Toon posts:

Vergelijking

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik was eerst van plan een AMD systeem te kopen, maar nu ik eventjes een systeempje had samengesteld, was ik benieuwd naar het verschil met een Intel systeem. Ik kwam hierop uit:

AMD systeem

AMD Athlon XP 1900+ (1,6 GHz) € 215,97
ASUS A7V 333 € 188,00
PC2700 - 256 Mb - 184 PIN DDR SDRAM - CORSAIR HEAT € 153,06

Totaal: € 557,03

PIV

Asus P4T-E, S-478, i850, 4xRIMM 36 223,00
2x Kingston Rimm 128Mb RDram PC800 € 148,00
Intel Pentium 4 1.6Ghz, 400Mhz, S-478, 512Kb,Box 36 219.00
Intel Pentium 4 1.8Ghz, 400Mhz, S-478, 512Kb,Box 36 315,00

Totaal: (1,6 GHz) € 590 (1,8 GHz) € 686,00

Het prijsverschil met dezelfde kloksnelheid van de CPU's is ongeveer maar 33 Euro. Terwijl ik het idee heb (sorry ik heb geen intenties om hier AMD vs. Intel ruzies te starten) dat dat Intel systeempje iets sneller is.

Eigenlijk vind ik het iets leuker om AMD te nemen, maar reacties hierop?

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
1900+ is toch echt sneller dan P4 1.6 of 1.8, de P4 1.6 is wel weer erg goed over te clocken

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:40

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Ik mag dan wel geen reclame maken, maar toch:

www.hiqcomputer.de

AMD XP 1900+ Tray ------ 208
Silentcooler 2500 -------- 25
Asus A7V333 ------------ 156
256MB PC2700 Apacer ---- 99
Totaal=488

P4 1.6 Northwood Tray -- 179
Papst Silent ------------- 35
Asus P4T-E ------------- 209
2x128MB PC800 Apacer -- 116
Totaal=539

P4 1.8 Northwood Box --- 259
Asus P4T-E ------------- 209
2x128MB PC800 Apacer -- 116
Totaal=584

En je zou zeker eens moeten kijken naar een P4+DDR combo. Is een stuk goedkoper zeker met die nieuwe SIS-chipset. Dat geld kun je dan stoppen in meer geheugen/mhz'en of een grafische kaart oid.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op woensdag 01 mei 2002 18:03 schreef Deltanel- het volgende:
Ik was eerst van plan een AMD systeem te kopen, maar nu ik eventjes een systeempje had samengesteld, was ik benieuwd naar het verschil met een Intel systeem. Ik kwam hierop uit:

AMD systeem

AMD Athlon XP 1900+ (1,6 GHz) € 215,97
ASUS A7V 333 € 188,00
PC2700 - 256 Mb - 184 PIN DDR SDRAM - CORSAIR HEAT € 153,06

Totaal: € 557,03

PIV

Asus P4T-E, S-478, i850, 4xRIMM 36 223,00
2x Kingston Rimm 128Mb RDram PC800 € 148,00
Intel Pentium 4 1.6Ghz, 400Mhz, S-478, 512Kb,Box 36 219.00
Intel Pentium 4 1.8Ghz, 400Mhz, S-478, 512Kb,Box 36 315,00

Totaal: (1,6 GHz) € 590 (1,8 GHz) € 686,00

Het prijsverschil met dezelfde kloksnelheid van de CPU's is ongeveer maar 33 Euro. Terwijl ik het idee heb (sorry ik heb geen intenties om hier AMD vs. Intel ruzies te starten) dat dat Intel systeempje iets sneller is.

Eigenlijk vind ik het iets leuker om AMD te nemen, maar reacties hierop?
Clock-for-clock is een P4 trager in alles wat geen SSE2 optimalisaties heeft. P4 moet het hebben van veel hogere clockspeeds.

Oftewel, als je dezelfde clockspeed voor dezelfde prijs kunt hebben, altijd AMD nemen.

Een XP1900+ is vergelijkbaar met een P4-Northwood 1900, dus reken uit wat dat je gaat kosten.

Maar goed, uiteindelijk bepaald waar je dat kreng voor wilt gebruiken wat de beste keuze is.

