Toon posts:

Beste airflow?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
mijn vraag is heel simpel;

overal hoor je dat je er voor moet zorgen dat de airflow in je kast goed geregeld moet zijn, dus koude lucht in laten stromen en warme lucht eruit.

Ik heb een kast waarvan de zijkanten en de bovenkant eraf liggen. Dus je kan in mijn kast kijken en dan zie je alles zitten. Hij is wel een beetje stoffig van binnen, maar voor de rest zou ik zeggen dat dit de beste airflow is, want de kast is open waardoor de warme lucht eruit kan opstijgen, hierdoor onstaat er dus een laaaaaaaaaaag drukgebiedje waardoor er lucht wordt 'aangezogen' van beneden (iets kouder dan de kamertemp. omdat de kast op de grond staat)

Ik heb geen verder geen last van de geluidsoverlast, dus heb ik zo een optimale airflow?

Verwijderd

Eh jouw verhaal van laag drukgebiedje gaat niet op. Je creeert een druk verschil door verschil in snelheden. Dus wanneer je lucht aanzuigt door een fan en daarna door een kleinere opening stroomt zal de luchtdruk stijgen. wanneer je kast openstaat is er dus geen verschil qua druk als eerste punt. Bovendien heb je teveel last van omgevingslucht die warmte opneemt, maar tegelijkertijd ook afstaat. wanneer de kast dicht is en goede fans veel koude lucht door de kast jagen dan is het volume lucht dat warmte zal opnemen kleiner maar veel effectiever en kan het dus meer warmte opnemen omdat het verschil in temparatuur groter is en je minder last hebt van opwarming door de omgeving.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:56
Nee, want dat is geen airflow. Er flowed namelijk niks, de lucht is niet in beweging.
Doe je kast dicht en gooi er 2 of 3 fans in, dan merk je het wel :)

Verwijderd

Topicstarter
warme lucht stijgt

dat betekent dat warme lucht uit mijn kast stijgt, omdat deze nergens door wordt tegengehouden.
Als de warme lucht stijgt daalt de temp in de kast.

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 20:47 schreef aladdin1982 het volgende:
warme lucht stijgt

dat betekent dat warme lucht uit mijn kast stijgt, omdat deze nergens door wordt tegengehouden.
Als de warme lucht stijgt daalt de temp in de kast.
klopt
maar door het uitzuigen van warme en inblazen van koele lucht
heb je nog meer koeling

maar zoals jij het zegt heb je GEEN flow...

Verwijderd

Topicstarter
niet als je een dicht kast hebt, want als je een dichte kast hebt kan temp van de lucht in de kast niet lager dan de kamertemperatuur. En moet je zelfs moeite doen(lucht inblazen) om de temp van de lucht in de kast zo dicht mogelijk tegen tegen de kamertemp te krijgen.

Met een open kast heb je dit probleem helemaal niet omdat de lucht 'in' je kast al op kamertemp is. natuurlijk heb ik dan nog wel een koeler op mijn cpu maar airflow heb ik toch echt niet nodig, want de lucht in mn kast is al op kamertemp.

Verwijderd

of je kijkt ff in het OCE faq voor je een topic opent ;x

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08-2025
Je moet een geforceerde snellere luchtstoom hebben en geen natuurlijke circulatie.

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 20:55 schreef aladdin1982 het volgende:
niet als je een dicht kast hebt, want als je een dichte kast hebt kan temp van de lucht in de kast niet lager dan de kamertemperatuur. En moet je zelfs moeite doen(lucht inblazen) om de temp van de lucht in de kast zo dicht mogelijk tegen tegen de kamertemp te krijgen.

Met een open kast heb je dit probleem helemaal niet omdat de lucht 'in' je kast al op kamertemp is. natuurlijk heb ik dan nog wel een koeler op mijn cpu maar airflow heb ik toch echt niet nodig, want de lucht in mn kast is al op kamertemp.
mmm niet altijd waar wat jij zegt...
maar zoals jij het doet komtie ook niet op kamer tempratuur
enik denk dat je met Geforceerde lucht eerder onder kamertemp komt dan met circulatie

Verwijderd

Topicstarter
je kan sowieso nooit onder kamertemp komen. En mijn kast heeft lucht op kamertemp.
Als je m dicht hebt en je laat er geforceerde lucht doorheen stromen dan blijft de lucht in de kast iets warmer dan de kamertemp.

en als ik t goed begrijp moet je de lucht in de kast zo koel mogelijk houden/hebben. Ik heb dat in mijn geval toch.
Een koeler is bedoeld om kamertemp lucht in de kast te blazen. Dat hoeft dus bij mij niet.

