[mac-html / css]

Pagina: 1
Acties:

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:02
Hmm een aardig 'probleempje' waar ik tegenaan liep bij het checken van een simpele site op m'n Mac met IE5. Heb de site op m'n PC gebouwd, en daar staat versie 6 van Internet Explorer op, en probeer me -in eerste instantie- daar zoveel mogelijk op te richten.

Uiteraard probeer ik zoveel mogelijk te definieren met classes en veel dingen weg te stoppen in de CSS. Zo ook de cellpadding en spacing van de tabellen. In m'n browser alles OK, maar toen ik op m'n Apple machine keek, zag ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://willem.yoursite.nl/got/mac-ie5-01.jpg

Hmm..
Apart.
Nadat ik in de HTML dit had toegevoegd:
code:
1
<table cellpadding="0" cellspacing="0" border="0">

werden de images wèl goed tegen elkaar geplaatst.

Afbeeldingslocatie: http://willem.yoursite.nl/got/mac-ie5-02.jpg

In de CSS staat onder andere het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
table {
  border-collapse:collapse;
  padding:0 0 0 0;
  spacing:0 0 0 0;
  border-width: 0;
}

td {
  border-width: 0;
  padding:0 0 0 0;
  spacing:0 0 0 0;

text-align:left;
  vertical-align:top;
}

Deze CSS word dus in < IE6 niet geintepreteerd. Op de Mac in ieder geval.

Mijn doelstelling/vraag/stelling is daarom ook:

Moet ik naast de CSS mijn HTML keihard coderen voor versies beneden 6 ?

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• drm
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

willem169:
In m'n browser alles OK, maar toen ik op m'n Apple machine keek, zag ik
[..]

Als je wilt dat mensen met versies beneden zes geen padding zien: Ja
Als je het niet boeiend genoeg vindt: Nee

eenvoudig toch? :D

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Dennis
  • Laatst online: 23:30
drm heeft gelijk :D

Verwijderd

ik zou het wel voor versie 5 nog doen, lager gebruikt bijna niemand meer.

• Dennis
Op woensdag 01 mei 2002 11:47 schreef Junt het volgende:
ik zou het wel voor versie 5 nog doen, lager gebruikt bijna niemand meer.
Dan is het antwoord dus: ja

:P

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Op woensdag 01 mei 2002 11:43 schreef willem169 het volgende:
Nog genoeg mensen met IE4/5/5.5 etc... dus het antwoord is JA :P

edit: te laat

Verwijderd

hmmm.... er zijn toch nog veel css dingen die alleen 5/5.5/6 ondersteunen?
moet je ff op w3.org checken

• Willem
drm:
Als je wilt dat mensen met versies beneden zes geen padding zien: Ja
Als je het niet boeiend genoeg vindt: Nee

eenvoudig toch? :D
true, maar toch... ik vind het persoonlijk een beetje spannend verhaal, omdat ik m'n HTML zo clean mogelijk probeer te houden, en met dit soort geintjes het toch weer vernaggelt.

Maar de mensen met een Macintosh en IE < 6 zien toch echt telkens een paupersite op deze manier, en volgens mij is die groep mensen best aanzienlijk. Dus volgens mij is het gewoon een kwestie van compatible maken voor zoveel mogelijk mensen, of lui in die categorie maar iets voorschotelen wat er niet echt perfect uitziet.

Je kunt je dan ook afvragen wat de consequenties daarvan zijn. Wat voor indruk maakt je bedrijf op deze manier? Ik zou het best schraal vinden eerlijkgezegd. Misshcien andere mensen niet...

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

dit probleem had ik idd laatst ook, lekker bij elke table de spacing en padding lekker op 0 gezet (dus in mn html)

dit zijn echt de laatste nare dingen die we van de html standaarden overhouden :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Dennis
willem169:
Maar de mensen met een Macintosh en IE < 6 zien toch echt telkens een paupersite op deze manier, en volgens mij is die groep mensen best aanzienlijk. Dus volgens mij is het gewoon een kwestie van compatible maken voor zoveel mogelijk mensen, of lui in die categorie maar iets voorschotelen wat er niet echt perfect uitziet.
Macintosh users zien meestal paupersites omdat al die Mac-browsers zuigen :o.

Verwijderd

omdat ik m'n HTML zo clean mogelijk probeer te houden
dan maak je een browser check scriptje die users van 6 redirect naar de "cleane" pagina en andere naar de "vuile" pagina...

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Heeft volgens mij alleen maar met de border=0 te maken.

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Het clean houden van je HTML code is natuurlijk altijd een prachtig doel, maar zolang we werken op een wereld wijd netwerk waar de techniek "geremt" wordt door mensen die niet upgraden (de communicatie managers en ouderen) moet je denk ik consessies doen.

