Toon posts:

[Slackware 8.1beta2]DMX Xfire 1024 niet werkend te krijgen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na ik weet niet hoeveel docs erop nagelezen te hebben en gister de hele dag lopen proberen ben ik nu op het punt aangekomen dat ik er niet meer uitkom.
Ik heb een DMX Xfire 1024 geluidskaart die ik ooit onder de 2.2.x kernel werkend had. Onder de 2.4.18 kernel lukt het echter totaal niet.
Hier is te lezen dat de chipset (CS46xx, de chipset op de Xfire is de CS4624) wel ondersteund wordt.

Ik heb deze HOWTO meerdere malen doorgelopen, maar het mocht allemaal niet baten.
Wat ik tot nu toe heb geprobeerd:

1/ De CS46xx als module gecompileerd. Echter, insmod cs46xx.o geeft te melding: cs46xx: init_module: device not found.
lspci geeft de volgende output:
code:
1
2
3
...
00:0b.0 Multimedia audio controller: Cirrus Logic CS 4614/22/24 [CrystalClear SoundFusion Audio Accelerator] (rev 01)
...

Hij is er dus wel.
insmod gaf de tip eens te kijken naar IO en IRQ om mee te geven aan de module, maar ik kan alleen IRQ, IO en DMA achterhalen, terwijl er, volgens de helpfile, veel meer nodig is [o.a.: DMA2 en nog wat zaken].

2/ Ik heb ook geprobeerd de driver direct in de kernel te doen. Ook geen resultaat. De enige melding die ik kan vinden in de bootmessages is: CS461x PCI: d7100000[8192]

Een tegenstrijdigheid die ik vond is dat in menuconfig/xconfig staat: Support for Crystal SoundFusion 4280/461x <Y|M|N>, maar als ik in de help kijk staat er: This module drives the Crystal SoundFusion devices (CS4280/46xx) when wired as native sound drivers with AC97 codecs.
Hier spreken ze weer van de 46xx ipv 461x :?
De module die gecompiled wordt heet ook cs46xx.o en niet 461x.o.
Ze geven ook de tip de CS4232 driver te gebruiken als deze niet werkt, maar die driver heeft weer allerlei parameters nodig die ik dus niet heb.

Iemand ideeen? :)

edit: typo

Verwijderd

Vreemd.
Ik zou zeggen dat hij het gewoon moet doen (?)
Je zou kunnen proberen om in je bios de instelling voor PnP OS op NO te zetten. Dat wil wel eens helpen.

Anders zou je ook Alsa eens kunnen proberen, die heeft ook drivers voor die kaart, en bij mij werken die prima.
De standaard kernel drivers heb ik er nog nooit mee gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 01 mei 2002 17:18 schreef MarcelP het volgende:
Vreemd.
Ik zou zeggen dat hij het gewoon moet doen (?)
Je zou kunnen proberen om in je bios de instelling voor PnP OS op NO te zetten. Dat wil wel eens helpen.
Heb ik ook al geprobeerd, maar mocht ook niet baten...
/me gaat toch nog maar eens zijn kernelinstellingen nakijken...
Zijn er nog dingen waar ik op zou moeten letten?
Anders zou je ook Alsa eens kunnen proberen, die heeft ook drivers voor die kaart, en bij mij werken die prima.
De standaard kernel drivers heb ik er nog nooit mee gebruikt.
Alsa was ik idd ook al tegengekomen. Maar ik vind het zo raar dat het ooit wel gewerkt heeft en nu ineens niet meer. Jaja, volhoudend type :)
Alsa houd ik als laatste optie.

Verwijderd

Ik heb dezelfde kaart, en Slack 8. Ik ga zo Slack 8.current-beta-dingetje proberen, en dan kan ik je meer vertellen :) In ieder geval gebruik ik op dit moment Alsa 0.9 serie, en daar werkt ie als een zonnetje onder. Ik heb 'em ook onder OSS (kernel drivers) draaiende gehad, onder 2.4.18, dus het -moet- kunnen.. De driver waaronder ie het zou moeten doen is de 'Crystal Soundfusion (CS4280/461x)', uit mijn hoofd.

Voordeel van Alsa is overigens dat het 3d audio ondersteunt, meerdere speakers, midi sequencing, OSS emulation heeft, etc. Is al met al 'volwassener' dan OSS. Is nog wel even iets meer frutten. Mocht je richting Alsa gaan, en je komt er niet uit, geef dan effe een gil..