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08-2025
Beetje eigenwijs?
Als je cpu warmte afgeeft aan de natuurlijke luchtcirculatie of aan de snellere geforceerde luchtstroom dan snap je toch wel dat de warmte sneller afgevoert wordt met een geforceerde luchtstroom.
Als je het 's zomers warm hebt ga je toch ook met je kop voor een ventilator zitten(blaast ook dezelfde warme lucht om je heen ) en niet in de natuurlijke luchtcirculatie in de ruimte.
Je hebt het dan toch ook koeler.

• BreeeZe
  • Laatst online: 22-02 20:18

BreeeZe

Devt

Geforceerde luchtstroom is efficienter.

Je mag dan wel lucht op kamertemperatuur in je kast hebben als ie net aanstaat, maar je componenten geven warmte af, die warmte wordt opgenomen door de lucht eromheen.

Zonder geforceerde luchtstroom moet deze verwarmde lucht afgevoerd worden door het stijgen.

Als je een geforceerde luchtstroom heb, wordt de verwarmde lucht weggeblazen en vervangen door verse koelere lucht.

Als je de geforceerde luchtstroom goed gemaakt hebt, voert deze sneller de warme lucht af, als het natuurlijk stijgen van warme lucht, waardoor je componenten sneller weer warmte kwijt kunnen.

snapt iemand me nog :? :P

* BreeeZe ziet dat ie sneller en minder langdraadig moet typen, makkie zegt net zo iets :P

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 21:41 schreef aladdin1982 het volgende:
en als ik t goed begrijp moet je de lucht in de kast zo koel mogelijk houden/hebben. Ik heb dat in mijn geval toch.
Een koeler is bedoeld om kamertemp lucht in de kast te blazen. Dat hoeft dus bij mij niet.
waarom propt iedereen zun kast vol met fans
om deze te koelen
als je het via natuurlijke circulatie beter zou kunne?
leg dat maar eens uit |:(

Verwijderd

Topicstarter
das niet helemaal waar. want als je warme geforceerde lucht hebt neemt deze minder warmte op, wat dus het geval is in een dichte kast. Ik heb weliswaar geen geforceerde lucht in mn kast, maar wel op mn cpu! Dat betekent dat ik geforceerde koelere lucht op mn cpu blaas ,wat niet het geval is in een dichte kast, want daar blaas je alleen geforceerde lucht op je cpu die warmer is dan de kamertemp.
dat is wat ik probeer duidelijk te maken.

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 21:52 schreef aladdin1982 het volgende:
das niet helemaal waar. want als je warme geforceerde lucht hebt neemt deze minder warmte op, wat dus het geval is in een dichte kast. Ik heb weliswaar geen geforceerde lucht in mn kast, maar wel op mn cpu! Dat betekent dat ik geforceerde koelere lucht op mn cpu blaas ,wat niet het geval is in een dichte kast, want daar blaas je alleen geforceerde lucht op je cpu die warmer is dan de kamertemp.
daarom moet je meer outtake als intake hebben
lees de FAQ maar door
misschien dan je het dan snapt |:(

• BreeeZe

BreeeZe

Devt

Op woensdag 01 mei 2002 21:52 schreef aladdin1982 het volgende:
We hadden het toch over een luchtstroom van lucht uit je kamer? die is toch niet warm ?

Ben je altijd zo eigenwijs, iedereen legt het toch goed uit :? (nofi)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 01 mei 2002 21:51 schreef DeAd_MeTaL het volgende:

[..]

waarom propt iedereen zun kast vol met fans
om deze te koelen
als je het via natuurlijke circulatie beter zou kunne?
leg dat maar eens uit |:(
wie zegt dat t via natuurlijke circulatie beter kan?

ik zeg simpel dat de temp in mijn kast lager is dan de temp van een kast die dicht zit met fans erin.
Simpelweg omdat de lucht in mijn kast op kamertemp is en in een dichte kast is deze warmer dan de kamertemp.
Dit betekent dat mijn koeler koudere lucht op mijn cpu kan blazen.
wat klopt er niet?

Verwijderd

ik kap ermee
of je snapt het niet
of je wilt het niet snappe...

Zoals jij het uit legt zeg jij dat het via Natuurlijke Circulatie beter is...

• BreeeZe

BreeeZe

Devt

Op woensdag 01 mei 2002 21:56 schreef aladdin1982 het volgende:

[..]

wie zegt dat t via natuurlijke circulatie beter kan?

ik zeg simpel dat de temp in mijn kast lager is dan de temp van een kast die dicht zit met fans erin.
Simpelweg omdat de lucht in mijn kast op kamertemp is en in een dichte kast is deze warmer dan de kamertemp.
Dit betekent dat mijn koeler koudere lucht op mijn cpu kan blazen.
wat klopt er niet?
Waarom heet het topic dan "beste airflow" en vraag je of je de beste airflow hebt :?

