VPN advies

Pagina: 1
Acties:

• ntsx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02-2024
Een vriend van mij heeft beschikking over een flatnetwerk. Zijn upstream naar het internet is zon dikke 3 megabyte per seconde. Verder beschikt hij over een netwerk waarop shares van andere mensen staan. daar wil ik natuurlijk een graantje van meepikken en wilde dat doen door een VPN-netje op te zetten.

omdat ik ten alle tijden toegang moet hebben tot het netwerk aan de andere kant moet er een pc op de kamer van mijn vriend aanstaan. dat mocht niet zijn pc zijn. dus er moet een computer geplaats worden die niet alleen mij toegang geeft tot het flatnetwerk maar ook de pc van mijn vriend.

Situatie:
mijn internet aansluiting: @home (via dhcp)
mijn os: windows XP

internetaansluiting van mijn vriend: T3 campusnet. (ook dhcp)
zijn os: win 98

Wat adviseren jullie mij in dit geval? wat voor een bak zou ik bij mijn vriend op de kamer moeten zetten en wat moet ik voor een software draaien?

als ik meer info moet geven (ik kom op dit moment nergens op) zeg het maar.

too fly for a white guy

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move > NT + Titel edit

Braaikamer - Smoke&BBQ

• ntsx
bedankt voor het verplaatsten

too fly for a white guy

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:34
Tjah, er is zoveel mogelijk. Een oude pentium
(100MHz, 32 mb ram ofzo) met linux en l2tp ofzo is het beste denk ik, maar niet echt makkelijk op te zetten. Moet het makkelijk, dan is Windows 2000 Server ofzo natuurlijk prima, maar dan is een redelijk P2 met relatief veel geheugen (128 mb ofzo) wel aan te raden.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• ntsx
Op woensdag 01 mei 2002 12:09 schreef FatalError het volgende:
Tjah, er is zoveel mogelijk. Een oude pentium
(100MHz, 32 mb ram ofzo) met linux en l2tp ofzo is het beste denk ik, maar niet echt makkelijk op te zetten. Moet het makkelijk, dan is Windows 2000 Server ofzo natuurlijk prima, maar dan is een redelijk P2 met relatief veel geheugen (128 mb ofzo) wel aan te raden.
dus dit alles is met windows 2000 te realiseren? kan mijn vriend ook gewoon op het flatnetwerk? want hij heeft maar een aansluiting en ik geloof niet dat zijn dhcp er meer dan een weggeeft op een aansluiting. (weet niet hoe ik dit moet testen)

too fly for a white guy

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

kijk eens bij RRAS in win2k

Verwijderd

ipsec onder linux of bsd :-) pptp onde linux of bsd werkt ook goed

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:04

Predator

Suffers from split brain

Op woensdag 01 mei 2002 12:14 schreef ntsx het volgende:

[..]

dus dit alles is met windows 2000 te realiseren? kan mijn vriend ook gewoon op het flatnetwerk? want hij heeft maar een aansluiting en ik geloof niet dat zijn dhcp er meer dan een weggeeft op een aansluiting. (weet niet hoe ik dit moet testen)
Dat maakt niet uit.
Je moet 1 inbel server hebben om de VPN op te zetten.
Dat kan bv met winXP, win2k (adv) server, of linux/unix.

De andere is dan de VPN client en maakt connectie met de VPN server.
Vergeet wel "use default gateway on remote network" niet uit te zetten.

Je zou het kunnen doen zonder extra pc maar dan moet jij wel inbelserver zijn en das niet zo handig.
Dan moet je vriend altijd connecten naar jouw ipv omgekeerd.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• ntsx
bedankt voor het advies. ik heb de vpn lopen!!!

too fly for a white guy

Pagina: 1