Toon posts:

netwerk weigert :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nou, gelijk maar de details: 2 bakken, beide met Windows 2000 vers geinstalleerd.

De instellingen van beide compus zijn als volgt: (deze zijn op het IP nr na voor beide machines identiek)

Geinstalleerde protocols/services/etc: Client for MS Networks, File and Printer sharing for MS Networks, en TCP/IP.

In TCP/IP zijn de IP adressen repsectievelijk 192.168.0.1 en 192.168.0.2, verder op beide bakken subnet = 255.255.255.0, gateway = 192.168.0.1, dns = 192.168.0.1

Wat betreft die gateway en dns, het is de bedoeling dat de bak met .0.1 straks een tweede netwerkkaart erbij krijgt en een internet server wordt, maar het leek me nuttig om eerst met 1 netwerkkaart de zaak uberhaupt te laten communiceren (die tweede kaart zit er nu dus ook nog niet in).

Machine 1 (die met 192.168.0.1) heeft zo'n realtek 8039 netwerkkaart (10 Mbit), de ander een 100 Mbit, de hub (ook 100 Mbit, 8 ports) geeft dit ook aan, dwz het '100 Mbit' lampje brandt alleen bij bak 2. Beide netwerkkaarten werken, de utp kabels zijn goed, ik heb verschillende ports geprobeerd in de hub (en ik weet wat een uplink is).

Probleem: ze kunnen elkaar niet pingen :(

Wat ik ook doe, bijvoorbeeld de hele netwerk zooi tig keer verwijderen, rebooten en herinstalleren, bla bla, ze weigeren elkaar te pingen.. :'(

Iemand een suggestie voordat beide computers het raam uit gaan?

• a_viss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 19:30
is de hub 10/100 Mbit of 100Mbit, als hij alleen 100Mbit is kun je het idd wel schudden

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is die HUB wel 10 mbit EN 100 mbit, oftewel, is het een switching hub? Je zegt dat een lampje bij de 100 Mbit poort gaat branden, maar wat gebeurt er bij de 10 Mbit poort?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Gateway staat op beiden op 192.168.0.1 ??? Haal anders die gateway eerst eens op beide machines weg en probeer dan te pingen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, de hub kan zowel 10 als 100 aan. Per port zijn er 2 lampjes, 'active' en '100mbit'. Active gaat branden als er iets op aangesloten is (en knipperen als er traffic is), 100mbit gaat branden als de hub denkt dat hetgeen er aangesloten is 100mbit is. Bij mij gaat dat lampje dus alleen branden bij de port waar bak 2 op zit.

Bij de port van bak 1 (die met de 10mbit kaart) brandt alleen het 'active' lampje.

Als ik trouwens vanaf een machine probeer de ander te pingen, gaat het lampje van zijn port knipperen op de hub, met ogenschijnlijk de zelfde regelmaat als waarin ping steeds "destination host unreachable" zegt.

Verwijderd

en je kabels; is er per ongeluk niet een cross-cable
gebruikt ?
probeer eens een andere kabel.
Die tweede netwerkkaart die je straks in de 0.1 bak
wil stoppen; is dat niet een 100Mb ? Zo ja, gebruik die dan
voor je interne-net.

Die 100Mb kaart; staat die soms op full-duplex ?

Verwijderd

Topicstarter
en je kabels; is er per ongeluk niet een cross-cable
gebruikt ?
probeer eens een andere kabel.
Die tweede netwerkkaart die je straks in de 0.1 bak
wil stoppen; is dat niet een 100Mb ? Zo ja, gebruik die dan
voor je interne-net.
Die 100Mb kaart; staat die soms op full-duplex ?
Wat betreft kabels weet ik vrijwel zeker dat het goed zit, maar zal voor de zekerheid ff wat andere kabeltjes proberen.

De 2e kaart voor bak 1 is helaas ook een 10mbit. Ik wil er nog wel een 100mbit kaartje voor in de plaats kopen, die wordt dan inderdaad voor het netwerk (en niet voor internet).

