Harddisk oliedicht maken

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:49
Ik wil voor een nieuw soort koeling mn harddisk oliedicht maken. :7

Ik heb gehoord dat harddisken dat niet standaard zijn ivm met gaatje om luchtdruk gelijk binnen/buiten te houden. Ben ook bang dat olie iets engs doet met de stofdichtheid van de hd

Ik dacht zelf aan sealen, alleen dan kom ik vanzelf in de knoop met de ide-kabel en voeding. Iemand een ander idee?

Be small, act BIG.

• J-rom
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-07 21:08
gooi alleen je hardeschijf niet in die "rommel" :) , hang hem er gewoon boven, een hd wordt toch niet zo warm

Verwijderd

Dat gaatje mag je volgens mij echt niet dichtmaken.. :{

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 13:48 schreef thaMini het volgende:

Ik heb gehoord dat harddisken dat niet standaard zijn ivm met gaatje om luchtdruk gelijk binnen/buiten te houden. Ben ook bang dat olie iets engs doet met de stofdichtheid van de hd

Ik dacht zelf aan sealen, alleen dan kom ik vanzelf in de knoop met de ide-kabel en voeding. Iemand een ander idee?
als je nu gewoon een cooliance h.d cool module er opzet zou dat niet beter werken dan een olie bad? een h.d krijg je heel erg moeilijk vloeistof dicht

• J-rom
  • Laatst online: 21-07 21:08
Op woensdag 01 mei 2002 13:51 schreef EviL_SiqKNeSS het volgende:
Dat gaatje mag je volgens mij echt niet dichtmaken.. :{
idd, er zit niet voor niets zo'n gaatje. Vaak staat er ook, DON NOT COVER THIS HOLE. Dus dan zou ik het ook maar niet doen :)

Verwijderd

Gewoon erboven houden jah.... :)

Maar nu denk ik ff hardop: wat zou er gebeuren als er toch olie in de schijf kwam? De olie geleid niet, en het lezen/schrijven van de HD gebeurt dmv magnetisme, wat volgens mij ook niet door de olie beinvloed wordt.. zou kunnen werken :?

niemand ervaring mee?

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 13:53 schreef bschaap het volgende:
Gewoon erboven houden jah.... :)

Maar nu denk ik ff hardop: wat zou er gebeuren als er toch olie in de schijf kwam? De olie geleid niet, en het lezen/schrijven van de HD gebeurt dmv magnetisme, wat volgens mij ook niet door de olie beinvloed wordt.. zou kunnen werken :?

niemand ervaring mee?
Denk na.. Bewegen in water gaat toch moeilijker dan in lucht! Moet je nagaan hoe dat gaat in dikker materiaal, olie. Die rotatiesnelheid gaat zwaar omlaag, denk ik.

Olie heeft gewoon meer weerstand dan lucht..

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Op woensdag 01 mei 2002 13:55 schreef EviL_SiqKNeSS het volgende:

[..]

Denk na.. Bewegen in water gaat toch moeilijker dan in lucht! Moet je nagaan hoe dat gaat in dikker materiaal, olie. Die rotatiesnelheid gaat zwaar omloog, denk ik.

En de koppen, zouden die nog zo snel heen en weer kunnen denk je??? Zo met die olie eromheen :) :)

[edit] ff serieus: denk dat de beste optie is om:
- te sealen (lastig met kabels maar wel te doen)
- HDD boven de olie houden

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:48

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Als je nou es een klein plexiglazen bakje maakt, en daar je HD in doet. De openingen voor kabels afkitten en in de olie mikken. :)

@MrBee_RC

Verwijderd

Denk dat ook het armpje van die HD wel eens onder de druk zou kunnen bezwijken wanneer dat ding in de olie ligt.

• thaMini
Het is maar een ele oude harddisk, en ik weet dat je dat gaatje niet mag dichtmaken. Het is als proef, om de hele pc in de olie te gooien.

En zo'n schijf maakt nogal wat herrie, dus ik dacht; die ook maar in de olie dan >:)

Niemand een ander idee dan sealen? Of weet iemand of dat toch kan met die kabeltjes?

