Toon posts:

netwerk over 220 volt

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar de mogelijkheid om ethernet over de gewone 220 volt bekabeling te laten lopen. Eigenlijk een beetje hetzelfde als waar NUON mee bezig is (internet via stroom), maar dan over zeer korte afstanden, binnen dezelfde woning. De snelheid hoeft niet hoog te zijn, 10Mbit is genoeg.

Weet iemand of er apparatuur te koop is die dit mogelijk maakt. Het gaat er om dat het zo klein mogelijk is, en het mag zelfbouw zijn. De bedoeling is namelijk dat het in een wand-contact-doos past.

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 12:16
mooi project....

Ik heb thuis een apparaat waarmee je over 220 kunt schakelen. Deze apparaten (zenders en ontvanger) moet beide wel in dezelfde groep zitten.

Ik zou es gaan zoeken op google....

if broken it is, fix it you should

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-08 10:57
Houd wel de brandblusser in de buurt...

Verwijderd

Topicstarter
Wat eigenlijk de bedoeling is: ik wil kijken of het mogelijk is om lampen etc via ethernet te schakelen. Dus de schakelaar communiceert met ethernet met server, welke op zijn beurt bepaalt welke lamp er aan of uit moet gaan.

Het idee hierachter is, dat je je schakelaars dynamisch in kunt stellen. Bijvoorbeeld: als tussen 07:00 en 09:00 het licht in de slaapkamer word aangedaan, gaat 5 minuten later automatisch het licht op de gang en in de badkamer aan. Desnoods laat je 10 minuten later het koffiezetapparaat lopen 8-)

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:25
zeg dat dan meteen.

wat heb je nodig 1 pc met een x10 pc-controller (kijk hiervoor op www.marmitek.nl) met de software geinstalleerd op de pc + pc anywhere op de pc.

X10 is het protocol waarmee je apparaten en lampen en alle andere dingen die 220v nodig hebt kunt schakelen via afstandsbedieningen die daarvoor zijn ontworpen, en je kunt dus gaan schakelen via de pc-controller, wat gebeurt er precies wanneer je dit via pc anywhere doet.

voorbeeld: Je zit s'avonds met je laptop in de huiskamer en denkt; hmmm tuinverlichting kan wel aan, je logt via pc anywhere in op de dedicated x10 pc. En via de speciale software die erop staat stuur je via die pc een x10-signaal over het 220v-net, die vervolgens aankomt bij de ontvanger van de tuinverlichting en dus je verlichting schakelt.

dus: laptop>>10mbitnet>>x10pc>>controller>>220v-net>>ontvanger.

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

met de software geinstalleerd op de pc + pc anywhere op de pc.
Je kunt makkelijker gebruik maken van Homeseer. Met dit pakket kun je meer en er zit een ingebouwde webserver in. Kun je vanaf iedere PC met webbrowser je huisje besturen, dus ook vanaf je werk/school. Werkt perfect, zonder extra software.
Voorbeeld.

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 12:16
Op donderdag 02 mei 2002 00:04 schreef BingoMaster het volgende:
Wat eigenlijk de bedoeling is: ik wil kijken of het mogelijk is om lampen etc via ethernet te schakelen. Dus de schakelaar communiceert met ethernet met server, welke op zijn beurt bepaalt welke lamp er aan of uit moet gaan.

Het idee hierachter is, dat je je schakelaars dynamisch in kunt stellen. Bijvoorbeeld: als tussen 07:00 en 09:00 het licht in de slaapkamer word aangedaan, gaat 5 minuten later automatisch het licht op de gang en in de badkamer aan. Desnoods laat je 10 minuten later het koffiezetapparaat lopen 8-)
makkelijk:
als je lamp aan gaat gaat een tijdrelais aan die vervolgens over de 220 draad (met die apparatuur die mijn pa bijv) een signaal stuurt (signaal a). de ontvanger ontvangt dat en gooit de lamp aan. Vervolgens wordt er weer een tijdrelais actief die signaal B uitzend voor het koffiezet apparaat.

Moet je elektuur ff bellen/mailen die hebben het schema....

