Toon posts:

[PHP&SQL] hoge parsetime

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb laatst een forum gemaakt, hij werkt goed maar de parsetime is nogal hoog, tussen de 0.1 en 0.5 sec, is dit normaal of doe ik echt iets fout? en zijn er manieren om de parsetime omlaag te krijgen

dit is de url van het forum, de parsetime staat in de statusbalk
http://www.4aal.nl/dl/?s=forum/index

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

Afbeeldingslocatie: http://www.plauder-smilies.de/tales/merlin.gif
geen id zonder code
kijk eens naar je lussen ed

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 01 mei 2002 19:20 schreef D2k het volgende:
[afbeelding]
geen id zonder code
kijk eens naar je lussen ed
ik kan moeilijk alle code gaan plaatsen, wou alleen ff weten of die parsetime normaal was voor een dergelijke pagina, of kan het er ook aan liggen dat de server traag is?

ik gebruik ook veel php tags <? ?> misschien dat dat fout is?

dus in plaats van
echo "<a href=\"$link\">$text</a>";

zo
<a href="<?=$link?>"><?=$text?></a>

wel eens gehoord dat dat ook langer duurt om te parsen

Verwijderd

Topicstarter
de frontpage van tweakers bijvoorbeeld staat veel meer info op dan op mijn page, en toch is de parsetime 10x zo kort ofzo, dus daarom vond ik het een beetje vreemd

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 11:02
Tja, zie mijn eerdere opmerkingen over PHP en performance. Overigens denk ik dat de gebruikte hardware veel verschilt maakt; dat kan het verschil met tweakers.net verklaren.

Als de parsetime een serieus probleem is, zou je de Zend encoder met bijbehorende engine kunnen gebruiken, die pagina's voorcompileerd. Dat is echter niet gratis! Misschien bestaat er een gratis variant op dit project (lijkt me niet al te ingewikkeld te maken, namelijk) maar dat zou ik niet weten. Als het nog niet bestaat is het vast wel een dankbaar project, als je een beetje met C overweg kunt.

Hoe weet je trouwens dat het aan de parsetijd ligt en niet aan de executietijd van het script?

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik denk dat hij met parsetijd de executietijd bedoelt. Als in je php applicatie de parsetijd al bepalend wordt dan moet je echt op zoek naar zend encoder of servlets of andere cgi.
Voor performance tips:
http://www.webgoeroe.net/index.php?action=view&id=117 :Y)

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
En het ligt ook niet aan de hardware/ bandbreedte / lekkere veelvuldige SELECT *'s /veel length( $bla ) in een loop ?

• yade
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2025
Probeer het eens met APC.

APC is een cache voor PHP, open-source. De scripts worden gecompiled en dan in een cache opgeslagen. Dit zou de prestraties moeten verhogen.

http://apc.communityconnect.com/

Verwijderd

PoepSjinees rulez bigtime :) en het forum ziet er echt gewoon VET VET VET uit :) nu nog een vette TEMPLATE parser en het loopt super flex :)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op woensdag 01 mei 2002 19:31 schreef Dani-Filth het volgende:
de frontpage van tweakers bijvoorbeeld staat veel meer info op dan op mijn page, en toch is de parsetime 10x zo kort ofzo, dus daarom vond ik het een beetje vreemd
Niet zo gek als het grootste deel van die content gecached wordt he? ;)

En ik gok dat jij niet zo'n dik serverpark hebben als wat wij erachter hebben hangen? Dat scheelt natuurlijk ook nogal.

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 19:53 schreef ACM het volgende:

[..]

Niet zo gek als het grootste deel van die content gecached wordt he? ;)

En ik gok dat jij niet zo'n dik serverpark hebben als wat wij erachter hebben hangen? Dat scheelt natuurlijk ook nogal.
op wat voor manier wordt dat dan gecached? tell me ;)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op woensdag 01 mei 2002 19:42 schreef Orphix het volgende:
Ik denk dat hij met parsetijd de executietijd bedoelt. Als in je php applicatie de parsetijd al bepalend wordt dan moet je echt op zoek naar zend encoder of servlets of andere cgi.
Er is binnen apache/php/sql/etc nog een hele boel te optimaliseren, alvorens je rigoreus moet veranderen.

cgi is daar bijna nooit een goede vervanging voor en servlets versnelt ook maar marginaal kwa berekeningen (ok, je hoeft niet alles steeds opnieuw te parsen, maar je threads zijn weer wel relatief een stukje trager).

