Toon posts:

hub achter hub?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik zit hier op mijn zolderkamer met een kabel internet aansluiting.
er staat een hubje onder inde kamer met 1 kabel omhoog getrokken.
nu wil ik op mijn kamer er een hubje aan hangen(aan die 'internet' kabel van beneden)
zo heb ik op mijn kamer ook nog een netwerkje.(k heb er 4 comps staan)
de hub onder is maar een 10mBit en ik wil op mijn kamer 100mBit, voor tussen mijn comps groote bestanden uit te wisselen....

als ik dus een hub achter een hub plaats zie ik dat dan terug in de snelheid van inet?
m.a.w ga ik er dan op 8ter uit?

Verwijderd

da's prima te doen, je moet wel een cross-kabel gebruiken tussen die twee hubs (tenzij 1 van de hubs een poortje heeft dat je omzetten van recht naar cross uiteraard).

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik weet niet wat voor type hub er beneden staat, maar je kan niet zomaar een 10 mbit hub aan een 100 mbit hub koppelen. Daarvoor moet er minstens 1 switching zijn. (dus zowel 10 als 100 mbit aankunnen).

Verder ligt het aan de downloadsnelheid van je provider of je er met 10 mbit op achteruit gaat. Deze is waarschijnlijk lager dan 10 mbit, dus je zal er niet op achteruit gaan. Het filesharen tussen pc's boven op een 10 mbit hub zal echter stukken langzamer gaan dan wanneer je een 100 mbit hub zou gebruiken. Maar jij zet boven een 100 mbit hub neer, dus dat gaat ook prima.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 01 mei 2002 12:53 schreef abreemjathuis het volgende:
da's prima te doen, je moet wel een cross-kabel gebruiken tussen die twee hubs (tenzij 1 van de hubs een poortje heeft dat je omzetten van recht naar cross uiteraard).
bedoel je een uplink?
dan kan ik tog gewoon de patch kabel die van onder komt in de uplink van de nieuwe hub steken?

• blackd
  • Niet online
Op woensdag 01 mei 2002 12:55 schreef Sjorsl het volgende:

[..]

bedoel je een uplink?
dan kan ik tog gewoon de patch kabel die van onder komt in de uplink van de nieuwe hub steken?
Ja:
uplink -> normale poort = straight kabel
uplink -> uplink poort = cross
normaal -> normaal = cross

Zorg er wel voor dat je 100 mbit hub boven een switching hub of liever een switch is. Anders kan deze niet met de 10 mbit hub beneden connecten.

• RMYuma
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 05:28

RMYuma

The disguise is complete!

Zodra je een hub met meerdere nodes deelt (computers, printers, andere hubs), deel je de beschikbare bandbreedte met al die nodes. Dus een 8-poorts 100Mb/s hub met 8 nodes eraan, zal per node een bandbreedte van 100/8=12,5 Mb/s hebben.

Als je een hub aan een andere hub hangt, dan zal de bandbreedte voor deze hub er dus als volgt uit zien:
(totale bandbreedte hub_beneden)/(aantal nodes op hub_beneden)=(bandbreedte hub_boven).

Als je dan dus 4 nodes op de hub die boven staat, aansluit:
(bandbreedte hub_boven)/(aantal nodes op hub_boven)=(bandbreedte per PC boven).

Door de bovenste formule in de onderste in te vullen, kun je concluderen, dat je bandbreedte per PC_boven lager zal zijn, dan per PC_beneden. :7

| Specs Aurora24 | My music |

Verwijderd

Topicstarter
dus k moet gewoon een switching hub 100/10 met uplink hebben.

maar iemand zij ook nog liever een switch, deze zijn meetal tog wel duurder he?
wat is het groote verschil tussen een switching hub en een switch?
en is dit de moeite waard?( k wil er eigenlijk zo min mogelijk geld aan uitgeven)

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:36

dlmh

Lo-Fi

En ALS je dan een switch hebt izzie nog steeds maar 10MBits (omdat dat de beperking is van de HUB beneden).
Maar als je op alle PC's boven Internet wil hebben gaat deze opstelling (waarschijnlijk) niet lukken. Tenzij je (kabel/ADSL?) modem een router is. Zo niet dan moet je dus eerst een PC boven als router instellen. Dan ben je ook meteen van het probleem af dat je switch 10MBits wordt ! :)
Suc6!

edit:

Typo's

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 01 mei 2002 12:59 schreef The_Prince_of_Mu het volgende:
Zodra je een hub met meerdere nodes deelt (computers, printers, andere hubs), deel je de beschikbare bandbreedte met al die nodes. Dus een 8-poorts 100Mb/s hub met 8 nodes eraan, zal per node een bandbreedte van 100/8=12,5 Mb/s hebben.

Als je een hub aan een andere hub hangt, dan zal de bandbreedte voor deze hub er dus als volgt uit zien:
(totale bandbreedte hub_beneden)/(aantal nodes op hub_beneden)=(bandbreedte hub_boven).

Als je dan dus 4 nodes op de hub die boven staat, aansluit:
(bandbreedte hub_boven)/(aantal nodes op hub_boven)=(bandbreedte per PC boven).