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

Topicstarter
Ok, X10 is een leuke optie, maar ik wil eigenlijk meer kunnen. Over ethernet heb je toch iets meer mogelijkheden om data te versturen, zo zou je bijvoorbeeld een webcam in een stopcontact in kunnen bouwen, of de mogelijkheid om via infrarood je pda te synchroniseren bij een schakelaar of stopcontact.

Ik ben ondertussen wel bij www.linksys.com een phone-line networking kit tegen gekomen, waarmee je 10Mbit over een telefoonlijn kunt gooien. Structuur van de kabels is hetzelfde, gewoon 2 aders... alleen het voltage is een klein beetje anders.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 02 mei 2002 12:05 schreef elgringo het volgende:

[..]

makkelijk:
als je lamp aan gaat gaat een tijdrelais aan die vervolgens over de 220 draad (met die apparatuur die mijn pa bijv) een signaal stuurt (signaal a). de ontvanger ontvangt dat en gooit de lamp aan. Vervolgens wordt er weer een tijdrelais actief die signaal B uitzend voor het koffiezet apparaat.

Moet je elektuur ff bellen/mailen die hebben het schema....
Uhhh... heeft die apparatuur die je pa gebruikt ook een naam, of staat er ergens iets op www....?

Verwijderd

Op donderdag 02 mei 2002 00:04 schreef BingoMaster het volgende:

Kan nog steeds met X10. De in Nederland verkrijgbare modules werken met eenrichtingsverkeer. Je zult dus softwarematig wat moeten regelen. Bij mij wordt na zonsondergang het licht aangeschakeld als ik thuiskom. Er wordt echter ook bijgehouden of er al iemand binnen is, want dan gaat het licht niet aan.
Met condities kun je heel veel doen, want je zult bijvoorbeeld niet willen dat het koffiezetapparaat aangaat, als je alleen het licht aanzet om naar het toilet te gaan. Anders ga je om 7:10 uur naar het toilet, omdat je wat uit wilt slapen. Heb je om 10:00 uur wel oude koffie. Verder zul je willen kiezen op welke dagen je de schakeling plaats laat vinden.
Een kort opzetje. Als op werkdagen binnen 10 minuten na het afgaan van de wekker het licht in de slaapkamer aangezet wordt, en niet binnen 2 minuten nadat het licht in de slaapkamer is aangegaan ook het licht in het toilet aangaat, mag het koffiezet apparaat gaan lopen. Je kunt natuurlijk ook je douchekraan aansluiten. Gaat de koffie pas lopen als je de kraan uitzet, dan heb je helemaal verse koffie.

Als je wat geavanceerder wilt, zul je modules in Amerika moeten bestellen. Deze schakelaars zenden ook signalen. Ik heb dat nu op moeten lossen met draadloze schakelaars die overigens ook perfect werken.

• CBA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 21:10

CBA

een vat, een vat, een vat !

Hmm dit is interessant, wat heb je hier zoal voornodig ?

-controller voor in je pc ?
-controller in de schakelkast ?

-heb je hier speciale lampen of dergelijke voor nodig ?
ik wil alleen aan of uitschakelen ?

Eventueel exacte links naar de juiste artikels.

Diablo 3 Profiel - WoW Warrior

Verwijderd

Dawil ik ook :)

*wil zo veel :):):)*

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op donderdag 02 mei 2002 12:06 schreef BingoMaster het volgende:
Ok, X10 is een leuke optie, maar ik wil eigenlijk meer kunnen. Over ethernet heb je toch iets meer mogelijkheden om data te versturen, zo zou je bijvoorbeeld een webcam in een stopcontact in kunnen bouwen, of de mogelijkheid om via infrarood je pda te synchroniseren bij een schakelaar of stopcontact.

