Toon posts:

[Phase Change 2] Up and running again!

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Okay, Phase Change 2 is up & running again. Geen pics dit keer; ik heb mijn digicam uitgeleend. De komen over een weekje wel.

Nu met:

- Danfoss NL11F compressor
- Ijzeren, loodzware condenser
- 2x Papst 120mm 24V fans op de condenser, tempgestuurd.
- 1x Papst 120mm 24V fan op de compressor, tempgestuurd.
- 30%/70% methanol/watermengsel
- Sicce Idra inline
- 80mm diameter koperen airtrap/vulpunt.
- PVC/koper warmtewisselaar. (note to self: nooit meer doen)
- 1/2" (13mm) slangen, behalve die naar de northbridge, die is 6mm

Zoiets dus. Observaties:

- Huidige CPU snelheid: 1610MHz (140*11.5)
- Huidige CPU core voltage: 2.03V
- Huidige vloeistoftemp @ running BurnK7: -14.2 graden +/- 2%.
- Huidige CPU temp volgens Epox: 19 graden. (en dat vond-ie bij 8 graden watertemp ook al :P )
- Ijsaanslag buitenop de slangen: ca. 3cm dik, en groeiende :)
- Ijsaanslag binnenin de mobobak: ca. 1mm, stabiel.

* DaBit is happy again. Nu nog de gasvulling fijntunen.

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
nouja zeg, die leen je toch nie uit?

Maar veel succes met dit project!
Hoe had je die deksel nou losgekregen?

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Verwijderd

heb je die tube nog uit die buis gehaald (die geploft was) of wat heb je gedaan..............

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 22:24 schreef SlinkingAnt het volgende:
nouja zeg, die leen je toch nie uit?

Maar veel succes met dit project!
Hoe had je die deksel nou losgekregen?
dat je die temp kan bereiken vind ik wel knap van je :P Zitten er veel gevaren aan een phase change :?

Verwijderd

Ijsaanslag binnenin de mobobak: ca. 1mm, stabiel.
Vormt dat geen risico zodra je systeem warmer wordt/uitgezet wordt? Smeltijs bijvoorbeeld.

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Wat is en casemod zonder pics, net een museum zonder schilderijen. Voor degenen die niet weten wat een museum is, zoek het maar op in de dikke van Dale

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:42
offtopic:
danfoss..........

die maken ook frequentie regelaars :)
voor een verslag wat informatie gevraagd meteen een hele doos met boeken folders ect :D

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Op woensdag 01 mei 2002 22:27 schreef fleppuhstein het volgende:
Wat is en casemod zonder pics, net een museum zonder schilderijen. Voor degenen die niet weten wat een museum is, zoek het maar op in de dikke van Dale
Kweet niet of je hier vaker komt maar DaBit heeft vaak zat pix gepost.
Er is ook nog de search.

FF vraagje aan DaBit: Hoe heb je die interne pomp vervangen en door welke?

Verwijderd

dabit wat doe je ons aan geen pics.Man ik rook me de pleurus van de spaning wij willen pics!!!!!!!!!!!!1

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
WoW :) :9
Dit wordt steeds beter :)

En zoals iedereen vraagt: hoe heb je het opgelost met je kapotte pomp?

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-02 15:33

Cr3ator

1 bar is geen bar

Meestal lees ik je topics over Phase Change alleen maar nu reageer ik toch even: Als je de core-temp wilt weten, waarom plak je dan geen sensor op de onderkant van je cpu? Dit geeft een zeer nauwkeurige meting en is goedkoop te realiseren. Het kan zijn dat ik te snel ben en het een testopstelling is, maar tis maar een ideetje... :)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Verwijderd

Status phase-change 2: Waterblok word op de micron gevlakt, daarna testen.
Nu die sig nog ff aanpassen.
En pics natuurlijk :)

Verwijderd

wow WICKED!
Maar heb je die sillicagel al in die bak liggen of is dit gewoon een gesloten ruimte met bij het sluiten luchtvochtigheid van omgeving?
Wat voor proc heb je er eigenlijk in?

