Toon posts:

hulpmiddel om aders UTP te richten?

Pagina: 1
Acties:
  • 682 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vanmiddag weer eens bezig geweest met het knijpen van een UTP-connector, wederom viel het mij op dat het een vrij vervelend klusje is om de aders netjes naast elkaar in de goed volgorde te laten liggen. Ik vraag me af of daar niet een handig hulpje voor bestaat.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
er zijn connectoren te krijg met een handige 'slede' waar je de draadjes inglegt en zo makkelijker het ding kan knijpen.

heb ze hier zelf ook liggen :9 ideaal gewoon!

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

draadjes eerst lang strippen (3 cm ofzo). Hierna leg je ze op vollegorde en knip ze dan 2 cm af. Die ene cm blijft nu mooi staan. Neem een stekkertje en klaar.

Zo doe ik het en het werkt kei goed. (halve minuut per stekkertje als je effe geoefend hebt)

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:47
De stekkertjes van de lokale electroboer hier lopen taps toe, zodat ze als het ware vanzelf er in glijden!
Je hoeft alleen de draadjes op de goede volgorde te leggen, deze kosten hier maar 36 eurocent per stuk!

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:10

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Op woensdag 01 mei 2002 20:00 schreef martijntje het volgende:
draadjes eerst lang strippen (3 cm ofzo). Hierna leg je ze op vollegorde en knip ze dan 2 cm af. Die ene cm blijft nu mooi staan. Neem een stekkertje en klaar.

Zo doe ik het en het werkt kei goed. (halve minuut per stekkertje als je effe geoefend hebt)
Precies jah gewoon iets langer strippen die kabel en daardoor kan je die adres heel makkelijk op de goede plaats krijgen.

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:00
Ben gisteren aan het strippen geweest met zo'n speciale tang, maar die kan ze dus niet zo lang strippen |:(

Moest ik toch nog een hobbie-mes gaan halen. Als je ze langer stript gaat het inderdaad een stuk makkelijker. Ik was een kwartier aan het pielen met die tang en toen was het nog niet gelukt. Ik gebruik nu die tang alleen om die connectors erop te drukken en een hobbie-mes om te strippen. Dat gaat het makkelijkst en dus het snelst.

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Op woensdag 01 mei 2002 20:00 schreef martijntje het volgende:

Psies jah. :)

Oefening baart kunst, om maar een cliché uit de kast te trekken. :P

Ik heb op mijn vorige stage eens 104 nieuwe UTP kabels aan moeten leggen. dat zijn dus 208 connectortjes, en die gaan echt niet alle 208 goed. Heb er dus in 3 dagen ofzo zo'n 230 moeten aanpluggen. :{

Was niet grappig. Maar ik kan het nu wel :P

Ik droomde ook Oranjewit-oranje-groenwit-blauw-blauwwi...... :z :Z :Z

:)

Verwijderd

Topicstarter
Het is dus niet iets wat ik dagelijks doe, maar een aantal hier gegeven adviezen vind ik wel waardevol

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08-2025
Heb je wel utp connectors voor het juiste kabeltype genomen?
Je hebt ze namelijk voor hardekern(normale utp kabels) en voor zachtekern(utp patchsnoer kabels)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 01 mei 2002 21:12 schreef makkie het volgende:
Heb je wel utp connectors voor het juiste kabeltype genomen?
Je hebt ze namelijk voor hardekern(normale utp kabels) en voor zachtekern(utp patchsnoer kabels)
Bij Office Centre verkopen ze maar één type, en omdat de kabel bij OC massief is zullen ze er wel bijhoren. Waar zit in de connector nou trouwens het verschil?

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:06
Ik strip ze meestal 3 cm, leg de aders op volgorde en buig ze zo'n tien keer rustig heen en weer, op die manier haal je de twist volledig uit te aders, die twist is de reden waarom ze verspringen als je de kabel loslaat. Daarna afknippen en gegarandeerd succes.