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 01 mei 2002 22:12 schreef Shoikan het volgende:
Ik heb dezelfde kaart, en Slack 8. Ik ga zo Slack 8.current-beta-dingetje proberen, en dan kan ik je meer vertellen :) In ieder geval gebruik ik op dit moment Alsa 0.9 serie, en daar werkt ie als een zonnetje onder. Ik heb 'em ook onder OSS (kernel drivers) draaiende gehad, onder 2.4.18, dus het -moet- kunnen.. De driver waaronder ie het zou moeten doen is de 'Crystal Soundfusion (CS4280/461x)', uit mijn hoofd.
Het moet idd kunnen, maar het probleem is, volgens mij, dat de link geluidskaart-driver niet gelegd wordt. De kaart wordt herkend [gezien de output van lspci], maar de driver [idd CS4280/461x] ziet em niet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
PCI: Found IRQ 9 for device 00:0b.0  # in de bootmessages
00:0b.0 Multimedia audio controller: Cirrus Logic CS 4614/22/24 ... # in lspci
CS461x PCI: d7100000[8192] # ook in bootmessages, maar geen flauw idee wat ik ermee moet
# deze zie ik nu voor het eerst staan als ik dmesg doe...
cs46xx: Unable to detect valid cs46xx device
# 5 keer achter elkaar, helemaal aan het einde
Voordeel van Alsa is overigens dat het 3d audio ondersteunt, meerdere speakers, midi sequencing, OSS emulation heeft, etc. Is al met al 'volwassener' dan OSS. Is nog wel even iets meer frutten. Mocht je richting Alsa gaan, en je komt er niet uit, geef dan effe een gil..
Ik heb de HOWTO's van Alsa doorgelezen [redelijke warboel IMHO, maar ok] en wat ik eruit op heb kunnen maken is dat je kaart op z'n minst ook onder normale drivers moet werken, wat hij bij mij dus al niet doet. Ik vrees dan ook dat Alsa zo bij mij ook niet gaat werken...

Als je het wel gelukt is om met "Slack 8.current-beta-dingetje" de kaart aan de gang te krijgen [als in: er komt geluid uit], zou je me dan, relevantie kernelconfiguratiedingen en andere, mogelijk relevante instellingen kunnen geven? Mijn dank zou groot zijn :)

/me heeft weinig zin om zijn geluidskaart voor zoiets te moeten verkopen en een nieuwe erin te moeten gooien... :-

Verwijderd

Zou inderdaad wel heel mooi zijn. Heb gisteravond HEEL laat de CD gebakken en het meeste op de machine geinstalleerd. Ik ga vanavond X-windows, QT en KDE er weer op knallen (eigen brouwsels) dus dan zou ik meer moeten weten.. Ik laat het je weten.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 02 mei 2002 16:25 schreef Shoikan het volgende:
Zou inderdaad wel heel mooi zijn. Heb gisteravond HEEL laat de CD gebakken en het meeste op de machine geinstalleerd. Ik ga vanavond X-windows, QT en KDE er weer op knallen (eigen brouwsels) dus dan zou ik meer moeten weten.. Ik laat het je weten.
Ik kom niet graag ongeduldig over, maarre... weet je al meer? :)

Verwijderd

Topicstarter
Tussen de examens door maar even met ALSA aan de gang gegaan, maar helaas:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
root@sir5:/lib/modules/2.4.18# modprobe snd-cs46xx
Note: /etc/modules.conf is more recent than /lib/modules/2.4.18/modules.dep
/lib/modules/2.4.18/kernel/sound/pci/cs46xx/snd-cs46xx.o: init_module: No such device
/lib/modules/2.4.18/kernel/sound/pci/cs46xx/snd-cs46xx.o: Hint:
insmod errors can be caused by incorrect module parameters,
including invalid IO or IRQ parameters
/lib/modules/2.4.18/kernel/sound/pci/cs46xx/snd-cs46xx.o: insmod
/lib/modules/2.4.18/kernel/sound/pci/cs46xx/snd-cs46xx.o
failed

/etc/modules.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias net-pf-4 off # we won't use PF IPX
alias net-pf-5 off # we won't use PF AppleTalk

#ALSA portion
alias char-major-116 snd
alias snd-card-0 snd-cs461x
#OSS/FREE portion
alias char-minor 14 soundcore
alias sound-slot-0 snd-card-0
alias sound-service-0-0 snd-mixer-oss
alias sound-service-0-1 snd-seq-oss
alias sound-service-0-3 snd-pcm-oss
alias sound-service-0-12 snd-pcm-oss

./configure ging goed, make install ging goed en ./snddevices ging ook goed, maar modprobe dus niet... ;(
Iemand...?