Be small, act BIG.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:20
bovendien is er geen luchtlaagje meer waar de koppen op kunnen zweven.
het enige wat nog open is is die breather hole, en dat is om drukverschillen te compenseren. als je het mij vraagt kun je dus wel dat gaatje afsluiten, zolang je het maar afdekt met iets dat geen vaste vorm heeft.

dan moet je verder ook weer gaan denken aan de druk van de slaolie op het afdekkend materiaal (stukkie ballone met tape?) wat de druk in de hd kan opvoeren, maar zo nauw zal het wel niet komen.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

waarom wil iedereen toch zijn hd koelen? de mijne draait prima zonder koeling. als ut moest hadden ze het er wel opgemaakt.

kost veel moeite en je bereikt er zo weinig mee

• Sneaky_Dill
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-02-2025
Op woensdag 01 mei 2002 14:01 schreef P5ycho het volgende:
bovendien is er geen luchtlaagje meer waar de koppen op kunnen zweven.
het enige wat nog open is is die breather hole, en dat is om drukverschillen te compenseren. als je het mij vraagt kun je dus wel dat gaatje afsluiten, zolang je het maar afdekt met iets dat geen vaste vorm heeft.

dan moet je verder ook weer gaan denken aan de druk van de slaolie op het afdekkend materiaal (stukkie ballone met tape?) wat de druk in de hd kan opvoeren, maar zo nauw zal het wel niet komen.
Als de druk van de olie drukt op het afdekkend materiaal en zo de druk in de hd opvoert, is dat juist goed... want de tegendruk aan de buitenkant van de hd is dan even groot (daarvoor zit dat gat daar).

Heb een upgrade nodig =/

• Sneaky_Dill
Op woensdag 01 mei 2002 14:06 schreef Juggernaut het volgende:
waarom wil iedereen toch zijn hd koelen? de mijne draait prima zonder koeling. als ut moest hadden ze het er wel opgemaakt.

kost veel moeite en je bereikt er zo weinig mee
Op woensdag 01 mei 2002 14:00 schreef thaMini het volgende:
Het is maar een ele oude harddisk, en ik weet dat je dat gaatje niet mag dichtmaken. Het is als proef, om de hele pc in de olie te gooien.

En zo'n schijf maakt nogal wat herrie, dus ik dacht; die ook maar in de olie dan >:)

Niemand een ander idee dan sealen? Of weet iemand of dat toch kan met die kabeltjes?
Ik denk dat je de hd minder hoort als hij in de olie licht.

Heb een upgrade nodig =/

• thaMini
Hmmmmz, een plexiglazen bak is wel een goed idee. ziet er nog goed uit ook :9

Anders een sealbag (zoals de bank die gebruikt) samen met wat siliconen kit ofzo.

Het is btw niet om de hd te koelen, vroeg me alleen af of het kan, en drive is dan ook een stuk stiller

Be small, act BIG.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 16:11

ReseTTim

Chocolate addicted

[..]

Denk na.. Bewegen in water gaat toch moeilijker dan in lucht! Moet je nagaan hoe dat gaat in dikker materiaal, olie. Die rotatiesnelheid gaat zwaar omlaag, denk ik.

oplossing koop 15K rpm hddz :P :)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:20
Op woensdag 01 mei 2002 14:07 schreef Sneaky_Dill het volgende:

[..]

Als de druk van de olie drukt op het afdekend materiaal en zo de druk in de hd opvoert, is dat juist goed... want de tegendruk aan de buitenkant van de hd is dan even groot (daarvoor zit dat gat daar).
dus je wil zeggen dat als een HD buiten de olie is dat er dan geen tegendruk is? natuurlijk wel. ik ben alleen bang dat als de hd ondergedompeld is, dat de olie een hogere druk uitoefent dan wat normaal in de lucht zou gebeuren. Ik weet namelijk niet of dit schadelijk is.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Sneaky_Dill
Op woensdag 01 mei 2002 14:09 schreef P5ycho het volgende:

[..]

dus je wil zeggen dat als een HD buiten de olie is dat er dan geen tegendruk is? natuurlijk wel. ik ben alleen bang dat als de hd ondergedompeld is, dat de olie een hogere druk uitoefent dan wat normaal in de lucht zou gebeuren. Ik weet namelijk niet of dit schadelijk is.
Ik bedoel dus dat de druk binnen en buiten de hd ongeveer even groot moeten zijn... daarom zit dat gat dus daar.

