Ik heb zelf een waterblok gemaakt, en die wil ik vastzetten met 4 moeren door de gaten in me mobo. Maar iedereen heeft het over veren erbij, wat doen die, en moeten ze achter of voor je mobo? Ik dacht er nl. zelf aan om gewoon 4 moeren te gebruiken en ze aan de achterkant vast te schroeven met bouten, of kan dat niet?
de bout gewoon via de achterkant in het mobo stoppen
en daaroverheen je blok schuiven
dan de veren erop en dan een moer..
vervolgens draai je de 4 moeren gelijkmatig aan zodat de druk niet op 1 kant komt te staan..
de veren worden dan ingedrukt maar omdat de veren de eigenschap hebbe zich dan uit te rekken zullen ze het blok (want de moeren kunnen dan niet meer omhoog) nog dat laatste beetje naar beneden duwen.. en de veren zijn niet zo sterk om het blok dusdanig hard aan te drukke dat je iets molt (wat je wel kan doen met alleen bouten)
en daaroverheen je blok schuiven
dan de veren erop en dan een moer..
vervolgens draai je de 4 moeren gelijkmatig aan zodat de druk niet op 1 kant komt te staan..
de veren worden dan ingedrukt maar omdat de veren de eigenschap hebbe zich dan uit te rekken zullen ze het blok (want de moeren kunnen dan niet meer omhoog) nog dat laatste beetje naar beneden duwen.. en de veren zijn niet zo sterk om het blok dusdanig hard aan te drukke dat je iets molt (wat je wel kan doen met alleen bouten)
De veren gaan meestal bovenop je water jacket.
Verwijderd
Gaten in je mobo?! Ik mag voor je hopen dat dit gaten zijn die er al in zaten dan... 
Als je ze zomaar vastzet met bouten, zal er hoogstwaarschijnlijk 1 van de volgende 2 opties gebeuren:
- je draait de boel te vast, en je cpu en je mobo'tje kunnen bij het grofvuil...
- je draait de boel niet vast genoeg, en je koelblok maakt geen goed contact met je cpu... Wat er dan gaat gebeuren spreekt voor zich..
Daarom is het beter om er veren tussen te zetten.. Wat je dan in principe doet is de bouten niet muurvast draaien, maar de veren ervoor laten zorgen dat het koelblok op zijn plaats blijft. Die veren zorgen er dan nl. voor dat de druk op je cpu/mobo niet te groot wordt (zoals gebeurd wanneer je die bouten vol aandraaid), maar tegelijkertijd wel het koelblok op zijn plaats houdt... De veren kan je bijv. om de bouten heen schuiven, net als een telescopische vering. Waar die veren zich bevinden maakt dus in principe niet zoveel uit, maar aan de bovenzijde lijkt mij het meest praktisch. Er zijn waarschijnlijk heel veel mogelijkheden om het netjes te doen, en ik zou zeggen: beter goed gejat, dan slecht bedacht! Dus kijk eens goed rond op modding-sites, en zie hoe anderen het hebben gedaan
Beetje 'fingerspitzengefuhl' dus.. Good luck!
Als je ze zomaar vastzet met bouten, zal er hoogstwaarschijnlijk 1 van de volgende 2 opties gebeuren:
- je draait de boel te vast, en je cpu en je mobo'tje kunnen bij het grofvuil...
- je draait de boel niet vast genoeg, en je koelblok maakt geen goed contact met je cpu... Wat er dan gaat gebeuren spreekt voor zich..
Daarom is het beter om er veren tussen te zetten.. Wat je dan in principe doet is de bouten niet muurvast draaien, maar de veren ervoor laten zorgen dat het koelblok op zijn plaats blijft. Die veren zorgen er dan nl. voor dat de druk op je cpu/mobo niet te groot wordt (zoals gebeurd wanneer je die bouten vol aandraaid), maar tegelijkertijd wel het koelblok op zijn plaats houdt... De veren kan je bijv. om de bouten heen schuiven, net als een telescopische vering. Waar die veren zich bevinden maakt dus in principe niet zoveel uit, maar aan de bovenzijde lijkt mij het meest praktisch. Er zijn waarschijnlijk heel veel mogelijkheden om het netjes te doen, en ik zou zeggen: beter goed gejat, dan slecht bedacht! Dus kijk eens goed rond op modding-sites, en zie hoe anderen het hebben gedaan
Beetje 'fingerspitzengefuhl' dus.. Good luck!
Verwijderd
Een spacer is toch al wel veiliger...Op woensdag 01 mei 2002 13:37 schreef bschaap het volgende:
Nou, bij nader inziens.. Als ie scheef zit, raakt ie de core helemaal niet... hmm
de spacer beschermt de core.. maar das niet enigste wat je kan mollen als je te hard aandraait hoorOp woensdag 01 mei 2002 13:49 schreef EviL_SiqKNeSS het volgende:
[..]
Een spacer is toch al wel veiliger...
Verwijderd
dat kan wel maar dan speel je ook wel erg met je core (die zal dan vast en zeker wel R.I.P gaan) je hebt ook van die klemmenOp woensdag 01 mei 2002 13:28 schreef Jan_de_Wandelaar het volgende:
Ik heb zelf een waterblok gemaakt, en die wil ik vastzetten met 4 moeren door de gaten in me mobo. Maar iedereen heeft het over veren erbij, wat doen die, en moeten ze achter of voor je mobo? Ik dacht er nl. zelf aan om gewoon 4 moeren te gebruiken en ze aan de achterkant vast te schroeven met bouten, of kan dat niet?
ik heb net iets anders gedaan. 4 bouten van onderaf door de plank. Bovenaan vastgezet met 4 plasticmoertjes, daarop veertjes en op veertjes een H met in het midden van de H een schoef/knop om de core aan te drukken. Toen de H er opzat, hebben we (java-doctor) weer moertjes op de bouten gedaan om de H omlaag te duwen (duwt de veertjes dus in) Tot dat alles lekker stevig zat en tenslotte de schroef/knop in het midden wat aangedraaid.
De H drukt het koelblok dus op de processor. (selfmade ivm met koolance koelblok)
De H drukt het koelblok dus op de processor. (selfmade ivm met koolance koelblok)
Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.
Dus als ik het goed begrijp steek ik de bouten vanachter door me mobo en me waterblok, over het uitstekende deel van de bout doe ik een veer, en daarover een moer. Dan hoef je de moeren niet helemaal aan te draaien, omdat dan de veren het blok omlaag duwen?
Klinkt logisch.....
Bedankt voor de antwoorden, dan ga ik dit wel maken!
Klinkt logisch.....
Verwijderd
en dat kloptOp woensdag 01 mei 2002 14:27 schreef Jan_de_Wandelaar het volgende:
Dus als ik het goed begrijp steek ik de bouten vanachter door me mobo en me waterblok, over het uitstekende deel van de bout doe ik een veer, en daarover een moer. Dan hoef je de moeren niet helemaal aan te draaien, omdat dan de veren het blok omlaag duwen?
Klinkt logisch.....
Ik heb een plexiglas-plaatje op het blok, de 4 bouten gaan uiteraard door het plaatje, en dan draai ik de boel (MET DE HAND, belangrijk!) met vleugelmoeren vast. Geen veertjes dus. Gewoon voorzichtig doen, en niet 1 kant te strak vast draaien.
I reject your reality, and substitute my own.
Verwijderd
Nou moet je een spacer niet als een heilig iets gaan beschouwen hoor. Het helpt beschermen, maar is nog steeds niet voldoende. Je moet nog steeds heel voorzichtig zijn. Persoonlijk geloof ik niet eens in die dingenOp woensdag 01 mei 2002 13:49 schreef EviL_SiqKNeSS het volgende:
Een spacer is toch al wel veiliger...
Ik dacht dus na het antwoord te hebben gekregen over hoe het te bevestigen, mijn blokkie koper te gaan bestellen. Ik bellen naar dat bedrijf wat ik eerder al gebeld had; vragen ze voor een blokje koper van 80x50x20 (mm) ineens e17,50 exclusief btw. Inc btw wordt dat dus e 20,83, oftewel Fl 45,89!!!! Ik heb het idee dat ik dan zwaar genaaid wordt door die gast
46 piek voor een kaal (klein) blokje koper is toch niet normaal?!
Dus bij deze wil ik graag ff weten wat jullie ervoor betaald hebben, en waar.
Dus bij deze wil ik graag ff weten wat jullie ervoor betaald hebben, en waar.
ik heb een blok koper
van 30x20x2 (cm)
vorige maand gehaald..
goed ik had het zo goed als gratis maar het zou normaal een waarde hebben van 110 euro..