Ik ben ondertussen wel bij www.linksys.com een phone-line networking kit tegen gekomen, waarmee je 10Mbit over een telefoonlijn kunt gooien. Structuur van de kabels is hetzelfde, gewoon 2 aders... alleen het voltage is een klein beetje anders.
bij linksys hebben ze binnenkort ook powerline networking.
zie de frontpage van www.linksys.com (coming soon)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
Heb bij display zelfbouw-kaartjes gezien waarmee je zo'n beetje alles kunt aansturen...van verlichting tot zonneschermen...tv, audio..noem maar op. Wat je natuurlijk ook kunt doen is om via je com-poort relais aansturen en zo je schakeling te maken. Komt op hetzelfde neer. Weet alleen niet precies hoe dat zou moeten, en je zult er zelf schoftware voor moeten schrijven......vandaar

iRacing Profiel

Verwijderd

Op donderdag 02 mei 2002 12:31 schreef CBA het volgende:
Hmm dit is interessant, wat heb je hier zoal voornodig ?

Eventueel exacte links naar de juiste artikels.
Ieder apparaat of een lamp komt op een module met een unieke, zelf instelbare code. Ergens in huis moet een ontvanger komen en je hebt een computerinterface nodige. Deze interface komt op de seriele poort van je PC, minimaal 486, en zorgt voor de communicatie van de software met de schakelaars. Bij marmitek hebben ze heel leuke en vrij goedkope startsetjes.
Het rpincipe is dat je een signaal stuurt met een remote control, afstandbediening of schakelaar, dat wordt opgevangen door de ontvanger. De ontvanger stuurt het signaal over het lichtnet waar het wordt onderschept door de computerinterface. Deze interface schakelt met de software. DE software bepaalt wat er moet gebeuren, en stuurt een signaal terug naar de computerinterface. Deze stuurt weer een signaal naar de juiste schakelaar die de lamp aanzet. Dit lijkt allemaal lang te duren maar gaat razendsnel.
Je zegt dat je alleen maar aan en uit wilt zetten, maar ik wil je de tip geven om meteen op dimmers over te gaan. Kost maar een paar euro meer, en je hebt er echt plezier van.

Links:
Webplekje.nl
marmitek
Homeseer
Leike's homepage

• CBA

CBA

Op donderdag 02 mei 2002 13:20 schreef Deom het volgende:

Ieder apparaat of een lamp komt op een module met een unieke, zelf instelbare code. Ergens in huis moet een ontvanger komen en je hebt een computerinterface nodige. Deze interface komt op de seriele poort van je PC, minimaal 486, en zorgt voor de communicatie van de software met de schakelaars. Bij marmitek hebben ze heel leuke en vrij goedkope startsetjes.
Het rpincipe is dat je een signaal stuurt met een remote control, afstandbediening of schakelaar, dat wordt opgevangen door de ontvanger. De ontvanger stuurt het signaal over het lichtnet waar het wordt onderschept door de computerinterface. Deze interface schakelt met de software. DE software bepaalt wat er moet gebeuren, en stuurt een signaal terug naar de computerinterface. Deze stuurt weer een signaal naar de juiste schakelaar die de lamp aanzet. Dit lijkt allemaal lang te duren maar gaat razendsnel.
Je zegt dat je alleen maar aan en uit wilt zetten, maar ik wil je de tip geven om meteen op dimmers over te gaan. Kost maar een paar euro meer, en je hebt er echt plezier van.

Links:
Webplekje.nl
marmitek
Homeseer
Leike's homepage
Ja die site heb ik allemaal gelezen, dus als ik het goed heb, steek ik voordat ik de lamp in de fitting draai er een tussenmodule op, ik hoef dus nergens in huis iets aan de bekabeling te doen.

Deze tussenmodule heeft dan de mogelijkheid om die code in te zetten, (zodat je niet alle lichten aansteekt tegelijke remote) en deze heeft ook een dimmermogelijkheid ? of ben ik hier mis.

Want als je dimmers wilt moet ik toch andere schakelaars ook hebben overal ? (ik heb namelijk nu alleen aan/uit)

Als je die tussenmodule in je fitting plaatst kan je er een normale lamp inplaatsen dus ?

