Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deiktisch1
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-08-2021
Het verhaal begint met dat een Amerikaanse boeken verzamelaar Wilfrid Voynich in 1912 van een jezuietencolege een aantal boeken kocht. Hier zat een boek tussen wat zijn aandacht trok, toen hij het boek beter ging onderzoeken kwam hij er achter dat men de taal niet kon vertalen. Er zijn diverse deskundige die er meebezig zijn geweest, overgens zonder resultaat.
Een kleine c.q. beknopt omschrijving van het boek; het boek telt 234 bladzijden / er staan de volgende onderwerpen in astronomie, astrologie, kosmologie, farmacie(kennis van de geneesmiddelen en hun bereiding) / biologie met nadruk op mensen. Enkele bladzijden kun je uitslaan en hebben een "posterformaat". Men vermoed dat het is geschreven rond de tweede helft vijftiende eeuw.
Er zijn al diverse oplossingen aangedragen deze varieerde van, dat het manuscript een geheime dagboek van Adolf Hilter zou zijn, tot een geschreven boek van buitenaardse wezens. Wat het precies is is tot opheden onbekent.
Tot slot heb ik een link gezet naar een website waar diverse pagina's, van het boek te zien zijn: http://www.geocities.com/Athens/Delphi/8389/voygal1.htm

Ik vind het best een boeiend onderwerp een boek geschreven door buitenaards leven of misschien is dit wel een taal van een verloren beschaving. Er zijn wel meer vreemde boeken of mappen gevonden dit tot opheden de geleerde voor vraagtekens hebben gezet. Het is in iedergeval weer stof tot nadenken.

Sommige dominees zijn zo blij met het eeuwige leven, dat ze de lengte van hun preek erop baseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deiktisch1
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-08-2021
Op woensdag 01 mei 2002 21:19 schreef Klaveren het volgende:
Het verhaal begint met dat een Amerikaanse boeken verzamelaar Wilfrid Voynich in 1912 van een jezuietencolege een aantal boeken kocht. Hier zat een boek tussen wat zijn aandacht trok, toen hij het boek beter ging onderzoeken kwam hij er achter dat men de taal niet kon vertalen. Er zijn diverse deskundige die er meebezig zijn geweest, overgens zonder resultaat.
Een kleine c.q. beknopt omschrijving van het boek; het boek telt 234 bladzijden / er staan de volgende onderwerpen in astronomie, astrologie, kosmologie, farmacie(kennis van de geneesmiddelen en hun bereiding) / biologie met nadruk op mensen. Enkele bladzijden kun je uitslaan en hebben een "posterformaat". Men vermoed dat het is geschreven rond de tweede helft vijftiende eeuw.
Er zijn al diverse oplossingen aangedragen deze varieerde van, dat het manuscript een geheime dagboek van Adolf Hilter zou zijn, tot een geschreven boek van buitenaardse wezens. Wat het precies is is tot opheden onbekent.
Tot slot heb ik een link gezet naar een website waar diverse pagina's, van het boek te zien zijn: http://www.geocities.com/Athens/Delphi/8389/voygal1.htm

Ik vind het best een boeiend onderwerp een boek geschreven door een verloren beschaving of misschien buitenaards leven. Er zijn wel meer vreemde boeken of mappen gevonden dit tot opheden de geleerde voor vraagtekens hebben gezet. Mij vraag aan jullie is wat denk jullie hier van ???? Het is in iedergeval weer stof tot nadenken.

Sommige dominees zijn zo blij met het eeuwige leven, dat ze de lengte van hun preek erop baseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Vergeet de mogelijkheid niet dat het oplichterij is. Men betaalde in die tijd veel geld voor dit soort mysterieuze werken. Met alle mogelijke wiskundige technieken heeft men geen verband tussen het geheimschrift en een (bestaande of niet meer bestaande) taal te leggen. Je bent een hele knappe jongen als je dat voor elkaar krijgt met een echt geheimschrift.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-08 19:25
Alle pagina's die ik zie op die site hebben tekeningen van planten. De meeste nog behoorlijk slecht ook. De text lijkt mij vrij europees. Als het een geheimtaal is die nog steeds niet gebroken is is dat zeer interresant. Maar het lijkt mij waarschijnlijker dat het een min of meer random volorde van vreemde tekens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De kans is groot dat het nep is, het blijft leuk als eer een meer exotische verklaring voor zou zijn.

okee de kans is klein dat het kleine groene mannneetjes zijn :) 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 10:43

spacy

+++

staat ook een artikel over in 1 van de laatste KIJKs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Op donderdag 02 mei 2002 16:03 schreef spacy_ het volgende:
staat ook een artikel over in 1 van de laatste KIJKs
Daar zal het wel vandaan komen.