Heb een upgrade nodig =/

Verwijderd

Of maak een soort snorkel van het gaatje naar de bovenkant van de bak! :P

• leonardo1504
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
volgens mij moet je die schijf sealen en dan een soort periscoop op het luchtgaatje zetten. Die laat je dan boven de olie uitsteken. Je kan je sealing dan ook nog om de periscoop heen laten lopen zodat je oliebad mooi afgesloten is (kan je de boel nog kantelen ook). Verder lijkt oliekoeling me nogal onzinnig bij een harddisk. Het middel is vast erger dan de kwaal.

edit:

net te laat

• Sneaky_Dill
Op woensdag 01 mei 2002 14:13 schreef DaTiCo het volgende:
Of maak een soort snorkel van het gaatje naar de bovenkant van de bak! :P
Daar dacht ik ook aan... maar dan krijg je dus wel drukverschil tussen het inwendige en het uitwendige van je hd... of dat veel uitmaakt weet ik niet.

Hoe dieper je hem in de olie zet, hoe hoger het drukverschil wordt... :)

Heb een upgrade nodig =/

• Sneaky_Dill
Op woensdag 01 mei 2002 14:15 schreef leonardo1504 het volgende:
...

Verder lijkt oliekoeling me nogal onzinnig bij een harddisk. Het middel is vast erger dan de kwaal.
Op woensdag 01 mei 2002 14:09 schreef thaMini het volgende:
...

Het is btw niet om de hd te koelen, vroeg me alleen af of het kan, en drive is dan ook een stuk stiller

Heb een upgrade nodig =/

Verwijderd

waarschijnlijk wordt die bak niet dieper als 40 cm of zo, Volgens mij is er dan niet zo veel drukverschil.Toch? :?

• AMDtje
  • Laatst online: 25-01 00:13
Ik denk dat je hem gewoon dicht kan maken, zolang je maar niet op een berg oid gaat staan. Het luchtdrukverschil hierzo is toch maar heel klein.

• thaMini
En als ik nou een een zak met veel lucht erin maak? Als je die onderdompelt zakt hij door de hd vanzelf naar de bodem. Als het goed is zal de druk binnen en buiten de zak even groot zijn, of denk ik nu krom?

Nogmaals, het is niet om de hd te koelen

Be small, act BIG.

Verwijderd

[..]

Daar heb je helemaal gelijk in...

maar dan gaan we weer verder redeneren..... Heb je wel eens een open harde schijf gezien? Die koppen zijn zo klein en plat als maar kan, en de weerstand die wordt ondervonden is afhankelijk van de effectieve oppervlakte, gemeten loodrecht op de richting van de beweging.. De 'hinder' die de kop ondervind van de viscositeit van de olie is volgens mij niet van invloed op de prestaties. Net zoals je een metalen plaat onder water ook heel snel heen en weer kan bewegen, als je hem maar in de richting van je beweging houd...

wie filosofeert met ons mee? :)

(of is er gek genoeg om een HD'tje op te offeren voor dit experiment, ghehehe :P )

ThaMini: Dat zou ook een nette oplossing zijn lijkt me...

• Sneaky_Dill
Op woensdag 01 mei 2002 14:17 schreef AMDtje het volgende:
Ik denk dat je hem gewoon dicht kan maken, zolang je maar niet op een berg oid gaat staan. Het luchtdrukverschil hierzo is toch maar heel klein.
Denk ik ook :) succes iig.

Heb een upgrade nodig =/

• thaMini
Over een hd los in de olie: tast die olie (synthetische olie op siliconen basis) de platters niet aan? of iig het magnetische laagje erop?
Ben wel bereid om dat te proberen, ga wel op zoek naar een nog oudere hd.

offtopic:
Weet iemand waar ik zo'n soort olie kan halen?

Be small, act BIG.

Verwijderd

of maak een snorkel op het gaatje...
met een rietje of slangetje ofzow

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 14:25 schreef thaMini het volgende:
Over een hd los in de olie: tast die olie (synthetische olie op siliconen basis) de platters niet aan? of iig het magnetische laagje erop?
Ben wel bereid om dat te proberen, ga wel op zoek naar een nog oudere hd.
Da's wel een goeie... Alhoewel olie mij niet echt aggressief lijkt zou het natuurlijk heel goed de platters kunnen vernaggelen. mmmmmmzzz....
offtopic:
Weet iemand waar ik zo'n soort olie kan halen?
Naar wat ik zo hoor gebruiken de meeste gewoon heldere sla-olie... Dus ff de supermarkt induiken lijkt me.. Maiskiemolie of zonnebloemolie zal ook wel werken denk ik...