Verwijderd

Topicstarter
Update: huidige BurnK7 vloeistoftemp: -17.2 graden :) :)
Huidige EPOX CPU temp: 19 graden :)

Update2: vloeistoftemp -17.6 graden.
Op woensdag 01 mei 2002 22:26 schreef Multisync het volgende:
dat je die temp kan bereiken vind ik wel knap van je :P Zitten er veel gevaren aan een phase change :?
Jawel. Overklokken wil mijn procje niet meer. Die loopt boven de 30 graden op default freq (1533MHz, XP1800+) al niet meer stabiel. Dat komt door een paar 'ongelukjes', zoals van de proc afkeilende waterblokken :(
Op woensdag 01 mei 2002 22:27 schreef Peltier het volgende:
Vormt dat geen risico zodra je systeem warmer wordt/uitgezet wordt? Smeltijs bijvoorbeeld.
Jawel, maar ik heb m'n proc nog in de vaseline zitten, en een stuk mobo rondom het socket in de plasticspray.
Op woensdag 01 mei 2002 22:33 schreef Gman het volgende:
FF vraagje aan DaBit: Hoe heb je die interne pomp vervangen en door welke?
Door een Sicce Idra, en die zit nu inline. De warmtewisselaar is nu pomploos.
Op woensdag 01 mei 2002 22:37 schreef hobgoblin het volgende:
dabit wat doe je ons aan geen pics.Man ik rook me de pleurus van de spaning wij willen pics!!!!!!!!!!!!1
Die krijg je , maar niet nu :) Ik rook me ook te pleuris, maar helaas, ff geen digicam. Die heeft mijn werkgever mee naar Rome.
Op woensdag 01 mei 2002 22:44 schreef Cr3ator het volgende:
Als je de core-temp wilt weten, waarom plak je dan geen sensor op de onderkant van je cpu? Dit geeft een zeer nauwkeurige meting en is goedkoop te realiseren. Het kan zijn dat ik te snel ben en het een testopstelling is, maar tis maar een ideetje... :)
Om twee redenenen:
- Ik meet liever de temp met de interne sensor van de XP, maar zover ben ik nog niet
- Ik weet dat ik zo'n 9 graden tempverschil heb tussen CPU en vloeistoftemp. Simpel rekensommetje dus :)
Op woensdag 01 mei 2002 23:09 schreef Hermanator het volgende:
Maar heb je die sillicagel al in die bak liggen of is dit gewoon een gesloten ruimte met bij het sluiten luchtvochtigheid van omgeving?
Wat voor proc heb je er eigenlijk in?
Dit is zonder silicagel. Dus met het vocht van 28 liter lucht nog in de bak. Vandaar ook het ijs.

Mijn proc is een inmiddels wel gruwelijk verkrachtte XP 1800+.

Verwijderd

Mijn proc is een inmiddels wel gruwelijk verkrachtte XP 1800+.
VEEEEEEEEET >:)

kom je toch al dicht bij je doelstelling he? -20. Of wil je -20 core temp halen >:)

Verwijderd

jezus -17,6 >:)
hoezo overclocking? :P

maare DaBit, waar haal je het geld vandaan?

het motto hier op GoT, to Tweak or not to Tweak ;)

Verwijderd

Nice DaBit ;)

Waarom werk je eigenlijk nie met direct die?
R134a is nu niet direct het ideale koelgas om een waterchiller mee te maken (zou ik eerder R404 ofoz pakken), maar R134a met een stevige compressor lijkt me wel goed voor direct on die??

Ik 'brainstorm' maar wat, jij bent de expert.

PS. op Born2OC zijn we momenteel met een 5tal personen een hevige discussie aant voeren over phase change in deze topic. Als je tijd hebt kan je misschien even binnenspringen. Zou erg nice zijn van je :)

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:51
Dabit dat je nu mod bent betekent niet dat je zomaar een picloos topic mag openen met als inhoud casemod hoor! had die baas van je niet een week later naar rome kenne gaan? :P anyways nice temps }:O

• Da_Patriot
  • Laatst online: 08:09
[..]
Die krijg je , maar niet nu :) Ik rook me ook te pleuris, maar helaas, ff geen digicam. Die heeft mijn werkgever mee naar Rome.
[..]
Jouw beoordelingsgesprek moet nog plaatsvinden zeker? Dat wordt dan flink :7 en 8-) Tja, die projecten moeten toch ergens vandaan komen.....
€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€

Daikin EHBX04D6V / ERGA04DV | LG WH20S.F5 | Enphase iQ8+ 20 x 410W Qcells |

• SlinkingAnt
  • Niet online
Jammer van die plaatjes, ik wacht het wel af denk, kan weinig anders doen

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Je bent weer lekker bezig, jammer dat je CPU waarschijnlijk een beetje gaar is :(

De "water" temperatuur vind ik wel goed, of ga je toch voor onder de -20???