Zal wel iemand die eind 19de eeuw een interesant boek wilde schrijven en door een zelfverzonnen taal een onleesbaar boek maakte. Leonardo da Vinci (met links, links naar rechts en dan gespiegeld)was ook berucht vanwege zijn onleesbare teksten. An sich wel knap/bijzonder, maar verloren beschavingen, Aliens en andere meuk is veel teveel krediet. Ongetwijfeld gewoon een goede verzonnen taal.
Dat de letters bijna niet leesbaar zijn helpt natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Als ik mij niet vergis is er serieus wiskundig onderzoek gedaan naar dit manusscript. Dan moet je denken aan het tellen van hoe vaak welke karakters voorkomen enzo. Daar zou informatie uit te halen moeten zijn over wat voor taal het zou kunnen zijn.

Resultaat van al het rekenwerk was dat het totaal niet leuk op welke europese taal dan ook, maar wel op een aantal niet-Europese talen.

Zou dus geheimschrift kunnen zijn, maar ook nep.

Kortom, schiet weinig op :)

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-08 19:25
Op donderdag 02 mei 2002 22:12 schreef Diadem het volgende:
Als ik mij niet vergis is er serieus wiskundig onderzoek gedaan naar dit manusscript. Dan moet je denken aan het tellen van hoe vaak welke karakters voorkomen enzo. Daar zou informatie uit te halen moeten zijn over wat voor taal het zou kunnen zijn.

Resultaat van al het rekenwerk was dat het totaal niet leuk op welke europese taal dan ook, maar wel op een aantal niet-Europese talen.

Zou dus geheimschrift kunnen zijn, maar ook nep.

Kortom, schiet weinig op :)
Ik bedoel ook niet dat de taal europees lijkt maar het schrift. De letters lijken op gewone letters. En de opmaak doet ook heel europees aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
  • Nu online
jij leest de kijk :+ daar stond deze maand een stuk hierover in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy
  • Laatst online: 29-09 10:43

spacy

+++

ach hoe hou je geleerden bezig:

men neme een stuk tekst, taal maakt niet zoveel uit.
europese landen gebruiken ongeveer 26 karakters voor letters.
voor elk veel gebruikt karakter in de tekst bedenk je er 10 extra bij, voor elk weinig gebruikt karakter, misschien 1 of 2.

dan ga je willekeurig alle originele karakters vervangen door jouw eigen bedachte karakters,
dus sommige ervan betekenen gewoon domweg hetzelfe, maar ja dat moet die gene dan maar zien te ontdekken die graag de code wil kraken.

dit script lijkt europees (opmaak, woordlengte), maar toen men dus naar die karakters (aantal, plaatsing) keek leek het weer oosters, het gaat hier dus zowiezo om een codering waarover is nagedacht.

Volgens mij lacht die lolbroek in z'n graf ons allemaal uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shagura
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 06:34
Iemand ging het ook voor de lol overschrijven en deed er 4 jaar over om alleen de tekst te schrijven (niet de plaatjes that is).

Jaja * Shagura leest ook de Kijk 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me leest geen kijk...

Mja, had een leuk topic kunnen worden, als mensen niet gelijk er van uit gaan dat alles dat niet meteen vertaalbaar is automatisch een hoax of vervalsing moet zijn.

He was in de middeleeuwen (en nu nog) gebruikelijk om alchemistische/magische werken in geheimschriften te schrijven, zodat de tekst alleen begrijpelijk was voor ingeweiden. Simpelweg omdat het een geheimschrift is, maakt het dus nog niet automatisch tot een hoax.

Het Voynich manuscript is geheel in stijl met vroeg-alchemistische werken als die van Paracelcus en Agrippa, en wordt meestal toebedicht aan Roger Bacon. Het vreemde aan het geheimschrift in dit document is dat het niet gebaseerd is op de "Stenographica" van Johannes Trethemius (een bischop en alchemist, de grondlegger van de moderne geheimschriften); in tegenstelling tot bijna alle andere documenten uit die tijd.

Het manuscript heeft een bewogen geschiedenis achter de rug, er zijn keer op keer enorme sommen voor betaald; beginnend bij Rudolph II van Bohemia die het (hoogstwaarschijlijk) van John Dee kocht. Dit linkt het document aan de "Rosicrucian conspiracy", een prachtig staaltje samenzwering uit de late middeleeuwen dat verschillende europeese (katholieke) koningshuizen de kop kostte door revoluties op gang te brengen.

Al met al een van de meest intrigerende documenten uit de europeese middeleeuwen, en zeker niet iets dat hier als "nutteloos tijdverdrijf voor stoffige wetenschappers" kan worden afgedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sommige mensen beweren hier dat het om een hoax gaat.

Dan vraag ik aan die mensen : Wie gaat er zijn tijd erin steken om : 1) Een geheel nieuwe geheimtaal te ontwikkelen
2) Als het zinloos gebrabbel is, wie zal het opschrijven?
3) 234 pagina's! Lijkt me een heel groot tijdsverlies, probeer zelf maar eens om zoveel mogelijk pagina's vol te schrijven met wat voor jou onleesbaar is. Ik durf erop wedden dat je het na 1 pagina beu bent, zoniet vroeger.

