Toon posts:

[Laptop] Foutmelding tijdens boot in bios

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
He, ik zit met een probeem ik wilde nl. een oude laptop even fotmateren. Na de format start ik hem op en na de mem check en voor de hd check krijg ik deze foutmelding :
code:
1
geen systeemschijf of schijffout, vervang diskette en druk op toets

Ik zou niet weten wat ik er aan moet doen en een bios update is niet te vinden want ik weet niet wat voor mobo het is dit is alles wat er over staat.

Het gaat op de volgende mobo + bios:

phoenixbios for vlsi 82c310/82c312 laptop
ref. nummer apm 1.00 (p014am04)

ik heb geen id wat het is maar dit is alles wat er staat.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je net hebt geformatteerd, is waarschijnlijk je MBR (Master Boot Record) gewist. Daarin staat datgene wat de computer nodig heeft om het besturingssysteem van de laptop op te starten.

Welk besturingssysteem wilde je installeren op je schone schijf? Als dat win98 is, kun je eerst een bootdisk (evt downloaden op www.bootdisk.com) maken, en dan "sys a: c:" uitvoeren vanaf die disk. Zo wordt de MBR weer beschreven met de MBR gegevens van Win98.

Als je later nog een keer een schijf formatteert, kan je dit beter met format /s doen. Dit zorgt ervoor dat automatisch de systeembestanden op de schijf worden gezet, zodat je van de schijf kunt opstarten.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 01 mei 2002 15:39 schreef blackd het volgende:
Als je net hebt geformatteerd, is waarschijnlijk je MBR (Master Boot Record) gewist. Daarin staat datgene wat de computer nodig heeft om het besturingssysteem van de laptop op te starten.
Maar als ik gewoon format c: heb gedaan verwijderd hij mijn mbr toch niet en alles wat er nog bij hoord hij ziet mijn HD's niet en ik kan ook niet in mijn bios komen.
Welk besturingssysteem wilde je installeren op je schone schijf? Als dat win98 is, kun je eerst een bootdisk (evt downloaden op www.bootdisk.com) maken, en dan "sys a: c:" uitvoeren vanaf die disk. Zo wordt de MBR weer beschreven met de MBR gegevens van Win98.
Het is maar een oud ding hij heeft 4 mb ram en 149 mb hd. dus hij moet gewoon onder DOS draaien.

edit:
typo

• Zero Tolerance
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-12-2021

Zero Tolerance

Danoontje POWERRRRR !!!!

Waarscheinlijk stond je bios ook op je HD...

probeer dan ff te kijken op de website van het merk laptop voor een bios.

...::: You`re just jealous `cause the little voices are talking to me :::...

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op woensdag 01 mei 2002 16:14 schreef White-Fox het volgende:

[..]

Maar als ik gewoon format c: heb gedaan verwijderd hij mijn mbr toch niet en alles wat er nog bij hoord hij ziet mijn HD's niet en ik kan ook niet in mijn bios komen.
Hoe wordt hij niet herkend? De melding die je gaf duidt volgens mij op het ontbreken van een MBR op de boot-schijf.

Als hij helemaal niet herkend wordt, is 't iets ingewikkelder.

Heb je al opgestart met een bootdisk van www.bootdisk.com en geprobeerd om naar C: te gaan?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor DOS heb je een command.com nodig enzo, als je net een format c: hebt uitgevoerd zijn deze weg, daarom kan hij niet opstarten. Volg de instructies zoals eerder was gezegd om sys a: c: uit te voeren. Vervolgens kan je weer in DOS komen (als je verder nog alles kwa boot devices hetzelfde hebt gelaten in de BIOS, daar ga ik van uit)

Deze vraag is trouwens wel errug basic

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 01 mei 2002 16:24 schreef le4nder het volgende:
Waarscheinlijk stond je bios ook op je HD...

probeer dan ff te kijken op de website van het merk laptop voor een bios.
Heb ik gedaan, hij geeft bij de boot dus aan dat het een phoenix bios is en ik ben dan ook naar die site gegaan daar geven ze aan dat alleen maar een bios upgrade te vinden is op de website van de mobo fabrikant, angezien ik die niet kan vinden zit ik nog steeds met een probleem :( .

Ik kan hem ook niet openschroeven want op 1 of andere manier zit hij extreem goed vast.....

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:15

LopeZ

Too much is never enough

Je moet toch echt even iets van een merk en type nr gaan opzoeken. Dan kunnen we je een stuk beter helpen. Meestal staat dat wel ergens op de laptop zelf, anders moet je maar ff een plaatje schieten ofzo.

Verwijderd

Probeer eens van cd te booten.
Ik weet dat je niet bij de bios kan om dit te veranderen maar bij sommige doet hij dit automatisch.

• Torrac
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-08-2025

Torrac

The Barbarian Wolverine

Stop er een bootflop in en format opnieuw met optie /s voor systeem.

Waarschijnlijk heb je gewoon geen OS op disk staan.

I believe what I want to Believe

Verwijderd

Maar als ik gewoon format c: heb gedaan verwijderd hij mijn mbr toch niet en alles wat er nog bij hoord hij ziet mijn HD's niet ....
Nee, maar je hebt wel je besturingssysteem weggegooid :|(
De volgende files zijn absoluut noodzakelijk (in een windows/dos omgeving): io.sys, msdos.sys en command.com. Twee manieren om deze op je HD te krijgen (mbv boot diskette):
format c: /s (zie hierboven)
sys c:

Je moet een van deze manieren gebruiken, gewoon kopieren werkt niet omdat de eerste twee files op een specifieke plaats op je HD mmoeten staan. Voordeel van sys-command is dat het sneller gaat, aangezien je al geformatteerd hebt hoef je dit niet opnieuw te doen.

Verwijderd

Topicstarter
Thnx mensen voor de hulp ik ben er uit ja ja ik weet het ik ben hier geen ster in maar daarvoor zijn we hier toch? Elkaar een handje te helpen...
Pagina: 1