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op woensdag 01 mei 2002 19:54 schreef xtentic het volgende:
op wat voor manier wordt dat dan gecached? tell me ;)
Wordt in de database opgeslagen ;)

Magoed, dat doet er verder niet zo toe. Het is gewoon belangrijk te achterhalen waar nou die tijd in zit. Zonder die kennis kan je helemaal niet zeggen of het normaal is dat het zo traag is of niet. Als dan ook de server nog es een stukje trager is (of nog zwaarder belast) is het allemaal niet zo erg als je denkt (of juist wel ;) ).

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Op woensdag 01 mei 2002 19:56 schreef ACM het volgende:

Er is binnen apache/php/sql/etc nog een hele boel te optimaliseren, alvorens je rigoreus moet veranderen.

cgi is daar bijna nooit een goede vervanging voor en servlets versnelt ook maar marginaal kwa berekeningen (ok, je hoeft niet alles steeds opnieuw te parsen, maar je threads zijn weer wel relatief een stukje trager).
Mwoah, dat is denk ik de kracht van servlets ook niet. Servlets zijn een stuk beter te onderhouden doordat ze volledig OOP gemaakt zijn en goede OOP zou beter herbruikbaar en onderhoudbaar moeten zijn, als losse functies van PHP of gare PHP classes (NFI voor de programmeur, maar PHP is nog niet 100% OOP gewoon)

Hierdoor kan je, als het goed is, besparen op onderhoud en de kosten daarop. En die lijken me in verhouding/op de lange termijn een stuk hoger dan wat snellere hardware om de boel wat sneller te laten lopen.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op woensdag 01 mei 2002 20:02 schreef Glimi het volgende:
Klopt zeker wat je zegt :)
Maar ik zei dan ook niet dat servlets 'slecht' zijn. Sterker nog, in veel gevallen zullen ze prima voldoen of beter zijn dan php, al is het alleen maar omdat ze query-cacheing kennen, data makkelijker kunnen cachen, etc, etc, etc.

Maar bij een simpel forum zal de winst marginaal zijn, als er al winst is.

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 19:59 schreef ACM het volgende:

[..]

Wordt in de database opgeslagen ;)

Magoed, dat doet er verder niet zo toe. Het is gewoon belangrijk te achterhalen waar nou die tijd in zit. Zonder die kennis kan je helemaal niet zeggen of het normaal is dat het zo traag is of niet. Als dan ook de server nog es een stukje trager is (of nog zwaarder belast) is het allemaal niet zo erg als je denkt (of juist wel ;) ).
Hmmz, dus je wilt zeggen dat bv de frontpage 1x per minuut gecached wordt in de DB? (bv)

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op woensdag 01 mei 2002 19:56 schreef ACM het volgende:

[..]

Wat ik eigenlijk wou zeggen is dat het parsen van de pagina in vergelijking met de daadwerkelijke executie (berekenen, strings bewerken, functies) niks voorstellen. Als dat wel zo het geval zou zijn, en je dus duizenden regels aan code zou hebben DAN zou het misschien verstandiger zijn om een andere oplossing te zoeken. Tuurlijk is de beste oplossing dan het proberen op te splitsen in meerdere bestanden.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 01 mei 2002 20:21 schreef xtentic het volgende:

[..]

Hmmz, dus je wilt zeggen dat bv de frontpage 1x per minuut gecached wordt in de DB? (bv)
offtopic:
xtentic reageer eens op mijn icq berichtjes

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 20:24 schreef Dani-Filth het volgende:

[..]

offtopic:
xtentic reageer eens op mijn icq berichtjes
:'( sorry 'k heb er geen gezien, zal wel weer door trillian komen :(
Pagina: 1