Ik kan heel erg moeilijk geloven dat het een hoax is. Dan geloof ik nog eerder dat het een dagboek is van een buitenaards wezen dat de aarde verkent, en alles wat hij tegenkomt opschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestiole
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op donderdag 02 mei 2002 16:53 schreef Ecteinascidin het volgende:

[..]

Daar zal het wel vandaan komen.

Zal wel iemand die eind 19de eeuw een interesant boek wilde schrijven en door een zelfverzonnen taal een onleesbaar boek maakte. Leonardo da Vinci (met links, links naar rechts en dan gespiegeld)was ook berucht vanwege zijn onleesbare teksten. An sich wel knap/bijzonder, maar verloren beschavingen, Aliens en andere meuk is veel teveel krediet. Ongetwijfeld gewoon een goede verzonnen taal.
Dat de letters bijna niet leesbaar zijn helpt natuurlijk wel.
Euh.... Het staat wel vast dat het ouder is dan 19de eeuw :) Zoiets van tussen 15de en 17de En ja ik ben Belg en lees ook de Kijk >:)

edit : typo

Me, myself & I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Ik geloof niet dat dit manuscript een zeer bijzondere boodschap bevat. Zoals al gezegd was het in de tijd waarin het geschreven is vaak zo dat vooraanstaande wetenschappers of alchemisten een geheimschrift gebruikten. Niet alleen omdat ze bang waren voor vervolging door de kerk, maar ook omdat ze bang waren dat 'concurrenten' hun ontdekkingen zouden stelen en er zelf mee gingen pronken.

De tekeningen in het manuscript doen mijn vrij kinderlijk aan. Dan doel ik voornamelijk op de grote veelheid aan naakte vrouwen. De tekenstijl is voor de rest vrij normaal vergeleken met andere documenten uit die tijd. Ik kan me echt niet voorstellen dat een stel buitenaardse wezens een manuscript schrijft en het vervolgens decoreert met allerlei blote vrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 06 mei 2002 21:46 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:
De tekeningen in het manuscript doen mijn vrij kinderlijk aan. Dan doel ik voornamelijk op de grote veelheid aan naakte vrouwen. De tekenstijl is voor de rest vrij normaal vergeleken met andere documenten uit die tijd. Ik kan me echt niet voorstellen dat een stel buitenaardse wezens een manuscript schrijft en het vervolgens decoreert met allerlei blote vrouwen.
Ik kan me ook niet voorstellen dat het door buitenaardsen geschreven is :)

Ik heb wel een goede verklaring voor het naakt in het manuscript: voor alchemisten was het natuurlijke en het magische altijd verbonden, en de hoogste vorm van "natuurmagie" (thaumaturgie / "lage magie") is sex. In de alchemie gaat het vaker over sex, en de vrouwelijke geslachtsdelen worden wel lyrisch als het "natuurlijke alchemische laboratorium" omschreven. Sexmagick dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plasma_Wolf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-09 20:14

Plasma_Wolf

Student

Maar het is al jaren duidelijk :)

Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/voynich_manuscript.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Identificeren waar ingangen voor beïnvloeding zijn ftw.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 00:50

unclero

MB EQA ftw \o/

Verwijderd schreef op maandag 6 mei 2002 @ 19:50:
Dan vraag ik aan die mensen : Wie gaat er zijn tijd erin steken om : 1) Een geheel nieuwe geheimtaal te ontwikkelen
2) Als het zinloos gebrabbel is, wie zal het opschrijven?
3) 234 pagina's! Lijkt me een heel groot tijdsverlies, probeer zelf maar eens om zoveel mogelijk pagina's vol te schrijven met wat voor jou onleesbaar is. Ik durf erop wedden dat je het na 1 pagina beu bent, zoniet vroeger.
Kwestie van tijd teveel en de zin om zoiets te doen.

Ik ben momenteel de serie Gentleman Jack aan het kijken, gaat over een 19e eeuwse Engelse vrouw die flinke lappen land en een kolenmijn exploiteerde (wat ongebruikelijk was aangezien vrouwen van haar stand zich vooral bezig hielden met aquarellen en boeken lezen), daarnaast maakte ze er geen groot geheim van dat ze de Griekse beginselen was toegedaan.
Dat we nu zoveel over haar weten is omdat ze een flinke stapel dagboeken heeft nagelaten. Normaliter zouden deze gewoon in de haard zijn belandt, maar ze had deze in een soort geheimtaal had geschreven (iets met Grieks, latijns, wiskunde en de stand van hemellichamen) en derhalve intrigerend genoeg geacht werden om (door haar latere familieleden) ontcijfert en behouden te blijven (ondanks dat de inhoud voornamelijk ging over haar lange lijst 'veroveringen' en inzichten en experimenten in verleidingsmethodes).

Vandaar mijn hypothese: wat u schrijft maakt niets uit, maar zodra u het in een geheimtaal doet, maakt het u onsterfelijk.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Pagina: 1