Post dat ff en we kunnen definitiever bepalen welke beter is- een ferrari is zonder meer sneller dan een scania truck, maar ik weet welke ik zou willen als ik 20 ton troep wilde vervoeren :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 01 mei 2002 18:21 schreef dion_b het volgende:

[..]

Post dat ff en we kunnen definitiever bepalen welke beter is- een ferrari is zonder meer sneller dan een scania truck, maar ik weet welke ik zou willen als ik 20 ton troep wilde vervoeren :z
Ok dan :) Nou ik wil er iig weer een tijd mee vooruit kunnen, dus tjah wel netjes spellen kunnen draaien voor en voor de rest lekker stabiel die PC laten draaien (op Linux en Win2k).

Tnx handige_harrie voor de link.

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:40

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

[..]

Clock-for-clock is een P4 trager in alles wat geen SSE2 optimalisaties heeft. P4 moet het hebben van veel hogere clockspeeds.

Oftewel, als je dezelfde clockspeed voor dezelfde prijs kunt hebben, altijd AMD nemen.

Een XP1900+ is vergelijkbaar met een P4-Northwood 1900, dus reken uit wat dat je gaat kosten.

Maar goed, uiteindelijk bepaald waar je dat kreng voor wilt gebruiken wat de beste keuze is.

True true, maar...

Een p4, en met name de 1.6 is enorm lekker te overclocken, ze lopen allemaal minimaal op 2.133Ghz, dan draai je dus ook met een 533 mhz fsb en dat is ongeveer even snel als een niet-overgeclockte P4 2.4 :)

Dus, als je een beetje gaat overclocken -wat makkelijk kan zonder moeilijke toestanden- dan haal je met minder euro's hetzelde of meer performance dan een AMD. De P4 is ook een stukje koeler, ook overgeclockt meestal zo rond de 40graden.

Daarnaast zijn de i850 en de i845D chipsets (voor P4 dus) een stukje degelijker (imo) dan Via chipsets voor AMD. De SIS P4 chipset blijkt ook wel goed te zijn.

Maargoed, als je toch liever een AMD systeem hebt, zou ik dat zeker doen :).

• moser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

Dan maakt volgens mij AMD vs Intel niets uit.
De PIV in combinatie met RIMM wordt vooral toegepast in workstations. Ik persoonlijk ben een voorstander van RIMM, maar dat is persoonlijke mening.

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 13:31
Zomaar een vraagje he, wordt een pentium 4 niet minder warm? En zo ja, is dan een koeler met minder toeren voldoende? Zo ja, is een pentium 4 systeem stiller?

Verwijderd

Topicstarter
ASUS A7V333 DDR Sockel A RAID 185.00EUR
Dimm 256MB DDR PC2700 333Mhz Apacer 98.99EUR
CPU AMD Sockel A Athlon XP 1800+ (1533Mhz Takt) 150.00EUR
CPU Kühler Artic Cooling SuperSilent 2500 25.00EUR

Zwischensumme: 458.99EUR

Ok, dit is wel een leuk systeempje, alhoewel ik eigenlijk overweeg om bij Perfect-systems wat Corsair geheugen wil bestellen, aangezien dat dacht ik aardig wat uitmaakte. Dan koop ik hier in de buurt nog wel een A-Open middletower kast met 300 Watt voeding.

Ik heb deze "offerte" dus van http://www.hiqcomputer.de/, maar is dit wel een beetje betrouwbaar? Ik bedoel als er een defect is als een D.O.A. dan hoef ik hoop ik geen jar te wachten tot ik een vervangend onderdeel heb?

Btw Moser, ik was ook bij Blind Guardian, vet concert he :)

Verwijderd

Ik koop mijn onderdelen altijd bij HIQ. Ik heb daar mijn Enermax voeding gekocht. Thuis aangesloten: fikt het ding DIRECT DOOR! Toen ben ik teruggegaan. Zonder problemen een nieuwe. Direct.

