[laptop] audio op zelfde IRQ als PCI bus, help!!

Pagina: 1
Acties:

• navyseal44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 08:49
Ik heb een Toshiba satellite pro 4300.
Hierbij heb ik regelmatig last dat het geluid stottert.

Nou heb ik de IRQ's nagekeken en zit de geluidskaart op hetzelfde IRQ als de cardbus controller en mijn netwerkkaart. (En ook de PCI bus)

Kan ik het IRQ voor mijn geluidskaart veranderen of zit die gekoppeld aan het IRQ van de PCI bus waardoor ik aan IRQ 11 vast zit voor alle bovengenoemde hardware?

P.S. OS=W2kpro

• navyseal44
Heb ook al verschil geprobeerd om IRQ's door OS te laten configureren of door PC maar dat maakt ook niet uit...

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dit komt omdat je Win2k gebruikt. Deze maakt gebruik van ACPI om de IRQ's te verdelen. Dit is uit te schakelen, maar op een laptop is dat niet aan te bevelen; je powermanagement zal gehinderd worden door het ontbreken van ACPI. :)

• navyseal44
Iemand een ander idee zodat ik het toch op de een of andere manier kan wijzigen?

• navyseal44
Op woensdag 01 mei 2002 14:14 schreef Tele het volgende:
Dit komt omdat je Win2k gebruikt. Deze maakt gebruik van ACPI om de IRQ's te verdelen. Dit is uit te schakelen, maar op een laptop is dat niet aan te bevelen; je powermanagement zal gehinderd worden door het ontbreken van ACPI. :)
Ik heb trouwens even gezocht en je kunt ACPI sowieso alleen maar uitschakelen door de service te stoppen en dat kan volgens mij nooit de bedoeling zijn...

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op donderdag 02 mei 2002 09:02 schreef navyseal44 het volgende:

[..]

Ik heb trouwens even gezocht en je kunt ACPI sowieso alleen maar uitschakelen door de service te stoppen en dat kan volgens mij nooit de bedoeling zijn...
Kies bij apparaatbeheer computer, dan staat hij daar vermeld als een Advanced Configuration and Power Interface (ACPI)-Pc. Nu kan je dit wijzigen naar een normale pc. Probeer voordat je windows herstart deze instelling ook in het bios te wijzigen! En let op! Je hebt kans dat je je windows installatie ver!@# door het aan/uitzetten van ACPI. Trouwens, in een laptop bios zal dit niet uit te schakelen zijn, dus daar zou ik eerst maar eens naar kijken. :)

Verwijderd

Gewoon je IR-poort uitschakelen bij apparaatbeheer.. :)

Die gebruikt namelijk veel resources.. IK heb een Toshiba Satellite Pro 4200 series en daar werkte het bij, dus misschien heb je er iets aan..

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:59
Ik zou bij een laptop ACPI zeker niet uitschakelen! ACPI doet namelijk ook het energie beheer, en dat is nogal belangrijk bij een laptop.

In Windows2000 (en XP) is het heel normaal dat alle devices op interrupt zitten, en dat is ook geen enkel probleem.

Zorg ervoor dat je de meest recente ACPI BIOS voor de Satellite Pro 4300 hebt, en de meest recente drivers bij Toshiba haalt. De Nederlandse Toshiba site heeft overigens geen driver download pagina voor de Satellite Pro 4300 (alleen voor 4310-4380), de US support pagina heeft wel drivers voor de 4300 series, zie deze pagina.
Pagina: 1