at your service

• makkie
Voor degene die het verschil niet weten.
Harde kern connectoren hebben 16 contactpuntjes (8x2),elk mesje schraapt tussen de harde kern en de isolatie door.
Zachte kern connectoren hebben 8 contactpuntjes die loodrecht door de isolatie in de zachte kern gedrukt worden.
Gebruik je nu zachtekern connectoren voor hardekern kabels dan heb je een grotere kans dat de mesjes die normaal loodrecht omlaag moeten gaan scheef langs de ader schieten en dus geen contact maken(of de enekeer wel en de andere keer niet als je de kabel beweegt).
Het is moeilijk te zien maar er zit echt verschil tussen.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 01 mei 2002 21:20 schreef makkie het volgende:
Voor degene die het verschil niet weten.
Harde kern connectoren hebben 16 contactpuntjes (8x2),elk mesje schraapt tussen de harde kern en de isolatie door.
Zachte kern connectoren hebben 8 contactpuntjes die loodrecht door de isolatie in de zachte kern gedrukt worden.
Gebruik je nu zachtekern connectoren voor hardekern kabels dan heb je een grotere kans dat de mesjes die normaal loodrecht omlaag moeten gaan scheef langs de ader schieten en dus geen contact maken(of de enekeer wel en de andere keer niet als je de kabel beweegt).
Het is moeilijk te zien maar er zit echt verschil tussen.
Harde kern connectors op zachte kabel werkt dus wel, maar andersom dus niet. Goede conclusie?

• makkie
Op woensdag 01 mei 2002 21:35 schreef aad123 het volgende:

[..]

Harde kern connectors op zachte kabel werkt dus wel, maar andersom dus niet. Goede conclusie?
Ja, maar die zijn duurder.
Dus dat doe je normaalgesproken niet.
Normaal gesproken monteer je hardekernbekabeling alleen af achtrop je 19" paneel en in je wallbox.

Verwijderd

Je kan ook gewoon een platbektangetje nemen. Werkt prima :) Ik heb in 2 dagen mijn hele thuisnetwerk aangelegd, en na een paar oefenen kon ik het ook in een halve minuut. En kabels strippen doe je niet met zo'n kabel-strip-tangetje hoor :z gewoon met je tanden en nagels :)

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op woensdag 01 mei 2002 22:00 schreef Tweak-Metallica het volgende:
En kabels strippen doe je niet met zo'n kabel-strip-tangetje hoor :z gewoon met je tanden en nagels :)
Nog handiger gaat het met zo'n rond apparaatje. Kabel ertussen, 1 keer ronddraaien, en klaar :)

They made me do it.

• makkie
Op woensdag 01 mei 2002 22:00 schreef Tweak-Metallica het volgende:
Je kan ook gewoon een platbektangetje nemen. Werkt prima :) Ik heb in 2 dagen mijn hele thuisnetwerk aangelegd, en na een paar oefenen kon ik het ook in een halve minuut. En kabels strippen doe je niet met zo'n kabel-strip-tangetje hoor :z gewoon met je tanden en nagels :)
Goeie voor de tandarts zeker.
je moet ze niet strippen, je moet alleen een stukje buitenmantel erafhalen.

• makkie
Op woensdag 01 mei 2002 22:02 schreef Tom S. het volgende:

[..]

Nog handiger gaat het met zo'n rond apparaatje. Kabel ertussen, 1 keer ronddraaien, en klaar :)
Zoiets heet een utp-stripper.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

wat ik altijd doe: afknippen met de UTP tang (zijn ze precies 1,2 cm :D ) daarna op de goede volgorde leggen.

dan leg ik ze altijd even op de hoek van de tafel, keertje met je duim erover wrijven (heel hard) dan kan je ze recht in het snoertje schuiven.

(je moet het vaak genoeg gedaan hebben ;) )

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 22:05 schreef makkie het volgende:

[..]

Zoiets heet een utp-stripper.
of een coaxstripper >:)

• TsiisSkaaf
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-04 17:07
Blijf oevenen :-) En je zult het resultaat zien...

Maar zoals eerder is gemeld, lang strippen met zo'n utp/coax stripper... Dan op goede volgorde liggen, rustig heen en weer bewegen, een duimbreedte afknippen inschioven en met de tang goed vast knijpen, en kaar is de kabel...
Wel even testen met een kabel tester......

As it net kin sa os it moat, dan moat it mar sa os it kin.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-04 14:42
bij gamma verkopen ze van die utpstekkers met een geleider draadjes in de juiste volgorde in de geleider en daarna in z'n geheel in de stekker en knijpen maar

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Hm er zijn van die kleine plasticjes, waar je gewoon de adertjes in doet en dan het plasticje in 1 keer in de rj45-plug. Maar zonder gaat het ook wel goed, zodra je ze alle 8 netjes naast elkaar erin drukt duwen ze elkaar wel in het goede gaatje. (en ja voor het strippen gebruik ik mn tanden, raar?)
Pagina: 1