Datico: Erg origineel gevonden! Alleen lijkt het me nogal prutsen om de 'snorkel' oliedicht op het gaatje te krijgen....

(edit.. Ere wie ere toekomt natuurlijk... sorry! :) )

Verwijderd

sorry maar hoe zet je een plaatje bij een post?

Verwijderd

lijm gewoon een hard bakje bovenop het gaatje. Lijkt me dat een paar m2 cm lucht genoeg is om het minieme drukverschil in de hdd op te vangen

Verwijderd

Hiro Shima: Erg origineel gevonden! Alleen lijkt het me nogal prutsen om de 'snorkel' oliedicht op het gaatje te krijgen....
[/quote]
Hij was niet de eerste met dat idee hoor!! :?

Verwijderd

DaTiCo: sorry... is al ge-edit.. ;)

• thaMini
Ik weet dat de meeste sla-olie gebruiken. Maar sommige pc's hebben het daarmee niet lang uitgehouden. Ik zoek iets wat reukloos is, niet bederft, niet giftig, niet klontert, en vooral geen stroom geleid. Veeleisend he :)

Ik dacht zelf aan naaimachine olie, maar dat verkopen ze niet in 5 liter verpakkingen. Transformator olie zou ook een uitkomst zijn.

[ontopic] :+
een snorkel lijkt mij erg lastig, en volgens mij is er dan een te groot druk verschil. Dat gaatje is toch juist om het drukverschil klein te houden? Dan maar een hogere druk in de hd.
[/ontopic]

Be small, act BIG.

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 14:38 schreef thaMini het volgende:
Ik weet dat de meeste sla-olie gebruiken. Maar sommige pc's hebben het daarmee niet lang uitgehouden. Ik zoek iets wat reukloos is, niet bederft, niet giftig, niet klontert, en vooral geen stroom geleid. Veeleisend he :)
mmmzzz.... Dan zou ik persoonlijk voor versnellingsbak-olie gaan. Dat kan je gewoon bij de benzinepomp halen. Het ruikt wel heel iets, maar niet overheersend ofzow.. Plus dat het goede warmtegeleidende eigenschappen heeft.

• thaMini
Versnellingsbak olie.... Is dat op basis van siliconen? Zoniet dan is dat niet echt te gebruiken, omdat de meeste organische olieen de leuke eigenschap hebben om plastics op te lossen. Dat vind het mobo wat minder prettig denk ik.

Ik heb al geinformeerd bij een bunkerstation, die had alleen synthetische olie in vaten van 20 liter, voor 300 euro ;( das duurder dan het hele project.

Be small, act BIG.

Verwijderd

hd koelen met novibes met papst koeler, geluid is weg en koeling is perfect.
kijk maar eens bij www.aconto.de

Verwijderd

oi ai...

Ik weet dat 3M speciale vloeistoffen heeft die net zo dun zijn als water, maar niet geleiden... Alleen zijn die ook vrij prijzig. Ik denk dat als je niet klonterende, niet aggressieve en niet stinkende olie wil, je toch wel in de buidel moet tasten... ;(

Ik zal eens kijken of ik wat anders kan vinden.... :)

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-06 15:39

RetepV

ALLES valt te repareren

Die koppen zijn zo klein en plat als maar kan, en de weerstand die wordt ondervonden is afhankelijk van de effectieve oppervlakte, gemeten loodrecht op de richting van de beweging.. De 'hinder' die de kop ondervind van de viscositeit van de olie is volgens mij niet van invloed op de prestaties
Helaas is de ophanging van de kop echter alleen maar bedoeld om de opwaartse kracht van het luchtlaagje tussen de kop en de schijf tegen te werken. De kop zit aan het uiteinde van een metalen plaatje, en als de kop te veel weerstand ondervindt, dan zal dat plaatje gaan torderen. En dan gaat de kop met de zijkant over de plaat, en dat wil je niet :-).

Je hebt gelijk als de metalen plaat kort zou zijn, maar probeer maar eens een lang metalen plaat in het water te bewegen. Die gaat gegarandeerd torderen. De kant waar hij vastgehouden wordt zal horizontaal blijven, het uiteinde zal verticaal willen aan staan :).

Bedenk ook dat de viscositeit van de olie veel groter is dan van lucht. De draaisnelheid van de plaat zal zich dan ook meer meedelen aan de olie dan aan de lucht. Op 5400 toeren krijg je dan een aardige draaikolk in je schijfje, dus de draaiende olie zal een veel hogere snelheid krijgen dan de draaiende lucht. En de olie drukt dus met die snelheid en resulterende kracht tegen de kop aan. Dat zal wel vele malen hoger zijn dan de kop aan kan.