voorbewerkt koper is nou eenmaal duur
van 30x20x2 (cm)
vorige maand gehaald..
goed ik had het zo goed als gratis maar het zou normaal een waarde hebben van 110 euro..
voorbewerkt koper is nou eenmaal duur
Aangezien er zoveel verschillende soorten veren zijn:
-Wat voor veren heb je ervoor nodig?
-Waar kan ik die halen?
-Wat voor veren heb je ervoor nodig?
-Waar kan ik die halen?
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Maar jij hebt ook een veel groter stuk, als je het omrekend dan is die van mij nog steeds veel te duur. Maar het is toch niet zo dat iedereen die zelf een waterblokje wil maken er 46 piek voor neerlegt?
Verwijderd
46 piek is niet duur voor zo'n blok koper hoor.... Koper is gewoon knetter duur. De enige manier om het goedkoper te krijgen is via via....
good luck!
good luck!
* schizofreen heeft hier nog een mooi begeleidend plaatje voor:

P[-]34r [\/]Y 1337 P41Nt s|<1llz

P[-]34r [\/]Y 1337 P41Nt s|<1llz
laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs
Als 46 piek niet te duur is, waarom kan ik dan op http://www.cooling-solutions.de een koperblok van 50x50x27 (mm) kopen voor 9 euro (afgerond naar boven)???? Dat zijn wel grote verschillen tussen die bedrijven....
Verwijderd
Ik heb even een pic gemaakt van hoe mijn swiftech vast zit zo kan je zien wat voor veertjes je ongeveer moet hebben ...
Niet vergeten dat je betaalt voor de kilo prijs van zo'n blok MASSIEF koper.
Een waterblokje wat klaar is zal in gewicht een stuk schelen.
Vraag met toh af of het loont om je koperkrullen op te sparen en deze weer aan de ijzerboer te verkopen
Ff goed lezen dus, waarschijnlijk het verschil in "kwaliteit" van het koper.
Een waterblokje wat klaar is zal in gewicht een stuk schelen.
Vraag met toh af of het loont om je koperkrullen op te sparen en deze weer aan de ijzerboer te verkopen
Ff goed lezen dus, waarschijnlijk het verschil in "kwaliteit" van het koper.
Pagina: 1