Ehm, full-duplex, nee volgens mij op auto. Die bak (met die 100mbit kaart) heeft trouwens pas nog wel in een ander netwerk gestaan en dat werkte feilloos. Hmm, dat was trouwens wel een 100 mbit netwerk.. Nou, dat kan ik nog wel ff controleren iig. Wat is de beste setting voor dit 10mbit netwerk? En wat kan ik het beste gebruiken als ik later die andere bak ook met 100mbit op het netwerk zet?

Verwijderd

in een gemixte omgeving (10 en 100 Mb) altijd op
half-duplex draaien.

Verwijderd

stel met de hand eens bij alle kaarten in 10 Mbit half/duplex! dus niet automatisch

Verwijderd

offtopic:
Arjo; de spreuk in je sig luid;

Beter 1 k*t in je hand, dan de lucht van tien.

Verwijderd

Topicstarter
Driewerf hoera, het werkt :) Het was die line speed inderdaad, als ik de 100mbit kaart op 10 half duplex zet werkt het.

Echter, nu heb ik een ander vaag probleem: als ik in die bak een 2e kaart duw om op internet aan te sluiten, gaat dit niet lekker. Ik heb chello, en ben bekend met de ipconfig release/renew perikelen.

Op de niet-server (dit was eerst mijn enige computer, waar internet altijd op werkte) heb ik alvorens dit hele netwerk in te stellen "ipconfig /release *" gedaan. Op de ander wil ik dan "ipconfig /renew kaart2", echter hij kan dan de DHCP server niet vinden. Wat ik ook doe (kabelmodem en/of compu resetten, netwerkkaarten verwisselen), hij weigert. Stop ik m'n chello kabel weer in m'n andere bak, stel ik daar de chello TCP/IP zooi weer in en dan ipconfig /renew, dan werkt het prima.

Iemand nog suggesties?

• blackd
  • Niet online
Is het niet zo dat Chello soms je MAC adres koppelt aan een DHCP lease, oftewel: je kan maar op 1 netwerkkaart je IP adres voor internet verkrijgen?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, daar is die release / renew toestand voor. De eerste keer dat je een kaart met chello laat werken moet je hem nog handmatig aanmelden ook, maar dat is pas nadat je een renew hebt gedaan.

Maar ik heb pas nog hier iemand met een laptop gehad, toen werkte het ook zo. Op mijn bak gereleased, utp bij hem erin, renew (en kabelmodem + pc resetten) en het werkte.

• blackd
  • Niet online
Kwam dit ergens tegen...
Op zaterdag 12 januari 2002 22:23 schreef Enforcer het volgende:
Dit verschilt inderdaad per regio cq modem. Bij de ene persoon in de wijk werkt het wel en bij de andere niet, wat je gewoon kan proberen is je ip adres vrij te geven (ipconfig /release_all op je ouwe nic), daarna je nieuwe nic erin zetten .. en maar hopen dattie een dhcp doorgeeft en je dus ook een ipadres krijgt toegewezen. Mocht dit niet het geval zijn ben je toch verplicht om chello te bellen om het mac adres van je nic te laten verwijderen uit het systeem (dit is dus de beveiliging omdat chello dus niet wil hebben dat je een hub direct op je kabelmodem zet zodat je dus meerdere ip's kan binnenkrijgen). Zodra dat gedaan is, renew je je ipconfig en je hebt een ip binnen. Dus ut ligt niet aan jouw/je nic/je systeem/je instellingen .. tis gewoon puur de chello beveiliging waardoor je momenteel geen ip adres krijgt toegewezen.
Raar dat het dan met die laptop wel werkte. Is het omzetten van die nic die wel werkt een optie?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, goeie tip.. zal morgen chello eens bellen dan. Dat van die laptop, zou het kunnen dat dat wel goed ging doordat hij zelf ook chello heeft op die laptop thuis? (en nog in dezelfde wijk ook trouwens)

Ik heb trouwens wel zo'n motorola modem, geen terayon. Had een aantal maanden terug een hoop problemen, toen heeft een monteur die terayon omgewisseld voor die motorola.
Pagina: 1