Heb ik het correct of niet ? :)
(is allemaal nieuw voor mij maar héél interessant)

Verwijderd

Het leuke van dit systeem is dat je niets hoeft te doen aan je bekabeling. Je steekt een module in het stopcontact en steekt vervolgens de stekker van de lamp in het apparaat. Daarna kun je het apparaat schakelen. Dit werkt hetzelde met de dimmer.
Wil je het wat netter hebben, kun je ook de schakelaars vervangen voor X10 exemplaren. Op dat moment wordt het dimmen iets lastiger omdat je dan met een extra draad werkt, iets van een nul ofzo, maar dat heb je met een aan/uit schakelaar niet. Om weer even op het topic terug te komen, met de juiste software kun je de modules schakelen via een webbrowser, dus een netwerk.

• CBA

CBA

Op donderdag 02 mei 2002 13:35 schreef Deom het volgende:
Het leuke van dit systeem is dat je niets hoeft te doen aan je bekabeling. Je steekt een module in het stopcontact en steekt vervolgens de stekker van de lamp in het apparaat. Daarna kun je het apparaat schakelen. Dit werkt hetzelde met de dimmer.
Wil je het wat netter hebben, kun je ook de schakelaars vervangen voor X10 exemplaren. Op dat moment wordt het dimmen iets lastiger omdat je dan met een extra draad werkt, iets van een nul ofzo, maar dat heb je met een aan/uit schakelaar niet. Om weer even op het topic terug te komen, met de juiste software kun je de modules schakelen via een webbrowser, dus een netwerk.
Ah, je moet die modules in het stopcontact steken, dus het werkt alleen zo, dan is het niet mogelijk bij mij :(

Of er zouden modules moeten bestaan, met een originele schakelaar ingebouwd bij ... zodanig dat je of kan schakelen manueel of remote

Verwijderd

Wat ik hier beschreef is de makkelijkste manier. Je kunt ook je gewone schakelaars vervangen voor afstand bedienbare. Deze komen in de plaats van de originele schakelaars. Een andere mogelijkheid voor gloeilampen is een insteekfitting. Deze fitting draai je in je lamp, en daarin de gloeilamp. Ik heb echter geen ervaring met de apparaten. Met de andere moules wel.

• CBA

CBA

Op donderdag 02 mei 2002 13:55 schreef Deom het volgende:
Wat ik hier beschreef is de makkelijkste manier. Je kunt ook je gewone schakelaars vervangen voor afstand bedienbare. Deze komen in de plaats van de originele schakelaars. Een andere mogelijkheid voor gloeilampen is een insteekfitting. Deze fitting draai je in je lamp, en daarin de gloeilamp. Ik heb echter geen ervaring met de apparaten. Met de andere moules wel.
Mja die insteekfitting zal niet werken, want zolang je schakelaar geen stroom doorlaat, zal je speciale fitting nooit de code ontvangen om de lamp te doen branden ...

Verwijderd

Yep, maar je kunt je schakelaar in de muur altijd aan laten staan en het schakelen met de afstandbediening doe.
B.T.W. ik vrees dat we iets te ver afdwalen van het topic. Wellicht is er een betere plek op dit forum om deze discussie voort te zetten?

Verwijderd

Op donderdag 02 mei 2002 13:35 schreef Deom het volgende:
Op dat moment wordt het dimmen iets lastiger omdat je dan met een extra draad werkt, iets van een nul ofzo, maar dat heb je met een aan/uit schakelaar niet.
Het is een sturingsdraad, deze stuur je module aan om iets te doen.

Ik vin het onderwerp wel mega interressant en ik ga mun vader maar eens overhalen om zijn geld wat te laten rollen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op zich zit de nieuwe apparatuur van linksys aardig in de buurt van wat ik wil. Het enige verschil is, dat ik het in een WCD wil hebben.

Maarjah... nu blijf ik met de vraag zitten of zo'n moduletje, die ethernet over 220 kan gooien, los te koop zijn. (Dus alleen het printje, verder geen onzin er op of er aan).

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-07 15:44

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Heb een keer bij de media markt gezien dat ze die dingen verkopen zijn nog behoorlijke kasten ook.

Nadeel van die bende is dat ze niet over de volledige fase werken dus samen met je buren enzo gaat niet.
Pagina: 1