Een kennis van mij kocht een harde schijf. Thuis liet hij hem van de tafel flikkeren. :o Kapot. Hij is teruggegaan en heeft gezegd dat de schijf DOA was. Ze hebben niet eens getest. Plakker DOA erop, briefje voor de fabrikant erbij, en hij kreeg zo een nieuwe mee. Hij had een 5400 rpm gekocht, en kreeg toen ook nog het 7200 model mee, omdat ze de 5400 niet meer hadden. :P

Verwijderd

Topicstarter
Ah :)

Maar ik moet het in ieder geval via postorder doen, nogal een endje weg.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De ferarri. Moet je wel 100x rijden maar dat is het wel waard. Je hebt zeker nog nooit in een ferarri gereden?

Of is dit te offtopic

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op woensdag 01 mei 2002 19:57 schreef thedolf het volgende:

[..]

De ferarri. Moet je wel 100x rijden maar dat is het wel waard. Je hebt zeker nog nooit in een ferarri gereden?

Of is dit te offtopic
Nope, helemaal niet zo offtopic.

Het benadrukt weer dat de applicatie 100% bepalend is voor de keuze van vervoersmiddel :+

Fotosoep wordt vrolijk van de ferrari, terwijl UT gebaat is bij de Scania.

En ik :?

Ik ben tevreden met m'n Skoda ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:57
Op woensdag 01 mei 2002 22:28 schreef dion_b het volgende:

[..]

Nope, helemaal niet zo offtopic.

Het benadrukt weer dat de applicatie 100% bepalend is voor de keuze van vervoersmiddel :+

Fotosoep wordt vrolijk van de ferrari, terwijl UT gebaat is bij de Scania.

En ik :?

Ik ben tevreden met m'n Skoda ;)
[metafoor mode]
Fotosoep draait anders ook prima op een dikke Scania met zulke knoerten er in:

Afbeeldingslocatie: http://www.scania.nl/Content.nsf/c415636dbce3e5d0c12569d200368dc9/b34a4f14334e29ecc12569ed0040d9e8/Inhoud/0.9184?OpenElement&FieldElemFormat=gif
<font size=1>16 liter V8, 580pk</font>

Liefst twee :P

Afbeeldingslocatie: http://www.scania.nl/Content.nsf/c415636dbce3e5d0c12569d200368dc9/b34a4f14334e29ecc12569ed0040d9e8/Inhoud/0.9184?OpenElement&FieldElemFormat=gifAfbeeldingslocatie: http://www.scania.nl/Content.nsf/c415636dbce3e5d0c12569d200368dc9/b34a4f14334e29ecc12569ed0040d9e8/Inhoud/0.9184?OpenElement&FieldElemFormat=gif

[/metafoor mode]

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LOL @ Abbadon :) :) :)

Oslik blyat! Oslik!

• moser

moser

Deltanel- als je meer uitleg wilt zal je toch voorbeelden moeten geven van progs.

[off-topic]
Abbadon voor tweakers is een 1.6 liter van Lotus ook altijd interessant. http://www.lotusexige.de/pic56.htm
>:)
Deltanel- waar ben je gaan kijken in Rijssen of Vosselaar? en idd ze waren zalig, met voldoende oud materiaal maar ik miste "and then there was silence"
[/offtopic]

... No further comment.

Verwijderd

ik heb zelf ook een AMD athlon 1333 mhz en ik moet zeggen dat ik er erg tevreden mee ben. Maar denk eraan dat je een intel P4 northwood 1,6 ghz zo naar de 2,4 - 2,6 gighz clockt :9

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:35
Ik was geruime tijd pro AMD (typ dit achter mijn trouwe duron600@800) maar ik denk er bij mijn volgende upgrade in juni sterk over om een p4 1.8 te kopen.

Bij Eynstein garanderen ze zo'n beetje dat die op een FSB van 133 loopt (dus @ 2.4 Ghz). Dit op het Abit mobo en DDR geheugen.

Ik vind de snelste XP's gewoon te warm worden, ze zitten ook al erg tegen hun limiet aan. Ik vind er niet veel om zo'n XP1900+ @ 2100+ te draaien, het scheelt in Mhzen haast geen fluit.
Zo'n p4 1.8 @ 2.4 is al een stuk meer, is minstens zo snel (zo niet sneller) en koeler.