:)

|{ brrr }] |

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Op woensdag 01 mei 2002 11:48 schreef Tom het volgende:

[..]

Nog genoeg mensen met IE4/5/5.5 etc... dus het antwoord is JA :P

edit: te laat
IE4? Deze cijfers haalde ik uit de krant, war toevallig een stukje stond (gegevens van OneStat.com).

Wereldwijd:
IE6.0: 44,7%
IE5.5: 25,6%
IE5.0: 25,0%
NS4.0: 1,6%
IE4.0: 1,3%

Nederland:
IE6.0: 43,1%
IE5.5: 29,6%
IE5.0: 24,0%
IE4.0: 1,7%
NS4.0: 0,9%

In beide gevallen bleek Opera/NS6/Mozilla gebruik te verwaarlozen op enkele tienden van procenten. Sterker nog.. er bleken meer gebruikers van NS 3, dan Opera 6 :)

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Op woensdag 01 mei 2002 11:51 schreef Junt het volgende:

[..]

dan maak je een browser check scriptje die users van 6 redirect naar de "cleane" pagina en andere naar de "vuile" pagina...
No offence, maar dat is onzin. Je moet dan meer werk doen en krijgt tien tegen een na een paar keer wat wijzigen verschillen tussen de versies. :)

|{ brrr }] |

• Willem
Yellow:
...wordt door mensen die niet upgraden (de communicatie managers en ouderen) moet je denk ik consessies doen.
Tja, helaas wel :)

Maar je hebt gelijk.

• Willem
Junt:
Kan inderdaad, maar wat Yellow zegt, lijkt me niet echt een optie dit. Daar is het dan weer teveel werkt voor. Het zou echt puur om de codering gaan. Ik bedoel, IE6 heeft er geen last van dat er border="0" staat, maar 't is minder netjes vind ik.

• drm
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

willem169:
Je kunt je dan ook afvragen wat de consequenties daarvan zijn. Wat voor indruk maakt je bedrijf op deze manier? Ik zou het best schraal vinden eerlijkgezegd. Misshcien andere mensen niet...
In dat geval moet je voor je zelf (of voor het bedrijf) beslissen of het het waard is. < (IE|NS)6 zijn imo gewoon al verouderde browsers, maar >= IE4 moet je nog wel ondersteunen. cellpadding en cellspacing opnemen kan imo ook geen kwaad, dus: no problem.

trouwens, html met zo min mogelijk attributen is niet per definitie de meeste "cleane" html. Ik denk alleen dat CSS het je een stuk eenvoudiger maakt, en als je die border-collapse-lerpjes gebruikt, is het rielekst, want dan hoef je enkel <table> te tikken ipv <table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0">

Dat is imo het enige argument om 't gebruiken, niet perse dat je html er cleaner op wordt.

dus.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Op woensdag 01 mei 2002 11:57 schreef willem169 het volgende:

[..]

Kan inderdaad, maar wat Yellow zegt, lijkt me niet echt een optie dit. Daar is het dan weer teveel werkt voor. Het zou echt puur om de codering gaan. Ik bedoel, IE6 heeft er geen last van dat er border="0" staat, maar 't is minder netjes vind ik.
Ach ja.. autogordels zijn ook niet netjes.. maar wel zo veilig ;)

Verwijderd

2 vraagjes:
- IE 5.0 of IE 5.1? IE 5.1 is een stuk beter qua CSS dan zijn voorganger (or so they say)
- Als je geen shorthand gebruikt maar de CSS gewoon uitschrijft, gebeurt het dan nog steeds?

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Op woensdag 01 mei 2002 12:21 schreef Blues het volgende:
- IE 5.0 of IE 5.1? IE 5.1 is een stuk beter qua CSS dan zijn voorganger (or so they say)
Hmm.. heb ze allebei geinstalleerd op de test-Mac.. maar heb nog geen enkel verschil kunnen ontdekken.. Als het om bugs die in 5.0 zaten gaat al zeker niet, want die zitten er allemaal nog in :P

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Op woensdag 01 mei 2002 11:53 schreef Bosmonster het volgende:

[..]

IE4? Deze cijfers haalde ik uit de krant, war toevallig een stukje stond (gegevens van OneStat.com).
hmm laatste keer dat ik statistiekjes had opgezocht waren er nog best een aantal IE4-gebruikers...
wel beters iig dat t een stuk minder is :)

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Op woensdag 01 mei 2002 12:26 schreef Tom het volgende:

[..]

hmm laatste keer dat ik statistiekjes had opgezocht waren er nog best een aantal IE4-gebruikers...
wel beters iig dat t een stuk minder is :)
Hoewel het ook ligt aan de stat-site zeg maar :) Heeft het volgens mij ook wel te maken met de populariteit van WinXP.. Mensen kopen eindelijk weer eens een nieuwe computer en krijgen dan WinXP.
Pagina: 1