Macbook Pro

Verwijderd

Water geleid toch ook geen stroom. Als het goed gedestillert is. Dus je kan ook alles in gedestillert water gooien.
Moet je het wel in een plastic bak gooien en geen zout erbij doen :+

• enriqueeeee
  • Laatst online: 13-02 18:16

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

lijmpistool om een hd lucht/olie dicht te maken misschien helpt het

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Verwijderd

RetepV: helemaal gelijk... zo had ik het nog niet bekeken nee... De lengte zou inderdaad zorgen voor het torderen van de kop. Niet plezant van die kerven dwars over je platters heen *D

Naar mijn idee toch wel een experiment waard... Ik ga ff een HD'tje zoeken. Zodra ik dit eens heb getest zal ik de resultaten hier op het forum kwakken.

Dus dan wordt het toch een zakkie of snorkelen lijkt me :P

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 15:00 schreef Zyphion_X het volgende:
Water geleid toch ook geen stroom. Als het goed gedestillert is. Dus je kan ook alles in gedestillert water gooien.
Moet je het wel in een plastic bak gooien en geen zout erbij doen :+
In theorie heb je gelijk, zuiver gedestilleerd water geleid geen stroom. Echter dan zou je de hele opstelling ook nog eens luchtdicht onder vacuum moeten zetten..

Op het moment dat het water nl. in contact komt met de lucht zullen er deeltjes uit de lucht oplossen in het water. Dit zorgt er dus voor dat het water op den duur dan alsnog gaat geleiden. Zet maar eens een glas gedestilleerd water ergens neer, en meet dan na 24 uur de weerstand....

Verwijderd

Ja weet het maar is misschien wel goedkoper om iets af te sluiten. Dan voor 300 euro (hoe doe je dat teken toch) een
vat olie kopen. Maar ik vraag me af hoelang het zou duren voordat er genoeg ionen in het water zitten dat er kortsluiting komt.

Met ionen krijg je ook nog eens bijvoorbeeld koperafzetting en clhoor vorming op je printplaat. Lijkt mij wel lache om te zien bubbels uit je mobo.

• thaMini
Een lijm pistool is idd ook een optie. Dan gaat die hd gewoon naakt, met een druppie lijm op zijn/haar edel deel de olie in. ;)

Be small, act BIG.

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 15:14 schreef Zyphion_X het volgende:
... Maar ik vraag me af hoelang het zou duren voordat er genoeg ionen in het water zitten dat er kortsluiting komt.

Met ionen krijg je ook nog eens bijvoorbeeld koperafzetting en clhoor vorming op je printplaat. Lijkt mij wel lache om te zien bubbels uit je mobo.
Dit is al binnen een paar dagen...(!!)

De koper- en chloorvorming is trouwens alleen zo als de het contact tussen het water en de stroombron van koper is, en er zout in het water zit (bv. NaCl ofwel keukenzout). Op het moment dat je dit soort verschijnselen ziet is je mobo waarschijnlijk al kassiewijle.. ;)

Verwijderd

Geen die harddisk een snorkel, nee echt ik meen het,

maak een buisje op het gat en laat die boven de olie uitsteken:

[]
[]____ oliepijl boven nap
[]
[]
[]____
| | harddisk

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

maak een 'snorkel'

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 15:53 schreef Oxigun het volgende:
maak een 'snorkel'
erg origineel,

moet je gewoon een buisje nemen en die vastmaken met bv silleconen, eerst vetvrijmaken natuurlijk.

• thaMini
Kan iemand mij dan vertellen wat er gebeurt als ik de harde schijf in een stevige sealbag doe, die dichtlijm en oliedicht maak, terwijl er veel lucht in zit. Dit had ik al geopperd.

Door het gewicht van de schijf zakt de sealbag naar de bodem van de oliebak. Daar zal dan de druk binnen en buiten de sealbag hetzelfde zijn. De harde scfijf kan dan zijn luchtdruk op peil houden door de extra lucht in de zak.

Ik vraag dit omdat mij een snorkel te omslachtig lijkt, en niet echt stevig te bouwen. Bovendien moet de schijf te verplaatsen zijn, dat is een beetje lastig met een buis van 30 cm er haaks op

Be small, act BIG.