Verder nog even over de CPU temperatuur, klopt die wel? Het lijkt mij iig een beetje hoog. Je hebt dan wel een hoog Vcore, maar toch. Met die watertemp moet je blokje direct op de core nog wel -10 zijn ofzo. 30 graden verschil door de hitte van de AMD met deze temperaturen vind ik dan wel erg veel. Het kan uiteraard komen door je "verotte" CPU, maaroged daar is maar op 1 manier achter te komen!!

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-02 10:02

Skef

Ik scheer.me

Op woensdag 01 mei 2002 23:25 schreef DaBit het volgende:
Dit is zonder silicagel. Dus met het vocht van 28 liter lucht nog in de bak. Vandaar ook het ijs.
Misschien nog een ideetje daarover:

Je hebt tegenwoordig ook een soort "kattenbak-parels"... Dit volgens mij ook een soort silica-gel-balletjes, geschikt voor in de kattenbak...

Een kat kan er 1,5 maand lang in pissen (en het wordt allemaal opgenomen door dat spul)...

Ik heb het gekocht bij Welkoop, het is van het merk "Kenner"... Het kostte iets € 9,-

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• m-m
  • Niet online

m-m

Gefeliciteerd!
Ik vraag me alleen 1 ding af, hoe kan je zeker weten dat je nieuwe pompje (wellicht niet meer in de warmtewisselaar, maar toch) het niet ook begeefd door de lage temperatuur/methanol? Lijkt me niet fijn om thuis te komen van een dag hard werken om je proc oververhit te zien........

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 02 mei 2002 00:29 schreef KingOfDos het volgende:
maare DaBit, waar haal je het geld vandaan?
Hoezo? Ik heb alles bij elkaar nog amper EUR150 uitgegeven. Ik ken mensen die aan hun waterkoeling meer uitgeven.
Op donderdag 02 mei 2002 00:58 schreef fredperry het volgende:
Nice DaBit ;)

Waarom werk je eigenlijk nie met direct die?
Paar redenen:
- Ik wil niet alleen de CPU koelen, maar ook de GPU, chipset en RAM.
- Ik wil niet dat de boel te snel afkoelt. Dat vinden procs niet zo leuk
- Een vloeistofkringloop is makkelijker om mee te werken dan stugge koperen buizen naar de evaporator.
R134a is nu niet direct het ideale koelgas om een waterchiller mee te maken (zou ik eerder R404 ofoz pakken), maar R134a met een stevige compressor lijkt me wel goed voor direct on die??
Want? R134a is geschikt tot zo'n -25. Het is het temperatuursbereik waar je naar moet kijken. Ik gebruik wel een R134a compressor die gebouwd is voor < -10.

Ga je ver beneden de -25 .. -30, dan kun je R404 overwegen omdat anders de dampdruk van R134a te laag word.

Ook kwa heat of vaporisation en efficientie is er geen reden om niet voor R134a te kiezen.

R404/R407 had ik ook wel willen gebruiken in combinatie met een nog zwaardere compressor, maar ik kom dat spul niet aan, en de persoon die mijn systeem gevuld heeft, had het ook niet. Verder kan mijn condenser (gebouwd voor R12) die druk niet aan. En ook niet onbelangrijk: mijn compressor had ik nu ook voor nop omdat-ie ergens op een plank stond. R404/R407 compressoren staan meestal niet zomaar op een plank...
Ik 'brainstorm' maar wat, jij bent de expert.
Neu, ik ben lerende :)
Op donderdag 02 mei 2002 01:23 schreef bolleh het volgende:
Dabit dat je nu mod bent betekent niet dat je zomaar een picloos topic mag openen met als inhoud casemod hoor! had die baas van je niet een week later naar rome kenne gaan? :P anyways nice temps }:O
Zoveel casemod is het nog niet hoor. 't is een gruwelijke bende van draden, slangen en computeronderdelen.