En het wachten op een thoroughbred lijkt me ook niks, die zullen in het begin wel weer lekker duur zijn en ik heb geen overklok garantie. Ik zou mooi voor een DDR mobo en een p4 gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, tja ik zit nu erg te twijfelen. Hoe moet je die P4 1,6 dan OC'en? Ben niet erg bedreven in overclocken namelijk. Enige guides? Want eh... 2,4 GHz is nooit weg :P Even over die programma's, normaal draai ik niet veel zware programma's, maarja ik heb hier dan ook nog een P3-450. Met die nieuwe bak wil ik ook wel spellen draaien.

Maar als ik die bak met gemak 2,4 GHz kan laten draaien dan neemt de levensduur (alhoewel hij slijt maar na hoelang is de CPU dan versleten?) wel wat toe in de zin van toe aan een nieuwe bak zijn.

moser:

Rijssen, we konden pas met de trein van 6:17 naar huis dus 's nachts dat dorp onveilig gemaakt >:) Maar het was het zeker waard :P Ze speelden hele goede nummers maar ik miste "Spread your wings" een beetje maar dat wordt lastig zonder vleugel ;) Idd was "And then there was silence wel welkom geweest.

[Edit: spelfoutje |:(]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op donderdag 02 mei 2002 15:01 schreef Deltanel- het volgende:
Hmm, tja ik zit nu erg te twijfelen. Hoe moet je die P4 1,6 dan OC'en? Ben niet erg bedreven in overclocken namelijk. Enige guides? Want eh... 2,4 GHz is nooit weg :P Even over die programma's, normaal draai ik niet veel zware programma's, maarja ik heb hier dan ook nog een P3-450. Met die nieuwe bak wil ik ook wel spellen draaien.
Guides :?

Druk bij booten op Del (of F1), ga naar CPU PnP setup (iod) en kies manual settings, dan FSB van 100 in stappen opvoeren... :z
Maar als ik die bak met gemak 2,4 GHz kan laten draaien dan neemt de levensduur (alhoewel hij slijt maar na hoelang is de CPU dan versleten?) wel wat toe in de zin van toe aan een nieuwe bak zijn.
OC vermogen van de lage GHz P4 Northwood is zeker goed- toch moet je nooit uitgaan van een bepaalde OC- kan zijn dat de jouwe maar een % of 10 hoger wil.
Los daarvan, ik zou me geen zorgen maken over de slijtage. Itt wat Intel en andere met een gevestigd belang zeggen, zolang de CPU goed gekoeld wordt is het niet noemenswaardig sneller 'gesleten' (gek woord voor iets zonder bewegende delen :+ ). Bovendien heeft de P4 thermal protection- hij clockt zichzelf gewoon omlaag als hij te heet wordt.

En tja, in vrijwel alle gevallen is de werkelijke levensduur van een CPU vele malen langer dan de economische levensduur ervan.
moser:

Rijssen, we konden pas met de trein van 6:17 naar huis dus 's nachts dat dorp onveilig gemaakt >:) Maar het was het zeker waard :P Ze speelden hele goede nummers maar ik miste "Spread your wings" een beetje maar dat wordt lastig zonder vleugel ;) Idd was "And then there was silence wel welkom geweest.

[Edit: spelfoutje |:(]
Dus BG kan het nog steeds! Heb ze sinds Dynamo paar jaar terug niet meer gezien ;)

Oslik blyat! Oslik!

• moser

moser

[off-topic]
Na 4 jaar staan ze terug op het podium en ze waren fantastisch! >:)
Ik ben in Vosselaar gaan zien. Na afloop was iedereen hees, hoe zou dat toch komen??? :)
En Deltanel- ik wil je niet jaloers maken maar we hebben wel "Spread your wings" gehad >:)
Misschien voor SG? in HK kunnen we nog niet binnen. :'(
[/off-topic]

... No further comment.

Verwijderd

Topicstarter
Nog wat vraagjes als iemand zich geroepen voelt om ze te beantwoorden alvast bedankt :)

Welke CPU-fan en mobo zijn het best geschikt een een P4-1,6 met in het achterhoofd een beetje clocken dus? die Abit TH7II-RAID, of de Asus P4T? En gewoon RIMM neem ik aan?

moser:

"Spread your wings" gehad! Bastard ;( Bij jullie iedereen ook al hees? Misschien iets dat door het bier zat ofzo :? *D
Pagina: 1