Verwijderd

Als er veel lucht inzit blijft het drijven.

daarnaast is het zo dat de harddisk zijn koeling niet kwijt kan in een gesealde zak.

je kan misschien wel een tuitje uit die zak laten komen en die als snorkel gebruiken.

Je kan ook een luchtdichte kastje maken van plexiglas waar de schijf precies inkan (evt. met snorkel :) )

• Sneaky_Dill
Op woensdag 01 mei 2002 14:35 schreef DaTiCo het volgende:
Hiro Shima: Erg origineel gevonden! Alleen lijkt het me nogal prutsen om de 'snorkel' oliedicht op het gaatje te krijgen....

Hij was niet de eerste met dat idee hoor!! :?
Zie:
[topic=476031/1/25]
Op dinsdag 23 april 2002 12:40 schreef Sneaky_Dill het volgende:

[..]

Zoek dat gaatje op waarmee de druk wordt gecompenseert en lijm er een snorkel aan :P
Dus dat ID is er al langer :)

Heb een upgrade nodig =/

Verwijderd

mmm anders ga je met een slangetje boven de olie?
voor de lucht? :D

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 13:48 schreef thaMini het volgende:

weet waar je aan begint,voor je het weet heb je spijt van je idee opdat je niet tevreden bent met de koeling,een lekkage,gebruiksvriendelijkheid(kabels,montage),vieze vette oliezooi.
je zegt :
ik begrijp dat je delen van je comp in een 'oliebad' gaat leggen opdat er een betere koeling zal plaatsvinden?
>uitdagend project,niet zonder risico.
maar je zou het volgende kunnen doen :

een miniguide :)

1. ga naar de gamma/karwei
2. koop een plexiglasplaatje.bij voorbaat 5mm.of anders 3mm.(je zou dan 2 lagen op elkaar kunnen leggen)en transparante siliconenkit,het beste kun je denk ik permanente kit kopen ivm hechtbaarheid.
3. bereken welke afmetingen de 6 zijden moeten zijn om de HD.(meten is weten)
je kunt het beste de 2 weerszijden van de HD tegen het plexiglas plaatsen zodat je later de schroefjes er doorheen kunt draaien(ff voorboren,en eventueel O-ring erachter ter voorkoming van lekkage) waarmee je normaliter de HD in de bay schroeft.zo blijft je HD stevig op z'n plek.
4. bereken en slijp/zaag 2 rechthoeken uit de achterkant van plexiglas voor IDEkabel en PSUkabel
5. met transparante siliconenkit kit je de zijden tesamen behalve de bovenkant.
6. drogen en dan bakje (zonder bovenzijde) onderdompelen in water en controleren op lekkage.
7.nu plaats je je hd erin en schroef je de schroefjes aan weerszijden in je HD zodat deze stabiel op ze plek zit.
8. bovenzijde plaatsen en dichtkitten
-het kitten moet secuur gebeuren
9. nu boor je een gaatje in het plexiglas zodat de luchtdruk in hd kan evenaren met de atmosferische druk.
je zou hiervoor een rietje,holle utp kabel,of plastic rubber slangetje,benzineslangetje voor brommers,whatever voor kunnen gebruiken.en je doet een beetje kit tussen contact slang en plexiglas.leidt het slangetje naar een plek waarvan jij weet dat er geen olie in kan komen
10. als ik nix vergeten ben is je harddisk-in-the-box nu af 8-)

succes 'r mee!

Verwijderd

Sommige merken hdd' s hebben dat gaatje niet die gebruiken een andere techniek...

Verwijderd

nog ff over die druk in een HD,ik weet niet of een HD overdruk of onderdruk genereert.ikzelf denk overdruk.
wie weet dit met zekerheid te zeggen?

als het overdruk zou zijn dan zou de druk in de plexiglascase oplopen als er geen bypassuitgang aanwezig zou zijn.
in dat geval zou je een dumpvalve(ofwel overdrukventiel) kunnen plaatsen die bij een bepaalde druk open gaat en dus gewoon de lucht kan lozen in de olie.
dat is best wel 1337/woooot |:(. ofwel netjes ;)

• Petzl
  • Laatst online: 05-08 20:57
ik denk dat een HD in water minder probs gaat geven als een hd in olie gewoon omdat olie je rubbers en andere dichtingen op eet .....