De temp in je kast is idd lager, maar je componenten worden heter.

Ik heb toch echt koeling om m'n componenten te koelen en niet om m'n kast aangenaam te maken om in te vertoeven...

btw, om een goed koel werkende pc te krijgen moet je niet alleen je processor koelen......

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 01 mei 2002 21:58 schreef BreeeZe het volgende:

De temp in je kast is idd lager, maar je componenten worden heter.
Hmm sterk punt jah, de rest van mn componenten worden warmer, heb je gelijk in. Echt een goed argument.

Maar hoe zit t dan met de koeling van mn cpu? want die krijgt koudeRE geforceerde lucht toegeblazen omdat de temp in mn kast lager is en dat zeg je net zelf?

Verwijderd

Topicstarter
ik geef toe dat dan mijn topic title een beetje verkeerd is jah.

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 22:03 schreef aladdin1982 het volgende:

[..]

Hmm sterk punt jah, de rest van mn componenten worden warmer, heb je gelijk in. Echt een goed argument.

Maar hoe zit t dan met de koeling van mn cpu? want die krijgt koudeRE geforceerde lucht toegeblazen omdat de temp in mn kast lager is en dat zeg je net zelf?
ik zou toch liever geforceerd hebben die 2grade van je CPU is ook niks
liever 2grade meer
dan me HDDs CRroms enzo kapot...
en ik blijf erbij dat je met geforceerde lucht je pc koeler krijgt dan met natuurlijke circulatie

• BreeeZe

BreeeZe

Devt

Op woensdag 01 mei 2002 22:03 schreef aladdin1982 het volgende:

[..]

Dat is idd wel zo, die trekt gewoon lucht uit je kamer rechtstreeks op je cpu.
Maar als je je pc flink overklokt, wordt niet alleen je cpu warmer, ook b.v. je chipset, en daar zit standaard geen fan op, die warme lucht stijgt niet snel genoeg op deze manier.

Heb trouwens zelf een p1-200 op 250 gehad, die liep alleen met de kast open, heb toen een fan in de zijkant van de kast gemaakt, zo was er ook meer airflow voor de rest van de onderdelen.

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 22:07 schreef BreeeZe het volgende:

[..]

Dat is idd wel zo, die trekt gewoon lucht uit je kamer rechtstreeks op je cpu.
maar dat kun je ook krijgen met een blowhole ter hoogte van je CPU...
en je kun je andere componeten ook nog eens flink koelen

• BreeeZe

BreeeZe

Devt

Op woensdag 01 mei 2002 22:05 schreef DeAd_MeTaL het volgende:

[..]

ik zou toch liever geforceerd hebben die 2grade van je CPU is ook niks
liever 2grade meer
dan me HDDs CRroms enzo kapot...
en ik blijf erbij dat je met geforceerde lucht je pc koeler krijgt dan met natuurlijke circulatie
Je pc als geheel wordt inderdaad koeler met een geforceerde luchtstroom.
Voor alleen je cpu is een open kast inderdaad het beste, maar helaas heb je nog meer componenten te koelen :P

Verwijderd

Topicstarter
het is mij nu volkomen duidelijk, misschien was ik wel een beetje eigenwijs, maar ik probeerde alleen mn standpunt zo goed mogelijk te verdedigen, en voor de rest had ik geen verkeerde reacties op jullie posts, ik kwam alleen met argumenten (althans mijn theorie dan). Maar als ik jullie daarbij heb geïrriteerd bied ik mijn excuses aan. Dus erg bedankt voor jullie hulp.

Maar nou heb ik er nog eentje zouden jullie ff willen kijken?

[topic=483500/1]

• BreeeZe

BreeeZe

Devt

No offense taken :)

Ik was alleen bang dat je je eigen mening als de enige juiste zag, door zo'n instelling leer je namelijk niks ;)

(voel me best oud door zo'n opmerking :7 )

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 22:14 schreef BreeeZe het volgende:
No offense taken :)

Ik was alleen bang dat je je eigen mening als de enige juiste zag, door zo'n instelling leer je namelijk niks ;)

(voel me best oud door zo'n opmerking :7 )
same here :)

Verwijderd

Ben blij dat je het nu eindelijk snapt. :)

Verwijderd

Meten is weten: als je temp. op zo'n tien centimeter van je heatsink gelijk is an de kamertemperatuur dan is het zonde van het geld om te investeren in een case met extra casefans. Als je er geen probleem van maakt dat de boel open ligt dan is het toch ok? Mijn temp is altijd een graad of twee boven de kamer temperatuur met twee extra casefans op 7V. Als je dat kan verbeteren met een open case is je experiment geslaagd.
Pagina: 1