Enne, post maar een topic in SeM/LA dan :)
Op donderdag 02 mei 2002 09:09 schreef -=MOL=- het volgende:
Je bent weer lekker bezig, jammer dat je CPU waarschijnlijk een beetje gaar is :(
Mijn CPU is al een die-hard survivor :) Een normale CPU had al 15x het loodje gelegd als een waterblok eraf dondert.
De "water" temperatuur vind ik wel goed, of ga je toch voor onder de -20???
Ja, als alles netjes in een akst zit wel. Voorlopig kan ik er wel even mee leven :)
Verder nog even over de CPU temperatuur, klopt die wel? Het lijkt mij iig een beetje hoog. Je hebt dan wel een hoog Vcore, maar toch. Met die watertemp moet je blokje direct op de core nog wel -10 zijn ofzo.
Nee, die temp klopt niet. Die 19 graden gaf-ie ook al aan toen het water een graad of 8 was ofzo.
maaroged daar is maar op 1 manier achter te komen!!
Lees ik het nou goed? Doneer jij mij een XP 2100+? >:) :P
Op donderdag 02 mei 2002 10:10 schreef Skef het volgende:
Misschien nog een ideetje daarover:
Je hebt tegenwoordig ook een soort "kattenbak-parels"... Dit volgens mij ook een soort silica-gel-balletjes, geschikt voor in de kattenbak...
JumpStart zou voor 'echte' silicagel zorgen. Ik wacht daar wel op, dan weet ik zeker dat het goed is.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05
Ik vraag me af of je niet beter een heatpipe op je CPU/GPU/PSU/NB kan plakken en die dan 'bovenin' kan laten koelen door de compressor.
1 nadeel is dan wel dat je die dingen iet zo makkelijk kan buigen.

Maar ik blijf er van overtuigd dat die warmtewisselaar niet goed is en dat je pomp het ook niet al te prettig vindt.

MAar als je nog eens een pomp denkt te slopen, ik haal binnenkort een paar Sicce pompen uit Italie B-)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 02 mei 2002 14:53 schreef Bredend het volgende:
Ik vraag me af of je niet beter een heatpipe op je CPU/GPU/PSU/NB kan plakken en die dan 'bovenin' kan laten koelen door de compressor.
Dat kost me weer een paar graden..
Maar ik blijf er van overtuigd dat die warmtewisselaar niet goed is en dat je pomp het ook niet al te prettig vindt.
Mee eens, mee eens. Alleen werkt jouw idee van de warmtewisselaar ook niet goed vanwege het niet goed verdelen van het koudemiddel over de dunne buisjes. En aquariumpompen zijn zeer zeker niet geschikt voor dit doel. Alleen heb ik nog niks beters gevonden voor een acceptabele prijs.
MAar als je nog eens een pomp denkt te slopen, ik haal binnenkort een paar Sicce pompen uit Italie B-)
Als ik deze pomp ook sloop, dan moet ik toch echt een andere hebben; eentje die wel tegen die kou kan.

Verder heb ik momenteel onvoldoende gegevens om een betere warmtewisselaar te maken. Dan zal ik toch eerst meer info moeten hebben over de gewenste koelmiddelsnelheden en oppervlakten.

• AproK
  • Laatst online: 14-03-2024
netjes, denk alleen dat de interne temp sensor beetje gaar is? :P
wel heb je geluk dat ie nog werkt enz na je ongelukjes..
oja, als je nu met gewone koeler zou werken loopt ie nie meer stabiel?

Check mijn knowledge base!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 02 mei 2002 15:07 schreef Cooliez het volgende:
wel heb je geluk dat ie nog werkt enz na je ongelukjes..
oja, als je nu met gewone koeler zou werken loopt ie nie meer stabiel?
Nope, niet echt. Dan is het na een paar minuten echt *plof* reboot.

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-02 19:59

Brazza

Byte me!

Kan je niet aan je baas vragen om Sicce pomp te halen

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

koel, 3cm ijs, ken je hem ook niet meteen als vriezer gebruiken?

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:42
- Ijzeren, loodzware condenser
Een ijzeren condenser zo zwaar als lood? Weird :P

Iig leuk om te zien dat er weer vooruitgang geboekt wordt in het PC2 project :).

• -=MOL=-
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Op donderdag 02 mei 2002 11:27 schreef DaBit het volgende:
Lees ik het nou goed? Doneer jij mij een XP 2100+? >:) :P
Nee :P

Verder heb je mail, over je "ouwe" peltier + voeding :9

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• TMDevil
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-10-2025

TMDevil

Blaat

Op donderdag 02 mei 2002 15:07 schreef Cooliez het volgende:
netjes, denk alleen dat de interne temp sensor beetje gaar is? :P
Ik denk eigenlijk dat die temp sensor niet veder naar benden kan... Een PC word normaal niet zo koud en het is ook maar een weerstand die kleiner wordt als hij kouder of warmer wordt (hangt er van af als het een NTC of PTC is)

n54 power!

Pagina: 1