branden

:)

Ontopic: probeer geheugenbeheerprogrammaatjes (HIMEM, EMM386, o.i.d.) uit te schakelen in config.sys en autoexec.bat. Probeer ook eens om de CDROM drivers niet te laden tijdens het opstarten.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:18
Op donderdag 02 mei 2002 12:38 schreef BalusC het volgende:
Ontopic: probeer geheugenbeheerprogrammaatjes (HIMEM, EMM386, o.i.d.) uit te schakelen in config.sys en autoexec.bat. Probeer ook eens om de CDROM drivers niet te laden tijdens het opstarten.
Oftewel Shift+F5 ;)

Maareh, volgens mij komt hij nog niet zo ver..

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op donderdag 02 mei 2002 12:48 schreef Twynn het volgende:

[..]

Oftewel Shift+F5 ;)

Maareh, volgens mij komt hij nog niet zo ver..
Nope, ik heb met 2 verschillende Win98SE bootdisks geprobeerd en 2 verschillende FDDs- die allen werkten op andere mobo's. Ik ga denk ik zelf een custom kale DOS bootdisk maken voor de zekerheid (FORMAT A:/S en een minimum aan tools erbij kopiieren), maar ik heb weinig illusies daarover- dit klinkt als een hardware probleem.

Het zou heel goed aan de jumper settings kunnen liggen maar daar vind ik dus niets over.

Overigens heb ik m'n POST kaart erin gedaan en die geeft C0h, wat voor een Phoenix BIOS v.4 zou moeten betekenen: Attempting to boot from Int19

Hmm, ergens verdenk ik de FDC- ik probeer anders een bootable HDD eraan te hangen.

Oslik blyat! Oslik!

• rtgo
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05-2025

rtgo

Lemmus Lemmus

Misschien een domme vraag: heb je geprobeerd om met een externe I/O kaart te booten? Dat je I/O controler dood is lijkt best logisch.

Life of a Lemmus Total Hardware 1999

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op maandag 06 mei 2002 11:27 schreef rtgo het volgende:
Misschien een domme vraag: heb je geprobeerd om met een externe I/O kaart te booten? Dat je I/O controler dood is lijkt best logisch.
Nog niet (vriendin op bezoek, een weeklang ernstige beperkingen op mijn getyweak, computergerelateerde althans >:) )- heb er wel eentje liggen, dus dat is volgende wat ik ga doen.

Vraag blijft of iemand jumpersettings weet te achterhalen, want de indeling is nogal atypisch.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

http://manuals.fujitsu-siemens.com/PERIDOCS/SYSBOARD/A26361-D882-Z129-US.pdf
is de manual in pdf.
op pagina 24 staan wel jumpers

en misschien ook wel de verklaring waarom ie het niet doet.
Pagina: 1