Door de bovenste formule in de onderste in te vullen, kun je concluderen, dat je bandbreedte per PC_boven lager zal zijn, dan per PC_beneden. :7
ik heb gewoon @sloom :r
en aan de hub_beneden hangt maar 1 pc die gebruik van de internet aansluiting maakt.

• blackd
  • Niet online
Op woensdag 01 mei 2002 13:00 schreef Sjorsl het volgende:

en is dit de moeite waard?( k wil er eigenlijk zo min mogelijk geld aan uitgeven)
Uitleg over hub/switching hub/switch
[topic=436504]

Als je veel files gaat sharen boven, vooral als je meerdere connecties hebt (dus bijv pc1->pc2 en pc3->pc4, dus 2x kopieren) dan kan je beter een switch kopen.

• blackd
  • Niet online
Op woensdag 01 mei 2002 13:02 schreef SerialThrillaZ het volgende:
En ALS je dan een switch hebt izzie nog steeds maar 10MBits (omdat dat de beperking is van de HUB beneden).
Maar als je op alle PC's boven Internet wil hebben gaat deze opstelling (waarschijnlijk) niet lukken. Tenzij je (kabel/ADSL?) modem een router is. Dan moet je dus eerst een PC boven als router instellen. Dan ben je ook meteen van het probleem af dat je switch 10MBits wordt ! :)
Suc6!
Dat is toch juist het leuke van een switch, dat ie zowel op 10 als op 100 mbit tegelijk kan werken.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 01 mei 2002 13:02 schreef SerialThrillaZ het volgende:
Maar als je op alle PC's boven Internet wil hebben gaat deze opstelling (waarschijnlijk) niet lukken. Tenzij je (kabel/ADSL?) modem een router is. Dan moet je dus eerst een PC boven als router instellen. Dan ben je ook meteen van het probleem af dat je switch 10MBits wordt ! :)
Suc6!
k wil niet perse op alle computers boven internet.
dit zijn wel toekomst plannen...
het gaat mij er dus wel om dat ik op sowiezo 1 comp. snel kan inetten en een snel netwerk boven heb. (ivm back-uppen enz.)

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-07 20:18

KillerB

______

Op woensdag 01 mei 2002 13:00 schreef Sjorsl het volgende:

2 hubs achter mekaar veroorzaak veel collisions (botsingen).

Een hub stuurt namelijk een signaal dat ie binnenkrijgt naar alle poorten toe. Je kunt je voorstellen dat dit onnodige data kost.
Een switch "leert" en weet na een paar keer naar welke poorten hij de pakketjes moet sturen en is dus een stuk efficiënter.

Ik heb een tijdje 2 hubs achter mekaar gehad en het werkt wel, alleen de snelheid laat te wensen over. Al merk je er niets van met een standaard kabel/adsl abootje. Hij trekt dan nog wel 800kb/s
Iets wat je met je kabel of ADSL toch niet haalt.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 01 mei 2002 13:03 schreef blackd het volgende:

[..]

Uitleg over hub/switching hub/switch
[topic=436504]

Als je veel files gaat sharen boven, vooral als je meerdere connecties hebt (dus bijv pc1->pc2 en pc3->pc4, dus 2x kopieren) dan kan je beter een switch kopen.
lekkere uitleg thx!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 01 mei 2002 13:05 schreef KillerB het volgende:

[..]

2 hubs achter mekaar veroorzaak veel collisions (botsingen).

Een hub stuurt namelijk een signaal dat ie binnenkrijgt naar alle poorten toe. Je kunt je voorstellen dat dit onnodige data kost.
Een switch "leert" en weet na een paar keer naar welke poorten hij de pakketjes moet sturen en is dus een stuk efficiënter.

Ik heb een tijdje 2 hubs achter mekaar gehad en het werkt wel, alleen de snelheid laat te wensen over. Al merk je er niets van met een standaard kabel/adsl abootje. Hij trekt dan nog wel 800kb/s
Iets wat je met je kabel of ADSL toch niet haalt.
en als er onder een hub staat en boven komt een switch, zij er dan nog altijd veel 'botsingen' ?
(op de hub komt internet 'binnen')

• blackd
  • Niet online
Op woensdag 01 mei 2002 13:09 schreef Sjorsl het volgende:

[..]

en als er onder een hub staat en boven komt een switch, zij er dan nog altijd veel 'botsingen' ?
Ik zou me kunnen voorstellen dat de switch de onnodige data van de hub beneden wel binnenkrijgt, maar er verder niets mee doet. Of dit waar is weet ik niet zeker.

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-07 20:18

KillerB

______

Op woensdag 01 mei 2002 13:09 schreef Sjorsl het volgende:

[..]

Nee, een stuk minder omdat je nu nog maar 1 apparaat hebt dat al zijn data naar alle poorten stuurt.
Zo heb ik het nu ook.

internet --> router --> 10mbit hub ---> 100mbit switch

Aan die 10mbit hub hangt 1pc die alleen internet op moet en verder weinig aan file-sharing doet. De rest van de pc's hangen aan de switch.
Dit was vooral omdat het praktischer was met kabels trekken bij mij, anders deed ik alles op de switch.
Pagina: 1