Verwijderd

depmod -a vergeten ?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 19 mei 2002 00:41 schreef janjanjansen het volgende:
depmod -a vergeten ?
Was het maar zo:
root@sir5:/lib/modules/2.4.18# depmod -a gevolgd door root@sir5:/lib/modules/2.4.18# modprobe snd-cs46xx geeft dezelfde foutmelding... :'(

Verwijderd

Op zaterdag 18 mei 2002 21:05 schreef sir5 het volgende:
[code]root@sir5:/lib/modules/2.4.18# modprobe snd-cs46xx
Note: /etc/modules.conf is more recent than /lib/modules/2.4.18/modules.dep
Wel vergeten dus.
Maar heb je de overige alsa 0.9.x packages ook geinstalleerd ? En hoe current is je Slackware-current ? Er zijn nogal wat changes de laatste tijd, zie ook changelog
Verder viel het mij op dat de HOWTO's niet echt up-to-date waren over ALSA (die op de ALSA site). De goede documentatie staat bij de sourcecode.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 19 mei 2002 01:49 schreef janjanjansen het volgende:

[..]

Wel vergeten dus.
Die foutmelding komt volgens mij omdat ik modules.conf volgens ALSA docs handmatig moest wijzigen. Dat is dus gedaan nadat modules.dep aangemaakt is bij maken kernel. [of zit ik nu verkeerd te denken?]
Maar heb je de overige alsa 0.9.x packages ook geinstalleerd ?p
Ik heb alleen alsa-driver-0.9.0rc1.tar.bz2 gedownload en geinstalleerd. Ik had geen flauw idee wat ik nog meer neer moest halen. Docs boden daar geen uitsluitsel over.
En hoe current is je Slackware-current ? Er zijn nogal wat changes de laatste tijd, zie ook changelog
Slackware 8.1beta2 van eind april. /etc/slackware-version is van 20 april, mocht je daar wat aan hebben.
Verder viel het mij op dat de HOWTO's niet echt up-to-date waren over ALSA (die op de ALSA site). De goede documentatie staat bij de sourcecode.
En waar vind ik die source?
/me vindt de ALSA-site een beetje een chaos...

Verwijderd

:o OOooeps.. Ikke beetje vergeten... Ik moet eerlijk toegeven dat ik slack-current niet lang op mijn systeem heb gehad wegens allerlei kleinere en grotere problemen (hoogstwaarschijnlijk door de beta-status van current).. Ik kan je dus even geen uitsluitsel geven..

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
Staat ook een howto op de alsa site. Als je die volgt, met die 3 alsa packages zou het moeten werken.

BTW: Debian is heel erg handig, kan je gewoon alsa-base downloaden, vervolgens linken met je kernel met make-kpkg en je hebt een kant en klare debian package met je geluidskaartdriver :)

BTW2: Wees er wel zeker van dat je ook echt cs46xx neemt, en niet cs461x. Ook op letten dat je alleen Sound support als module in de kernel meeneemt, geen enkel ander geluidsapparaat.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 19 mei 2002 22:18 schreef _JGC_ het volgende:
Staat ook een howto op de alsa site. Als je die volgt, met die 3 alsa packages zou het moeten werken.
1 ? Ik ben er volgens mij wel 3 tegengekomen... :\ Kan je een linkje geven welke je bedoelt?
BTW: Debian is heel erg handig, kan je gewoon alsa-base downloaden, vervolgens linken met je kernel met make-kpkg en je hebt een kant en klare debian package met je geluidskaartdriver :)
Debian is het volgende slachtoffer ;) Heb nu RedHat, Mandrake en Slackware gehad. Slackware staat er net op, dus voorlopig ff niet nog een reinstall, als je het niet erg vind :)
BTW2: Wees er wel zeker van dat je ook echt cs46xx neemt, en niet cs461x. Ook op letten dat je alleen Sound support als module in de kernel meeneemt, geen enkel ander geluidsapparaat.
Als module? Ik heb soundsupport met de kernel meegedaan, zoals [ik dacht] in de HOWTO stond...
Pagina: 1