{linux} systeembeheerder modus

Pagina: 1
Acties:

• AmRuLeZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-07-2025
Hoe kan ik in Mandrake 8.2 met Kde 3 systeembeheerder worden in konqueror, of iets anders, als het maar niet Terminal is?

Konqueror werkt voor mij veel makkelijker dan de Terminal.

Dan heb ik ook een windows partitie gemount, maar hoe kan ik die zien in konqueror, het lukt me wel in de terminal...

Ook heb ik een probleem met een nieuwe theme voor Kde 3, gedwonload instruvcites gedaan... maar vervolgens wil die in het configuratie scherm niks veranderen...

Zo zie je maar k'ben een kern echt NEWBIE... :)

greetz amrulez

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
su root in een terminal en dan konqueror opstarten? (bijvoorbeeld)

Maar of 't verstandig is..

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-06 06:52
Op woensdag 01 mei 2002 14:08 schreef blackd het volgende:
su root in een terminal en dan konqueror opstarten? (bijvoorbeeld)

Maar of 't verstandig is..
Alleen "su" typen werkt ook.. moet je wel de pass weten van de root ;)

Maar volgens mij werkt die manier van jou niet... weet het niet zeker. (probeer het eens zou ik zeggen :P)

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op woensdag 01 mei 2002 14:12 schreef Marv het volgende:

[..]

idd, alleen 'su' werkt ook, en ik neem aan dat AmRuLeZ de rootpassword weet, anders zou hij ook niet in de terminal kunnen komen als 'systeembeheerder' (=root)
Maar volgens mij werkt die manier van jou niet... weet het niet zeker. (probeer het eens zou ik zeggen :P)
Dat is dan aan de topicstarter, want ik heb zelf geen Linux op mijn desktop pc draaien, alleen op mijn server, en daar zit geen X Window System (dus laat staan KDE) op.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op woensdag 01 mei 2002 14:07 schreef AmRuLeZ het volgende:
Hoe kan ik in Mandrake 8.2 met Kde 3 systeembeheerder worden in konqueror, of iets anders, als het maar niet Terminal is?

Konqueror werkt voor mij veel makkelijker dan de Terminal.
Waarschijnlijk staat er in je 'startmenu' bij 'System' of iets dergelijks een optie als 'Konqueror (superuser mode)'. Hiermee kun je als root dat ding draaien. Het kan ook door eerst Alt+F2 te drukken en dan 'kdesu konqueror' te draaien. De hierboven gegeven opties kunnen ook werken, maar dan moet je wel eerst het scherm toegankelijk maken voor andere gebruikers door middel van het programma 'xhost'. Met 'xhost +localhost' geef je iedereen op je computer toegang tot je X-sessie.
Dan heb ik ook een windows partitie gemount, maar hoe kan ik die zien in konqueror, het lukt me wel in de terminal...
Geef een als adres 'smb:/' of 'lan:/'.
Ook heb ik een probleem met een nieuwe theme voor Kde 3, gedwonload instruvcites gedaan... maar vervolgens wil die in het configuratie scherm niks veranderen...
[Gedachten-lees-mode]
Je wilt Liquid installeren, daarvoor draai je in de console './configure' en dergelijke en het werkt niet. Om dit op te lossen gebruik je './configure --prefix=/usr' in plaats van de normale './configure'.
[/Gedachten-lees-mode]
Zo zie je maar k'ben een kern echt NEWBIE... :)
Das niet erg...
greetz amrulez
...maar ook dan zijn groeten onder je post, hoe goed bedoeld ook, niet de bedoeling :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 14:12 schreef Marv het volgende:

[..]

Als je even xhost gebruikt en een exportje van je display-var maakt, dan werkt dat ook wel hoor ;)
code:
1
2
3
4
xhost +localhost
su -
export DISPLAY=:0
konqueror

B.t.w. AmRuLeZ, neem de tips van odysseus a.u.b. ter harte ;)
Daarnaast zul je met de terminal moeten leren leven als je echt systeembeheer wil gaan doen :)

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
Op woensdag 01 mei 2002 14:57 schreef Nelske het volgende:

[..]

Daarnaast zul je met de terminal moeten leren leven als je echt systeembeheer wil gaan doen :)
Sowieso is voor alle taken onder linux (etc.) de terminal haast onmisbaar, ook voor desktop gebruik.

Al lijkt het in het begin moeilijk en omslachtig, als je eraan gewend ben zal je al snel merken dat je een terminal-junkie wordt en dat je zelfs onder windows machines de neiging heb om "Start -> Run -> cmd" te doen :P
Overigens is typen beter tegen RSI als dat geklik ;)

Rookworst zonder R is ook worst.

• AmRuLeZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-07-2025
Bedankt voor jullie reacties... zal meteen eff kijuh...

*D
Pagina: 1