Verwijderd

Topicstarter
Ik wou vandaag wat foto's maken van vuurwerk, maar dat ging niet echt gelijk ik het had verwacht. Bij te grote sluitertijden krijg je overbelichting, terwijl je bij te korte sluitertijden enkel wat puntjes te zien krijgt.
Ook heb ik gemerkt dat de kleuren van het vuurwerk niet meer zo mooi zijn.
Heeft er iemand tips? Moet ik misschien speciale filters hiervoor gebruiken?

M'n digicam : Olympus c-700UZ
instellingen die ik niet verandert heb :
ISO100
AF2.8
Manuele focus op oneindig

Ik heb enkel gespeeld met sluitertijden, gaande van 1/6 tot 2 en zelfs 4 seconden.

Verwijderd

Neem eens ISO 200, en schakel de automatische witbalans uit (manueel instellen op daglicht). Diafragma 4-5.6 en dan wat proberen, de timing van afdrukken is wel van belang. Ik schat dat je op ca. 1/4 seconde sluitertijd uitkomt.

Filters heb je niet nodig.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:01

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Was het overdag of 's nachts?

'S nachts heb jeen statief nodig. Zet hem op ISO 100, een zo klein mogelijk diafragma (weinig licht doorlaten zodat je een langere sluitertijd kan nemen), focus op oneindig en neem een paar testfoto's met verschillende sluitertijden om de juiste te vinden.

Om een goede foto te maken moet je vantevoren op d eplaats van het vuurwerk richten en meteen bij de ontploffing de knop indrukken (hopelijk heb je niet al te veel shutterlag).

Door de lange sluitertijd komen de strepen van het uitelkaar spattende vuurwerk mooi op de foto.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
't is voor 'snachts.
Hier wat kiekjes die een beetje gelukt zijn, maar je ziet goed dat het vuurwerk zelf overbelicht is waardoor de kleur volledig verdwijnt. Dit is op statief geschoten, met een sluitertijd van 4 sec. voor de eerste(F3.5), en een sluitertijd van 1 sec. voor de tweede.
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/dennismati/all/vuurw1.jpg

de tweede is met een sluitertijd van 1 sec. genomen. Hier zie je duidelijk de overbelichting.
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/dennismati/all/vuurw2.jpg

Volgende keer ga ik het eens proberen gelijk frytzzz zegt...ik hoop dat ik dan een beter resultaat kan bekomen :)

Verwijderd

Wat Johnny64 zei snijdt ook hout. Kortom:

*Auto-witbalans uit, manueel op 'buiten (daglicht)' instellen
*Statief of zéér goed ondersteunen
*Scherpstellen op oneindig
*ISO200 om wat meer te kunnen diafragmeren en zo reflecties en overstraling in je lens te verminderen
*diafragma iig niet op de grootste waarde (dus: niet op het laagst mogelijke getal)
*Goed timen

En dan wat verschillende sluitertijden proberen.

De fletse kleur op je foto's zóu dus kunnen komen doordat de auto-witbalans de kleur van het (rode) licht herkent als gloeilamplicht, en zodoende a.h.w. een blauwfilter toepast. Vandaar dat je dat moet uitzetten.

Verwijderd

Mooi gelukt die foto's!!! Super! >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 03 mei 2002 00:29 schreef noki_JA het volgende:
Mooi gelukt die foto's!!! Super! >:)
Vind je :? Ik mis hier wat kleurtjes ;)
Deze zondag is er weer wat vuurwerk in de buurt, dan kan ik nog eens een poging wagen. Ik ga dan eens wat prullen met m'n wb instellingen en kijken als dit wat verbetering geeft :)

Verwijderd

Oh, tja jij hebt het in het echt ook gezien dus dan weet je dat je kleuren mist. Maar ik vind het er gewoon mooi uitzien :)
Pagina: 1