Verwijderd

in water gaat de olie uit de spindel :)

zou ut nie werken met naaimachien olie? das lekker dun :)

slaolie wil niet :( net een 20mb stukgedraait er in :)

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 14:08 schreef Sneaky_Dill het volgende:

Ik denk dat je de hd minder hoort als hij in de olie licht.
een vloeistof is toch juist meer geluid-geleidend omdat de moleculen dichter op elkaar zitten? correct me if im wrong

Verwijderd

zoek ut na op inet? :)

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

misschien is het iets om je hd open te schroeven (heb je wel torx schroevendraaier nodig), dat gaatje aan de binnenkant dicht te kitten met siliconen, de druk in de hd maakt niet echt uit, zovbeel zet hij niet uit, je moet em iig wel verwarmen voordat je em weer dichtschroeft (zet de lucht ff uit, krijg je alleen onderdruk, ijlere lucht)...

Ander idtje: bouw alles in het aquarium (ik noem het maar ff zo...) koop een paar grote bussen spuitlak, spuit alles ERG goed onder de lak, laten drogen en een stuk of 5 keer herhalen, is meteen de rest waterdict, pas alleen op met je uitbreidingssloten, dat die eerst OF vol zijn OF dat je ze dichtlakt, maar nooit meer gebruikt...

Je kan ook gewoon een pot lak (sterk verdunde) in je bak gieten, een paar keer goed omkeren, omgooien en op z`n kop laten drogen...
komt er een mooi laagje overheen, en kan je (goed oppassen met je voeding!!!) ook goedkoperevloeistoffen gebruiken

let in alle gevallen op dat het ook onder ic`s en in connectors een laagje vormt (ook testen of het nix aantast :))

Electronics development

Verwijderd

Denk dat het gaatje er enkel voor is om luchtdrukopbouw tegen te gaan als de HD warm wordt, en warme lucht uitzet.
Dat met die snorkel vink wel een goed idee.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Op donderdag 02 mei 2002 00:10 schreef tsunami2000 het volgende:

[..]

een vloeistof is toch juist meer geluid-geleidend omdat de moleculen dichter op elkaar zitten? correct me if im wrong
Het geluid gaat er sneller doorheen maar het klinkt zachter.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op woensdag 01 mei 2002 13:52 schreef ScHrOeFjE het volgende:
als je nu gewoon een cooliance h.d cool module er opzet zou dat niet beter werken dan een olie bad? een h.d krijg je heel erg moeilijk vloeistof dicht
Da's de tweede keer dat ik je dit woord zie gebruiken.. het heet gewoon Koolance en absoluut geen cooliance :P

Verwijderd

Ik begrijp dat het om het geluid gaat en iet zozeer om het koelen.

Mischien is dit een optie,

Maak een plexiglazen bakje, en maak er een connector doorvoer in. Je kan dan met een helekorte kabel van de hd naar de "doorvoerconnector" gaan en dan vervolgens je hd kabel weer op het kastje aansluiten.
Je hoeft dan niet de hd in de olie te leggen en je sluit het gaatje ook niet af. Ik vindt het eigenlijk wel een heel leuk idee.
Je moet dat een doorzichtige bak maken vol heldere olie daar flikker je je moederboard en de rest in en vervolgen een appart bakje voor de HD. Vervolgens een neonlamp er onder en tadaa en super casemod.

Mocht je het klaar hebben post dan wat pics

Verwijderd

klopt :) maar de overgang naar lucht is brak voor geluid :) als iemand onder water is en jij roep um hoort die gene het toch ooknie? :)

Verwijderd

/me bestudeert zijn oude Quantum Bigfoot eens en merkt op dat er niet eens een blowhole in zit.....

• The_Resetter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:00
Op woensdag 01 mei 2002 15:53 schreef Oxigun het volgende:
maak een 'snorkel'
maak een plexie glas bakkie met een snorkel :D en je kabel haal je door een warter zon water dicht ding :D

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:39
Je kan volgens mij gewoon een plakbandje oid over dat luchtgaatje plakken. Dat luchtgaatje zit er alleen maar om luchtdruk verschillen op te vangen (zodat er geen hoge/lage druk ontstaat in de behuizing van de schijf), en daar heb je in een bak met olie geen last van lijkt me :)

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-08 10:31

bitflusher

flushed die *** pc

je kunt ook alleen de lucht dichte bovenkant alleen onderdompelen in de oli, dan blijft hij wel koel maar komt er geen oli door gaatje

Pagina: 1